| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
13-12-2009, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Anki på Öland @ 13-12-2009, 09:54)  Men då hjälper det ju inte att skjuta av för då blir avelsbasen ännu mindre och fortfarande lika mycket släkt, vore det för den skull så skulle man ju plantera ut lite helt obesläktade exemplar istället. Anki Ja, du har hellt rätt! Plus att det är bonden som är delansvarig för att vargen kan ta många får. Får och andra djur i naturen är inte lika hjälplösa och utsatta för vargen som de är i fångenskap.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 15:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
De skandinaviska vargarna är inte viktiga för artens överlevnad globalt. Att de skyddas i Sverige beror på att Sverige har skrivit på internationella avtal (Bernkonventionen och EU´s habitadirektiv)
Våra nuvarande vargar har sitt ursprung i den finsk/ryska stammen och detta är samma typ av vargar som vi haft historiskt, då den skandinaviska vargstammen hängde ihop med den finska o ryska vargstammen. Vi har aldrig haft någon unik skandinavisk ”sort” av varg.
De enda reservat som är stora noga att hysa mer än någon enstaka varg är de stora parkerna i i det så kallade Lapponia, det vill säga Sarek, Padjelanta och St Sjöfallet. Men här har vi rennäringen, som motsätter sig en stark vargetablering i detta område. Renägarna har mer makt än vad alla Sveriges bönder och jägarehar tillsammans...
Det finns inga kända vilda varghybrider idag i Skandinavien. (inga varulvar heller)
Eftersom inventeringsmetoderna (snöspårning, radiotelemetri och DNA-analyser) är mycket bra, går det att göra tillförlitliga uppskattningar av antalet individer. Det är omöjligt att ha 100 procentig koll på enskilda vargindivider, men antalet familjegrupper har forskarna och länsstyrelserna bra koll på. Forskarna lär nog tala om vilka vargar som får avlivas och vilka som ska få leva.
Antalet vargangrepp har ökat något varje år men inte markant, utan bara i takt med att antalet vargar har ökat. Vargstammen ökar med ca 10% per år. Vargarna ser absolut hundarna främst som en konkurrent och inte som ett byte att äta.
Stationära vargar som inte är sändarförsedda som inte längre finns kvar i sitt reviret (konstateras genom spårning på snö) bedöms som sannolikt eller möjligt illegalt dödade... oavsett om det finns bevis eller inte... därför får folk för sig att det är illegal jakt som ligger bakom fast det lika gärna kan bero på naturlig död eller liknande. Vargar dödar andra vargar av samma anledning som dom dödar hundar... konkurens om maten.
En vargflock fäller den mängden djur som lyckas fälla för stunden. Fritt levande djur så som rådjur och älg är inte flocklevande så oftast fälls endast ett djur åt gången... när vargen kommer in i en fårhage kommer den försöka döda alla djur... helt naturligt... och det är ju naturligt att döda den födan som kräver minst energi.
Vildsvin har inga naturliga fiender i Sverige förutom människan. Vargen kan möjligtvis lyckas ta en och annan kulting men dom hyster stor respekt för vuxna vildsvin precis som vi jägare gör.
Vargarnas spridning söderut går väldigt långsamt tack vare E18 som går från stockholm till oslo... det är viltstängsel nästan hela vägen... en och annan kommer givetvis igenom eller blir flyttad men viltviadukter och broar för djuren skulle givetvis underlätta för djuren.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 16:40
|

Medlem

|
CITAT Varg bet man i Norra Österbotten
Ett stort djur, som man misstänker att var en varg, bet en man i armen i Pyhäjärvi i Norra Österbotten på onsdagskvällen.
Mannens skador var så pass omfattande att han måste söka vård på hälsocentralen.
Skogsmaskinsföraren höll på att reparera sin arbetsmaskin då ett stort djur plötslig angrep honom. Enligt polisen var det av allt att döma en varg.
Vargen hängde vid mannens arm, men han lyckades frigöra armen ur vargens grepp.
Vargen lommade iväg från platsen och har inte iakttagits sedan dess. FNB 10.12.2009 15:31:00 Källa: http://www.ot.fi/story.aspx?linkID=95638&storyID=53134
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 17:20
|

Medlem

|
Jägarna har samlat på bevis som handlar om vargens brott sedan 1700-talet för att kunna tillfredsställa sitt behov av dödande. Här kan vi läsa alla lösa rykten om var en varg dödat en människa. Men det roliga är att ingen kan vittna om att en varg har angrippit nån eller ens anhöriga. all fakta pekar några hundra år tillbaka.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 18:45
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (dahla @ 13-12-2009, 15:52)  De skandinaviska vargarna är inte viktiga för artens överlevnad globalt. Att de skyddas i Sverige beror på att Sverige har skrivit på internationella avtal (Bernkonventionen och EU´s habitadirektiv)
Våra nuvarande vargar har sitt ursprung i den finsk/ryska stammen och detta är samma typ av vargar som vi haft historiskt, då den skandinaviska vargstammen hängde ihop med den finska o ryska vargstammen. Vi har aldrig haft någon unik skandinavisk "sort" av varg.
De enda reservat som är stora noga att hysa mer än någon enstaka varg är de stora parkerna i i det så kallade Lapponia, det vill säga Sarek, Padjelanta och St Sjöfallet. Men här har vi rennäringen, som motsätter sig en stark vargetablering i detta område. Renägarna har mer makt än vad alla Sveriges bönder och jägarehar tillsammans...
Det finns inga kända vilda varghybrider idag i Skandinavien. (inga varulvar heller)
Eftersom inventeringsmetoderna (snöspårning, radiotelemetri och DNA-analyser) är mycket bra, går det att göra tillförlitliga uppskattningar av antalet individer. Det är omöjligt att ha 100 procentig koll på enskilda vargindivider, men antalet familjegrupper har forskarna och länsstyrelserna bra koll på. Forskarna lär nog tala om vilka vargar som får avlivas och vilka som ska få leva.
Antalet vargangrepp har ökat något varje år men inte markant, utan bara i takt med att antalet vargar har ökat. Vargstammen ökar med ca 10% per år. Vargarna ser absolut hundarna främst som en konkurrent och inte som ett byte att äta.
Stationära vargar som inte är sändarförsedda som inte längre finns kvar i sitt reviret (konstateras genom spårning på snö) bedöms som sannolikt eller möjligt illegalt dödade... oavsett om det finns bevis eller inte... därför får folk för sig att det är illegal jakt som ligger bakom fast det lika gärna kan bero på naturlig död eller liknande. Vargar dödar andra vargar av samma anledning som dom dödar hundar... konkurens om maten.
En vargflock fäller den mängden djur som lyckas fälla för stunden. Fritt levande djur så som rådjur och älg är inte flocklevande så oftast fälls endast ett djur åt gången... när vargen kommer in i en fårhage kommer den försöka döda alla djur... helt naturligt... och det är ju naturligt att döda den födan som kräver minst energi.
Vildsvin har inga naturliga fiender i Sverige förutom människan. Vargen kan möjligtvis lyckas ta en och annan kulting men dom hyster stor respekt för vuxna vildsvin precis som vi jägare gör.
Vargarnas spridning söderut går väldigt långsamt tack vare E18 som går från stockholm till oslo... det är viltstängsel nästan hela vägen... en och annan kommer givetvis igenom eller blir flyttad men viltviadukter och broar för djuren skulle givetvis underlätta för djuren. men jäklar i havet, jag håller med dig en hel del av det du skriver! är det inte så att 40 % av sveriges yta är renbetesland? jag har för mig att jag läst det någonstans. och där är inte vargen fredad i alla fall .. så då finns det lite drygt hälften av sverige kvar för vargen och där finns bönder, vägar, samhällen och städer. alla ska vi samsas, hur ska det gå till?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 18:55
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 13-12-2009, 18:45)  så då finns det lite drygt hälften av sverige kvar för vargen och där finns bönder, vägar, samhällen och städer. alla ska vi samsas, hur ska det gå till? Vi tar emot fler flyktingar... eller... vi tar hit alla från mellanöstern så kan vi skicka vargarna till mellanöstern...
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 19:42
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Jag förstår att de som har mark/hagar, att de blir upprörda om deras tamboskap blir rivna av varg och här i vårt område har ju vargen tagit tamboskap under sommarhalvåret, då de flesta har sina djur ute.
Mina grannar har bra stängsel men vargen tar sig in och river djuren, fler än den kan äta - är det konstigt att djurägarna blir varghatare?
Skulle inte dessa markägare ha hagar med betande djur, som vi andra får gå i - även om det finns betande djur, bara vi ser till att stänga efter oss. Vad händer då med dessa marker, någon som vet?
Som sagt jag har både sett nya spår efter varg och träffat på varg men kan inte påstå att det var någon övernaturlig upplevelse. Bor man på landet stöter man på vilda djur och ärligt talat blir jag mer berörd om jag stöter på en älgfamilj eller om jag upptäcker att en musfamilj byggt bo i skafferiet.
Men jag tycker inte att det är sunt att djuren rör sig så nära människor, fast jag har egentligen inget emot det då jag inte har boskap, har bara förståelse för att det kan upplevas som ett hot mot min "näring".
Ibland går man in på lokalnyheterna och berättar att man ska akta sig för vildsvin som rör sig på vägen, så detta vargbyte finns alltså här men ändå tar vargen fåren i hagen - vi har alltså bekväma vargar som tycker att det är lättast att ta byte som finns i en hage där de inte kan smita, kanske smart men ...
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 20:04
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 13-12-2009, 18:55)  Vi tar emot fler flyktingar... eller... vi tar hit alla från mellanöstern så kan vi skicka vargarna till mellanöstern...  jag kan väl tycka att människor (även invandrare alltså) och djur skulle kunna bo och samsas i HELA sverige, oj vad plats vi skulle få! (dessutom skulle det inte vara några problem för oss storstadsbor att få lägenheter i vår egen stad)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 20:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Huggorm @ 13-12-2009, 10:01)  Redan idag är det väldigt många stadsbor som är rädda för skogen och inte går dit frivilligt. Hur blir det när den nu börjar bli full med varg också, kommer ännu mindre del av vår urbaniserade befolkning våga sig ut? Kommer det kanske bli fredade zoner med stängsel runt, garanterat fria från allt farligt, som stockholmarna kommer få besöka i framtiden? När jag var innestadsbo hindrade min fästingnoja mig från att någorlunda obehindrat vistas i skog och mark. Hur utrotar vi fästingen, denna lilla kvalster som krymper livskvalitet och kan döda? Och för att inte tala om spindlar, hur fixar vi till naturen så de med spindelfobi vågar sig ut...? Jo, jag kom så småningom över den, fästingnojan. Jag var så illa tvungen. Jag hoppas ni läser mellan raderna.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 20:39
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 13-12-2009, 10:01)  Utrota hela den inavlade vargstammen i stället, och vänta sedan i tjugo år. Då torde resten av landsbygden vara folktom och då kan ni plantera friska vargar som kan bli grunden för en ny vargstam. Jäkta inte fram det här, vänta till tiden är mogen i stället. Redan idag är det väldigt många stadsbor som är rädda för skogen och inte går dit frivilligt. Hur blir det när den nu börjar bli full med varg också, kommer ännu mindre del av vår urbaniserade befolkning våga sig ut? Kommer det kanske bli fredade zoner med stängsel runt, garanterat fria från allt farligt, som stockholmarna kommer få besöka i framtiden? nu har du fått saker och ting om baktassen, var kommer det ifrån att storstadsbor är rädda för skogen? i skogen finns inget farligt förutom jägare. CITAT (vitavargen @ 13-12-2009, 17:20)  Jägarna har samlat på bevis som handlar om vargens brott sedan 1700-talet för att kunna tillfredsställa sitt behov av dödande. Här kan vi läsa alla lösa rykten om var en varg dödat en människa. Men det roliga är att ingen kan vittna om att en varg har angrippit nån eller ens anhöriga. all fakta pekar några hundra år tillbaka. mmm, hur länge kan man leva på gamla meriter egentligen?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 20:45
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (herkules @ 13-12-2009, 20:39)  nu har du fått saker och ting om baktassen, var kommer det ifrån att storstadsbor är rädda för skogen? i skogen finns inget farligt förutom jägare. Jag vet då vad jag är mest rädd för när jag rör mig i skogen i jakttider. Nog är jag mer rädd för inavlade jägare med skjutvapen än jag är för djur och annat som kan tänkas röra sig i skogarna(bortsett från skadeskjutna djur som en direkt effekt av de inavlade jägarna då, det kan ju vara läskigt).
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 21:36
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 13-12-2009, 20:39)  nu har du fått saker och ting om baktassen, var kommer det ifrån att storstadsbor är rädda för skogen? i skogen finns inget farligt förutom jägare. Min fästingfobi var jag, när jag blev lantis, så illa tvunget att få bukt med, (men respekten finns kvar). Jaktlaget kan skilja på mig och en älg eller ett rådjur, jag är fullständigt trygg i det. Kanske har vi ett sällsynt unikt jaktlag på orten? Det kan vara så. Min sambo såg en sjuk älg i våras och ringde direkt en av jägarna. X satte på sig stövlarna och var på plats inom en kvart. Den döda älgen kördes till Uppsala vet. Det konstaterades att ingen smittsam sjukdom orsakade älgens död.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 21:45
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 13-12-2009, 20:45)  Jag vet då vad jag är mest rädd för när jag rör mig i skogen i jakttider. Nog är jag mer rädd för inavlade jägare med skjutvapen än jag är för djur och annat som kan tänkas röra sig i skogarna(bortsett från skadeskjutna djur som en direkt effekt av de inavlade jägarna då, det kan ju vara läskigt). Men flicka lilla... hur gammal är du? 15?
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 22:02
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 13-12-2009, 20:45)  .... de inavlade jägarna då, det kan ju vara läskigt). Det här är en sådan: http://www.topnews.in/files/Josef-Fritzl101.jpg ... Han höll på både med jakt och inavel
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (dahla @ 13-12-2009, 21:45)  Men flicka lilla... hur gammal är du? 15? Ojoj, vilken nivå vi hamnat på
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 22:11
|

Medlem

|
"Argumenten" tog säkert slut.
Redigerat av vitavargen: 13-12-2009, 22:11
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 22:21
|

Medlem

|
Det finns ingen anledning till att argumentera eller diskutera med någon som kommer med så naiva inlägg. Men vill man påstå att fritzl eller inavlade människor tillör tråden någonting så platsar jag garanterat inte i tråden.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 22:25
|

Medlem

|
Vitavargen/Nauti: tråden är körd i botten.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2009, 22:58
|

Medlem

|
CITAT (smuleborg @ 13-12-2009, 21:36)  .... Jaktlaget kan skilja på mig och en älg eller ett rådjur, ... Vilken tur du har!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|