Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 62 63 64 65 66 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          Huggorm
          Inlägg 21-01-2010, 22:59
          Länk hit: #1261

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag tror hela grejen med vargförespråkandet är att det är hunddjur. Folk har en undermedveten föreställning om att det är vilda cocker spaniels som springer omkring i skogen

Citera
          herkules
          Inlägg 21-01-2010, 23:01
          Länk hit: #1262

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:49) *
          Han hävdade att jakthundar sliter sönder sina byten, och det tyder på att han inte var insatt i ämnet över huvud taget

jo och där var han fel ute, frågan är om han öht tänkte på vad han sa. sen finns det visst galna hundar som river sönder vilt men de lever inte så länge, de blir skjutna tämligen omgående.
          personligen skulle jag nog inte få fram ett ljud om jag satt i tv och skulle prata.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          dahla
          Inlägg 21-01-2010, 23:02
          Länk hit: #1263

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:54) *
          vargen väcker helt andra känslor.

Ja, det kan nog stämma i vissa delar av landet. Och vi får leva med det så länge människor väljer att bo på landsbygden och där föra traditioner vidare... man får väl se våra samer som amerikas indianer... dom körde man över för man ansåg att dom inte förstod bättre...

Ska vi köra över folket som driver lantbruk och fädbobruk tillsammans med samerna och sätta dom i reservat på skansen tillsammans med renarna där?

Vargen lever och mår bra på i de ryska skogarna där det inte finns en människa... här finns det människor.

Citera
          herkules
          Inlägg 21-01-2010, 23:04
          Länk hit: #1264

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:59) *
          Jag tror hela grejen med vargförespråkandet är att det är hunddjur. Folk har en undermedveten föreställning om att det är vilda cocker spaniels som springer omkring i skogen

icke - de flesta av oss vet nog att vargar inte är några gosedjur.

CITAT (dahla @ 21-01-2010, 23:02) *
          Ska vi köra över folket som driver lantbruk och fädbobruk tillsammans med samerna och sätta dom i reservat på skansen tillsammans med renarna där?

tja varför inte? bara de får ihop till mat och husrum så.
          man får bo där det finns jobb så enkelt är det.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-01-2010, 23:05
          Länk hit: #1265

Moderator

CITAT (dahla @ 21-01-2010, 23:02) *
          Ja, det kan nog stämma i vissa delar av landet. Och vi får leva med det så länge människor väljer att bo på landsbygden och där föra traditioner vidare... man får väl se våra samer som amerikas indianer... dom körde man över för man ansåg att dom inte förstod bättre...

Vargen lever och mår bra på i de ryska skogarna där det inte finns en människa... här finns det människor.

Än så länge finns det liv på landsbygden. Man borde skjuta bort de vargar som finns, och vänta femtio år innan man planterar in nya. Då har nog den sista landsbygdsbon tvingats flytta in till stan för att kunna försörja sig. Då kan vargarna få härja fritt, så kan vi spana efter dom genom staketen när vi kör bil mellan städerna.

Citera
          herkules
          Inlägg 21-01-2010, 23:07
          Länk hit: #1266

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 23:05) *
          Än så länge finns det liv på landsbygden. Man borde skjuta bort de vargar som finns, och vänta femtio år innan man planterar in nya. Då har nog den sista landsbygdsbon tvingats flytta in till stan för att kunna försörja sig. Då kan vargarna få härja fritt, så kan vi spana efter dom genom staketen när vi kör bil mellan städerna.

vilken jävla syn på varg du har - "man borde skjuta bort" sick.gif

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 21-01-2010, 23:08
          Länk hit: #1267

Medlem

CITAT (herkules @ 21-01-2010, 22:58) *
          jägare skjuter 100 000 älgar om året, vargen tar 3000, de kunde få hälften iaf kan jag tycka.

Det finns ingen som hindrar vargen från att ta älg...men man ska ju tänka på att dessa 3000 älgar den tar är på ett begränsat område... jakten på älg sker i hela Sverige. I vissa områden med både lo, järv, björn och varg saknas nu nästan rådjur och älg vilket ju är jättebra ur trafiksäkerhetssynpunkt...

Citera
          sqrulan
          Inlägg 21-01-2010, 23:11
          Länk hit: #1268

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:59) *

confused.gif VA? Nu blev jag besviken på dej!

Måste bara få pipa ur mej att ALLA bor inte på Stureplan!!!!!!

Redigerat av sqrulan: 21-01-2010, 23:14

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-01-2010, 23:13
          Länk hit: #1269

Moderator

CITAT (sqrulan @ 21-01-2010, 23:11) *
          confused.gif VA? Nu blev jag besviken på dej!

Jag överdrev lite, men hos en och annan tror jag faktiskt att det ligger lite i det där påståendet. Naturligtvis inte alla.

Citera
          dahla
          Inlägg 21-01-2010, 23:14
          Länk hit: #1270

Medlem

CITAT (herkules @ 21-01-2010, 23:04) *

Men nu handlar det ju inte om jobben. Mat och husrum finns ju redan där sedan generationer tillbaka. Att sätta folk i reservat enbart för att man vill veta att det faktiskt finns varg i samma land som man bor i känns väl lite "sådär" i mina öron...

Globalt sett (man ska tydligense allt globalt nu) så är ju avståndet till ryska skogarna bara ett drygt stenkast bort... vad är problemet med att ha alla vargar där istället?

Citera
          sqrulan
          Inlägg 21-01-2010, 23:24
          Länk hit: #1271

Medlem

Jag vill att vi ska ha lite mera varg och vilda djur för då blir livet mera spännande och jag bryr mej inte om just jag skulle vara så dum att jag blev uppäten av en varg. giggle.gif
          Då slipper jag i alla fall bo på ett äldreboende/demensboende jag har då i alla fall mättat någon svältfödd stackare och jag är inte längre ivägen för "stureplanskillarna"! Jag dör heller i en rovdjurskäft än i deras......dom har redan "dödat" mej personligen! Jag glömmer aldrig en oförrätt! angry.gif

Det var nog väldigt dumt sagt, eller hur? Man har även rätt att ändar sig, vilket jag tycker att du borde göra för din egen skull!? confused.gif

Redigerat av sqrulan: 21-01-2010, 23:30

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-01-2010, 23:31
          Länk hit: #1272

Moderator

Saken är ju den, att förr eller senare kommer någon människa att bli dödad av en varg. En skadad varg, en med hungriga ungar, en desperat stackare eller vad som helst, förr eller senare kommer det att hända. Tänk er vilka rubriker det kommer bli i tidningarna den dagen, jag kan lova att det kommer bli många löpsedlar

Citera
          sqrulan
          Inlägg 22-01-2010, 00:05
          Länk hit: #1273

Medlem

confused.gif Men tänk om jag blir överkörd av en fyllerist eller mördad och våldtagen,den risken är nog betydligt större. Djuren vet vilka vi är och dom dödar inte oss i onödan, det är bara människans inbillningssjuka!
          När dödade ett djur senast medvetet en människa? Var det i självförsvar eller? Om det var för att djuret ville försvara sig själv så tycker jag att det är alla levande varelsers rättigheter här på jorden!
          Vem gav oss den rätten att bestämma om något annat ska leva eller dö?

Redigerat av sqrulan: 22-01-2010, 00:09

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 22-01-2010, 00:08
          Länk hit: #1274

Medlem

CITAT (dahla @ 21-01-2010, 23:14) *
          Men nu handlar det ju inte om jobben. Mat och husrum finns ju redan där sedan generationer tillbaka. Att sätta folk i reservat enbart för att man vill veta att det faktiskt finns varg i samma land som man bor i känns väl lite "sådär" i mina öron...
          Globalt sett (man ska tydligense allt globalt nu) så är ju avståndet till ryska skogarna bara ett drygt stenkast bort... vad är problemet med att ha alla vargar där istället?

jag menade inte så heller.
          klart att folk ska bo där de vill.
          om de klarar av det.
          vargar ska iaf inte dödas.
          jag vill ha vargar i sverige, de hör hemma här precis som de gör i ryssland.

Redigerat av herkules: 22-01-2010, 00:09

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 22-01-2010, 00:16
          Länk hit: #1275

Medlem

giggle.gif Det finns inga kloka människor, det finns bara en massa människor som tycker en massa! Vi är enbart en hög idioter som tror sig veta allt men djuren vet mer och antagligen så överlever dom oss. Har vi tur så kanske dom hjälper oss en gång till?
          Är någon smart och klok så nog är det djuren och jag högaktar dom för deras sätt att leva och deras tilltro till oss grymma varelser! angel_not.gif
          Nu är klockan mycket och man måste sova, natti natti!

