| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
10-12-2009, 22:26
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Överbölingen @ 10-12-2009, 22:07)  Toleransnivån är olika såväl som smärt- och ekonomitröskeln. Så länge vi har samer i familjen så står jag för min syn på vettig nivå av vargstammen. Dessutom bör södra Sverige ta hand om varg per kapita och inte till areal. 40 000/varg låter lagom med 210 vargar i landet. Blir det fler så torde befolkningen också minska sakta med viss automatik. Men ... Nu är det ju så att vargen är flockdjur. När de väl etablerat sig så växer flocken. Med mycket får, kor, renar och vilt så blir reproduktionstalet högt. Ju mer mat desto fortare ökar populationen.
Jag är ingen rovdjursmotståndare men jag har en realistisk syn på rovdjursfrågan baserad på insikt. Utan känslosvall.
Alla de fem stora: Björn, varg, lo, djärv och människa får plats. Men vi skall ta ömsesidigt ansvar. Ju fler människor ju fler rovdjur. Öga för öga.
Bor man inte med nalle bakom knuten skall man inte vara så styv i korken. bor man i storstad skall man inte yttra sig i sammanhanget.
Naturromantik hör hemma bland skogsfolk, fiskare, ornitoliger, botnister,zoologer och jägare.
Håller med min vän i STF som klargjorde att det finns folk som ser en Vildmarksmässa som den allra största porren. De kan allt om de allra bästa grejorna men har aldrig varit längre än till Roslagsbanans ändstation.
Jag blir ledsen över den här sortens diskussioner på forumet. Det tillför inget. Bryter bara ner. Men nu har vi ju tjäle och kan inte ägna oss åt det som är vårt stora intresse. Därav uppstår skuggboxningen. Men visst vore det en dröm, om man kunde flytta om vargarna från norrland till småland och blekinge, där vildsvinen ställer till med störst skada! Det vore egentligen klart bättre, än att skjuta vargen! Då har ju vargen föda och behöver inte gå på tamboskap och människan lär inte ha problem med att vargen existerar. Oftast i dessa sammanhang, kanske man skulle försöka finna en harmoni istället.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:32
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Överbölingen @ 10-12-2009, 22:07)  bor man i storstad skall man inte yttra sig i sammanhanget. Håller inte med! I en demokrati har alla rätt att yttra sig. Lyssnarna får sen bedöma trovärdigheten.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:56
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Överbölingen @ 10-12-2009, 22:07)  Bor man inte med nalle bakom knuten skall man inte vara så styv i korken. bor man i storstad skall man inte yttra sig i sammanhanget. eftersom man inte vet om människor som diskuterar i en tråd har bott i skogen/ska bo i skogen/är professor vad det gäller skogsboende så ska man nog inte uttala sig så som du gör här ovan. LÄSVÄRT kanske?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 23:51
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Det är tråkigt att en del människor absolut vill utnyttja andras mark. Det vore bättre att de visade sitt stora engagemang för rovdjuren genom att satsa ordentliga summor på att köpa egen mark där rovdjuren får leva fritt. Det är lätt att sitta och hävda att vi ska ha massor med rovdjur när andra ska bekosta och leva med det. Ni som vill ha massor med rovdjur, gör en ordentlig insats själva och begär inte att andra ska göra allt. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 00:00
|
Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 23:51)  Hej! Det är tråkigt att en del människor absolut vill utnyttja andras mark. Det vore bättre att de visade sitt stora engagemang för rovdjuren genom att satsa ordentliga summor på att köpa egen mark där rovdjuren får leva fritt. Det är lätt att sitta och hävda att vi ska ha massor med rovdjur när andra ska bekosta och leva med det. Ni som vill ha massor med rovdjur, gör en ordentlig insats själva och begär inte att andra ska göra allt. MVH Jan Lindgren Ja jag tar då mer än gärna emot dom här! All tamboskap runtomkring här är stallad, så sen är det bara rådjur och vildsvinen kvar!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 07:52
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Men klarar verkligen en varg av att ta vildsvin?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 08:18
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 11-12-2009, 07:52)  Men klarar verkligen en varg av att ta vildsvin? VArg är ett av vildsvinens naturliga fiender, så de borde de nog.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Ber helt klart om ursäkt för grundlagsfelet. Det var skrivandets plötsliga impuls. Som Aqvakul m fl riktigt påpekar så blev det ett grundlagsfel där. Det är trovärdigheten som jag egentligen menar.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Överbölingen @ 11-12-2009, 09:29)  Ber helt klart om ursäkt för grundlagsfelet. ... Tror inte att det behövs med ursäkt. Det räcker att du tar tillbaka det du anser vara felaktigt.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 15:56
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 23:51)  Hej! Det är tråkigt att en del människor absolut vill utnyttja andras mark. Det vore bättre att de visade sitt stora engagemang för rovdjuren genom att satsa ordentliga summor på att köpa egen mark där rovdjuren får leva fritt. Det är lätt att sitta och hävda att vi ska ha massor med rovdjur när andra ska bekosta och leva med det. Ni som vill ha massor med rovdjur, gör en ordentlig insats själva och begär inte att andra ska göra allt. MVH Jan Lindgren Nu har vi varg inpå knutarna här, men jag anser fortfarande att dom ska vara kvar. Att en varg befinner sig på ens marker betyder inte per automatik att både folk och fä blir uppätna. En del vargar strövar efter nya revir... Det får man ta, tycker jag...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
11-12-2009, 16:17
|
Gäster

