| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
20-01-2010, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (dahla @ 20-01-2010, 20:42)  För att dom flesta av oss människor är humana och ser till andra människor i första hand... kanske... En human människosyn kan inte acceptera det dåd, som utfördes mot vargarna i Sverige. Bönder som får skador på sina "tillhörigheter" får ersättning. De har inte med dådet att göra. Det är bara jägare som utfört dådet. Sluta med den humana masken. Ingenting har skadat människor i Sverige som varjakten vars effekter kommer att vara samtalsämne många generationer efter oss också. Glöm ordet human i detta sammanhang.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 22:54
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Nu är det TV!!!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 22:56
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2010, 21:30)  Kan du förklara för mig hur det kan vara så många som lever med vargen inpå knuten och som inte är ett dugg rädda. Det finns ju bara drygt 200 vargar och de flesta går ju ingår i en flock och går inte ensamma. Tror knappast de orädda har vargen precis inpå knuten. Sen kan du snacka om sannolikheter hit o dit hur mycket du vill. Tror knappast dina argument biter på rädda människor som kanske blivit av med ett husdjur eller bor granne med någon som drabbats. Tyvärr sitter nog räddslan djupare än du tror och jag tycker att du har en nonchalant syn på detta. Istället borde man försöka lösa problemet så att dessa människor lär sig leva i harmoni med naturen och det som ryms däri. Det har i de fall jag läst om varit fråga om hundar som befunnit sig inne på tomter och det vore väl lite märkligt om man inte skulle kunna få ha sin inhägnade tomt som en fredad zon. Det har ju inte varit fråga om att släppa ut sina djur hur som helst. Släpper man lös sin hund i en vargskog så ok då får man skylla sig själv men så har ju inte varit fallet. fast visst är det väl så att du får skjuta varg nu om den hotar exvis husdjur? jag vet inte riktigt om jag tror på att hund tagits av varg på en gårdsplan. det kan vara sant men det kan också vara osant. vargar som går fram till hus är inte som de ska ...
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 23:49
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
Det var en ganska bra debatt i 4:an ikväll.
Centern tror fortfarande på sin teori om "inavel", som har mycket mera religiös laddning än biologisk. De
skjutna vargarna som undersöktes hittills, visade inte på några sjukdomar.
Civilisationen siktades på i och med vargjakten, men nu gäller det att begränsa vargjaktens negativa effekter på andra samhällsområden.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 23:49
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (herkules @ 20-01-2010, 22:56)  fast visst är det väl så att du får skjuta varg nu om den hotar exvis husdjur? jag vet inte riktigt om jag tror på att hund tagits av varg på en gårdsplan. det kan vara sant men det kan också vara osant. vargar som går fram till hus är inte som de ska ... Skyddsjakt är ju tillåten men det förutsätter ju att det är en jägare som skjuter. Ja man vet ju inte det kanske var en defekt varg.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:19
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Någon mer som såg debatten på SVT som slutade nyss? Relativt bra debatt, även vargmotståndarna fick komma till tals. Jag vill nog till och med påstå att vargmotståndarna vann den diskussionen, men det berodde nog en del på att vissa av vargförespråkarna som var halvidioter. Intressant också när den äldre mannen påpekade att folk dödats av varg i Ryssland de sista året och det började ropas "nej" från alla håll. Detta påstående var ju helt sant, jag har själv postat tidningsartiklar om det tidigare i denna tråd.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:22
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:19)  Någon mer som såg debatten på SVT som slutade nyss? Relativt bra debatt, även vargmotståndarna fick komma till tals. Jag vill nog till och med påstå att vargmotståndarna vann den diskussionen, men det berodde nog en del på att vissa av vargförespråkarna som var halvidioter. Intressant också när den äldre mannen påpekade att folk dödats av varg i Ryssland de sista året och det började ropas "nej" från alla håll. Detta påstående var ju helt sant, jag har själv postat tidningsartiklar om det tidigare i denna tråd. jag såg men tycker inte att det som är viktigt vad det gäller vargens vara eller icke vara kommit fram i de två debatter som sänts på tv.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:27
|

Moderator

|
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:22)  jag såg men tycker inte att det som är viktigt vad det gäller vargens vara eller icke vara kommit fram i de två debatter som sänts på tv. Vad är det viktiga som inte kom fram då? En expert berättade också att problemen med inavel inte alltid syns vid obduktion, utan brukar sätta sig på fortplantningsförmågan så kullarna blev mindre. Detta vänder ju lite på hela frågan, då kanske dessa vargar passar motståndarna bättre än förespråkarna?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Jag tycker helt klart att Olof Liberg är lugn och sansad i debatten... man må tycka vad man vill om honom men han är inte på jägarnas sida och han är inte heller på jaktmotståndarnas sida... han är på vargens sida. Han sa ju att han anser att den valda vargpolitiken är den bästa för vargen i Sverige nu.
Damen bredvid honom blev bra lång i ansiktet när han förklarade att alla dödsfall av vargar oavsett orsak är medtagna i beräkningarna av dessa 13% så det vill nog till att man är påläst och införstådd i ämnet om man ska debattera när han är med.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:40
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 22:30)  Jag tycker helt klart att Olof Liberg är lugn och sansad i debatten... man må tycka vad man vill om honom men han är inte på jägarnas sida och han är inte heller på jaktmotståndarnas sida... han är på vargens sida. Han sa ju att han anser att den valda vargpolitiken är den bästa för vargen i Sverige nu. mmm, det är den inte, jag tror inte en sekund på att döda varg för att skapa acceptans för vargen hos landsbygdsborna, finns det en enda varg kvar så finns det alltid någon människa som skriker. vågar inte låta ungarna vara ute, vad är det för jävla trams?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:40
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:27)  En expert berättade också att problemen med inavel inte alltid syns vid obduktion, utan brukar sätta sig på fortplantningsförmågan så kullarna blev mindre. Detta vänder ju lite på hela frågan, då kanske dessa vargar passar motståndarna bättre än förespråkarna? Man kan inte ju inte vid en obduktion se om en människa har låg IQ på grund av dåliga gener och detsamma gäller ju givetvis även djur... när vi idag avlar exempelvis jakthundar så väljer vi att avla på föräldradjur somhar goda anlag för det vi önskar att avkomman ska få. När det gäller vargens gener så kan vi inte välja... det gör djuren och där är det djungelns lag som gäller... den starkaste överlever... den starkaste blir ett alfadjur och fortplantar sig. Men på sikt blir det sämre gener på grund av inavel eftersom alla vargarna i Sverige idag är släkt med varandra... det är mer inavel hos alla våra vargar i Sverige än om två syskon skulle få ungar vilket är riktigt illa... det är ju för att undvika det som endast vargarnas alfapar parar sig i flocken... Kan man få in friska gener så ska man ju försöka få det så snart det bara är möjligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:43
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:35)  Dåligt påläst var däremot den unga, skäggiga göteborgaren som uttalade sig alldeles på slutet  jag fattade vad han menade - det gäller att kunna sätta sig in i hur andra människor tänker. han var emot löshundsjakt - löshundsjakt är ett jäkla påhitt som inte behövs. CITAT (dahla @ 21-01-2010, 22:40)  Kan man få in friska gener så ska man ju försöka få det så snart det bara är möjligt. och du tror att fäbodgubben skulle tillåta nya vargar vandra över hans marker utan att han tar fram bössan? dream on baby..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:46
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:40)  mmm, det är den inte, jag tror inte en sekund på att döda varg för att skapa acceptans för vargen hos landsbygdsborna, finns det en enda varg kvar så finns det alltid någon människa som skriker. vågar inte låta ungarna vara ute, vad är det för jävla trams? Jo, men vänta lite nu... Minns du hur det var för tio år sedan då man sa att taket på 1200 björnar i Sverige var uppnått? Det var exakt samma visa då... renägare, fädbodbrukare och bönder var eniga...björnarna måste utrotas... och det blev björnjakt och jaktmotståndarna blev galna och protesterade mot jakten på bamse och hans familj... skalman och lille skutt hörde man inget om... nu jagas det björn varje år... björnen är accepterad och vi har nu över 4500 björnar i Sverige... MEN... vi har nu väldigt få björnar som vågar komma nära människor och människans tamdjur... genetiskt friska rovdjur i Sverige ska sky människan som pesten... det gör björnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:49
|

