| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
22-01-2010, 17:07
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (herkules @ 22-01-2010, 17:00)  jag har haft spindelfobi, jag kunde se dem på foto men ej i verkligheten, jag skrek rakt ut och fick en puls som inte var att leka med. den botades på ca 1 timme, sen hade jag en läbbans stor hårig spindel på handen. jag tycker fortfarande inte om spindlar men jag dör inte. så kan det gå. Japp, fobier kan botas för dom har sitt ursprung i en helt omotiverad skräck. Har en person klaustrofobi så är man rädd för trånga utrymmen men det ju egentligen inget farligt. Får man bara bort den omotiverade grundrädslan är resten ganska lätt. Men vargskräck, flygskräck och liknande har en mycket långsökt men ändå faktisk grund, man KAN bli anfallen av en varg, man KAN störta med ett flygplan. Det är skillnaden.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 17:17
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Ormfobi är alltså rationell? Getingfobi är också mycket vanlig, helt rationellt? Naturligtvis kan trånga utrymmen vara farliga, de flesta om inte alla fobier har ju någon sorts rationell grund. Det finns inga farliga spindlar i Sverige, men det finns i andra delar av världen. Och det går som sagt utmärkt att bota fobier.
Men nu tror jag faktiskt inte att det är många personer som verkligen har fobier mot rovdjur. De enda som jag har hört uttrycka någon rädsla är personer som säger att de inte längre vågar gå ut i skogen och plocka svamp p g a att de är rädda för rovdjur. Men eftersom dessa personer ALDRIG tidigare någonsin varit i skogen och aldrig plockat någon svamp, så är det nog oftast påhittade argument.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 17:24
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (KURT @ 22-01-2010, 17:17)  Ormfobi är alltså rationell? Getingfobi är också mycket vanlig, helt rationellt? Naturligtvis kan trånga utrymmen vara farliga, de flesta om inte alla fobier har ju någon sorts rationell grund. Det finns inga farliga spindlar i Sverige, men det finns i andra delar av världen. Och det går som sagt utmärkt att bota fobier.
Men nu tror jag faktiskt inte att det är många personer som verkligen har fobier mot rovdjur. De enda som jag har hört uttrycka någon rädsla är personer som säger att de inte längre vågar gå ut i skogen och plocka svamp p g a att de är rädda för rovdjur. Men eftersom dessa personer ALDRIG tidigare någonsin varit i skogen och aldrig plockat någon svamp, så är det nog oftast påhittade argument. Och det vet du? Alltså att dessa människor som säger sig inte längre våga gå ut i skogen ALDRIG tidigare nånsin varit i skogen? Du verkar ha livlig fantasi iallafall.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 17:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Oavsett vilket... rädslan används i debatten av båda sidorna... vissa är rädda för vargen och vissa är rädda för att vargen ska utrotas...
Jag tror INTE det finns många jägare som är rädda för vargen dock...
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 17:32
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2010, 17:07)  Japp, fobier kan botas för dom har sitt ursprung i en helt omotiverad skräck. Har en person klaustrofobi så är man rädd för trånga utrymmen men det ju egentligen inget farligt. Får man bara bort den omotiverade grundrädslan är resten ganska lätt. Men vargskräck, flygskräck och liknande har en mycket långsökt men ändå faktisk grund, man KAN bli anfallen av en varg, man KAN störta med ett flygplan. Det är skillnaden. ok jag ger mig, även om jag inte håller med dig  CITAT (dahla @ 22-01-2010, 17:30)  Oavsett vilket... rädslan används i debatten av båda sidorna... vissa är rädda för vargen och vissa är rädda för att vargen ska utrotas...
Jag tror INTE det finns många jägare som är rädda för vargen dock... nä så klart att ingen jägare är rädd, iaf inte om de har bössan med sig
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 17:36
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (KURT @ 22-01-2010, 17:17)  Ormfobi är alltså rationell? Getingfobi är också mycket vanlig, helt rationellt? Naturligtvis kan trånga utrymmen vara farliga, de flesta om inte alla fobier har ju någon sorts rationell grund. Det finns inga farliga spindlar i Sverige, men det finns i andra delar av världen. Och det går som sagt utmärkt att bota fobier. Det finns en påtaglig risk att bli biten av en huggorm och det dör människor av den orsaken då och då. Likaså kan getingstick vara dödliga om man har allergi. Möjligen kan man testa detta man annars upptäcks det inte förrän man blir stucken. Dessutom kan det uppträda efter flera stick, alltså har dessa "fobier" en rationell grund. Så länge man rör sig i Sverige är spindelfobin orationell, och därmed en "äkta" fobi. Gränsdragningarna är dock svåra.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 18:04
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Med risk för att föra denna tråden ännu längre från sitt ursprungliga ämne:
Såväl araknofobi (rädslan för spindlar) som ophidiofobi (rädslan för ormar) anses numera allmänt ha ett visst evolutionärt ursprung, dvs människor kan känna rädsla för djur som potentiellt kan orsaka dem skada.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 18:12
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 18:04)  Med risk för att föra denna tråden ännu längre från sitt ursprungliga ämne: Det verkliga ämnet handlade om att spika upp ett skin på väggen... men vart ville trådskaparen komma med tråden är ju min stora fråga... Jag är riktigt glad över att trådskaparen skapade tråden i alla fall... Snart får vi hitta på ett nytt ämne att vara oense om
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 20:29
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 18:04)  Med risk för att föra denna tråden ännu längre från sitt ursprungliga ämne: den här tråden får hamna precis var som helst
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 20:35
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 18:12)  Det verkliga ämnet handlade om att spika upp ett skin på väggen... men vart ville trådskaparen komma med tråden är ju min stora fråga... Jag är riktigt glad över att trådskaparen skapade tråden i alla fall... Snart får vi hitta på ett nytt ämne att vara oense om  jaa du dahla, vad ville jag? det kan man undra .. ... jag var upprörd över att 1600 personer ur jägarkåren hade anmält sig till att skjuta varg. nu överträffade verkligheten mina vildaste fantasier och 12000 personer anmälde sig till slut. 4500 var ute och jagade, ca 166 personer på varje varg. jag är fortfarande väldigt upprörd.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 21:24
|

Medlem

|
Var person hade också över 700 hektar vardera att jaga på... marken jag jagar på med 11 andra "gubbar" är endast på 500 hektar...
Jakten sköttes faktiskt ganska bra.
Det kommer bli jakt igen... och igen...och igen...
Det jagas varg i andra länder runt omkring oss... hur går jakten till där? Sköts jakten på varg bättre i alla andra länder ni hänvisar till jämfört med den i Sverige?
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 21:24)  Var person hade också över 700 hektar vardera att jaga på... marken jag jagar på med 11 andra "gubbar" är endast på 500 hektar...
Jakten sköttes faktiskt ganska bra.
Det kommer bli jakt igen... och igen...och igen...
Det jagas varg i andra länder runt omkring oss... hur går jakten till där? Sköts jakten på varg bättre i alla andra länder ni hänvisar till jämfört med den i Sverige? Jorå..man kan räkna lite hur man vill.....totalt sett så gick jakten till hur bra som helst...Ta 16 Augusti...Bockpremiären...50-100.000. jägare ute för att...vad kan skjutas första morgonen??..3-4000bockar?..möjligens mer men se antalet jägare.......Poenget är att det brukas totalt fel begrepp...."Hetsjakt" exempelvis..kolla upp vad ordet betyder för ni brukar det....Jag satt på 1 möte för nått år sedan...och propagerade på att INTE släppa jakten fri men att låta 1 jaktlag ta hand om det.Totalt massivt motstånd blev det...inte av Jägarna men av dom som var totalt emot jakten....Min enkla filosofi var att ta bort hela familjegrupper....där dom 1.hadde etablerat sig längst tid eller 2. Där dom hadde gjort mest skada....HUR skulle det gå till frågade dom...jo..ungefär som jakten bedrevs nu..spårning av lokalisering...sedan upp med ett helikopter och skjut bort gruppen....Det blev ett jävla halåande och uttryck som hetsjakt och innhuman jakt skrek dom som galtuppar....vad jag inte helt fattade....jo det är att detta är PRECIS!!! så det går till när det ska märkas och förse Varg med pejl!!!!!...Kan absolut inte se någon skillnad i stressfaktoren av att jaga dom med helikopter för att man ska skjuta dom med en kula...men det är jäääättehumant att skjuta dom med en pil....Mitt poeng är att man iaf kunde få ambulerat vargen lite rundt i Sverige på detta viset.....Då hadde man tagit bort ett argument till...att det var en så kallad hetsjakt...något som är helt fel...Jakten sköts absolut inte bättre eller sämmre än i andra länder ...Jag har jagat rundt lite i världen och ser ingen brist i jägaretiken i Sverige eller i andra länder...med få undantag....(Kan säga att jaktetiken i Montenegro skulle få den mest erfarna Svenska jägare att skaka på huvudet)......Allt som allt så fattar jag inte denna enorma misstro till det går att sköta en Vargstam.....Björnen och Lodjuret har vi haft jakt på i flera år...och där var det om inte lika illa så en bra motstånd mot den med...Björnen är lite speciell i det avseendet då det i början var svårt att bestämma antallet då spårning vinterstis inte går att gjenomföra...Efter att DNA analys av spillinnventeringen gjenomfördes så var antallet ungefär det dubbla av vad forskarna trodde.......Jag tror nog at media har en större skuld i detta med vargen....jag ser sällan eller aldrig den breda majoriten av jägare som vill ha jakt OCH Varg i Sverige...men det passar sig bättre med någon lättare rubbad Nollvisjonär i debatten...för då blir motsättningarna större och då blir det ju betydligt bättre Tv..............
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 23:05
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 21:24)  Var person hade också över 700 hektar vardera att jaga på... marken jag jagar på med 11 andra "gubbar" är endast på 500 hektar... Jakten sköttes faktiskt ganska bra. Det kommer bli jakt igen... och igen...och igen... Det jagas varg i andra länder runt omkring oss... hur går jakten till där? Sköts jakten på varg bättre i alla andra länder ni hänvisar till jämfört med den i Sverige? med tanke på att vargen spårats i veckor innan jakten så behövde jägarna säkert inte springa så långt när de slaktade vargarna. speciellt duktiga var väl de som fällde alfaparet med valpar? jag skiter i hur jakten går i andra länder - jag bor än så länge i sverige och bryr mig om de vargar som finns här och även om det görs på fel sätt i andra länder så gör aldrig två fel ett rätt. CITAT (Jonny @ 22-01-2010, 22:38)  Jorå..man kan räkna lite hur man vill.....totalt sett så gick jakten till hur bra som helst...Ta 16 Augusti...Bockpremiären...50-100.000. jägare ute för att...vad kan skjutas första morgonen??..3-4000bockar?..möjligens mer men se antalet jägare.......Poenget är att det brukas totalt fel begrepp...."Hetsjakt" exempelvis..kolla upp vad ordet betyder för ni brukar det....Jag satt på 1 möte för nått år sedan...och propagerade på att INTE släppa jakten fri men att låta 1 jaktlag ta hand om det.Totalt massivt motstånd blev det...inte av Jägarna men av dom som var totalt emot jakten....Min enkla filosofi var att ta bort hela familjegrupper....där dom 1.hadde etablerat sig längst tid eller 2. Där dom hadde gjort mest skada....HUR skulle det gå till frågade dom...jo..ungefär som jakten bedrevs nu..spårning av lokalisering...sedan upp med ett helikopter och skjut bort gruppen....Det blev ett jävla halåande och uttryck som hetsjakt och innhuman jakt skrek dom som galtuppar....vad jag inte helt fattade....jo det är att detta är PRECIS!!! så det går till när det ska märkas och förse Varg med pejl!!!!!...Kan absolut inte se någon skillnad i stressfaktoren av att jaga dom med helikopter för att man ska skjuta dom med en kula...men det är jäääättehumant att skjuta dom med en pil....Mitt poeng är att man iaf kunde få ambulerat vargen lite rundt i Sverige på detta viset.....Då hadde man tagit bort ett argument till...att det var en så kallad hetsjakt...något som är helt fel...Jakten sköts absolut inte bättre eller sämmre än i andra länder ...Jag har jagat rundt lite i världen och ser ingen brist i jägaretiken i Sverige eller i andra länder...med få undantag....(Kan säga att jaktetiken i Montenegro skulle få den mest erfarna Svenska jägare att skaka på huvudet)......Allt som allt så fattar jag inte denna enorma misstro till det går att sköta en Vargstam.....Björnen och Lodjuret har vi haft jakt på i flera år...och där var det om inte lika illa så en bra motstånd mot den med...Björnen är lite speciell i det avseendet då det i början var svårt att bestämma antallet då spårning vinterstis inte går att gjenomföra...Efter att DNA analys av spillinnventeringen gjenomfördes så var antallet ungefär det dubbla av vad forskarna trodde.......Jag tror nog at media har en större skuld i detta med vargen....jag ser sällan eller aldrig den breda majoriten av jägare som vill ha jakt OCH Varg i Sverige...men det passar sig bättre med någon lättare rubbad Nollvisjonär i debatten...för då blir motsättningarna större och då blir det ju betydligt bättre Tv.............. skitsnack - media har ingen som helst skuld i vargjakten.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 23:13
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 22-01-2010, 23:05)  med tanke på att vargen spårats i veckor innan jakten så behövde jägarna säkert inte springa så långt när de slaktade vargarna. speciellt duktiga var väl de som fällde alfaparet med valpar? jag skiter i hur jakten går i andra länder - jag bor än så länge i sverige och bryr mig om de vargar som finns här och även om det görs på fel sätt i andra länder så gör aldrig två fel ett rätt. skitsnack - media har ingen som helst skuld i vargjakten. Vadå skitsnack....vårda ditt språk...... CITAT (Jonny @ 22-01-2010, 23:11)  Vadå skitsnack....vårda ditt språk...... och....jag garanterar..att det i fortsättningen blir Vargjakt...hur mycket du än hatar det..så ska det bli en sann fröjda att nästa år få vara med på den :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 23:22
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 22-01-2010, 23:05)  med tanke på att vargen spårats i veckor innan jakten så behövde jägarna säkert inte springa så långt när de slaktade vargarna. Det var ingen slakt som pågick... man flådde enast djuren... om man sen slaktar dom hos SVA är ju en sak man inte kan lasta jägarna för. Vart finns den här infon om man skulle ha spårat i veckor innan jakten börjar?  Vargarna rör sig ju över hela reviret mest hela tiden så vad skulle vitsen vara att spåra dom dag ut och dag in?. Dom uppgifterna som finns angående spårning är ju att man med bil samma dag som jakten bedrevs har spårat av utmed vägarna med bilar vilket var helt enligt reglerna. Bara på en natt kan ju vargarna flytta sig flera mil vilket skulle göra en så intensiv spårning totalt meningslös. http://jagareforbundet.se/sv/svenskjakt/St...nsjakt-pa-varg/
Redigerat av dahla: 22-01-2010, 23:35
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 23:40
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 22-01-2010, 23:22)  Det var ingen slakt som pågick... man flådde enast djuren... om man sen slaktar dom hos SVA är ju en sak man inte kan lasta jägarna för. Vart finns den här infon om man skulle ha spårat i veckor innan jakten börjar?  Vargarna rör sig ju över hela reviret mest hela tiden så vad skulle vitsen vara att spåra dom dag ut och dag in?. Dom uppgifterna som finns angående spårning är ju att man med bil samma dag som jakten bedrevs har spårat av utmed vägarna med bilar vilket var helt enligt reglerna. Bara på en natt kan ju vargarna flytta sig flera mil vilket skulle göra en så intensiv spårning totalt meningslös. http://jagareforbundet.se/sv/svenskjakt/St...nsjakt-pa-varg/Dom har inte ett sekunds begrepp om hur det går till....dom vill gärna veta....iblandt fattar dom att dom inte fattar...och då blir svaren ytterst korta...Vi är evigt saliga i vårans egna tro....Vad man inte fattar är hur folk kan ha en så säker uppfattning om hur saker går till...utan att ens veta hur det går till
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2010, 23:50
|

Medlem

|
ja men jättebra, grabbarna grus, jägarnas jägare. utan den där jävla bössan så är ni inte så stora här på jorden.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2010, 00:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
Det var jätte kul att se f.d Överåklagaren på vargälskarnas sida i tv4. Han kan lagar och stadgor och han kan sätta dit en och annan också. Jag blev positiv överraskad av att se honom där hos tv4.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2010, 00:11
|

Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 23-01-2010, 00:05)  Det var jätte kul att se f.d Överåklagaren på vargälskarnas sida i tv4. Han kan lagar och stadgor och han kan sätta dit en och annan också. Jag blev positiv överraskad av att se honom där hos tv4. finns det något som är kul med den här galenskapen?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2010, 00:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 00:11)  finns det något som är kul med den här galenskapen? Jo, att i dessa dagar när jägare ger sig ut får att få en orgasm liknande känsla i skogen(jakt ger en sorts spänning) och de skjuter vargar som inte kan tala för sig och säga hallå : jag har inte gjort nåt..... Det är jätte kul att ha den gubben på vår och vargens sida.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|