|
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 23:51)  Hej! Det är tråkigt att en del människor absolut vill utnyttja andras mark. Det vore bättre att de visade sitt stora engagemang för rovdjuren genom att satsa ordentliga summor på att köpa egen mark där rovdjuren får leva fritt. Det är lätt att sitta och hävda att vi ska ha massor med rovdjur när andra ska bekosta och leva med det. Ni som vill ha massor med rovdjur, gör en ordentlig insats själva och begär inte att andra ska göra allt. MVH Jan Lindgren Förstår inte riktigt vad du menar nu Jan? Vem uttnyttjar andras mark? Rovdjur rör sig över stora områden och hur skall man kunna hindra det?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 16:52
|
Medlem

|
Hej Gunilla! Jag tycker att du gör helt rätt. Du gillar inte jakt. Du har skaffat mark och tillåter alltså inte jakt där. Det är något jag respekterar även om jag inte delar din åsikt. Alltför många människor har synpunkter på vad andra ska ha marken till. Vill man göra en insats för att stoppa jakt eller behålla alltför många rovdjur så kan köpa mark. Om det nu finns så många människor som vill ha en massa rovdjur så kan det inte vara svårt att få ca en miljon människor att donera en tusenlapp i månaden till en stiftelse som köper mark där man kan skydda rovdjur. Det är inte mer än vad många lägger ut på semester. Tyvärr så tror jag inte att det är många stadsbor som vill avstå något själva. Det är betydligt lättare att kräva att någon annan ska ha besväret och stå för kostnaderna. Rovdjur orsakar mig och andra djurägare mycket besvär och kostnader. En bit härifrån dödade en varg nyligen 17 får. Nu tycks vargen vandrat vidare eller förolyckats. Jag och många andra vill ha en levande landsbygd där man kan ha husdjur så att markerna hålls lite öppna. En landsbygd där vi själva får bestämma över vår mark. En landsbygd där bönderna kan ha sina djur ute utan att riskera att de ligger sargade eller bortdrivna när man ser till dem. Låt oss istället utvidga nationalparkerna och ha en god rovdjursstam där. Ställen där alla kan glädjas åt rovdjuren! MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 17:08
|

Moderator

|
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2009, 16:52)  En bit härifrån dödade en varg nyligen 17 får. Nu tycks vargen vandrat vidare eller förolyckats. Förmodligen skjuten och nergrävd någonstans. För övrigt håller jag med Jan i stort sett i allt. Inte minst argumentet att hålla det sista lilla av landsbygden öppen. Blir det för mycket svinn i fårhagarna blir bönderna snart tvungna att låta plånboken avgöra och då blir det granplantering i stället. Jag har länge undvikit att ta ställning i vargfrågan, men denna simpla sak får mig att börja närma mig ett ställningstagande. Vargen kan hållas i sibirien i stället, där finns det gott om plats för den.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
11-12-2009, 17:11
|
Gäster

|
Ahaaa.... då förstår jag hur du menar. Fast jag håller inte riktigt med dig, tycker nog att människor har rätt till en uppfattning även om de inte är markägare, vår vackra natur med allt som växer och lever där tillhör ju alla. Nu har jag inte så mycket mark, ca 50 ha och det skyddar inte så många djur men jag ser det ändå som en fristad för kringströvande djur. Jägarna har synpunkter på att vi inte arrenderar ut marken för jakt  men det kommer inte att ske så länger vi bor här. Hittills har det väl bara varit en och annan kringströvande varg men vi har lodjur (i min trädgård !) och vi har vildsvin. I år verkar det som om 08 jägarna skjutit de flesta rådjuren och de få älgar som finns. De har byggt ett torn precis vid vår markgräns där rådjuren har sina stigar...bredvid tornet är monterat en stor antenn som jag inte begriper vad den har för syfte? Kan man inte jaga längre utan avancerad teknisk utrustning då kan man lika gärna sätta sig i en djurpark och prickskjuta på djuren...tycker jag.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 17:14
|

Moderator

|
CITAT (Gunilla T @ 11-12-2009, 17:11)  De har byggt ett torn precis vid vår markgräns där rådjuren har sina stigar...bredvid tornet är monterat en stor antenn som jag inte begriper vad den har för syfte?
Kan man inte jaga längre utan avancerad teknisk utrustning då kan man lika gärna sätta sig i en djurpark och prickskjuta på djuren...tycker jag. För att få längre räckvidd på jaktradion kanske?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 18:38
|
Medlem

|
Hej Gunilla! Det är bra att du står emot trycket från jägarna. För mig är det viktigt att var och en får bestämma om markanvändningen på sin egen mark. Vi har egentligen bara en lite större tomt så vår mark är ganska ointressant men jag vill hålla bort rådjur, räv och kaniner från tomten och då är jägarna bra att ha. Jag slapp också besök av lodjuret som härjade på grannarnas mark. Ökar rovdjurstrycket så får jag börja odla wolfsbane i trädgården. Ett ekologiskt sätt att bli av med rovdjur? MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
11-12-2009, 19:16
|
Gäster

|
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2009, 18:38)  Hej Gunilla! Det är bra att du står emot trycket från jägarna. För mig är det viktigt att var och en får bestämma om markanvändningen på sin egen mark. MVH Jan Lindgren Kors i taket Jan men jag håller faktiskt med dig
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 19:45
|

Moderator

|
CITAT (Jan Lindgren @ 11-12-2009, 18:38)  Hej Gunilla! Det är bra att du står emot trycket från jägarna. För mig är det viktigt att var och en får bestämma om markanvändningen på sin egen mark. MVH Jan Lindgren Fast det får man ju inte. Inte om man bor nära stranden och inte om man vill bygga något som inte faller byggnadsnämnden i smaken. Och har man skogsbruk så måste man följa riktlinjerna, det går inte att avverka som man vill på sin egen mark. Man får heller inte använda marken som upplag för skräp, inte ens skräp som är helt ofarligt för miljön.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 20:41
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Detta med jakt på varg är väldigt infekterat och om man uttalar sig positivt om detta riskerar man helt klart att bli "stenkastad" menar mobbad av väldigt många här.
Och helt klart finns här ett fruktansvärt jägarhat, antar att merparten av dem som är så negativa mot jägare, att Ni är vegetarianer - de djur som jägarna fäller får ju ett betydligt bättre slut än vad de grisar och nötkreatur som vi andra stoppar i oss.
Själv bor jag i ett av de vargtäta områdena och har stött på varg men det var flera år sedan. Spår såg Xera och jag flera gånger förra vintern. Xera har givetvis sett spåren hela tiden men hennes matte har bara sett dem tidiga vintermornar när det varit nysnö.
Minns att det var en varg som sprang omkring här för lite drygt fem år sedan, eller var det närmare tio år sedan bland några hus och skrämde slag på de boende. Då byggde man en vargfälla och la ett älg huvud som bete, tro inte att vargen gick på den lätta.
Ok vill jag inte riskera träffa varg så ska jag flytta till storstaden - men ska då landsbygden dö ut? Eller ... Ska vargen få skämma iväg människan?
Har inget emot vargar men personligen tycker jag att de kan nöja sig med att finnas i de djupa skogar som finns här, och inte springa på ängarna mitt bland husen. Förstår inte varför de ska äta grannarnas får och andra tamdjur, skogen är ju full av deras normala föda.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-12-2009, 20:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-12-2009, 20:41)  ... Xera har givetvis sett spåren hela tiden men hennes matte har bara sett dem tidiga vintermornar när det varit nysnö. ... Spår av varg i nysnö, är det inte det bästa man kan se?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|