Moderator

|
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:43)  jag fattade vad han menade - det gäller att kunna sätta sig in i hur andra människor tänker. han var emot löshundsjakt - löshundsjakt är ett jäkla påhitt som inte behövs. Han hävdade att jakthundar sliter sönder sina byten, och det tyder på att han inte var insatt i ämnet över huvud taget CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:43)  och du tror att fäbodgubben skulle tillåta nya vargar vandra över hans marker utan att han tar fram bössan? dream on baby.. Passerar dom bara så går det nog bra, då kommer den förmodligen inte ens att märkas. Men problemet är ju att den kommer lämna tio fårkadaver efter sig, och då är risken stor att bössan kommer fram.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:52
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:43)  löshundsjakt är ett jäkla påhitt som inte behövs. Det skulle vara omöjligt att fälla 100 000 älgar och nån miljon rådjur om året om det inte vore för löshundsjakten dessvärre... människan har ju jagat tillsammans med hunden ända sedan den var varg somman tämjdeoch avlade på. Dom här löshundarna används ju dessutom till eftersök av skadade djur... All löshundsjakt är inte av ondo... somliga använder dock fel hundar i viss jakt men det kan man inte lasta alla hundägarna för.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Vargen är en varg, ingenting annat. Den är varken blodtörstig eller fridsam. Den är ett rovdjur bara. Man skall varken skjuta eller klia den bakom öronen. Man skall inte ge den egenskaper, varken positiva eller negativa sådana som den inte har. Den har sin plats i vår natur bara. Så enkelt är det.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:54
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 22:46)  Jo, men vänta lite nu... Minns du hur det var för tio år sedan då man sa att taket på 1200 björnar i Sverige var uppnått? Det var exakt samma visa då... renägare, fädbodbrukare och bönder var eniga...björnarna måste utrotas... och det blev björnjakt och jaktmotståndarna blev galna och protesterade mot jakten på bamse och hans familj... skalman och lille skutt hörde man inget om... nu jagas det björn varje år... björnen är accepterad och vi har nu över 4500 björnar i Sverige... MEN... vi har nu väldigt få björnar som vågar komma nära människor och människans tamdjur... genetiskt friska rovdjur i Sverige ska sky människan som pesten... det gör björnen. nej jag minns inte hur turerna gick runt björn, jag är rädd för björn men jag kräver inte att den ska dödas för det, jag väljer att bo där det inte finns björn  fast det stämmer säkert det du skriver om björn, du kan mer om det än jag, men jag tror inte det blir samma med vargen ändå, vargen väcker helt andra känslor.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:56
|

Moderator

|
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 22:52)  Det skulle vara omöjligt att fälla 100 000 älgar och nån miljon rådjur om året om det inte vore för löshundsjakten dessvärre... Men tänk vad många vargar vi skulle kunna ha om dom fick hela älgstammen för sig själv
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2010, 22:58
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 22:52)  Det skulle vara omöjligt att fälla 100 000 älgar och nån miljon rådjur om året om det inte vore för löshundsjakten dessvärre... människan har ju jagat tillsammans med hunden ända sedan den var varg somman tämjdeoch avlade på. Dom här löshundarna används ju dessutom till eftersök av skadade djur... All löshundsjakt är inte av ondo... somliga använder dock fel hundar i viss jakt men det kan man inte lasta alla hundägarna för. nä men så är det ju med allt, en del är bra och annat är dåligt. det dåliga med löshundsjakt är att vargen får på skallen när de river en hund som, i många fall, hade kunnat gått i band med en jägare efter sig. istället för gpshalsband typ. CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:56)  Men tänk vad många vargar vi skulle kunna ha om dom fick hela älgstammen för sig själv  jägare skjuter 100 000 älgar om året, vargen tar 3000, de kunde få hälften iaf kan jag tycka.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|