| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
25-01-2010, 10:18
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Nu börjar det hela flippa ur ordentligt, även om flippandet har hållit på länge. För min del tycker jag jaktmotståndarna börjar bli helt orealistiska. Det inget snack om att rovdjursjakt är tvunget men nivån kan diskuteras. Jag vet inte så mycket fakta så jag lägger mig inte i den debatten. Skulle man sluta med all jakt på både rovdjur och bytesdjur skulle efter en tid en balans mellan dessa uppnås, men det blir ingen naturlig balans utan som vanligt i naturen en terrorbalans. Fast innan vi når dit... Först ökar rovdjuren mer och mer för att till slut ha blivit så många att dom kraftigt reducerat bytesdjuren. Då börjar det bli otrevligt för dom som normalt inte är bytesdjur, tamdjur och människor, när utsvultna rovdjur drar omkring och söker efter vad dom kan döda. Då hade jag inte varit ute i skogen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 10:30
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 10:18)  Nu börjar det hela flippa ur ordentligt, även om flippandet har hållit på länge. För min del tycker jag jaktmotståndarna börjar bli helt orealistiska. Det inget snack om att rovdjursjakt är tvunget men nivån kan diskuteras. Jag vet inte så mycket fakta så jag lägger mig inte i den debatten. Skulle man sluta med all jakt på både rovdjur och bytesdjur skulle efter en tid en balans mellan dessa uppnås, men det blir ingen naturlig balans utan som vanligt i naturen en terrorbalans. Fast innan vi når dit... Först ökar rovdjuren mer och mer för att till slut ha blivit så många att dom kraftigt reducerat bytesdjuren. Då börjar det bli otrevligt för dom som normalt inte är bytesdjur, tamdjur och människor, när utsvultna rovdjur drar omkring och söker efter vad dom kan döda. Då hade jag inte varit ute i skogen. Vadå flippar, det är väl högst relevant att eftersom jägarna skyller på att vargen tar tamdjuren och motståndarna tycker att man kan skydda djuren på olika sätt. Det handlar om vargjakten och om hur den gick till så du flippar precis lika mycket isåfall.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 10:33
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 10:18)  Nu börjar det hela flippa ur ordentligt, även om flippandet har hållit på länge. För min del tycker jag jaktmotståndarna börjar bli helt orealistiska. Det inget snack om att rovdjursjakt är tvunget men nivån kan diskuteras. Jag vet inte så mycket fakta så jag lägger mig inte i den debatten. Skulle man sluta med all jakt på både rovdjur och bytesdjur skulle efter en tid en balans mellan dessa uppnås, men det blir ingen naturlig balans utan som vanligt i naturen en terrorbalans. Fast innan vi når dit... Först ökar rovdjuren mer och mer för att till slut ha blivit så många att dom kraftigt reducerat bytesdjuren. Då börjar det bli otrevligt för dom som normalt inte är bytesdjur, tamdjur och människor, när utsvultna rovdjur drar omkring och söker efter vad dom kan döda. Då hade jag inte varit ute i skogen. Garanterat det vettigaste innlägget så här långt........
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 10:00)  Dom kanske inte käkar människor men små hundar styckar dom lätt och i synnerhet om de skulle bli många. Tycker att vi har tillräckligt med mördarhundar som det är, jag har själv haft en hund som blev mycket allvarligt skadad av en. Hittills har jag aldrig varit rädd för att röra mig med hunden ute i naturen men skulle det bli många vargskrämmarhundar så kanske man får lära sin hund gå på låda och nöja sig med luften man kan hämta på balkongen för då kan man ju inte känna sig trygg nånstans ute. min ena hund blev söndersliten av en pitbull så jag vet hur det är. jag tror faktiskt inte att vargskrämmarhundar kommer bli ett vanligt förekommande inslag i våra betesmarker, vi har inte den kulturen. vår kultur är att ta bort/döda det som eventuellt kan vara farligt. sen må det handla om varg eller svininfluensa, typ samma  CITAT (Jonny @ 25-01-2010, 10:33)  Garanterat det vettigaste innlägget så här långt........ mannen från de värmländska skogarna klev in från vänster. oja, allt gossen Ruda skriver är så klokt och kemiskt befriat från ... allt ...
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 10:18)  Skulle man sluta med all jakt på både rovdjur och bytesdjur skulle efter en tid en balans mellan dessa uppnås Nej, eftersom människan med sitt skogsbruk och användandet av motorsågar har ändrat förutsättningarna för allt vilt så skulle det omöjligt kunna bli en balans i naturen. Backa lite i tiden... fram till 1700-talet eldade man i öppna spisar där det gick åt ofantliga mängder ved för att hålla värmen och Sverige var i stort sett helt utan skogar... tänk er att det knappt fanns några träd alls... djuren som tidigare levt i skogarna blev lättjagade och hunger går före lag så merparten av det ätbara viltet fälldes men år 1767 hände något revolutionerande... två svenskar, Carl Johan Cronstedt och Fabian Wrede, hade fått statens uppdrag att försöka hitta mer bränsleeffektiva lösningar och de uppfann en radikal förbättring av kakelugnens funktion: de skapade rökkanaler inuti som gjorde att värmen stannade kvar mycket längre i ugnen. I ett slag var kakelugnens värmebevarande effekt oändligt mycket större än alla öppna spisars! Denna "nya" kakelugn skulle komma att bli startskottet för hela det moderna bostadsbyggandet. Nu behövde man till exempel inte längre vara rädd för stora glaspartier som kunde släppa ut värmen ur husen. Nu kunde ljuset äntligen komma in i husen. Nu behövdes inte alls lika mycket ved längre men det tog lång tid för skogarna att återigen etablera sig i Sverige. Runt 1850 fanns knappt rådjuroch älg kvar i Sverige på grund av att skogarna som växte upp inte gav djuren någon föda... vargarna dog ut på grund av jakt och på grund av att det inte fanns några bytesdjur för den att äta... Balansen i naturen hade rubbats av människan... Från 1950 då motorsågen blev vanlig har skogsbruket återigen ändrats... nu kunde man återigen fälla stora träd som var viktiga för skogsindustri och pappersindustrier i Sverige... efterkrigstiden innebar att det byggdes överallt... dom som nu växte upp efter kriget (40-talisterna) behövde någonstans att bo... det byggdes som aldrig förr och skogarna fälldes... nu hade man dock lärt sig... där man fäller skog måste man plantera ny skog... man planterade tall överallt eftersom tallen ger bra kvistfritt virke på kort tid... älgen älskar tall... fortfarande var älgen ganskaovanlig i Sverige på 1950-tal men åren runt 1970 - 1985 ökade älgen lavinartat och det sköts mot slutet av 80-talet över 180 000 älgar per år i Sverige... då ska man minnas att det 100 år tidigare troligtvis fanns färre än 1000 älgar i Sverige... Så skogsbruket är det som styr viltstammarna i Sverige.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 10:52
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 10:30)  Vadå flippar, det är väl högst relevant att eftersom jägarna skyller på att vargen tar tamdjuren och motståndarna tycker att man kan skydda djuren på olika sätt.
Det handlar om vargjakten och om hur den gick till så du flippar precis lika mycket isåfall. Själva diskussionen är berättigad men argumenten har flippat ur.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Freyas
|
25-01-2010, 11:06
|
Gäster

|
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 09:03)  Men vi kanske ska ta bort allemansrätten så människan inte får röra sig fritt i naturen så vargarna får hela naturen för sig själva... Ja... liberalerna håller ju på avskaffa demokratin med motivationen att det är majoritetens diktatur och nu hotar du, dahla, att ta bort allemansrätten - om jag förstår dig rätt, för det där med att människan inte skulle kunnaröra sig fritt i naturen pga vargarna är bara rent nonsens - rent bullshit CITAT (dahla @ 25-01-2010, 10:41)  Så skogsbruket är det som styr viltstammarna i Sverige. Och vem står bakom skogsbruket???
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 11:10
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 10:52)  Själva diskussionen är berättigad men argumenten har flippat ur. din åsikt som du självklart får ha, men läs inte om inläggen stör dig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 11:14
|

Medlem

|
CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 11:02)  Ja... liberalerna håller ju på avskaffa demokratin med motivationen att det är majoritetens diktatur och nu hotar du, dahla, att ta bort allemansrätten - om jag förstår dig rätt, för det där med att människan inte skulle kunnaröra sig fritt i naturen pga vargarna är bara rent nonsens - rent bullshit Men läs nu vad jag skriver... JAG är INTE emot VARG i Sverige... läs en gång till!!! Jag är INTE emot allemansrätte i Sverige!!!! Läs en gång till!!! Förstå MIG rätt nu! Jag vill INTE ha stora vargätande hundar i skogarna som skydd åt husdjur... jag vill reglera mängden rovdjur så det passar dom som sedan generationer tillbaka har levt i marker utan rovdjur. Tolka mig inte som DU vill bara för att du hatar jägare. CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 11:06)  Och vem står bakom skogsbruket???  Privata ägare kontrollerar drygt halva arealen, medan skogsindustrin och allmänna ägare som Sveaskog, Statens Fastighetsverk, stift inom Svenska kyrkan och kommuner äger den andra halvan. Vad har det med saken att göra??? Tror du att det är 300 000 jägare som äger skogarna?
|
|
|
|
|
|
|
Freyas
|
25-01-2010, 11:22
|
Gäster

|
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 11:14)  ... jag vill reglera mängden rovdjur så det passar dom som sedan generationer tillbaka har levt i marker utan rovdjur. Tolka mig inte som DU vill bara för att du hatar jägare. (...) Privata ägare kontrollerar drygt halva arealen, medan skogsindustrin och allmänna ägare som Sveaskog, Statens Fastighetsverk, stift inom Svenska kyrkan och kommuner äger den andra halvan. För det första: det finns inget som helst vetenskapligt stöd för behovet att reglera en utrotningshotad vargstam på 210 individer. För det andra: Jag hatar inte jägare. Min moralsyn utesluter dödandet som hobby. För det tredje: angående att du påstår att skogsbruket reglerar viltstammen och därmed naturens gång/balans ... Du har fel. Det är människan bakom skogsbruket! (oavsett vem som äger vad /har makt till/ vad!
Redigerat av Freyas: 25-01-2010, 11:24
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 11:27
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Jonny @ 25-01-2010, 10:33)  Garanterat det vettigaste innlägget så här långt........ En jägare som berömmer en annan jägare har talat. Som dom brukar. Den som skjuter mest vet bäst??
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 11:30
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (herkules @ 25-01-2010, 10:41)  min ena hund blev söndersliten av en pitbull så jag vet hur det är. jag tror faktiskt inte att vargskrämmarhundar kommer bli ett vanligt förekommande inslag i våra betesmarker, vi har inte den kulturen. vår kultur är att ta bort/döda det som eventuellt kan vara farligt. sen må det handla om varg eller svininfluensa, typ samma  mannen från de värmländska skogarna klev in från vänster. oja, allt gossen Ruda skriver är så klokt och kemiskt befriat från ... allt ... För upplysning så vandrar jag på höger sida...... CITAT (sparvuggla @ 25-01-2010, 11:27)  En jägare som berömmer en annan jägare har talat. Som dom brukar. Den som skjuter mest vet bäst?? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 11:22)  För det första: det finns inget som helst vetenskapligt stöd för behovet att reglera en utrotningshotad vargstam på 210 individer. För det andra: Jag hatar inte jägare. Min moralsyn utesluter dödandet som hobby. För det tredje: angående att du påstår att skogsbruket reglerar viltstammen och därmed naturens gång/balans ... Du har fel. Det är människan bakom skogsbruket! (oavsett vem som äger vad /har makt till/ vad! 
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem

|
CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 11:22)  För det första: det finns inget som helst vetenskapligt stöd för behovet att reglera en utrotningshotad vargstam på 210 individer. För det andra: Jag hatar inte jägare. Min moralsyn utesluter dödandet som hobby. För det tredje: angående att du påstår att skogsbruket reglerar viltstammen och därmed naturens gång/balans ... Du har fel. Det är människan bakom skogsbruket! (oavsett vem som äger vad /har makt till/ vad!  1. man behöver inte vara raketforskare eller vetenskapsman för att förstå att folket i varglänen ser ett behov av en minskad rovdjursstam. Det har inte mycket med vetenskap att göra om man är mänsklig. 2. Din moral får du givetvis ha för dig själv. Jag lägger mig inte i vad du gör så länge du håller dig till det som är lagligt. Att jaga är inte olagligt. 3. ordbajserie... jag har aldrig förnekat att det just ÄR människan som som står bakom skogsbruket... men jag tycker ju inte att vi ska döda alla människor bara för att skapa en "naturlig" balans i naturen... Människan står överst på predationsstegen och kan man inte ändra på... äta eller ätas gäller! Starkast överlever...
|
|
|
|
|
|
|
Freyas
|
25-01-2010, 11:49
|
Gäster

|
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 11:30)  Människan står överst på predationsstegen och kan man inte ändra på... äta eller ätas gäller! Starkast överlever... Nej du. Så är det inte trots att alliansregeringen vill så gott som utplåna gamla och sjuka genom att dra in deras ersättningar. Liberalerna för ju den politiken, dvs att världen är en enda stor spelplan där den starkaste med störst hjärna överlever... Det gäller att ha den största bössan och vassaste ammunitionen! Tyvärr stämmer det inte. Forskningen av idag visar att det är empatin som är den bästa överlevnadsstrategin och att empati som överlevnadstrategi tillämpas av de flesta flockbildande djurarter - t.ex just vargar, små gnagare, elefanter, etc. ´- och hör och häpna - även av människan! Den som agerar av rent egoistiska intressen är till syvende och sist sorgligt ensam
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 12:02
|

Medlem

|
Som en upplysning kan jag meddela att jag jagar inga större djur än insekter. Sen är jag lite tveksam till att kalla vargen för utrotningshotad med tanke på att stammen ökar hela tiden. Trots tjuvjakt. Jag är dessutom för att det skall finnas rovdjur i skogarna men jag är tveksam om hur många.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 12:09
|

Medlem

|
CITAT (Freyas @ 25-01-2010, 11:49)  Nej du. Så är det inte trots att alliansregeringen vill så gott som utplåna gamla och sjuka genom att dra in deras ersättningar. Liberalerna för ju den politiken, dvs att världen är en enda stor spelplan där den starkaste med störst hjärna överlever... Det gäller att ha den största bössan och vassaste ammunitionen!
Tyvärr stämmer det inte. Forskningen av idag visar att det är empatin som är den bästa överlevnadsstrategin och att empati som överlevnadstrategi tillämpas av de flesta flockbildande djurarter - t.ex just vargar, små gnagare, elefanter, etc. ´- och hör och häpna - även av människan!
Den som agerar av rent egoistiska intressen är till syvende och sist sorgligt ensam Precis, och det är väl bristen på empati för andra människor som gör att ni hellre vill ha vargar än människor på landsbygden... människohataren freyas har talat...
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 12:09
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 13:02)  Som en upplysning kan jag meddela att jag jagar inga större djur än insekter. Sen är jag lite tveksam till att kalla vargen för utrotningshotad med tanke på att stammen ökar hela tiden. Trots tjuvjakt. Jag är dessutom för att det skall finnas rovdjur i skogarna men jag är tveksam om hur många. "utrotningshotad" är väl inte någon definition, men vargen är rödlistad som "Akut hotad CR (Critically Endangered)" http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/cani_lup.PDF
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 12:15
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 25-01-2010, 12:09)  "utrotningshotad" är väl inte någon definition, men vargen är rödlistad som "Akut hotad CR (Critically Endangered)" http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/cani_lup.PDFDet står ingenting om rödlistning i det dokumentet du hänvisar till... Men... jaghar lite fakta i ärendet... CITAT Rödlistningsbedömningen baseras bl.a. på: Vintern 2003/2004 fanns 11 vargflockar samt ytterligare 11 vargpar i Skandinavien (Sverige och Norge), varav sex vargflockar och sju vargpar var i Sverige, tre flockar och två par på gränsen mellan Sverige och Norge och två flockar och två par i Norge. Antalet könsmogna individer understiger 50 individer (CR-Akut hotad enligt kriterie D), om man definierar könsmogna individer som vuxna vargar i flockar och par (11 flockar och 11 par blir 44 könsmogna individer). Under 1990-talet ökade vargpopulationen i Skandinavien med drygt 25 % per år, men har sedan 2002 stannat upp runt 100 individer. Det allra senaste året har dock skett en viss ökning igen. Det är troligt att vargpopulationen fortsätter att öka, men intensifierad illegal jakt och/eller inavelsdepression skulle kunna vända trenden. KÄLLA: http://www.artdata.slu.se/rodlista/Artsida.cfmSå... den rödlistning folk yrar om är alltså baserad på 6 - 7 år gamla uppgifter... Dessutom gäller det ENDAST i Sverige... det finns fortfarande över 100 000 vargar i världen vilket är LITE mer än 50 individer...
Redigerat av dahla: 25-01-2010, 15:08
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2010, 12:37
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 12:15)  Det står ingenting om rödlistning i det dokumentet du hänvisar till...
Men... jaghar lite fakta i ärendet... Så... den rödlistning folk yrar om är alltså baserad på 6 - 7 år gamla uppgifter... Dessutom gäller det ENDAST i Sverige... det finns fortfarande över 100 000 vargar i världen vilket är LITE mer än 50 individer... yrar ... visst är vi väl i Sverige? CITAT (Jonny @ 25-01-2010, 11:30)  För upplysning så vandrar jag på höger sida......  oki, höger då ... du skulle prova att vandra lite on the wild side någon gång...
Redigerat av herkules: 25-01-2010, 16:39
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|