| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
17-12-2009, 13:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (Nauti @ 15-12-2009, 23:00)  Vilket är då den bästa lösningen, att flytta eller att utrota vargarna i området? För mig är det absolut den förstnämnda. För det första handlar det inte om att utrota alla vargarna i ett område... jakten ska bedrivas på ganska stora områden på några få djur. Men du tycker alltså att man ska bryta upp hela sitt liv om man är markägare som har ärvt gård och mark som funnits i fleragenerationer inom släkten... barnen måste byta skola... man ska flytta ifrån släkten och vännerna... för att bygga upp någonting nytt i en annan del av landet långt från allt det man håller av och älskar? Du bor i centrala stockholm och har dina två "vänner" på facebook va? Du måste ju förstå att livet på landet inte är som det i en större stad... är det inte mer än rätt att lyssna på dom som faktiskt upplever vargen som ett stort problem? Tror du det var nån i dalarna som brydde sig om almarna i kungsan när som var på tapeten? Nää... dom la sig inte i dom problemen som stockholmarna upplevde när man behövde fälla några träd... besluten bör nog fattas lokalt... Det är illa nog med att folk ska behöva fly ifrån krig... bara tanken på att behöva fly till annan ort på grund av rovdjur får mig må illa...
Redigerat av dahla: 17-12-2009, 13:23
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 13:36
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Även i Dalarna och Värmland, där det finns allra mest varg, är den övervägande majoriteten av befolkningen mycket positiva till varg. Det finns säkert några få okunniga personer, som precis sig som dig lider av fobier mot rovdjur. Men en minskning av rovdjuren kommer ju inte ha någon som helst effekt mot dessa fobier, det är då mycket effektivare att behandla dessa fobier, än att hela miljön skall anpassas efter några få personers fobier. https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/Nyhet...port_1_2009.pdf
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 14:00
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 17-12-2009, 13:36)  Även i Dalarna och Värmland, där det finns allra mest varg, är den övervägande majoriteten av befolkningen mycket positiva till varg. Det finns säkert några få okunniga personer, som precis sig som dig lider av fobier mot rovdjur. Men en minskning av rovdjuren kommer ju inte ha någon som helst effekt mot dessa fobier, det är då mycket effektivare att behandla dessa fobier, än att hela miljön skall anpassas efter några få personers fobier. https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/Nyhet...port_1_2009.pdfOm det där nu var riktat mot mig så får du nog läsa det jag skrivit engång till... jag har inga fobier alls vad gäller djur... påstår du att jag har det? CITAT Naturvårdsverket har beslutat att 27 vargar får fällas i licensjakt under perioden 2 januari–15 februari. Det motsvarar enligt verket drygt tio procent av vargstammen.
Att licensjakt på varg införs är en följd av riksdagens beslut om ny rovdjursförvaltning som ska öka acceptansen för rovdjur.
– Nu genomför vi den nya rovdjursförvaltning som riksdagen beslutat om. Licensjakt på varg är första steget, delegerat beslutsfattande till länsstyrelser nästa. Vi kommer att följa utvecklingen och är beredda att ändra våra regler om vi ser ett behov av det, säger Maria Ågren, generaldirektör för Naturvårdsverket.
Inför beslutet har Naturvårdsverket tagit in synpunkter från vargforskarna och berörda länsstyrelser. Det har varit överläggningar om beslutet med Naturvårdsverkets råd för rovdjursfrågor, samt med jägarorganisationerna om villkoren för jakten.
Balansgång om antal vargar
Naturvårdsverkets uppdrag från riksdagen är att balansera stammen på max 210 individer samtidigt som 20 kullar ska födas årligen. Vid den senaste inventeringen i vintras fanns mellan 182 och 217 vargar i Sverige. I Sverige och Norge var det totalt mellan 213 och 252 djur. Sedan dess har nya kullar fötts.
– Det är en balansgång att bedöma hur stor licensjakten ska vara utan att hota stammens fortlevnad. Vi kan inte tillåta alltför stor licensjakt eftersom vi behöver ha utrymme för skyddsjakt på vargar som orsakar skador på tamdjur. Sedan 1 mars har fem vargar fällts vid skyddsjakt, säger Susanna Löfgren, chef för Viltförvaltningsenheten.
