| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
28-01-2010, 19:27
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Mycket väsen och lite ull, sa bonnkärringen när hon klippte grisen. I schack finns det något som heter remi, dvs när pjäserna bara flyttas fram och tillbaka. Dags för remi här?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2010, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Aqvakul @ 28-01-2010, 18:52)  Blir ni väldigt arga om jag liknar den här tråden vid ett dåligt äktenskap? Mycket tjabb, men ingen förmår att bryta upp... läs inte då - jag skulle inte lyssna på andras äktenskapliga tjabbel utan vända på klacken och gå.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2010, 20:48
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (herkules @ 28-01-2010, 20:20)  läs inte då - jag skulle inte lyssna på andras äktenskapliga tjabbel utan vända på klacken och gå. Är jag dryg nu?
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2010, 20:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (KURT @ 28-01-2010, 14:25)  Andreas Carlgren är bara en marionett i den här historien, det är uppenbarligen jordbruksdepartementet som bestämmer. Och idag klargjorde Magnus Kindbom, politiskt sakkunnig i jaktfrågor på jordbruksdepartementet, att regeringen varken kommer importera några vargar eller ens flytta några vargar inom landet. I stället skall man bara låta 3-4 vargar invandra naturligt under en femårsperiod . Hur denna naturliga invandring plötsligt skall öka så kraftigt är oklart, tidigare har ju endast 2 vargar vandrat in naturligt på 30 års tid. http://www.dn.se/nyheter/sverige/vart-besl...under-1.1034877Jo, och under dagen har jag (snabbt på kontoret) läst att det nu planeras att importera varg (flygas in). Marionett, ja.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2010, 20:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (KURT @ 28-01-2010, 15:06)  Ja det är Jägarnas Riksförbund som vill placera alla vargar i reservat. Amerikas ursprungsbefolkning har och hade ett mycket respektfullt förhållande till vargen och alla andra djur också, däremot utrotades djuren av just de som placerade indianerna i reservat.
Det är endast söndagsjägare, som inte lever nära naturen och inte kan acceptera att inte de får bestämma hur den skall se ut som har problem med rovdjur. Regeringen har beslutat att det är LRF, Svenska jägareförbundet, Jägarnas riksförbund, Samernas riksförbund, Svenska kennelklubben och Sveriges jordägareförbund som på något sätt skall skapa acceptans för vargen. Och denna viltvård går främst ut på att just slå ihjäl djur. Om man i stället tillät en större biologisk mångfald, så skulle man inte behöva denna "viltvård". Jo. PS/Hoppas du har överseende med att jag har "fettextmarkerat" del av ditt inlägg/DS
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2010, 22:31
|

Medlem

|
och ingen tänker på vargen .... CITAT (dahla @ 28-01-2010, 20:48)  Är jag dryg nu?  alltid!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2010, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (herkules @ 28-01-2010, 22:31)  och ingen tänker på vargen .... nej
Redigerat av vitavargen: 28-01-2010, 22:41
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2010, 22:58
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 28-01-2010, 22:31)  och ingen tänker på vargen .... Jodå... jag kan tänka både på vargen och landsbygdens folk... Många tycker att politikerna har skött vargfrågan dåligt... redan från beslutet om att återinföra vargen som vilt i Sverige till etappmålet på 210 djur till licensjakten... Ska rovdjursfrågan fråntas politikerna och läggas i händerna på någon annan organisation eller hur tycker ni besuten ska fattas ang varg?
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2010, 22:59
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 28-01-2010, 22:58)  Ska rovdjursfrågan fråntas politikerna och läggas i händerna på någon annan organisation eller hur tycker ni besuten ska fattas ang varg? ja, av rovdjurföreningen! det är väl de som kan mest.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2010, 23:10
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 28-01-2010, 22:59)  ja, av rovdjurföreningen! det är väl de som kan mest. Jaha, vad kan dom mest om då? Det är ju dom som vill öka acceptansen hos folket ute i landet... på vilket vis ökar dom acceptansen för rovdjur? Svenska Rovdjursföreningens generalsekreterare Ann Dahlerus ingick i den expertgrupp som regeringens rovdjursutredning tillsatte. Rovdjursutredningen pågick sedan våren 2006 under miljödepartementets verksamhet och redovisades i november 2007. Åke Petterson ledde utredningen vars uppgift var att redovisa och analysera rovdjursstammarnas utveckling, redovisa intressekonflikter och lämna förslag till åtgärder. Ann Dahlerus är alltså orsak till att vi fick jakt på vargen men hon vänder gärna kappan efter vinden... "skapa acceptans för vargen genom jakt" sen sticker hon huvet i sanden och spelar dum.... Vilken typ av forskning bedriver rovdjursföreningen?
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 08:01
|

Medlem

|
Jaha, gnabbet fortsätter. Då petar jag in en pinne i brasan. Anser ni jaktmotståndare att det bästa vore om ALL jakt upphörde, både på älg, rådjur mm och på alla rovdjur?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 08:15
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2010, 08:01)  Jaha, gnabbet fortsätter. Då petar jag in en pinne i brasan. Anser ni jaktmotståndare att det bästa vore om ALL jakt upphörde, både på älg, rådjur mm och på alla rovdjur? om de är utrotningshotade ska de inte dödas av människor för skojs skull.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 08:23
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 29-01-2010, 08:15)  om de är utrotningshotade ska de inte dödas av människor för skojs skull. Försök svara på min fråga istället, antingen jakt eller ingen jakt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 08:31
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2010, 08:23)  Försök svara på min fråga istället, antingen jakt eller ingen jakt. ingen jakt över huvud taget för nöjes skull då. att döda är (eller ska väl iaf inte vara) kul?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 08:38
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 29-01-2010, 08:31)  ingen jakt över huvud taget för nöjes skull då. att döda är (eller ska väl iaf inte vara) kul? Ja eller nej, inga förbehåll.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 09:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Vi kan inte sluta jaga nu, nu när balansen är rubbad mellan rovdjur och byten. Jag tror en stegvis nedtrappning av jakt i samband med en ökning av rovdjur skulle vara att rekommendera tills balansen är på jämvikt igen. Då kan man sluta jaga.
Nu tror jag och tycker att ngn slags hållbar jakt skulle vara föredra i slutändan. Ngt som gynnar alla. Ngt som gynnar biologisk mångfald.
Finns det problemdjur i området då får man ev ta det som en sista åtgärd att avliva det. Men inte avskjutning på en hel grupp.
(jämför det som tex en skola som ligger vid ett bostadsområde, en elev är problembarn och har sönder och stjäl saker i bostadsområdet, inte har du ihjäl en tredjedel av alla skolbarn i skolan då?)
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 09:31
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Orkidétjuven @ 29-01-2010, 09:25)  Vi kan inte sluta jaga nu, nu när balansen är rubbad mellan rovdjur och byten. Jag tror en stegvis nedtrappning av jakt i samband med en ökning av rovdjur skulle vara att rekommendera tills balansen är på jämvikt igen. Då kan man sluta jaga.
Nu tror jag och tycker att ngn slags hållbar jakt skulle vara föredra i slutändan. Ngt som gynnar alla. Ngt som gynnar biologisk mångfald.
Finns det problemdjur i området då får man ev ta det som en sista åtgärd att avliva det. Men inte avskjutning på en hel grupp.
(jämför det som tex en skola som ligger vid ett bostadsområde, en elev är problembarn och har sönder och stjäl saker i bostadsområdet, inte har du ihjäl en tredjedel av alla skolbarn i skolan då?)
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 12:20
|

Medlem

|
Som jägare blir man ju part i målet...
Men som jag ser på det så måste vi minska mängden klövvilt enormt mycket och öka antalet rovdjur i HELA Sverige ifall vi skulle minska eller helt sluta jaga.
I början av 1900 betalades en månadslön för en räv... en dagslön betalades enbart för ett färskt rävspår. Som man då kan förstå fanns det väldigt ont om räv då. Även rådjur och älg var det ont om. Man planterade in den lite större fältharen från tyskland i slutet av 1800-talet på några gods i skåne. Avsaknaden av räv gjorde att antalet harar ökade lavinartat.
På 50-talet sköts stora mängder hare men fram till 80-talet minskade antalet harar hela tiden... under samma tid ökade räven fantastiskt i antal. Runt slutet på 70 och början av 80-talet kom så rävskabben och merparten av alla rävar i Sverige dog. Haren ökade då igen i enorma antal och det gjorde även rådjuren... under slutet av 80-talet sköts runt 180 000 älgar vilket är dubbelt så många som nu för tiden. Detsamma gäller rådjuroch hare.
Nu har vi återigen en lika stor stam av räv som innan rävskabbsepidemin på 70-talet och både rådjur och hare minskar vilket ju är bra ur många synpunkter.
Det som är dåligt med så många rävar är att när nästa rävskabbsepidemi kommer så saknar vi hundar för att kunna jaga rådjur ifall vi fåren liknande rådjursexplosion som under slutet av 80-talet.
Samma sak gäller i länen där man har gott om lodjur som även dom kan drabbas av en skabbepidemi... och givetvis gäller det även varg och björn.
Så om man skulle förlita sig på att rovdjuren sköter minskandet av klövviltet och rovdjuren slås ut i en stor epidemi (vilket förr eller senare kommer ske med dåliga genbankar) står man helt handfallen när rovdjuren försvinner och klövviltet återigen ökar lavinartat.
Tanken på att rovdjuren ska sköta samspelet i naturen är god men inte hållbar på grund av människans framfart.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 12:43
|

Medlem

|
Inte många som nappade på min utmaning. Jo, skall vi något sorts samhälle här i landet så MÅSTE det till jakt, både på bytesdjur och predatorer. Skulle man låta naturen sköta sig själv skulle förmodligen antalet djur av olika sorter vara betydligt högre än nu. Resultatet skulle bli en enorm ökning av viltolyckor med många döda och skadade. Även tågen skulle köra ihjäl mängder med djur. Våra trädgårdar skulle skövlas av vildsvin, rådjur och älgar. Likaså böndernas åkrar. Alla betesmarker skulle behöva stängslas in eller så fick alla djur vistas inomhus. Tillväxten och föryngringen i skogen skulle nästan upphöra och det är där mycket av landets inkomster kommer ifrån. Älgstammen behöver inte öka speciellt mycket så blir det stora skador redan nu. Vargflockar och björnfamiljer skulle ströva omkring i städerna på jakt efter mat, välta soptunnor, jaga hundar och katter och ett och annat barn.
Så jakten behövs. Sen kan man använda diverse värdeladdade ord, nöjesjakt är ett, för att racka ner på jägarna. Vad är nöjesjakt? Jag tror ingen jägare går ut i skogen och är missnöjd med att jaga, då hade h*n nog stannat hemma istället. Nyttojakt resp onyttojakt är nog bättre ord. När man skjuter en älg eller ett rådjur tas köttet tillvara, en nyttojakt. Även ripjakt. Onyttojakt kan vara när man jagar rovfåglar runt Medelhavet eller när tokiga danskar är ute och skjuter på allt som rör sig. Nyttojakt kan även vara att jaga varg om det har ett syfte.
Efter lite funderingar börjar jag nu fatta vad Andreas Carlgren menar, även om jag fö får en puckokänsla av honom. Vi har idag en vargstam som jag tror härstammar från 3 individer. Inavel är bara förnamnet, även om direkta genetiska skador inte är vanliga trots att dom förekommer. Nackdelen med inavel är just att defekter kan uppstå och föras vidare. Att låta en stor vargstam fortsätta byggas upp med denna grund är heltokigt. Det måste till nytt blod men har man en stor stam inavlade djur får nya genvariationer svårt att slå igenom. Därför måste en stor del av vår nuvarande vargstam tas bort så nykomlingarna får en chans att etablera sig. Hur gullegullesöta våra vargar än är. Förmodligen måste man nog skjuta bort ännu fler, många fler.
Redigerat av Gossen Ruda: 29-01-2010, 12:44
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 13:34
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
tycker gott de kunde gått ut med sin snillrika plan från början (om de hade nån) att förbättra rasen (vilket man möjligen kunde förstå) istället för att säga att nu går vi ut och pangar varg och så HOPPSAN ska vi ta in varg från utlandet. Det blev ju lite rörigt...
Sen har jag aldrig fattat varför människan ska sätta sig före djuren som ger oss rätt att bestämma hur mycket vilda djur vi ska ha, har vi nån VIP-kö eller nåt?
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|