| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
25-12-2009, 13:43
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (*Stintan* @ 25-12-2009, 13:10)  Skulle tro att det finns långt mer än 8000 skjutglada jägare. Jag tror inte att någon som inte gillar att skjuta är jägare. Sen att inte alla kanske har lust att skjuta vilka djur som helst är en annan sak. Siffran säger inte ett smack egentligen. Det säger en hel del om hur liten grupp varghatarna/jägarna är och då blir det ganska oförståeligt hur de kan påverka så mycket och få som de vill. För inte borde väl en så liten grupp ha så mycket att säga till om? Det är trots allt många fler som vill ha kvar vargarna än det är som vill ha bort dem.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 14:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! De flesta människor i Sverige inser att vargar som dödar husdjur måste bort. Sedan finns det en liten grupp som inte vet så mycket om djur och natur. De inser inte vilka konsekvenser alltför många vargar på fel ställe medför. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 14:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Jan Lindgren @ 25-12-2009, 14:27)  Hej! De flesta människor i Sverige inser att vargar som dödar husdjur måste bort. Sedan finns det en liten grupp som inte vet så mycket om djur och natur. De inser inte vilka konsekvenser alltför många vargar på fel ställe medför. MVH Jan Lindgren Varför skulle de flesta inse det? Det vore väl rent utav korkat. De flesta lär snarare inse att man måste hålla koll på sina husdjur för att de inte skall råka illa ut. Det kvittar om det handlar om att ha en utekatt i trafikerade områden eller att ha får i vargtäta områden. Man kan knappast beskylla vargen för att den agerar utefter sina naturliga instinkter, däremot kan man beskylla ägaren för att inte ha beskyddat sina djur tillräckligt väl. Du vet lika väl som jag att det inte bara är stadsbor som vill ha kvar vargen, det är är bara ett korkat argument som inte har någon verklighetsgrund. Det är snarare en liten grupp som inte har koll på djur och natur som vill och tror att man kan plocka bort arter ur faunan och ur ekosystemen utan att det har någon effekt som vi inte kan kontrollera. En grupp som det fattas någonting eftersom de inte kan visa hänsyn, empati och sympati utanför de egna artgränserna.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 14:56
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Nauti @ 25-12-2009, 13:43)  Det säger en hel del om hur liten grupp varghatarna/jägarna är och då blir det ganska oförståeligt hur de kan påverka så mycket och få som de vill. För inte borde väl en så liten grupp ha så mycket att säga till om? Det är trots allt många fler som vill ha kvar vargarna än det är som vill ha bort dem. Tyvärr är det ju faktiskt inte bara en del jägare som vill ha bort vargen utan det finns massvis med vanliga människor som bor där det finns varg som också vill ha bort den. Dom har ju rätt till sina åsikter precis som alla andra. Läste för ett tag sedan en diskussion som fördes av varghatande hundägare som ansåg att vargen måste bort så att de tryggt kunde få ha sina hundar lösa på promenaderna i skogen och springande lösa hemma på gården utan att behöva vara rädda för att vargen skulle ta deras vovvar. Det var en rättighet att inte behöva ha varg i deras skog ansåg de. Mothugg sablades ner direkt. Så inte är det bara jägare som vill ha bort vargen.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 15:52
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Nauti @ 25-12-2009, 14:33)  Varför skulle de flesta inse det? Det vore väl rent utav korkat. De flesta lär snarare inse att man måste hålla koll på sina husdjur för att de inte skall råka illa ut. Det kvittar om det handlar om att ha en utekatt i trafikerade områden eller att ha får i vargtäta områden. Man kan knappast beskylla vargen för att den agerar utefter sina naturliga instinkter, däremot kan man beskylla ägaren för att inte ha beskyddat sina djur tillräckligt väl. Du vet lika väl som jag att det inte bara är stadsbor som vill ha kvar vargen, det är är bara ett korkat argument som inte har någon verklighetsgrund. Det är snarare en liten grupp som inte har koll på djur och natur som vill och tror att man kan plocka bort arter ur faunan och ur ekosystemen utan att det har någon effekt som vi inte kan kontrollera. En grupp som det fattas någonting eftersom de inte kan visa hänsyn, empati och sympati utanför de egna artgränserna. håller med. jägarna är inte så många men de har mycket att säga till om, gammalt skit som kanske borde omvärderas i dagens moderna tid, tänker att sverige är ju inget bondland längre direkt... de har lobbat som fan för det här med varg och de har gett sig den på att den ska utrotas, med eller utan myndigheternas tillåtelse. helst med såklart men annars är det bara att skjuta och gräva, fint som snus det. tänk om alla skulle springa omkring och bete sig som jävla terrorister, skulle ju hamna i finkan direkt typ..
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Den här tråden berör mig väldigt illa. Förra året löste 264 000 personer statligt jaktkort i Sverige, av dem var 14 500 kvinnor och 22 000 utlänningar. Nu anser sig 8 000 personer vara beredda att jaga varg. Gör det alla jägare till galningar som springer runt i skogen och skjuter på allt som rör sig???
Jag "roade" mig med att hämta lokaltidningen:
På första sidan står det "Sex års fängelse för knarklangare" och åklagaren kräver livstid för den 37-årige man som sköt sitt ex med en slaktpistol
Några sidor in i tidningen är det några stackare som krockat med en älg. De fördes till lasarett och viltspårare kontaktades för att söka efter den skadade älgen.... vilka tror ni viltspårarna var??
Jag bläddrar vidare i tidningen:
Fyra års fängelse för barnvåldtäkt... på samma sida: Häktad för kvinnofridskränkning
Sen orkade jag inte längre...
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 17:01
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Margith @ 25-12-2009, 16:48)  Den här tråden berör mig väldigt illa. Förra året löste 264 000 personer statligt jaktkort i Sverige, av dem var 14 500 kvinnor och 22 000 utlänningar. Nu anser sig 8 000 personer vara beredda att jaga varg. Gör det alla jägare till galningar som springer runt i skogen och skjuter på allt som rör sig???
På första sidan står det "Sex års fängelse för knarklangare" och åklagaren kräver livstid för den 37-årige man som sköt sitt ex med en slaktpistol
Några sidor in i tidningen är det några stackare som krockat med en älg. De fördes till lasarett och viltspårare kontaktades för att söka efter den skadade älgen.... vilka tror ni viltspårarna var??
Fyra års fängelse för barnvåldtäkt... på samma sida: Häktad för kvinnofridskränkning
Sen orkade jag inte längre... Jag förstår din upprördhet! Personligen så ser jag gärna att vi har varg i Sverige. Samtidigt så förstår jag att alla inte vill ha varg in på knutarna. Jag jagar inte, men känner flera mycket vettiga och kloka personer som gör det. Samtidigt avslöjar jaktsidorna ett antal skjutgalningar. Verkligheten är definitivt väldigt komplex. Lika lite som man ska dra alla grisbönder över en kam, lika idiotiskt är det att generalisera om vår jägarkår. En av våra mest populära kåsörer här på Odla kallar sig Överbölingen och är jägare. Vem kan koppla ihop denne kloke man från den jämtländska myllan med bilden av ett antal skjutgalna vargjägare? Sansa debatten! Visa respekt!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 17:04
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
#347 :Vad ville du komma fram till?
Redigerat av vitavargen: 25-12-2009, 17:05
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 17:09
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 25-12-2009, 17:01)  .... En av våra mest populära kåsörer här på Odla kallar sig Överbölingen och är jägare. Vem kan koppla ihop denne kloke man från den jämtländska myllan med bilden av ett antal skjutgalna vargjägare? Sansa debatten! Visa respekt! Det var vargjägare inne i tråden och försvarade vargjakt med hjälp av olika felaktiga information, men det var inte Överbölingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 17:11
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Margith @ 25-12-2009, 16:48)  Den här tråden berör mig väldigt illa. Förra året löste 264 000 personer statligt jaktkort i Sverige, av dem var 14 500 kvinnor och 22 000 utlänningar. Nu anser sig 8 000 personer vara beredda att jaga varg. Gör det alla jägare till galningar som springer runt i skogen och skjuter på allt som rör sig???
Sen orkade jag inte längre... Då missade du den här tex: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttny...ticle6316067.ab
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 17:48
|

Medlem

|
eftersom det handlar om ett djur som hör hemma i de svenska skogarna så är det inte så konstigt att känslorna svallar, vargen är värmlands landskapsdjur (mitt hemlän), klart som korvspad att jag blir upprörd om någon vill döda det. speciellt på fel och påhittade grunder. det finns ingen som har boskap som kan säga att det inte funkar med stängsel och hundar om de inte har provat. folk är lata. respekt är inget man får eller visas utan att man förtjänar det så tala inte om hur folk ska bete sig, är tämligen övertygad om att de som skriver är vuxna nog att be om ursäkt om någon gräns överträds. sen icke att förglömma - detta är ett forum, det är det skrivna ordet som gäller, skulle vi pratat om detta irl skulle det förmodligen låtit helt annorlunda. jag kan ju personligen tycka att hetsiga och dynamiska diskussioner är de som ger mest istället för diskussioner där folk bara sitter och ritar in tummenuppsmajlisen stup i kvarten. ta't lugnt, ta ett toy eller nåt..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 18:15
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 25-12-2009, 17:48)  jag kan ju personligen tycka att hetsiga och dynamiska diskussioner är de som ger mest istället för diskussioner där folk bara sitter och ritar in tummenuppsmajlisen stup i kvarten. Kan man inte tänka sig ett mellanting? Är det något fel på konstruktiva diskussioner? Är det bättre att upprepa sina egna teser tio gånger än att försöka lyssna, ta till sig och nyansera?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 18:22
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 25-12-2009, 18:15)  Kan man inte tänka sig ett mellanting? Är det något fel på konstruktiva diskussioner? Är det bättre att upprepa sina egna teser tio gånger än att försöka lyssna, ta till sig och nyansera? äh inget mesigt mellanmjölkstjafs! fast det gör man ju, tar till sig och nyanserar och tänker om, ingen är dummare än så. jag för min del kommer inte tänka om, jag tänker ställa mig mellan jägaren och vargen, de får skjuta mig. många tänker som jag, det kommer bli rena vilda västern i skogarna här framöver.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 18:36
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-12-2009, 22:34
|

Medlem

|
denna seriestrip säger allt som behöver sägas i vargfrågan!
berglin_20070211.gif ( 181.32k )
Antal nedladdningar: 37
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2009, 11:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Jag har som tur är inte samma variant av empati över artgränserna som Nauti. Jag äter kött. Jag avlivar ett stort antal möss och råttor varje år. Jag äter gärna upp rådjuren som tar sig in i min trädgård. Jag gillar inte att se och veta hur rovdjur plågar ihjäl sina bytesdjur även om det är lika naturligt som att jag äter kött och avlivar djur som förorsakar skada. Jag vill definitivt inte utrota några djur inte ens råttor men jag vet också hur viktigt det är för vår natur att det finns en variation av olika naturtyper vilket en del här inte riktigt förstått.
Jag begriper inte riktigt varför några tycks hata jägare. Jag jagar inte själv men nästan alla mina bekanta gör det. När jag går omkring här i trakten så ser jag vad mycket nytta jägarna gör för att de vilda djuren ska trivas. Alla viltvatten som ordnats gör stor nytta för groddjur och insekter. Dammarna är oftast gjorda för att gräsänderna ska trivas så att det finns fler att skjuta men även andra fåglar gynnas. Viltåkrarna gör att rådjuren och älgarna blir kraftigare så att det blir mer kött men är också viktiga för andra icke jaktbara djur. Olika sorters buskar skyddas för att viltet ska trivas trots att det vore mer ekonomisk att röja och plantera gran.
Man kan inte hata en stor grupp av människor eller djur bara för att det finns enstaka otrevliga individer i den. Gör man det så visar man verkligen en stor brist på empati oberoende av artgränser. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2009, 11:13
|

Medlem

|
Sista inlägget från tråden om Grisar visar inte att Nauti är intresserade av att ställas inför rätta för sina fina känslor för djuren. Hoppas att jag har fel.
Själv hatar jag inte jägare, för jag vet att att det är ett primitivt mänskligt beteende som går långt tillbaka i tiden.
Däremot kan jag(som deklarerats i denna tråd) tycka att det beslut som tagits för att döda vargar är ett polititskt sådan och därför borde förkastas.
Redigerat av vitavargen: 26-12-2009, 11:14
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2009, 12:20
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2009, 16:42
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|