Naturvårdsverkets överväganden har resulterat i beslutet att totalt 27 vargar får fällas i licensjakten. Vargforskarna i Skandulv har bedömt att mellan 30 och 48 vargar bör fällas vid skydds- och licensjakt för att uppnå riksdagens målsättningar för vargstammen.
Jakttiden är 2 januari– 15 februari och jakten avlyses när tilldelningen i ett län eller del av län är fylld. Med den jakttiden bedömer Naturvårdsverket att årsungar klarar sig även om föräldradjuren fälls.
Tilldelningen län för län
Licensjakten tillåts i de fem län där det finns reproducerande stam av varg, dvs. där det har fötts kullar varje år de senaste tre åren. Fördelningen per län baseras på hur vargstammen är spridd i landet. Det innebär cirka en tredjedel av tilldelningen till Värmland och Dalarna med nio vargar var. En niondel – tre vargar per län – tilldelas Västra Götaland, Örebro och Gävleborgs län.
– Det är viktigt att värna de östliga vargar som under senare år kommit in i Sverige och Norge och även att värna deras avkomma. Därför tillåts ingen jakt i och kring Galvenreviret i Gävleborgs län. Vi uppmanar alla jägare att inte fälla sändarmärkta vargar, eftersom några av de östliga kan vara på vandring, säger Susanna Löfgren.
Naturvårdsverket har i stort följt länsstyrelsernas förslag till fördelning, utom för Västra Götalands län. Länsstyrelsen föreslog att i första hand skulle alla vargarna i ett av reviren, Kroppefjäll, tas bort.
– Det är minst sex vargar i Kroppefjällsreviret och Naturvårdsverket bedömer att den avskjutningen skulle bli alltför stor med hänsyn till vargstammens antal och utbredning, säger Susanna Löfgren.
Villkor för kontrollerad jakt
Regeringen har beslutat att alla som vill delta i licensjakten ska vara registrerade särskilt för detta i Jaktregistret. En jaktledare ska utses för jakten i förväg.
– Jaktledaren ska rapportera fälld varg till länsstyrelsen inom en timme. Jaktledaren måste hålla sig à jour med hur många vargar som fällts i länet eller området varje timme, säger Susanna Löfgren.
Skottplatsen ska besiktigas inom 24 timmar av länsstyrelsens besiktningsmän. Jakträttshavaren får behålla skinnet, men ska lämna över resten av kroppen till besiktningsmannen som skickar det vidare till Statens veterinärmedicinska anstalt. Där undersöks alla vargar som hittas döda eller fälls under jakt. Källa: http://jagareforbundet.se/svenskjakt/Start...-vinterns-jakt/
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 14:43
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 13:21)  För det första handlar det inte om att utrota alla vargarna i ett område... jakten ska bedrivas på ganska stora områden på några få djur.
Men du tycker alltså att man ska bryta upp hela sitt liv om man är markägare som har ärvt gård och mark som funnits i fleragenerationer inom släkten... barnen måste byta skola... man ska flytta ifrån släkten och vännerna... för att bygga upp någonting nytt i en annan del av landet långt från allt det man håller av och älskar?
Du bor i centrala stockholm och har dina två "vänner" på facebook va? Du måste ju förstå att livet på landet inte är som det i en större stad... är det inte mer än rätt att lyssna på dom som faktiskt upplever vargen som ett stort problem?
Tror du det var nån i dalarna som brydde sig om almarna i kungsan när som var på tapeten? Nää... dom la sig inte i dom problemen som stockholmarna upplevde när man behövde fälla några träd... besluten bör nog fattas lokalt...
Det är illa nog med att folk ska behöva fly ifrån krig... bara tanken på att behöva fly till annan ort på grund av rovdjur får mig må illa... hörredudu - nog sjutton brydde sig dalaborna om almarna! de var till och med här och demonstrerade! sen kan vi ju vända på steken - nä, de som har ärvt en gård ser det som nåt jäkla självklart att kunna bo kvar, få eu-bidrag till lantbruket och skjuta vargen så boskapen kan gå som de vill. vi som är födda och uppvuxna i stockholm då? våra barn får slåss med folk utsocknes ifrån vad det gäller bostad i sthlms innerstad, det kanske ska bli så att ska du få lov att bo här så ska du vara stockholmare i rakt nedstigande led sedan x generationer tillbaka? hur tror du det är för oss när massa lantortsbor kommer hit och tar våra jobb och våra bostäder? och till råga på allt så ska vi ge landsbygden massa stöd medels skattepengar? för att landsortsborna ska kunna ha en affär? jaha du, det säger du! fast nu är ju inte vi storstadsbor sådana så att vi tänker så. och vad du än gör så jämför inte krig med varg - vi vet inte vad krig är. fast iofs det kanske är därför somligt hetsar upp sig så över varg...
Redigerat av herkules: 17-12-2009, 14:44
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 15:12
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 17-12-2009, 14:43)  och vad du än gör så jämför inte krig med varg - vi vet inte vad krig är. fast iofs det kanske är därför somligt hetsar upp sig så över varg... DU har INTE en endaste aning om vad JAG har för erfarenheter av krig gosse lilla så du ska inte ens yttra dig i den frågan! Att DU inte vet vad krig är får stå för dig. Naturvårdsverkets beslut i sin helhet: http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...t-varg-2010.pdfDet innebär att om man skjuter en varg så kan forskarnata in en varg från ryssland med flyg... och ändå kommer vi då att ha över 300 vargar när 2010 års kullar kommer ur lyorna... Det här "exprimentet" är endast till för att svenska folket ska foga sig efter besluten som är tagna av EU och det har ju nu även naturvårdsverket slutat med at hymla om... Det man riskerar nu är att jägarna inte bryr sig om att jaga vargarna för att länstyrelserna och naturvårdsverket själva ska få leva upp till riksdagens beslut... då kommer vargarna jagas med helikopter istället...
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 15:51
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Hur många har fått överge sina gårdar, lägga ned sitt arbete och flytta barnen ur skolan pga av att det finns varg i skogen? Kan någon visa siffror på det?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 13:21)  För det första handlar det inte om att utrota alla vargarna i ett område... jakten ska bedrivas på ganska stora områden på några få djur.
Men du tycker alltså att man ska bryta upp hela sitt liv om man är markägare som har ärvt gård och mark som funnits i fleragenerationer inom släkten... barnen måste byta skola... man ska flytta ifrån släkten och vännerna... för att bygga upp någonting nytt i en annan del av landet långt från allt det man håller av och älskar?
Du bor i centrala stockholm och har dina två "vänner" på facebook va? Du måste ju förstå att livet på landet inte är som det i en större stad... är det inte mer än rätt att lyssna på dom som faktiskt upplever vargen som ett stort problem?
Tror du det var nån i dalarna som brydde sig om almarna i kungsan när som var på tapeten? Nää... dom la sig inte i dom problemen som stockholmarna upplevde när man behövde fälla några träd... besluten bör nog fattas lokalt...
Det är illa nog med att folk ska behöva fly ifrån krig... bara tanken på att behöva fly till annan ort på grund av rovdjur får mig må illa... Jag tycker inte att det handlar om några få djur om man ser till storleken på den svenska vargstammen. Men hatar man vargarna är nog 99% av vargstammen en liten siffra. Jag tycker att man skall fundera över ett karriärsbyte eller att flytta dit det går att bedriva sin verksamhet om det inte går att bedriva den där man bor nu. Det är väl en ganska naturligt sätt att agera i en sådan situation och är knappast unik för det här fallet och långt från alltid så dramatisk som du beskriver den. Däremot tror jag absolut inte att det är omöjligt att bedriva en sådan verksamhet i ett område med vargar. Inte tycker jag att man skall fortsätta att bedriva sin verksamhet på andras bekostnad i alla fall. Dina fördomar om mig stämmer ganska dåligt och jag kommer som sagt från ett mindre samhälle i Värmland där jag bott hela mitt liv och spenderat en väldigt massa tid ute i den hemska farliga vargtäta Värmlandsskogen  Jag har som sagt tyvärr en hel direkta erfarenheter av jägare och varghatare. Jag vet hur löjligt primitiva och dåliga deras grundlösa argument är och att de bara baserar sig på en omotiverad rädsla för vargen. De har alla av någon anledning valt att bosätta sig mitt ute i skogen också, vilket övergår mitt förstånd varför man gör om man är rädd för djuren som lever i naturen. Jag vet ganska väl vilken typ av människor det är som upplever vargen som ett problem och jag har inte mycket gott att säga om dem, jag är själv uppväxt på precis samma ställe som dem och jag har inga som helst problem med att det finns vargar i naturen där jag bor. Jag skulle heller inte ha någonting emot att de var fler än de är, då kanske jag också kunde få chansen att se en varg någon gång  Det är ju som bekant ganska svårt och inte så vanligt att man gör, trots att de tydligen befinner sig överallt, förökar sig som kaniner, springer runt varenda husknut och attackerar människor och boskap titt som tätt. Jag tror att det var många i Dalarna som tyckte, tänkte och brydde sig i frågan om almarna, även om inte aktivt arbetade med frågan. Det här är inte riktigt samma sak och det går inte att jämföra med ett antal almar i en park. Det finns ingen som behöver fly från vargar, det låter bara löjligt när du försöker överdramatisera det på det viset. Om man inte kan bedriva en verksamhet på en viss plats så får man yrke eller flytta sin verksamhet, det är ganska simpelt. För mig är det inte en lösning att börja döda för att få det som man själv vill ha det och för att få igenom sina åsikter och värderingar, oavsett vad det gäller. 10 000 har anmält sig nu. Det verkar finnas många skjutgalna varghatande människor här i Sverige
Redigerat av Nauti: 17-12-2009, 16:05
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 16:05
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 17-12-2009, 15:51)  Hur många har fått överge sina gårdar, lägga ned sitt arbete och flytta barnen ur skolan pga av att det finns varg i skogen? Kan någon visa siffror på det? Ingen hoppas jag... men det är ju vad Nauti vill att folket i de drabbade länen ska göra... CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 16:03)  10 000 har anmält sig nu. Ja, dom lever med problemet... det dom ser som problem ser Du som ett nöje... så för att Du ska se varg i skogen ska andra få lida... empati är fint...
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 16:08
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 16:05)  Ingen hoppas jag... men det är ju vad Nauti vill att folket i de drabbade länen ska göra... Ja, dom lever med problemet... det dom ser som problem ser Du som ett nöje... så för att Du ska se varg i skogen ska andra få lida... empati är fint... Sluta löjla dig, du vet mycket väl att jag inte ser det som en lösning. Men om det är så omöjligt att leva tillsammans med vargen som du påstår, så ser jag det som en mycket bättre lösning än att börja skjuta av vargarna, de har lika mycket rätt till naturen som du och jag. Jag säger dock hela tiden att jag tror på andra alternativ, men alternativ avfärdar du direkt, för du tycker det är mycket bättre att börja skjuta bort vargarna. Hur är det med empati utanför artgränserna då? Empati för vargarna och deras rätt att leva och röra sig i de miljöer de hör hemma i?
Redigerat av Nauti: 17-12-2009, 16:12
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 16:13
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 15:12)  DU har INTE en endaste aning om vad JAG har för erfarenheter av krig gosse lilla så du ska inte ens yttra dig i den frågan! Att DU inte vet vad krig är får stå för dig. nä det har jag inte, förlåt. men en sak bara - jag är ingen gosse ... kalla mig inte lilla heller (lille om jag varit en gosse?), jag tycker inte vi behöver använda sådana där härskartekniker bara för att vi tycker olika. julen är här, den betyder något, lev och låt leva kanske? CITAT (dahla @ 17-12-2009, 16:05)  Ingen hoppas jag... men det är ju vad Nauti vill att folket i de drabbade länen ska göra... Ja, dom lever med problemet... det dom ser som problem ser Du som ett nöje... så för att Du ska se varg i skogen ska andra få lida... empati är fint... jag tror inte en sekund på att nauti vill att folk ska vara tvungna att gå från hus och hem, i sthlm finns det en herrejösses massa hemlösa som vi inte kan (vill?) ta hand om så det vore ju en stilla nåd att bedja om att de inte behöver bli fler. inte fan lever 10 000 pers i sverige med varg som problem, never happend..
Redigerat av herkules: 17-12-2009, 16:10
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 16:14
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 16:08)  Hur är det med empati utanför artgränserna då? Empati för vargarna och deras rätt att leva och röra sig i de miljöer de hör hemma i? Om du menar de sibiriska skogarna där det knappast bor människor så är vi helt överens. Jag är för en flyttning av alla vargarna dit... och jag är för att ha en vargstam i Sverige men på ortsbefolkningens villkor... att ha 300 vargar på en knapp tiondel av Sveriges yta är inte hållbart.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 16:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 16:14)  Om du menar de sibiriska skogarna där det knappast bor människor så är vi helt överens. Jag är för en flyttning av alla vargarna dit... och jag är för att ha en vargstam i Sverige men på ortsbefolkningens villkor... att ha 300 vargar på en knapp tiondel av Sveriges yta är inte hållbart. Dina inlägg innehåller olika informationer. Först kom du med vargens "brott" sedan 1700-talet och även i Sibirien. Och därför utfärdade du dödstraff för vargen i Sverige. Nu plötsligt har du ändrat dig och vill ha vargen i Sibirien. Hur kommer det sig?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 16:32
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 16:14)  Om du menar de sibiriska skogarna där det knappast bor människor så är vi helt överens. Jag är för en flyttning av alla vargarna dit... och jag är för att ha en vargstam i Sverige men på ortsbefolkningens villkor... att ha 300 vargar på en knapp tiondel av Sveriges yta är inte hållbart. Fast det där om någonting tycker jag låter orealistiskt och det har vi då absolut inte tillräcklig kunskap för att varken genomföra eller att kunna förutspå konsekvenserna av. 300 vargar låter i mina öron inte särskilt mycket. Jag tror mer att det handlar om att man får ta 300 och multiplicera med antalet vilt som de äter upp för er jägare så att ni får mycket mindre att skjuta på. Som en parentes kan man lägga in de skador som de orsakar också, vilka jag tvivlar på är så omfattande som jägarna vill få det att framstå som.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 19:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 16:03)  Jag har som sagt tyvärr en hel direkta erfarenheter av jägare och varghatare. Jag vet hur löjligt primitiva och dåliga deras grundlösa argument är och att de bara baserar sig på en omotiverad rädsla för vargen. De har alla av någon anledning valt att bosätta sig mitt ute i skogen också, vilket övergår mitt förstånd varför man gör om man är rädd för djuren som lever i naturen. Jag kan inte låta bli att blanda mig i ännu en gång. Allt är inte svart eller vitt, som min väninna brukar säga. Jag tror inte att det är rädsla för varg i betydelsen att människa är rädd att vistas i skog och mark. Anledningen till att jägaren vill jaga varg kan vara 1. Att hålla beståndet på en nivå som högre makter (inte Gud) har bestämt. 2. Att tamboskap angrips. Här måste vi, som jag ser det, hitta en lösning: tamdjur måste kunna hållas utomhus, vilket är detsamma som att bedriva etisk djurhållning och att värna om det öppna landskapet och den svenska faunan 3. Att annat vilt angrips. Jägaren vill ha rådjurssteken till eget bord. Punkt 3 har jag ingen förståelse för. Kan vi lösa punkt 2 är mycket vunnet. Vi måste lösa punkt 2. Och - såsom den okunniga jag är - tror jag att varg kan upprätta balans. Men vi måste lösa punkt 2. Uppvuxen i Småland, lantligt. Några år i Stockholms innerstad. Torp mitt i skogen sedan - ja vad är det - sju år tillbaka.
Redigerat av smuleborg: 17-12-2009, 19:04
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 19:12
|

Medlem

|
CITAT (smuleborg @ 17-12-2009, 19:02)  Jag kan inte låta bli att blanda mig i ännu en gång. Allt är inte svart eller vitt, som min väninna brukar säga. Jag tror inte att det är rädsla för varg i betydelsen att människa är rädd att vistas i skog och mark. Anledningen till att jägaren vill jaga varg kan vara
1. Att hålla beståndet på en nivå som högre makter (inte Gud) har bestämt. 2. Att tamboskap angrips. Här måste vi, som jag ser det, hitta en lösning: tamdjur måste kunna hållas utomhus, vilket är detsamma som att bedriva etisk djurhållning och att värna om det öppna landskapet och den svenska faunan 3. Att annat vilt angrips. Jägaren vill ha rådjurssteken till eget bord.
Punkt 3 har jag ingen förståelse för.
Kan vi lösa punkt 2 är mycket vunnet. Vi måste lösa punkt 2.
Och - såsom den okunniga jag är - tror jag att varg kan upprätta balans. Men vi måste lösa punkt 2.
Uppvuxen i Småland, lantligt. Några år i Stockholms innerstad. Torp mitt i skogen sedan - ja vad är det - sju år tillbaka. Man kanske kan dela upp jägarna i olika typer. Den där som var med i artikeln det länkades till tidigare har nog inte någon av dina punkter till mer än en ursäkt för att skjuta bort varg :/ Men annars tror jag dina punkter stämmer ganska bra. Jag ser också att fokus skall ligga på punkt två. Ettan är jag övertygad om att den sköter sig själv såsom naturen alltid gjort. Trean ser jag heller ingen anledning till att ta hänsyn till.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 19:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 19:12)  Man kanske kan dela upp jägarna i olika typer. Den där som var med i artikeln det länkades till tidigare har nog inte någon av dina punkter till mer än en ursäkt för att skjuta bort varg :/
Men annars tror jag dina punkter stämmer ganska bra. Jag ser också att fokus skall ligga på punkt två. Ettan är jag övertygad om att den sköter sig själv såsom naturen alltid gjort. Trean ser jag heller ingen anledning till att ta hänsyn till. Du är snabb. Och vi är här överens  .
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
17-12-2009, 22:52
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Ärligt talat, det är inte Vargen som är problemet, utan vi människor. Vi är suveräna på att skapa problem som vi sedan beskyller någon djurart för. Sälar förstör nät, vargar tar boskap, duvor skitnar ner och tuppen gal på fel tid. Vi kan aldrig skjuta bort problemen eller ändra djurs beteende. Med dagens teknik är jag säker på att t.ex vargattacker på tamboskap kan reduceras rejält utan att ett enda skott behöver avlossas. Men kulor är givetvis både billigare och enklare att använda. Man kan inte lära en död varg att inte återkomma till hägnet.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-12-2009, 05:49
|

Medlem

|
CITAT (Orkidétjuven @ 18-12-2009, 05:47)  När får vi börja skjuta jägare? Den stammen är alldeles för hög!  Jag har också föreslagit det, men det tycks aldrig vara någon som gillar idén
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-12-2009, 06:49
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (dahla @ 17-12-2009, 17:14)  Om du menar de sibiriska skogarna där det knappast bor människor så är vi helt överens. Jag är för en flyttning av alla vargarna dit... och jag är för att ha en vargstam i Sverige men på ortsbefolkningens villkor... att ha 300 vargar på en knapp tiondel av Sveriges yta är inte hållbart. Det är hållbart i Estland, Lettland, Litauen, delar av Polen och Rumänien, som alla har mycket mera jordbruk än vad vi har i Sverige. I stort sett ställer endast vargen till med problem för jakten i Sverige. Och det beror ju bara på bekväma jägare som envisas med att jaga med lösspringande hund, något som anses vara mycket osportsligt i många andra länder.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|