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-01-2010, 00:27
          Länk hit: #1276

Moderator

CITAT (sqrulan @ 22-01-2010, 00:16) *
          Vi är enbart en hög idioter som tror sig veta allt men djuren vet mer och antagligen så överlever dom oss.

Det dör ut djurarter hela tiden sad.gif

Varför är det så stort engagemang för vargen, men nästan inget för fjällräven? Kanske för att det är media som bestämmer vad folk skall tycka?

Citera
          dahla
          Inlägg 22-01-2010, 00:34
          Länk hit: #1277

Medlem

CITAT (herkules @ 22-01-2010, 00:08) *
          jag vill ha vargar i sverige, de hör hemma här precis som de gör i ryssland.

Men vänta nu här igen... det finns en anledning till att vargen utrotades här men inte i ryssland en gång i tiden. Här kunde folk leva av jordbruk och lantbruk... för att då kunna överleva och bedriva fädbobruk var man tvungen att ta bort vargarna från marken. Darvin kallade det survival of the fittest.. den starkaste överlever. Fädbobruket och lantbruksamhället på landsbygd har överlevt fram till nu. Hör då verkligen vargen hemma här?

Man får inte glömma att det för 150 år sedan knappt fanns några träd i Sverige... älgen var så gott som utdöd och detsamma gällde för rådjuren... utan skog finns det inte mycket mat för klövviltet som ska leva i skogen... utan klövvilt lär inte vargen ha någon chans... vargen dog ut helt enkelt.

Nu vill några eldsjälar återintroducera vargen som vilt i Sverie sedan endast 30 år tillbaka... det handlar om ett stort experiment bara... på bekostnad av befolkningen på landsbygden.

Citera
          herkules
          Inlägg 22-01-2010, 00:40
          Länk hit: #1278

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-01-2010, 22:27) *
          Vad är det viktiga som inte kom fram då?

jakten! var de sjuka vargarna som skulle skjutas tog vägen. stängsel, hundar, ersättningen som kvitteras ut för rivna djur, får de eventuellt inplanterade vargarna leva? massor av frågor men inga svar.
          liberg sitter och slår sig själv för bröstet och ber programledaren hålla tyst, är det debatt?

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 00:34) *
          Men vänta nu här igen... det finns en anledning till att vargen utrotades här men inte i ryssland en gång i tiden. Här kunde folk leva av jordbruk och lantbruk... för att då kunna överleva och bedriva fädbobruk var man tvungen att ta bort vargarna från marken. Darvin kallade det survival of the fittest.. den starkaste överlever. Fädbobruket och lantbruksamhället på landsbygd har överlevt fram till nu. Hör då verkligen vargen hemma här?
          Man får inte glömma att det för 150 år sedan knappt fanns några träd i Sverige... älgen var så gott som utdöd och detsamma gällde för rådjuren... utan skog finns det inte mycket mat för klövviltet som ska leva i skogen... utan klövvilt lär inte vargen ha någon chans... vargen dog ut helt enkelt.
          Nu vill några eldsjälar återintroducera vargen som vilt i Sverie sedan endast 30 år tillbaka... det handlar om ett stort experiment bara... på bekostnad av befolkningen på landsbygden.

jaha dig ska man vänta på hela tiden tydligen.
          ja, vargen hör hemma här, det är väldigt få människor som lever på fäbodar och annat så jag tycker faktiskt inte att de ska kunna bestämma om vi ska ha varg eller ej.
          älg finns det så det räcker till vargen nu iaf.
          skog också.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 22-01-2010, 00:45
          Länk hit: #1279

Medlem

CITAT (Huggorm @ 22-01-2010, 00:27) *
          Det dör ut djurarter hela tiden sad.gif
          Varför är det så stort engagemang för vargen, men nästan inget för fjällräven? Kanske för att det är media som bestämmer vad folk skall tycka?

fjällräven? de gör jackor va?
          *skoja* är väl bäst att tillägga kanske.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 22-01-2010, 00:55
          Länk hit: #1280

Medlem

CITAT (herkules @ 22-01-2010, 00:40) *
          det är väldigt få människor som lever på fäbodar och annat så jag tycker faktiskt inte att de ska kunna bestämma om vi ska ha varg eller ej.

Antalet spelar väl ingen roll... vi lever i en demokrati där alla röster ska få en chans att höras. Det är ju inte bara fäbodar där i skogarna smile.gif

Citera

90 sidor V  « < 62 63 64 65 66 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 05:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon