CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 16:08)

Det jag undrar är vart alla vargar tagit vägen som fötts de senaste åren om nu 210 vargar producerar ca 100 nya vargar. Det bildas ju nya revir och nya flockar som också förökar sig. Varför har det inte blivit fler vargar än ca 240 som det var innan jakten? Som jag har förstått det så har vargstammen tidigare ökat väldigt långsamt med kanske bara 2-3 föryngringar per år. Nu beräknar man plötsligt att det ska bli 20-25 per år. Beror det på "skjut, gräv och tig" eller? Finns det någon som på allvar tror att detta plötsligt kommer att upphöra i och med årets Jakt? Varghatarna finns ju kvar.
Räknar man på 27 skjutna vargar så är ju det ungefärfem föryngringar... det kanske var fem föryngringar fler än tidigare år...
Jag vet inte hur många som trafikdödades, dog naturligt eller av skyddsjakt men den mängden dödsfall lär ju också öka procentuellt i och med att vargarna blir fler.
Hur många vargar tjuvsköts förra året nu då? Jag vet verkligen inte... forskarna antar att dom vargarna som inte återfinns är olovligt dödade... men 100% säker kan man ju inte vara... vissa vargar vandrar ju faktiskt ut ur Sverige också vilket man har sett på sändarförsedda vargar... många av dom som "saknas" och anses vara olovligt skjutna kan ju faktiskt ha vandrat ut...
Vi vet dessutom att vargen sliter hundar i stycken och äter upp dom ifall dom får tid på sig... självklart kan även andra vargar som kommer ini fel revir råka ut för samma sak... ett rådjur äts ju upp av rävarna häromkring på ett par dagar så varför skulle en vargkropp inte ätas upp på kort tid?
Det där med skjut, gräv och tig tror jag är mer en skröna... det finns alltid mytomaner som måste hävda sig inför andra... men troligtvis är det bara skitsnack av nån jägare som har dålig koll på verkligheten. Men... jag säger inte att det inte förekommer... olaga jakt gynnar ingen jägare...