| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
15-12-2009, 20:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Nauti! Nu har du talat om vad du tycker att andra ska göra. Vad har du gjort för att vargen inte ska orsaka skador? Det vore intressant att få veta. Du kanske har samlat in några miljoner till ett vargreservat eller bekostat och satt upp några mil stängsel?
Finns det inte ett ordspråk om tomma tunnor? MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Ser man det krasst ekonomiskt så överskider kostnaderna för att hålla gråben stången, vida vad han ev. orsakar genom att ta tamdjur. Så det är det saker gäller. Dom flesta argument mot varg i Sverige faller på sin egen orimlighet. Eller på skral kunskap. Det är alltid ett dåligt argument att framställa varg som något oönskat i Svensk fauna. Då har man inte den rätta känslan för vår natur. Eller naturvård. Helheten var ordet.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Jan Lindgren @ 15-12-2009, 20:37)  Hej Nauti! Nu har du talat om vad du tycker att andra ska göra. Vad har du gjort för att vargen inte ska orsaka skador? Det vore intressant att få veta. Du kanske har samlat in några miljoner till ett vargreservat eller bekostat och satt upp några mil stängsel?
Finns det inte ett ordspråk om tomma tunnor? MVH Jan Lindgren Nej, det har jag inte. Jag har gett förslag på vad man skulle KUNNA göra, däremot vet jag inte om de går att genomföra men jag ser ingen anledning till att de inte skulle gå att genomföra. Du får gärna berätta varför det inte är realistiskt eller varför det är dåliga idéer om du vill. Jag har inte gjort någonting för att vargen inte skall orsaka skador för någon. Jag ser inte varför jag skulle behövt göra det eller hur det på något sätt är relevant. Får jag inte tycka att exempelvis skövlingen av regnskogen är fel eller att man skall se till lösningar på problemet utan att själv ha åkt ner och bekämpat skövlingen på ett eller annat sätt? Får jag inte tycka och tänka på eventuella lösningar till problem utan att själv aktivt motarbeta problemen? Om du hade bett alla i tråden som inte själva gjort någonting för vargen på de sätt du nämner så hade med största sannolikhet alla fått tiga. Förutom ni som vill ha bort vargen då för ni har ju ändå rätt att yttra er, men det kanske är själva poängen? Man kanske inte ens skall få komma med förslag på lösningar utan det kanske bara är åsikten "Skjut bort odjuren!" som är tillåten?
Redigerat av Nauti: 15-12-2009, 21:46
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 21:49
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (gnon49 @ 15-12-2009, 21:38)  Ser man det krasst ekonomiskt så överskider kostnaderna för att hålla gråben stången, vida vad han ev. orsakar genom att ta tamdjur. Så det är det saker gäller. Dom flesta argument mot varg i Sverige faller på sin egen orimlighet. Eller på skral kunskap. Det är alltid ett dåligt argument att framställa varg som något oönskat i Svensk fauna. Då har man inte den rätta känslan för vår natur. Eller naturvård. Helheten var ordet.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Vad jag vill veta är hur människor i glesbygd som direkt eller indirekt har egna djur förhåller sig till den växande vargstammen. De län där vargen gör mest skada för rennäringen finns inte ens med i de områden där en kontrollerad decimering bör ske enligt naturvårdsverket. Eftersom varg inte skall jagas här har inte jag anmält intresse. Det räcker ju om jaktledarna anmäler jaktlagen. Det är lokal demokrati som bör gälla i de här fallen. Länsstyrelserna bör ha mer att säga till om. I jaktlagen beslutar man sedan om man skall "fulla kvoten" eller vänta på tillväxt.
Allt bedömt på grund av t ex älgobservationer under jakten. Bedömningen vilar på troligt antal djur, skogsskador och stamdjur som håller till utmed trafikerade vägar. Jag har hittills under älgjakten (som pågår till 31 januari i vårt län) sett 12 ålgar på pass. Ett djur var skjutbart men jag höll just på att kränga på mig regnjackan när den 16 taggaren dök upp. Men han var tjusig att se. Visst kan jag gå ut för att skuta en älg, men att komma i ett acceptabelt skottläge, är som ett trisslotteri. Att skjuta är inget lotteri. Då skall man vara säker.
För all jakt krävs jägarexamen, för älgjakt krävs årligen godkänt älgskytteprov och för björnjakt "Björnpasset". Teori och skjutning mot tavla. Träffområdet är litet. Knappt större än på ett rådjur. På en varg torde det vara ännu mindre. Dit hän har man inte kommit än, att ta fram prov. Men jag kommer att genomgå ett sådant prov när det finns, både för vargens skull och min egen. Samvetsbetänkligheterna har vargen redan förbrukat på släktens renar.
Anser dock att det är vargarna som skall flytta till folktätare områden och inte människorna.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 22:05
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Som jag förstått betalar staten för tamdjur som vargen tar, och ersättningen är enligt han som fått väldigt många får rivna - lönsam.
Att man ska låta bli att ha tamdjur där det finns vargar - ursäkta men det var en väldigt dum kommentar - men som sagt helt klart kom det rådet från någon som bor i "stora staden" eller?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
eftersom pengar verkar vara väldigt viktigt så skulle det vara intressant att få veta hur många tamdjur som egentligen blivit rivna av varg, alltså bevisligen varg och inga tokhundar som ränner runt på byn. sen skulle det vara intressant att få veta hur mycket ägaren får för varje rivet djur.
jag kan förstå känslan om ett kärt djur skulle bli dödat av varg, det jag inte kan förstå är varför man inte gör det som kan göras för att förhindra det. då menar jag inte att utrota vargen utan stängsla, skaffa hundar, ta in sina djur. de som faktiskt har gjort det i sverige klarar ju sina tamdjur, det är konstigt att det funkar för vissa men inte för andra.
Redigerat av herkules: 15-12-2009, 22:22
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 22:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
vad heter de där stora vita hundarna som bor med sin flock och beskyddar dem med sitt liv? herdehund, pyreene?
Är inte de ett bra alternativ för boskapsägana att skaffa, eftersom vargar är rätt försiktiga lär de inte anfalla deras flock. inte så mkt dyrare att skaffa än bössan för att skjuta vargen skulle jag gissa.
Tycker det verkar vara mkt dåliga rykten och konstiga ideer kringa vargar
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 23:00
|

Medlem

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-12-2009, 22:05)  Att man ska låta bli att ha tamdjur där det finns vargar - ursäkta men det var en väldigt dum kommentar - men som sagt helt klart kom det rådet från någon som bor i "stora staden" eller? Om det nu vore omöjligt att ha tamdjur i vargtäta områden utan att de blev angripna och det är en omöjlighet att skydda dem och den enda lösningen är att skjuta bort vargarna. Vilket är då den bästa lösningen, att flytta eller att utrota vargarna i området? För mig är det absolut den förstnämnda. Däremot tror jag inte att det är någon omöjlighet att skydda djuren från vargarna. Har man dem oskyddade får man acceptera att sådant händer, det är inte vargens fel utan den som tar hand om djurens fel. CITAT (Anic @ 15-12-2009, 22:51)  vad heter de där stora vita hundarna som bor med sin flock och beskyddar dem med sitt liv? herdehund, pyreene?
Är inte de ett bra alternativ för boskapsägana att skaffa, eftersom vargar är rätt försiktiga lär de inte anfalla deras flock. inte så mkt dyrare att skaffa än bössan för att skjuta vargen skulle jag gissa. Man kan väl även använda lamor för att skydda sina djur mot rovdjur?  Hittade några intressanta länkar: http://www.nwt.se/arvika/article60424.ecehttp://www.dt.se/nyheter/falun/article203841.ece
Redigerat av Nauti: 15-12-2009, 23:06
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 23:03
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 15-12-2009, 22:51)  vad heter de där stora vita hundarna som bor med sin flock och beskyddar dem med sitt liv? herdehund, pyreene? Är inte de ett bra alternativ för boskapsägana att skaffa, eftersom vargar är rätt försiktiga lär de inte anfalla deras flock. inte så mkt dyrare att skaffa än bössan för att skjuta vargen skulle jag gissa. Tycker det verkar vara mkt dåliga rykten och konstiga ideer kringa vargar det finns några olika hundraser som passar bra till boskap, komondoren, kaukasisk ovtjarka, kuvasz bland annat men det finns fler. detta är dock inga hundar för vem som helst, de som är rädda för vargen skulle få fullständig panikskräck av sådana här hundar  iaf in action..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2009, 06:36
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Överbölingen @ 15-12-2009, 23:02)  Vad jag vill veta är hur människor i glesbygd som direkt eller indirekt har egna djur förhåller sig till den växande vargstammen. De län där vargen gör mest skada för rennäringen finns inte ens med i de områden där en kontrollerad decimering bör ske enligt naturvårdsverket. ...... Det finns max 2 eller 3 vargar inom hela renbetesområdet, och dessa kan då också vara av ryskt/finskt ursprung, som är undantagna för jakt. Du, och många andra, anser alltså att 2 eller 3 vargar på denna gigantiska yta är allt för många, och det är det samma som att förorda total utrotning.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2009, 19:51
|
Medlem

|
Hej! Nauti! Det är lätt att tala om för andra att de ska satsa mycket pengar på din hobby att titta på vargar. Majoriten av svenska folket har en mer realistisk syn på problemet. De inser att det är viktigare att ha en omväxlande natur än att ha vargar i husdjurstäta områden. Din aalternativ om vargskydd är inte realistiska. Att djurägare ska ha 5 -10 aggressiva hundar utan uppsikt i sina hagar faller på sin egen orimlighet. Vargsäkra stängsel ( om det finns ) är också helt orimligt i områden med många små hagar och jag förmodar att du aldrig studerat lamor närmare. Din djurkunskap förefaller vara enbart teoretisk men din avsikt är ju att få bort alla husdjur.
Akvakul! Vill du inte ha djur på Revingehed eller tycker du att det är dumt att Helsingborg vill öppna landskapet med hjälp av betande djur? Tror du att det är lämpligt att ha en flock stora hundar springande lösa på Revingehed?
MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2009, 19:56
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Jan Lindgren @ 16-12-2009, 19:51)  Akvakul! Vill du inte ha djur på Revingehed eller tycker du att det är dumt att Helsingborg vill öppna landskapet med hjälp av betande djur? Tror du att det är lämpligt att ha en flock stora hundar springande lösa på Revingehed? När pratade jag om hundar? Om vi får stora vargflockar i Sydskåne så får vi väl våra barn hantera det. Det är knappast aktuellt inom vår livstid.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2009, 20:11
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 16-12-2009, 19:51)  Hej! Nauti! Det är lätt att tala om för andra att de ska satsa mycket pengar på din hobby att titta på vargar. Majoriten av svenska folket har en mer realistisk syn på problemet. De inser att det är viktigare att ha en omväxlande natur än att ha vargar i husdjurstäta områden. Din aalternativ om vargskydd är inte realistiska. Att djurägare ska ha 5 -10 aggressiva hundar utan uppsikt i sina hagar faller på sin egen orimlighet. Vargsäkra stängsel ( om det finns ) är också helt orimligt i områden med många små hagar och jag förmodar att du aldrig studerat lamor närmare. Din djurkunskap förefaller vara enbart teoretisk men din avsikt är ju att få bort alla husdjur. På vilket sätt blir naturen mer omväxlande om man utrotar en art? Borde inte artrikedom räknas till omväxling? Har inte vargen ett egenvärde och ett existensberättigande oavsett hur vi påverkas av dem? Vet vi hur ekosystemen och andra arter i det påverkas av att vargen försvinner när vi skall gå in och bestämma hur de skall se ut? Kan vi inte satsa på att leva tillsammans med djur och natur i stället för att motarbeta den och forma den det sätt som passar oss bäst? Vem har talat om att ha 5-10 aggressiva hundar? Hundar har ju under historien fungerat och gör det uppenbarligen fortfarande precis som lamor. Läste du inte artiklarna? Du får ju gärna förklara varför det inte fungerar om det nu inte gör det i stället för att bara dumförklara mig för att jag tror på alternativ. Vargsäkra stängsel finns givetvis och om det inte fungerar p.g.a. hagarnas storlek och placering m.m. så får man väl se till att lösa det problemet först då? Vad menar du att min avsikt är att få bort alla husdjur? Det har jag väl inte påstått att jag vill? Varför försöker du få mig att framstå som en total idiot för att jag inte har jobbat med djur och påstå att jag har åsikter som jag inte har?
Redigerat av Nauti: 16-12-2009, 20:12
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2009, 20:36
|
Medlem

|
Hej! Akvakul! Vargen dyker upp i norra Skåne så det är inte mer än ca tio mil kvar till Revingehed. Får vargälskarna som de vill har ni varg i Dalby Hage inom några år.
Nauti! Det är mycket svårt att förklara saker för någon som saknar all kunskap i frågan och inte vill lära sig. I många områden så använder man många små hagar. Jag använder ofta sex till tio hagar samtidigt. En stor hund i varje? Jag har förmodligen studerat lamor betydligt mer än du. Visserligen har jag just nu bara tio stycken men jag har en mycket god uppfattning om vad de klarar. Det låter bra att sätta upp höga nätstängsel som måste kompleteras med el men det är orealistiskt. Det blir vansinnigt dyrt och då låter man skogen ta över betesmarken med allt det medför för djurlivet dessutom hindrar det framkomligheten i naturen. Det är lika dumt som att stänga in tamdjuren. Alla som kan lite om djur vet att det bästa är att ha dem ute året runt men att de kan gå in om de vill. På många ställen går det inte och då måste man tyvärr stalla in dem. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2009, 22:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Lamor? Hör inte dom hemma i sydamerika. Vad tillför dom den svenska faunan? Att ta in främmande arter är väl knappast naturvård.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2009, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (herkules @ 08-12-2009, 00:36)  Nu ska det dödas varg så gubbsen får ett skinn att spika upp på väggen  Det verkar som vi hamnat på ruta ett igen. Det hämtades "fakta" från 1700-talet. Det talades om vargens "brott" på olika ställen förutom i Sverige. Men den ursprunliga frågan består kvar: Varför ska vargen dödas?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2009, 22:45
|

Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 16-12-2009, 22:38)  /..../ Varför ska vargen dödas? jag vet inte
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-12-2009, 22:59
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (herkules @ 15-12-2009, 22:22)  eftersom pengar verkar vara väldigt viktigt så skulle det vara intressant att få veta hur många tamdjur som egentligen blivit rivna av varg, alltså bevisligen varg och inga tokhundar som ränner runt på byn. sen skulle det vara intressant att få veta hur mycket ägaren får för varje rivet djur.
jag kan förstå känslan om ett kärt djur skulle bli dödat av varg, det jag inte kan förstå är varför man inte gör det som kan göras för att förhindra det. då menar jag inte att utrota vargen utan stängsla, skaffa hundar, ta in sina djur. de som faktiskt har gjort det i sverige klarar ju sina tamdjur, det är konstigt att det funkar för vissa men inte för andra. Tror inte vi ska stirra oss blinda på pengarna de får som fått sin tamboskap rivna - de har rakt av fått kostnaden och den får vi alla bidra till på skattsedeln och eftersom så många vill ha varg här i landet är det väll inte mer än rätt, kanske Ni även vill ersätta djurägarna för sveda och värk? Det finns en massa tokhundar - sådana som har ägare som inte ser till att hunden sköter sig men det är inte fallet här - varg har rivit fåren, det är bevisat i vårt område. Om Ni kommer hit så ska jag ta er på en runda så att Ni får se hur väl djurägarna stängslat och hur väl de tätt till alla hål för som jag förstår kryper vargen under staket, hoppar inte över. Vet att man kan skaffa hundar som beskyddar boskapen men det är som jag förtstått inte en lösning för fårägarna i området - har de hundar är det vallhundar och det är jag glad över, att de inte har hundar som vaktar och ..... Alla djur är inte sådana som tas in över vintern - ska det bli ett tvång? Vem ska bekosta de byggnanderna och det jobbet, är Ni villiga?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|