Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 15 16 17 18 19 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          gunvor
          Inlägg 22-12-2009, 14:29
          Länk hit: #321

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (zaaritha @ 19-12-2009, 01:42) *
          Du milde--vilket bråk!
          Det är naturligtvis ledsamt för dem vars tamboskap
          dödas av vargar!
          Men--björn, järv o s v.?
          En sak är säker dock--vi människor behöver inte vara rädda för vargen--de
          ger sej inte på oss--om de inte är skadade o trängda!
          Jag har stått 10 m från en varg--vi var nog lika häpna, båda!
          Vargen vände sej o gick sakta i väg.
          Jag stod kvar o var glad att jag fått se detta djur på så nära håll!

En upplevelse!

"Min" varg var cirka 25 meter bort och jag fräste åt den så den sprang sin väg. Jag gillade inte att den skrämt rådjursflocken. Trodde det var en schäfer och det tog lite tid innan jag fick veta att vi hade en i närheten. Schäfrar finns inga i trakterna. Såg även en dag rester av en hare som tydligen blivit vargfrukost.

CITAT (Rose @ 20-12-2009, 15:32) *
          thumbdown.gif

och när det gäller de mindre trevliga så säger jag "måtte vargen ta dom"!

Citera
          vitavargen
          Inlägg 22-12-2009, 14:55
          Länk hit: #322

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (gunvor @ 22-12-2009, 14:29) *
          ... Såg även en dag rester av en hare som tydligen blivit vargfrukost.
          ...

Jo, vargen brukar begå sådana "brott" och just därför ska de dödas i grupp efter beslut av staten.

Citera
          dahla
          Inlägg 23-12-2009, 12:36
          Länk hit: #323

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Om man inte kan förstå andra människors lidande kanske man ska prova att gå i dennes skor några dagar innan man uttalar sig på ett nedlåtande sätt och påstår att folk på landsbygden är klena till intelektet...

Nu ska vi ha jakt på varg även i Sverige... det har man i andra länder också och där är kontrollen på jakten klart mycket lägre.

Nån påstod att jag ville utrota vargen i Sverige... så är INTE fallet alls. Läs och förstå det jag skriver annars är det ingen mening med att svara eller bemöta mina inlägg.

Vi har ett nationellt mål om att ha högst 210 vargar i Sverige... nu har forskarna ju kommit fram till att dom vill skjuta bort 27 vargar under licensjakten plus ett tiotal på skyddsjakt (problemvargar som inriktat sig på samhällen och tamdjur) Enligt forskarna är det en tiondel av vargarna som kommer skjutas bort... det innebär ju att stammen nu är på 270 eller mer.

Nu vill forskarna flytta in varg från andra länder till Sverige... rabis och bandmask kan komma in i landet då. Vargarna ska då jagas med helikopter. Skjutas från helikopter... flyttas med bil till ett område där forskarna tycker att det är lämpligt att släppa ut djuren... släpps djuren för nära ett befintligt vargrevir riskerar forskarna att dom flyttade djuren dödas av andra vargar... Så nu kanske skåne och småland får sina vargar... det finns tydligen ett nybildat revir i Åkersberga utanför stockholm... vi får väl se hur lång tid det tar innan en rosa pudel går åt till vargmat.

Det här expermentet kostar som ni säkert förstår miljardbelopp... pengar man skulle kunna lägga på vård/omsorg och barn/skola istället.

Jag anser att vargarna ska finnas i dom naturreservaten vi har i Sverige... på mark som ägs av staten... det är statens vargar och markägarna måste få bestämma över sin egen mark. Ni som har trädgårdar vill ju bestämma om rådjur och grävling ska få finnas där... vari ligger skillnaden?

Citera
          Piccante
          Inlägg 23-12-2009, 13:14
          Länk hit: #324

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (dahla @ 23-12-2009, 12:36) *
          Om man inte kan förstå andra människors lidande kanske man ska prova att gå i dennes skor några dagar innan man uttalar sig på ett nedlåtande sätt och påstår att folk på landsbygden är klena till intelektet...

Nu ska vi ha jakt på varg även i Sverige... det har man i andra länder också och där är kontrollen på jakten klart mycket lägre.

Nån påstod att jag ville utrota vargen i Sverige... så är INTE fallet alls. Läs och förstå det jag skriver annars är det ingen mening med att svara eller bemöta mina inlägg.

Vi har ett nationellt mål om att ha högst 210 vargar i Sverige... nu har forskarna ju kommit fram till att dom vill skjuta bort 27 vargar under licensjakten plus ett tiotal på skyddsjakt (problemvargar som inriktat sig på samhällen och tamdjur) Enligt forskarna är det en tiondel av vargarna som kommer skjutas bort... det innebär ju att stammen nu är på 270 eller mer.

Nu vill forskarna flytta in varg från andra länder till Sverige... rabis och bandmask kan komma in i landet då. Vargarna ska då jagas med helikopter. Skjutas från helikopter... flyttas med bil till ett område där forskarna tycker att det är lämpligt att släppa ut djuren... släpps djuren för nära ett befintligt vargrevir riskerar forskarna att dom flyttade djuren dödas av andra vargar... Så nu kanske skåne och småland får sina vargar... det finns tydligen ett nybildat revir i Åkersberga utanför stockholm... vi får väl se hur lång tid det tar innan en rosa pudel går åt till vargmat.

Det här expermentet kostar som ni säkert förstår miljardbelopp... pengar man skulle kunna lägga på vård/omsorg och barn/skola istället.

Jag anser att vargarna ska finnas i dom naturreservaten vi har i Sverige... på mark som ägs av staten... det är statens vargar och markägarna måste få bestämma över sin egen mark. Ni som har trädgårdar vill ju bestämma om rådjur och grävling ska få finnas där... vari ligger skillnaden?

Markägare bestämmer inte över allt vilt på sin egen mark! en markägare kan inte själv bestämma om tilldelningen av jaktkvot på älg och rådjur tex.
          Jag kan hålla med om att det kan bli komplikationer med att flytta och plantera in vargar. dels är det en kostnadsfråga och dels en hälsofråga som du skriver. det vore ju bättre med en naturlig invandring och förnyelse av stammen men för att det ska vara möjligt så måste man stävja tjuvjakten i Norrland för väldigt få vargar lyckas invandra. Men frågan om inplantering är en konsekvens av att man vill (försöka utrota) hålla en så liten stam som 210 djur. Det är på gränsen till vad som är biologiskt hållbart för att stammen ska kunna överleva och ha en stor genetisk variation. En stam på ca 500 ind hade varit biologiskt hållbar men nu har regeringen gått vargmotståndarna till mötes och politiskt satt sig över all vedertagen populationsekologi och bestämt att 210 ska vara tillräckligt oavsett vad folk tycker om detta.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 23-12-2009, 13:31
          Länk hit: #325

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

När äldste sonen en gång var 8 år så meddelade han på jaktradion: ”Vi har skjutit ko och kalv”. Något år senare hade jaktledaren skjutit en kviga. Det var på den tiden man bar hem älgen, som det kallas ”skogsstyckad”. Sju eller nio bördor. Jesper frågade jaktledaren: ”Vad skall jag bära då?” Han fick ta inmaten, dvs lever, njurar, hjärta och tunga. En börda på drygt 12 kilo. Mycket för en nioåring. Han kämpade väl och levererade livsmedlen till jaktledarens hustru som blev glatt överraskad av den unge bäraren. Hans döttrar är numera med och hjälper till vid slakt och styckning. Det är inget märkvärdigt med det.

Vad det handlar om är olika kulturer, tänkesätt och livsstilar. Mig skulle det aldrig falla in att håna eller racka ner på oliktänkande så länge det inte strider mot gängse god ton och moral i umgängeslivet. Jag har många nära vänner som är veganer eller vegetarianer och inte scikanerar jag dem. Det går att göra mycket gott utan kött när de gästar oss.

Till syvende och sist handlar det om ömsesidig respekt.

God jul på er alla debatanter

Redigerat av Överbölingen: 23-12-2009, 13:33

Citera
          vitavargen
          Inlägg 23-12-2009, 15:05
          Länk hit: #326

Medlem

CITAT (dahla @ 23-12-2009, 12:36) *
          ......

(Nu har du försvarat vargjakt och det är varrgjaktmoståndarna du citerar)
          Kan du visa det inlägg, där "folk på landsbygden är klena till intellektet..."?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-12-2009, 15:10
          Länk hit: #327

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Överbölingen @ 23-12-2009, 13:31) *
          Till syvende och sist handlar det om ömsesidig respekt.

tummenupp.gif Nog är det så allt.. tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          vitavargen
          Inlägg 23-12-2009, 15:12
          Länk hit: #328

Medlem

CITAT (Överbölingen @ 23-12-2009, 13:31) *
          ...
          [/b]

God Jul på dig åxå, Överbölingen!

Citera
          gunvor
          Inlägg 24-12-2009, 08:42
          Länk hit: #329

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...i-Jagarsverige/

Nu är det betydligt fler än 1600......

Citera
          herkules
          Inlägg 24-12-2009, 08:53
          Länk hit: #330

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (gunvor @ 24-12-2009, 08:42) *
          http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...i-Jagarsverige/
          Nu är det betydligt fler än 1600......

ja, man tror inte att det är sant tyvärr

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-12-2009, 12:11
          Länk hit: #331

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

http://hihi.elmer.org/pics/clickadeer

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          vitavargen
          Inlägg 24-12-2009, 16:49
          Länk hit: #332

Medlem

CITAT (gunvor @ 22-12-2009, 14:29) *
          ...
          och när det gäller de mindre trevliga så säger jag "måtte vargen ta dom"!

Tror inte att vargen äter människor.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 24-12-2009, 22:10
          Länk hit: #333

Medlem

Ni som gillar varg och snö och missat svt2 ikväll kl. 21:05, får se detta:

http://svtplay.se/v/1826079/naturfilm/jul_i_yellowstone

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 25-12-2009, 01:04
          Länk hit: #334

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Oavsett om man blir middag eller ej så är väl attacken av en varg något som är mindre trevligt? Det första är väl i så fall ointressant. I det läget bryr man sig inte längre. coolgleam.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 25-12-2009, 01:21
          Länk hit: #335

Medlem

CITAT (Överbölingen @ 25-12-2009, 01:04) *
          Oavsett om man blir middag eller ej så är väl attacken av en varg något som är mindre trevligt? Det första är väl i så fall ointressant. I det läget bryr man sig inte längre. coolgleam.gif

så klart det inte är trevligt, det är ju som att bli biten av en stor hund. det har jag blivit flera gånger, än så länge har jag inte fått för mig att jag ska skjuta någon trots allt, skulle en varg attackera mig i skogen, vilket jag finner tämligen otroligt att den skulle men i alla fall, så fick nog jag ta på mig skulden för det, finns ingen anledning för människor att gå i vägen för varg.

Redigerat av herkules: 25-12-2009, 11:51

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 25-12-2009, 11:50
          Länk hit: #336

Medlem

CITAT (vitavargen @ 23-12-2009, 15:05) *
          (Nu har du försvarat vargjakt och det är varrgjaktmoståndarna du citerar)
          Kan du visa det inlägg, där "folk på landsbygden är klena till intellektet..."?

jag skrev # 319 "det är svårt att inte skriva något förklenande om en del människors intelligens", det kan vara det, eller så är det inlägget där jag kallar folk som bestämmer att varg ska skjutas och de som gör det för pappskallar, alltså jag tänker att en pappskalle kan ju inte ha något i skallen.
          mer än papper då..
          ber om ursäkt om jag trampat på någons tår, hoppas att det inte gjorde för ont.

Redigerat av herkules: 25-12-2009, 18:17

--------------------

Citera
          vitavargen
          Inlägg 25-12-2009, 12:14
          Länk hit: #337

Medlem

Dina inlägga har varit ganska snälla!

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 25-12-2009, 12:50
          Länk hit: #338

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

8000 skjutglada jägare vill jaga varg.

Men vi som inte har anmält oss är ca 9 300 000 .......

Hur många % är det som vill se blod.....?

Citera
          vitavargen
          Inlägg 25-12-2009, 12:52
          Länk hit: #339

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 25-12-2009, 12:50) *

mindre än en promille!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-12-2009, 13:10
          Länk hit: #340

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (sparvuggla @ 25-12-2009, 12:50) *

Skulle tro att det finns långt mer än 8000 skjutglada jägare. Jag tror inte att någon som inte gillar att skjuta är jägare. Sen att inte alla kanske har lust att skjuta vilka djur som helst är en annan sak. Siffran säger inte ett smack egentligen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

90 sidor V  « < 15 16 17 18 19 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2026, 03:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon