Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 72 73 74 75 76 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          dahla
          Inlägg 25-01-2010, 12:48
          Länk hit: #1461

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (herkules @ 25-01-2010, 12:37) *
          yrar ... visst är vi väl i Sverige?

Stockholm, Sverige, Norden, Europa, Världen... globalt sett... men ja... vi är i Sverige smile.gif

Men vargen som art finns inte bra i lilla Sverige... precis som människan är vargen utspridd över stora delar av världen och är på inget vis enhotad art... eller hur?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-01-2010, 12:58
          Länk hit: #1462

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Om vi nu skall prata om rödlistning så är jag ibland tveksam till nyttan med dessa. När listorna sammanställs så sker det en dragkamp mellan olika intressen, en del vill rödlista nästan allt medans andra bara vill ta med några få. Resultatet blir någon slags medelväg. Sen görs listorna vart 5:e år och blir snabbt inaktuella. Tyvärr så fokuseras det sen mycket på just dom arter som finns på rödlistorna och andra glöms bort. Rödlistorna skall bara ta upp arter som minskar eller riskerar att minska, inte bara för att dom är få. Eftersom vargen inte minskar utan tvärtom ökar är det tveksamt om den platsar där, möjligen som sårbar (VU).

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          KURT
          Inlägg 25-01-2010, 13:12
          Länk hit: #1463

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (dahla @ 25-01-2010, 13:15) *
          Det står ingenting om rödlistning i det dokumentet du hänvisar till...

Men... jaghar lite fakta i ärendet...
          Så... den rödlistning folk yrar om är alltså baserad på 6 - 7 år gamla uppgifter... Dessutom gäller det ENDAST i Sverige... det finns fortfarande över 100 000 vargar i världen vilket är LITE mer än 50 individer...

Nej du har inte, och kommer inte någonsin ha någon fakta alls.

Arter som klassificeras i endera av kategorierna Kunskapsbrist (DD), Försvunnen (RE), Akut hotad (CR), Starkt hotad (EN), Sårbar (VU) och Missgynnad (NT) benämns rödlistade. Så även om arten varg skulle flyttas ned 1, 2 eller 3 steg i klassificeringen, så skulle den ändå vara rödlistad.

Och varje land har skyldighet att skydda de arter som finns i landet, vi kan inte utrota arter med argumentet att andra länder får ta hand om dem.

http://www.artdata.slu.se/rodlistan.asp

Redigerat av KURT: 25-01-2010, 13:14

Citera
          KURT
          Inlägg 25-01-2010, 13:25
          Länk hit: #1464

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Eftersom det finns gott om varg i delar av världen, så kan ju de som har behov av att jaga varg åka dit och jaga, där inte arten är hotat. Uppenbarligen erbjuds ju möjligheten. Och har de ännu större behov av att jag varg, så kan de ju t o m flytta dit?

Citera
          gnon49
          Inlägg 25-01-2010, 13:26
          Länk hit: #1465

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2010, 10:18) *
          Nu börjar det hela flippa ur ordentligt, även om flippandet har hållit på länge. För min del tycker jag jaktmotståndarna börjar bli helt orealistiska. Det inget snack om att rovdjursjakt är tvunget men nivån kan diskuteras. Jag vet inte så mycket fakta så jag lägger mig inte i den debatten. Skulle man sluta med all jakt på både rovdjur och bytesdjur skulle efter en tid en balans mellan dessa uppnås, men det blir ingen naturlig balans utan som vanligt i naturen en terrorbalans. Fast innan vi når dit... Först ökar rovdjuren mer och mer för att till slut ha blivit så många att dom kraftigt reducerat bytesdjuren. Då börjar det bli otrevligt för dom som normalt inte är bytesdjur, tamdjur och människor, när utsvultna rovdjur drar omkring och söker efter vad dom kan döda. Då hade jag inte varit ute i skogen.

skulle det scenariot uppstå får vi väl skjuta av vargen. Men vargen ökar inte under dåliga år, så scenariot är bara en hypotes. Ett problem skall lösas när det uppstår, inte innan det uppstår.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          dahla
          Inlägg 25-01-2010, 15:10
          Länk hit: #1466

Medlem

CITAT (KURT @ 25-01-2010, 13:12) *
          Nej du har inte, och kommer inte någonsin ha någon fakta alls.

jaja... om du nu kollar vart min info kommer ifrån så inser du precis som alla andra att jag har rätt igen...

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Artsida.cfm

Ödmjukaste hälsningar från mig.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-01-2010, 15:23
          Länk hit: #1467

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

så upplysande var den länken
          Bifogad fil  s_s_gdenut.jpg ( 38.24k ) Antal nedladdningar: 16

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          dahla
          Inlägg 25-01-2010, 15:53
          Länk hit: #1468

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 15:23) *
          så upplysande var den länken

Den blev väl överbelastad nu smile.gif

Den funkade ju när jag kopierade materialet därifrån i alla fall... nån kanske vill dölja infon... eller ta bort vagen från rödlistningen..

Citera
          herkules
          Inlägg 25-01-2010, 16:37
          Länk hit: #1469

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 25-01-2010, 12:48) *
          Stockholm, Sverige, Norden, Europa, Världen... globalt sett... men ja... vi är i Sverige smile.gif
          Men vargen som art finns inte bra i lilla Sverige... precis som människan är vargen utspridd över stora delar av världen och är på inget vis enhotad art... eller hur?

men om vi nu ska vara så jävla globala så är det väl bara för de som vill döda gråben att åka till det landet där de finns i tusental och skjuta av hjärtans lust?
          hur svårt kan det vara?

såg nu att någon skrivit något liknande tidigare.
          nåja, det tål att upprepas.

Redigerat av herkules: 25-01-2010, 16:43

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          dahla
          Inlägg 25-01-2010, 16:43
          Länk hit: #1470

Medlem

CITAT (herkules @ 25-01-2010, 16:37) *
          men om vi nu ska vara så jävla globala så är det väl bara för de som vill döda gråben att åka till det landet där de finns i tusental och skjuta av hjärtans lust?
          hur svårt kan det vara?

Varför gå över ån efter vatten? wink.gif

Det handlar ju inte enbart om jakten för jaktens skull... om forskarna vill använda gift, snaror eller vad fan som helst får dom väl göra det om det är bästa metoden...

Vi kommer bara längre och längre ifrån kärnfrågan... är det för att motiven och ursäkterna börjar ta slut?

Citera
          herkules
          Inlägg 25-01-2010, 16:46
          Länk hit: #1471

Medlem

CITAT (dahla @ 25-01-2010, 16:43) *
          Varför gå över ån efter vatten? wink.gif
          Det handlar ju inte enbart om jakten för jaktens skull... om forskarna vill använda gift, snaror eller vad fan som helst får dom väl göra det om det är bästa metoden...
          Vi kommer bara längre och längre ifrån kärnfrågan... är det för att motiven och ursäkterna börjar ta slut?

det är så med trådar, de böljar fram och tillbaka, helt ok om du frågar mig.
          motiv och ursäkter för vad?
          det finns inga hållbara motiv för att döda varg och det finns inga ursäkter heller.

Redigerat av herkules: 25-01-2010, 16:47

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 25-01-2010, 23:59
          Länk hit: #1472

Medlem

http://www.vargreviret.com/index.htm

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 26-01-2010, 00:34
          Länk hit: #1473

Medlem

http://www.bgf.nu/milld/rovdjur/index.html

Citera
          Freyas
          Inlägg 26-01-2010, 07:53
          Länk hit: #1474

Gäster

CITAT (dahla @ 25-01-2010, 12:09) *
          Precis, och det är väl bristen på empati för andra människor som gör att ni hellre vill ha vargar än människor på landsbygden... människohataren freyas har talat...

Du använder orden så grandöst, dahla... det finns plats BÅDE för människor och vargar på landsbyggden i detta avlånga land. Och visst känner jag empati för människor som är rädda för vargen men det gäller att angripa RÄDSLAN och INTE ATT UTPLÅNA vargen!

... man kan heller inte skjuta alla hundar för att det finns hundrädda människor ... eller döda alla krokodiler för att det finns människor som är rädda för krokodiler ... eller skicka alla invandrare ut ur landet för att man är rädd för främlingar ... osv.

Och dahla, du stämplar mig som människohatare ... det faktum att jag är medveten om att människan är den art på vårt jordklot som i högre utsträckning än någon annan art ljuger, bedrar, lurar, manipulerar, utnyttjar, för bakom ljuset, dödar och utplånar sina egna artfränder gör inte mig till människohatare. Det gör mig till människokännare. Jag vet att jag själv är en människa - på gott och ont ... och jag är en människa som är för livet vars innersta väsen är mångfald.

Livet är riskfyllt. Så länge man lever finns det saker att vara rädd för, dahla. Någon här på odla har en bra slogan som säger ungefär: man kan inte vara modig om man inte är rädd! Och just så är det.

Så låt oss bekämpa rädslan istället för att bekämpa vargen!
          Hjälp de stackars rädda människorna på landsbyggden att bli lite modigare! och sluta att spä på den gamla vargskocken!
          Trots allt är sagor är bara sagor!

Citera
          Jonny
          Inlägg 26-01-2010, 08:47
          Länk hit: #1475

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 295

....Det finnes ju inga problem med varg överhuvudtaget...mer än att folk är rädda för dom....mycket bra...du har verkeligen tagit till dig fakta och kunnskap i frågan...bra jobbat giggle.gif

Redigerat av Jonny: 26-01-2010, 08:48

Citera
          Freyas
          Inlägg 26-01-2010, 08:56
          Länk hit: #1476

Gäster

CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 08:47) *
          ....Det finnes ju inga problem med varg överhuvudtaget...mer än att folk är rädda för dom....mycket bra...du har verkeligen tagit till dig fakta och kunnskap i frågan...bra jobbat giggle.gif

Tack Jonny! Alldeles riktigt!
          Du vet väl också om att för några år sedan attackerade björnen människor vid ett par tillfällen men bjornen kom undan utan jaktlag i hälarna! Medan vargen, den hatade, den lömska, den med stora tänder som tuggar i sig rödluvan och hela tjocka släkten är man riktigt rädd för skall attackera människor så bäst att attackera först - eller hur! thumbdown.gif och det fastän vargen skyr människor som pesten! Jag tror helt enkelt att vargen vet att vi smakar för illa!

Redigerat av Freyas: 26-01-2010, 08:57

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 26-01-2010, 09:14
          Länk hit: #1477

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Ngt jag kom och tänka på nu var det som hände med vandringsduvorna och carolinaparakiterna i usa i början av 1900-talet.
          De blev var många miljoner av dem och där började man skjuta av dem. En efter en. man sköt 300 000 fåglar!!! om dagen. När det sen visade sig vara så få fåglar kvar och arterna fridlystes så hade de slutat föröka sig. Båda arterna levde ju i stora flockar och när det bara fanns ngra individer kvar så var det inte naturligt längre tillstånd.
          Nu är de utdöda.

Bifogad fil  capapapi3807.jpg ( 43.69k ) Antal nedladdningar: 13

Man lockade till sig fåglarna genom att fånga en och sätta den i en snara där man stack ut ögonen och tillät fågeln flaxa fritt en bit upp i luften med snaran fast i marken.

Låt vargarna och alla andra djur vara ifred. Blir det förmånga av en art så tar naturen hand om det själv. Det har fungerat så i över i över 500 miljoner år. Så vilka är vi att tror att naturen inte klarar ta hand om sig själv?

Let us a little permit Nature to take her own way; she better understands her own affairs than we. ~Michel de Montaigne,

Citera
          Freyas
          Inlägg 26-01-2010, 09:20
          Länk hit: #1478

Gäster

Bravo, Orkidétjuven! Ditt inlägg kallar jag för kunskap. bravo.gif

Citera
          Jonny
          Inlägg 26-01-2010, 09:49
          Länk hit: #1479

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 295

CITAT (Freyas @ 26-01-2010, 08:56) *
          Tack Jonny! Alldeles riktigt!
          Du vet väl också om att för några år sedan attackerade björnen människor vid ett par tillfällen men bjornen kom undan utan jaktlag i hälarna! Medan vargen, den hatade, den lömska, den med stora tänder som tuggar i sig rödluvan och hela tjocka släkten är man riktigt rädd för skall attackera människor så bäst att attackera först - eller hur! thumbdown.gif och det fastän vargen skyr människor som pesten! Jag tror helt enkelt att vargen vet att vi smakar för illa!

Det krävs en gnutta intelligens för att fatta ironi..........Ska jag fördjupa svaret...något jag igjentligen tror är totalt meningslöst fast gör det ändå......Jag har alltid bombastiskt menat att vargen INTE är farlig...en del Nollvisjonärer drar fram några gammla pergament pre. hedenhös och menar sig bevisa hur farlig den är...eller ännu mera aktuellt...bevisen för att det i en landsby i India har försvunnit barn pga. vargen ...va bra...och så aktuellt whistling.gif ....så nu tätnar problemen lite....jag är inte rädd för varg...OCH vill ha en kontroll på stammen....då måste ta bruk av andra argument...jo...jag vill inte ha konkurans om villebrådet.....FEL....Det finns och blir över för alla! I vissa delar av Dalarna och Värmland så har såklart bytesdjuren gått ned...det säger sig själv...men det argumentet faller lätt om man ser Sverige som en hel yta.....Problemet varg/jägare kan enklare förklaras med att den käkar hundar.....några kommer då på att trafiken dödar flera hundar så det finns inga problem...eller att man helt enkelt får sluta jaga med löshund...Det har många gjort i vargreviren......Nu jagar inte jag med drivande hund men har fågelhund så igjentligen borde jag inte gnälla..men jag hadde aldrig släpt min hund nära en stärkt trafikerad väg...Får man ett kärnområde av Varg innom sitt jaktområde så är det som att få en fyrafälts motorväg där...Tamboskap är något annat...det har jag inga bortsett från frugan i huset fast hon ses mest som ett sällskapsdjur giggle.gif .....Det knepiga är att jag inte ens hatar Vargen....ett fantastiskt djur på så många sätt....jag är av en bestämd uppfattning att människan INTE har rätten att kategoriskt bestämma vilka arter som får vara här eller inte...Jag undrar iblandt över dessa naturromantiker...tror dom verkeligen på fullt allvar att naturen ska sköta sig själv?......Jag bor mitt i skogen.....jag lever mycket av skogen..jag står inte brevid och observerar naturen jag är en DEL av den......om det är ett Rådjur...en Orre eller en korg svamp så gillar jag tanken på det närproducerade...fast...jag MÅSTE inte jaga....jag kan köpa stressgrisen från Tyskland istället på ICA...därför är jag defacto en nöjesjägare...En förvaltningsplan över Vargen...där vi alla på något sätt kan lösa detta hadde ju varit bra...Båda för Vargen och för människan ...Att denna Vargjakt har fått sådanna propotioner som den har visar mera på okunnskap än på kunnskap....om man aldrig har varit en endaste jaktdag i skogen...hur kan man då veta hur det går till???....allt som allt så är det roligt att notera att jag från vargkramarnas sida kallas om en ska dra det hårt..."En nazist med liten penis och som äventyrar civilisationen"...eller...från nollvisjonärerna...."En jävla vargkramare"...så båda sidor är nog rätt så goda kålsupare...Ser man viltstammarna som dom är idag...Älg,Rådjur,Hjort,Vildsvin,Björn,Lo och Varg för att ta några.....Kan man då med handen på hjärtat säga att Jägarna inte kan sköta stammarna?...Noterbart är alla som skriver att Vildsvinen är ett problem och är farliga....Det låter ju bara för dumt för att vara sant....

Citera
          dahla
          Inlägg 26-01-2010, 09:51
          Länk hit: #1480

Medlem

Att jämföra fåglar som bara parar sig i gigiantiska flockar med vargar är som att jämföra äpplen och bananer...

Citera

90 sidor V  « < 72 73 74 75 76 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 13:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon