Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 66 67 68 69 70 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          dahla
          Inlägg 23-01-2010, 00:35
          Länk hit: #1341

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (herkules @ 22-01-2010, 23:50) *
          ja men jättebra, grabbarna grus, jägarnas jägare. utan den där jävla bössan så är ni inte så stora här på jorden.

Jag blir inte större med bössan heller smile.gif

Men nu saknar ja dom goda argumenten mot jakten på vargen.

Jag saknar även förslag på lämpliga orter i södra Sverige där inplantering av varg är lämplig.

Citera
          KURT
          Inlägg 23-01-2010, 05:32
          Länk hit: #1342

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (dahla @ 23-01-2010, 01:35) *
          Jag blir inte större med bössan heller smile.gif

Men nu saknar ja dom goda argumenten mot jakten på vargen.

Jag saknar även förslag på lämpliga orter i södra Sverige där inplantering av varg är lämplig.

Ja, men utplantering/flyttning av varg var ju själva förutsättningen för vargjakten. Så om du inte ser någon plats för utplantering/flyttning, så finns det ju inget argument kvar för licensjakt (förutom utrotning).

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 22:24) *
          Var person hade också över 700 hektar vardera att jaga på... marken jag jagar på med 11 andra "gubbar" är endast på 500 hektar...

Jakten sköttes faktiskt ganska bra.

Det kommer bli jakt igen... och igen...och igen...

Det jagas varg i andra länder runt omkring oss... hur går jakten till där? Sköts jakten på varg bättre i alla andra länder ni hänvisar till jämfört med den i Sverige?

Vilket land avser du då? Jag vet inget annat land med lika hotad vargstam som jagar på detta sätt. I Norge t ex så har man (felaktig) skyddsjakt, man har inte slumpmässig licensjakt.

Citera
          KURT
          Inlägg 23-01-2010, 05:43
          Länk hit: #1343

Medlem

CITAT (dahla @ 23-01-2010, 00:22) *
          Det var ingen slakt som pågick... man flådde enast djuren... om man sen slaktar dom hos SVA är ju en sak man inte kan lasta jägarna för.

Vart finns den här infon om man skulle ha spårat i veckor innan jakten börjar? smile.gif Vargarna rör sig ju över hela reviret mest hela tiden så vad skulle vitsen vara att spåra dom dag ut och dag in?. Dom uppgifterna som finns angående spårning är ju att man med bil samma dag som jakten bedrevs har spårat av utmed vägarna med bilar vilket var helt enligt reglerna.

Bara på en natt kan ju vargarna flytta sig flera mil vilket skulle göra en så intensiv spårning totalt meningslös.

http://jagareforbundet.se/sv/svenskjakt/St...nsjakt-pa-varg/

Organiserad spårning sedan lucia

http://nwt.se/article639169.ece

Och spårning är enligt jaktlagen det samma som att jaga.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 23-01-2010, 06:45
          Länk hit: #1344

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (KURT @ 23-01-2010, 05:43) *

Du, det är ingen ide att försöka tala förnuft med en jägare. Iaf. inte Dahla. Jägare kan allt, vet allt, och har aldrig fel. Ödmjukhet för levande varelser vet dom inte vad det är.
          Visst är det märkligt?

Citera
          dahla
          Inlägg 23-01-2010, 06:56
          Länk hit: #1345

Medlem

CITAT (KURT @ 23-01-2010, 05:32) *
          Ja, men utplantering/flyttning av varg var ju själva förutsättningen för vargjakten. Så om du inte ser någon plats för utplantering/flyttning, så finns det ju inget argument kvar för licensjakt (förutom utrotning).
          Vilket land avser du då? Jag vet inget annat land med lika hotad vargstam som jagar på detta sätt. I Norge t ex så har man (felaktig) skyddsjakt, man har inte slumpmässig licensjakt.

Jag har inte skrivit att jag inte ser någon plats för flyttning. Forskare vill ju flytta in varg i dom länen där vargen redan är etablerad... där vill ju dom flesta inte ha varg så nya områden bör väl sökas upp där ingen kommer klaga på vargarna. Det är ju lösningar på problemet som behövs...

Vad spelar vargstammens storlek i varje enskilljt land för roll? Tror du att vargen bryr sig om våra landsgränser? smile.gif Tror du man bryr sig om att kolla vad det är för typ av djur man skjuter i exempelvis Litauen som är ett annat av våra grannländer? Även med fri jakt på varg lyckas vargarna klara sig där... och då ska man minnas att en stor del av jakten där bedrivs som sälj/köpjakter där jägare från andra länder betalar för att enbart kunna skjuta djuren... eftersök existerar sällan där men det klagar ni inte alls över.

Citera
          dahla
          Inlägg 23-01-2010, 07:09
          Länk hit: #1346

Medlem

CITAT (KURT @ 23-01-2010, 05:43) *

Japp, så här står det i jaktlagstiftningen.

CITAT
          2 § Med vilt avses i lagen vilda däggdjur och fåglar. Med jakt avses att fånga eller döda vilt och att i sådant syfte söka efter, spåra eller förfölja vilt. Till jakt räknas också att göra ingrepp i viltets bon och att ta eller förstöra fåglars ägg.
          Men syftet var inte att döda djuren vid tillfället för spårning innan den 2:a januari och är således inte olagligt. Om man däremot hade haft föravsikt att avlossa skott mot djuren man spårade så hade det varit en annan sak.

Man man inte fick titta efter spår i snön utan att bli dömd för jaktbrott skulle ju var och varannan människa som kollar efter djurspår fällas för olaga jakt smile.gif

CITAT (sparvuggla @ 23-01-2010, 06:45) *
          Du, det är ingen ide att försöka tala förnuft med en jägare. Iaf. inte Dahla. Jägare kan allt, vet allt, och har aldrig fel. Ödmjukhet för levande varelser vet dom inte vad det är.
          Visst är det märkligt?

Men snälla lilla ugglan... i en debatt måste man väl få argumentera för sin sak utan att sånna som du tar det personligt... om du inte klarar av att tala för din sak med sakliga argument kanske du ska fundera överandra saker att roa dig med på fritiden.

Citera
          KURT
          Inlägg 23-01-2010, 08:10
          Länk hit: #1347

Medlem

CITAT (dahla @ 23-01-2010, 07:56) *
          Jag har inte skrivit att jag inte ser någon plats för flyttning. Forskare vill ju flytta in varg i dom länen där vargen redan är etablerad... där vill ju dom flesta inte ha varg så nya områden bör väl sökas upp där ingen kommer klaga på vargarna. Det är ju lösningar på problemet som behövs...

Vad spelar vargstammens storlek i varje enskilljt land för roll? Tror du att vargen bryr sig om våra landsgränser? smile.gif Tror du man bryr sig om att kolla vad det är för typ av djur man skjuter i exempelvis Litauen som är ett annat av våra grannländer? Även med fri jakt på varg lyckas vargarna klara sig där... och då ska man minnas att en stor del av jakten där bedrivs som sälj/köpjakter där jägare från andra länder betalar för att enbart kunna skjuta djuren... eftersök existerar sällan där men det klagar ni inte alls över.

Riokonvention klargör att varje land har skyldighet att skydda de djur som är hotade i resp. land. Om arten sedan är hotad globalt eller ej har ingen som helst betydelse.

Citera
          Jonny
          Inlägg 23-01-2010, 09:31
          Länk hit: #1348

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 295

CITAT (herkules @ 22-01-2010, 23:50) *
          ja men jättebra, grabbarna grus, jägarnas jägare. utan den där jävla bössan så är ni inte så stora här på jorden.

Jag skiter fullständigt i om jag är stor eller liten på den här jorden :-)...Vad som måste kännas jobbigt för dig är att jag ska jaga Varg nästa år..och du kan inte göra nånting åt det :-P...samma med Lojakten om några veckor.....och föresten måste nog jag känna mig riiiiitkigt stor för jag har många vapen........sånna svar som detta blir det när du konstaterar som du gör....är du nöjd över sakligheten i debatten?;-)

CITAT (vitavargen @ 23-01-2010, 00:19) *
          Jo, att i dessa dagar när jägare ger sig ut får att få en orgasm liknande känsla i skogen(jakt ger en sorts spänning) och de skjuter vargar som inte kan tala för sig och säga hallå : jag har inte gjort nåt.....

Det är jätte kul att ha den gubben på vår och vargens sida.

Ungefär lika kul som att Jaga troligtvis det dubbla i antalet Varg nästa är...:-P

CITAT (KURT @ 23-01-2010, 08:10) *
          Riokonvention klargör att varje land har skyldighet att skydda de djur som är hotade i resp. land. Om arten sedan är hotad globalt eller ej har ingen som helst betydelse.

Om jag vill eller inte så måste jag säga att där har du absolut rätt!!!

Citera
          vitavargen
          Inlägg 23-01-2010, 10:03
          Länk hit: #1349

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (sparvuggla @ 23-01-2010, 06:45) *
          Visst är det märkligt?

Håller med.

Det är meningslöst att tala med nån om att ett djur inte behöver dödas. Hela deras argumentation är en sorts gisslantagande sitation. De kräver rätten att döda vargar som lösensumma för att nån gång om året skjuter de en trafikskadade djur. Vi behöver inte förhandla med de.

Citera
          dahla
          Inlägg 23-01-2010, 11:39
          Länk hit: #1350

Medlem

CITAT (KURT @ 23-01-2010, 08:10) *

Ja, och det är ju genom jakt och spridande av nya gener vi ska skydda vargen i Sverige... vi måste skydda vargen mot dom som påstår sig vilja rädda ALLA vargar till varje pris...

CITAT (vitavargen @ 23-01-2010, 10:03) *
          Håller med.

Det är meningslöst att tala med nån om att ett djur inte behöver dödas. Hela deras argumentation är en sorts gisslantagande sitation. De kräver rätten att döda vargar som lösensumma för att nån gång om året skjuter de en trafikskadade djur. Vi behöver inte förhandla med de.

Ska du tillföra någonting i debatten eller ska du fortsätta med att kasta sten? Om det är så meningslöst att tala med oss så kan du sluta skriva här helt!

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 23-01-2010, 12:17
          Länk hit: #1351

Medlem

http://www.dn.se/opinion/signerat/vargar-c...tradd-1.1031946

Carlgren är tyst efter att hans lögner avslöjats.

Citera
          Jonny
          Inlägg 23-01-2010, 12:31
          Länk hit: #1352

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 295

CITAT (sparvuggla @ 23-01-2010, 12:17) *

Skitsnack rotfl.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-01-2010, 12:39
          Länk hit: #1353

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Han har väl fått order om att ligga lågt istället för att låta det ploppa ut grodor ur munnen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 23-01-2010, 13:02
          Länk hit: #1354

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 23-01-2010, 11:39) *
          Ja, och det är ju genom jakt och spridande av nya gener vi ska skydda vargen i Sverige... vi måste skydda vargen mot dom som påstår sig vilja rädda ALLA vargar till varje pris...

jamen självklart - det du skriver är glasklart - skjut och de blir fler och friskare? kanske springer någon varg nedåt skåne också så de har spritt sig?
          för kom inte och säg att du tror på det där med inplantering av vargar?
          varför i sådant fall - de är ju samma? spela roll om de pratar svenska eller ryska.
          ta av dig din rödrutiga skjorta.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          herkules
          Inlägg 23-01-2010, 13:08
          Länk hit: #1355

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Jonny @ 23-01-2010, 09:31) *
          Jag skiter fullständigt i om jag är stor eller liten på den här jorden :-)...Vad som måste kännas jobbigt för dig är att jag ska jaga Varg nästa år..och du kan inte göra nånting åt det :-P...samma med Lojakten om några veckor.....och föresten måste nog jag känna mig riiiiitkigt stor för jag har många vapen........sånna svar som detta blir det när du konstaterar som du gör....är du nöjd över sakligheten i debatten?;-)

en debatt måste inte alltid vara saklig - en debatt innehåller mycket, fakta, känslor mm, vi är människor och förhoppningsvis tänker en del av oss. vissa av oss har en empatisk förmåga också.
          ja det är jättejobbigt att veta att - inte just du - jägare antagligen kommer skjuta varg nästa år - det sliter faktiskt hjärtat ur kroppen på mig.
          så nu vet du det och jag hoppas du nöjer dig.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 23-01-2010, 13:20
          Länk hit: #1356

Medlem

Jag för min del tror att det blir aldrig mer vargjakt i Sverige. Årets masslakt förblir en skamfläck i historien.
          EU kommer att ta ställning så småningom. Och om rödgröna vinner valet, blir det nog ingen jakt heller,ä ven om sossarna vacklar.

En intressant och avslöjande debatt i kvällsöppet:

http://www.tv4play.se/aktualitet/kvallsopp...&currPage=0

Debatten om jakten börjar 11 minuter in i programmet. Se riksjägarnas represetant göra bort sig, han vill utrota vargen.

Citera
          dahla
          Inlägg 23-01-2010, 14:06
          Länk hit: #1357

Medlem

Carlgren jobbar ju utomlands i två veckor... hur ska han då kunna åka till en tv-studio eller tramsa med en sån liten sak som debatten om vargar när det finns livsviktiga saker att avhandla???

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-01-2010, 14:11
          Länk hit: #1358

Medlem

CITAT (dahla @ 23-01-2010, 14:06) *
          Carlgren jobbar ju utomlands i två veckor... hur ska han då kunna åka till en tv-studio eller tramsa med en sån liten sak som debatten om vargar när det finns livsviktiga saker att avhandla???

Ähh han vill inte komma. Han uttalade sig ju i en kort intervju och den var gjord på hemmaplan i samband med kvällsöppet(tror jag att det var).

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 23-01-2010, 14:17
          Länk hit: #1359

Medlem

CITAT (herkules @ 23-01-2010, 13:02) *
          jamen självklart - det du skriver är glasklart - skjut och de blir fler och friskare? kanske springer någon varg nedåt skåne också så de har spritt sig?
          för kom inte och säg att du tror på det där med inplantering av vargar?
          varför i sådant fall - de är ju samma? spela roll om de pratar svenska eller ryska.
          ta av dig din rödrutiga skjorta.

Alltså... man ska ju flytta vargar... det har ju regeringen bestämt... det har dessutom lagts på de två jägarförbunden att ordna med den saken... om inte jägarförbunden gör det får dom inte ta del av dom 80 miljonerna som jägarna årligen betalar...

Häng med lite i debatten nu och se vad som verkligen händer...

Det är ju endast ett fåtal som har skjutits bort... och nu ska man föra in 20 nya individer under några år... det kommer födas mellan 60 och 140 nya vargar enbart i Sverige i år... det innebär att vi efter jakten kommer ha FLER vargar än vi hade innan jakten...

Det som HAR varit går till historien... det som komma skall lär man försöka påverka ifall man vill det. Om man ska påverka så måste argumenten vara hållbara... man kommer inte långt med orden "du är dum" i en debatt...

Om man får in friskt blodfrån ryssland så bättrar man på genstammen och ÄNNU fler vargar kommer födas som dessutom är genetiskt friska.

Jag har många skjortor men ingen rödrutig... men jag ska nog köpa mig en sån... dom är ju riktigt sköna... men inte så snygga... smile.gif

CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 14:11) *
          Ähh han vill inte komma. Han uttalade sig ju i en kort intervju och den var gjord på hemmaplan i samband med kvällsöppet(tror jag att det var).

jaja... han sitter väl hemma och är livrädd över alla mordhot han har fått då...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-01-2010, 14:40
          Länk hit: #1360

Medlem

CITAT (dahla @ 23-01-2010, 14:17) *
          Alltså... man ska ju flytta vargar... det har ju regeringen bestämt... det har dessutom lagts på de två jägarförbunden att ordna med den saken... om inte jägarförbunden gör det får dom inte ta del av dom 80 miljonerna som jägarna årligen betalar...

Häng med lite i debatten nu och se vad som verkligen händer...

Det är ju endast ett fåtal som har skjutits bort... och nu ska man föra in 20 nya individer under några år... det kommer födas mellan 60 och 140 nya vargar enbart i Sverige i år... det innebär att vi efter jakten kommer ha FLER vargar än vi hade innan jakten...

Det som HAR varit går till historien... det som komma skall lär man försöka påverka ifall man vill det. Om man ska påverka så måste argumenten vara hållbara... man kommer inte långt med orden "du är dum" i en debatt...

Om man får in friskt blodfrån ryssland så bättrar man på genstammen och ÄNNU fler vargar kommer födas som dessutom är genetiskt friska.

Jag har många skjortor men ingen rödrutig... men jag ska nog köpa mig en sån... dom är ju riktigt sköna... men inte så snygga... smile.gif

jaja... han sitter väl hemma och är livrädd över alla mordhot han har fått då...

Jag förstår inte att det plötsligt nu efter vargjakten kommer att födas fler vargar än det gjort innan. Kan du förklara hur det hänger ihop? Vart tar alla vargar som föds vägen om det rör sig om minst 60 st? Om vi har haft 240st som nu decimerats till 210 så borde ju vargstammen ha ökat betydligt mycket mer tidigare.

--------------------

Citera

90 sidor V  « < 66 67 68 69 70 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 13:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon