Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 63 64 65 66 67 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          herkules
          Inlägg 22-01-2010, 01:15
          Länk hit: #1281

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 00:55) *
          Antalet spelar väl ingen roll... vi lever i en demokrati där alla röster ska få en chans att höras. Det är ju inte bara fäbodar där i skogarna smile.gif

ja självklart ska alla få göra sin röst hörd och vargarna är hela Sveriges angelägenhet.

Redigerat av herkules: 22-01-2010, 01:17

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Nauti
          Inlägg 22-01-2010, 06:44
          Länk hit: #1282

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 00:55) *
          Antalet spelar väl ingen roll... vi lever i en demokrati där alla röster ska få en chans att höras. Det är ju inte bara fäbodar där i skogarna smile.gif
          Var är vargens roll i demokratin? Vi har väl inte rätten att sätta oss över naturen bara för att vi är många som vill det.

Redigerat av Nauti: 22-01-2010, 06:49

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Freyas
          Inlägg 22-01-2010, 07:19
          Länk hit: #1283

Gäster

Personligen blir jag allt mer övertygad om att de som har dödandet som hobby vill hävda sig och känna sig stora, starka och mäktiga pga att de råkar ha små penisar!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-01-2010, 07:38
          Länk hit: #1284

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Freyas @ 22-01-2010, 07:19) *
          Personligen blir jag allt mer övertygad om att de som har dödandet som hobby vill hävda sig och känna sig stora, starka och mäktiga pga att de råkar ha små penisar!

En typisk freudiansk tolkning - personligen nöjer jag mig med att tro att det i vissa fall finns ett rejält behov att hävda sig...

Samtidigt är jag överygad om att det stora flertalet jägare jagar av av helt andra skäl...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-01-2010, 07:50
          Länk hit: #1285

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

ag har skrivit det i en annan tråd och jag skriver det här igen, nu sjönk bottennivån en bit till. Fast det stämmer in på en grupp av jägare, dom kvinnliga. Det var var en hel del kvinnor ute i skogarna.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-01-2010, 08:05
          Länk hit: #1286

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Själva grundproblemet är det aldrig någon som diskuterar ex. i dalarna där det finns varg får jägarna knappt skjuta någon älg eftersom det inte finns någon, det finns inte ens så det räcker till vargen utan den får söka sig in till bebyggelse. Själva grundproblemet till detta anser jag är skogsindustrin, för stora områden har omvandlats till monokultur med i stort sett bara gran där det knappt blir någon undervegetation. I en monokultur minskar både fauna och flora så då blir det ganska ödligt och tomt. Om man tänkte på att få mångfald när man återplanterar skog skulle viltstammarna öka och då skulle det finnas möjlighet för både jakt och förekomst av rovdjur.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          herkules
          Inlägg 22-01-2010, 08:40
          Länk hit: #1287

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 07:38) *
          En typisk freudiansk tolkning

ja se den där freud, han är lite överallt och spökar han .. whist.gif

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 22-01-2010, 08:45
          Länk hit: #1288

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

hehe smile.gif Då skulle nog jägarsläktet dött ut för länge sen tror jag... störst, starkast och bäst överlever...

Citera
          Jonny
          Inlägg 22-01-2010, 08:49
          Länk hit: #1289

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 295

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-01-2010, 08:05) *
          Själva grundproblemet är det aldrig någon som diskuterar ex. i dalarna där det finns varg får jägarna knappt skjuta någon älg eftersom det inte finns någon, det finns inte ens så det räcker till vargen utan den får söka sig in till bebyggelse. Själva grundproblemet till detta anser jag är skogsindustrin, för stora områden har omvandlats till monokultur med i stort sett bara gran där det knappt blir någon undervegetation. I en monokultur minskar både fauna och flora så då blir det ganska ödligt och tomt. Om man tänkte på att få mångfald när man återplanterar skog skulle viltstammarna öka och då skulle det finnas möjlighet för både jakt och förekomst av rovdjur.

Några faktan som inte helt stämmer....1.att vargen decimerar ned Älgstammen till en nivå som gör jakt omöjligt är en stärk överdrivning.2.Att vargen söker sig bebyggelse ...är lika naturligt som att den holder sig i "vildmarken"Även när dom flesta baltstaterna hadde skottpengar på dom så var dom på natten och nöp det som inte var innom väggarna.3.Skogsindustrin är den enskilt absolut största orsaken till att vi har så mycket Älg som vi har.Det var inte före motorsågens inntrång i Sverige som vi fick större kalhyggen och som på det viset skaffade större livsbetingelser för Älgen.Så man kan säga att människan har skapat betydligt bättre livsförutsättningar för Vargen än vad den hadde för 100 år sedan.Fast jag är Jägare med taskigt utveklat könsorgan så för mig ligger det ju i sakens natur att jag vill utrota den och inget annat.....

Citera
          herkules
          Inlägg 22-01-2010, 08:53
          Länk hit: #1290

Medlem

CITAT (Jonny @ 22-01-2010, 08:49) *
          Några faktan som inte helt stämmer....1.att vargen decimerar ned Älgstammen till en nivå som gör jakt omöjligt är en stärk överdrivning.2.Att vargen söker sig bebyggelse ...är lika naturligt som att den holder sig i "vildmarken"Även när dom flesta baltstaterna hadde skottpengar på dom så var dom på natten och nöp det som inte var innom väggarna.3.Skogsindustrin är den enskilt absolut största orsaken till att vi har så mycket Älg som vi har.Det var inte före motorsågens inntrång i Sverige som vi fick större kalhyggen och som på det viset skaffade större livsbetingelser för Älgen.Så man kan säga att människan har skapat betydligt bättre livsförutsättningar för Vargen än vad den hadde för 100 år sedan.Fast jag är Jägare med taskigt utveklat könsorgan så för mig ligger det ju i sakens natur att jag vill utrota den och inget annat.....

jag tycker att det är jättebra att du skriver som du gör, kan inte du tala om det för de jägare som är förbannade på vargen för att "han får jaga älg 365 dagar om året - vi bara 14"?

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 22-01-2010, 09:09
          Länk hit: #1291

Medlem

Vi har faktiskt kvar lagen om skottpengar på varg i Sverige... 25 riksdaler är priset en vargjägare ska få... 25 riksdaler riksgälds år 1855 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 1313 SEK år 2009 mätt med konsumentprisindex. Så 1300 kronor var det värt för staten på den tiden för att bli av med en varg...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-01-2010, 09:15
          Länk hit: #1292

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 09:09) *
          Vi har faktiskt kvar lagen om skottpengar på varg i Sverige... 25 riksdaler är priset en vargjägare ska få... 25 riksdaler riksgälds år 1855 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 1313 SEK år 2009 mätt med konsumentprisindex. Så 1300 kronor var det värt för staten på den tiden för att bli av med en varg...

Betalas detta ut till de som sköt varg på jakten? Betalas det ut till Skånes djurpark?

Citera
          herkules
          Inlägg 22-01-2010, 09:18
          Länk hit: #1293

Medlem

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 09:09) *

jag har hört av jägare att skottpengar kan man fortfarande få om man skjuter en varg, norrut.
          de pengarna betalas inte ut av någon myndighet.
          sant eller ej, det vet jag inte.

Redigerat av herkules: 22-01-2010, 09:19

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 22-01-2010, 09:23
          Länk hit: #1294

Medlem

Jag vet inte heller... i det stora hela är det ju en skitsumma i alla fall. Men om man har kvar priset men indexerat det så är inte vargen värd mycket.

Vad kostar älgkött i affär idag? Ligger priset på 100 kronor kilot eller är det högre?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-01-2010, 09:24
          Länk hit: #1295

Medlem

CITAT (Jonny @ 22-01-2010, 08:49) *

Fast nu var det ju inte kalhyggen jag talade om på kalhyggen kan buskar och annat växa upp där blir det inte monokultur utan det kan bli en mängd olika växter som alla vet gynnar faunan, det jag talade om var det här med återplantering och att man då bara använder ETT växtslag vilket INTE gynnar faunan.

--------------------
            Mvh Åsa

Citera
            herkules
            Inlägg 22-01-2010, 09:26
            Länk hit: #1296

Medlem

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 09:23) *
            Jag vet inte heller... i det stora hela är det ju en skitsumma i alla fall. Men om man har kvar priset men indexerat det så är inte vargen värd mycket.
            Vad kostar älgkött i affär idag? Ligger priset på 100 kronor kilot eller är det högre?

ska du ha filén så kostar den nästan 500 kr/kg i söderhallarna.

--------------------

Citera
            dahla
            Inlägg 22-01-2010, 09:29
            Länk hit: #1297

Medlem

CITAT (herkules @ 22-01-2010, 09:26) *
            ska du ha filén så kostar den nästan 500 kr/kg i söderhallarna.

jo, så två kilo filé är värt lika mycket som en varg då... det finns med andra ord en ekonomisk vinning att göra.

Citera
            Jonny
            Inlägg 22-01-2010, 09:40
            Länk hit: #1298

Medlem

CITAT (herkules @ 22-01-2010, 08:53) *
            jag tycker att det är jättebra att du skriver som du gör, kan inte du tala om det för de jägare som är förbannade på vargen för att "han får jaga älg 365 dagar om året - vi bara 14"?

Det är just det jag gör..provar få "nollvisionärena" att fatta hur fel dom har...eller alla rovdjursälskare att fatta att det FINNS problem...Jag stödjer vargjakten till 100%.Likafullt tycker jag det ligger långt bortanför människans lagar att kunna få bestämma om en djurart ska få finnas till eller inte.Då har vi benat ned det till hur många....inte om dom ska få finnas eller inte.....Sakfrågorna och sakfelen duggar tätt när man läser debatten ....och det från båda sidor av saken.Att förlöjliga sin "motståndare" verkar vara populärt när det sinar i egna argument...ett exempel är rädslan det skrivs om...jag hadde en snack här om veckan med en av Naturvårdsverket miljövakare....altså en vargspårare....han var rätt irriterad över förlöjligande av rädslan...Ska man framställa alla med Klaustrofobi...Agorafobi.(Torgskräck) som idioter???..Att rädslan finns där hos vissa är inget man enbart kan skratta åt eller förlöjliga...men prova sakligt upplysa folk om den reela faran som för mig framstår som minimal.Som nämt tidligare i tråden ...varför bryr sig ingen om Fjällräven??...Akut hotat och absolut den arten som kommer att försvinna från svenska faunan om inget görs....Blir lite roligt när man läser om vildsvinen..."Dom vill man inte möta i skogen"...se där är det en utbred rädsla....för VAD???...hadde dom varit farliga så hadde ju folk gått åt som tusan....Det skjuts dryga 40.000 Vildsvin i året nu..(Siffrorna är osäkra) och det borde iaf stryka med en 2-300 svenskar skulle jag tycka....minst....

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-01-2010, 09:24) *
              Fast nu var det ju inte kalhyggen jag talade om på kalhyggen kan buskar och annat växa upp där blir det inte monokultur utan det kan bli en mängd olika växter som alla vet gynnar faunan, det jag talade om var det här med återplantering och att man då bara använder ETT växtslag vilket INTE gynnar faunan.

Absolut enig i din framställning av Monokulturell beplantning.Fast att se det till problematiken över att det inte är nog med bytesdjur för Vargen stämmer inte...då vi idag har mer älg än vi någonsin har haft..(bortsett från en period i början på 80'talet)

Citera
              Åsa, mälardalen ...
              Inlägg 22-01-2010, 09:53
              Länk hit: #1299

Medlem

CITAT (Jonny @ 22-01-2010, 09:40) *
              Absolut enig i din framställning av Monokulturell beplantning.Fast att se det till problematiken över att det inte är nog med bytesdjur för Vargen stämmer inte...då vi idag har mer älg än vi någonsin har haft..(bortsett från en period i början på 80'talet)

Visst har älgen ökat och vi har fler individer ifall man tittar på hela sverige MEN ökningen har varit rejäl i södra Sverige men INTE längre upp i landet där pekar kurvorna nedåt.

--------------------
              Mvh Åsa

Citera
              Jonny
              Inlägg 22-01-2010, 10:27
              Länk hit: #1300

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-01-2010, 09:53) *
              Visst har älgen ökat och vi har fler individer ifall man tittar på hela sverige MEN ökningen har varit rejäl i södra Sverige men INTE längre upp i landet där pekar kurvorna nedåt.

I vilka tidspersperktiv tittar du på?Det är lätt att se från 1982...då vi hadde som mest älg och fram tills nu.Då är det en nedgång i hela landet...som tur är för då var Älgstammen på tok för stor.Gå länger tillbaka...1950...1930...1830?...då kan du se utvecklingen...en del jägare (nollvisjonärer) ser den svaga älgstammen då som en direkt följd av vargstammen...något som är en sanning med stärka modefikationer...

Citera

90 sidor V  « < 63 64 65 66 67 > » 
              Skriv svarNytt inlägg
              1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
              0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 02:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon