Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          herkules
          Inlägg 26-12-2009, 17:08
          Länk hit: #361

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 11:13) *
          Sista inlägget från tråden om Grisar visar inte att Nauti är intresserade av att ställas inför rätta för sina fina känslor för djuren. Hoppas att jag har fel.
          Själv hatar jag inte jägare, för jag vet att att det är ett primitivt mänskligt beteende som går långt tillbaka i tiden.
          Däremot kan jag(som deklarerats i denna tråd) tycka att det beslut som tagits för att döda vargar är ett polititskt sådan och därför borde förkastas.

den dagen vi har en stor och frisk vargstam som ger sig på människor kan vi börja prata om att skjuta av men tills dess så får faktiskt jägare hålla i sig.
          jag hatar inte jägare men jag tycker de tänker konstigt och det skrämmer mig att så många är intresserade av att skjuta varg.
          varför inte släppa lös ett gäng schäfrar eller siberian huskeys i skogen och skjuta prick, typ samma ju? en flock hundar skulle bete sig på precis samma sätt som en flock vargar om de var hungriga och hamnade i en fårhage.

man hurves..

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          vitavargen
          Inlägg 26-12-2009, 17:54
          Länk hit: #362

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (herkules @ 26-12-2009, 17:08) *
          den dagen vi har en stor och frisk vargstam som ger sig på människor kan vi börja prata om att skjuta av men tills dess så får faktiskt jägare hålla i sig.
          ...

Jo, om det var småföräldrarföreningen som deklarerade sina rädslor över vargens vistelse i närheten av barnens skolväg på landsbyggden, skulle många sett annorlunda på saken jämfört med nu när skräcken sprids av någa jägare som bara vill och njuter av att döda vargar och en regering som säger ja för att fiska upp dessa jägares röster.

Citera
          herkules
          Inlägg 26-12-2009, 20:57
          Länk hit: #363

Medlem

den varg som sköts nu sist i jämtland jagades med HELIKOPTER! vad är det med folk?

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 26-12-2009, 22:29
          Länk hit: #364

Medlem

CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 11:13) *
          /.../
          Själv hatar jag inte jägare, för jag vet att att det är ett primitivt mänskligt beteende som går långt tillbaka i tiden.
          /.../

tänker på det du skrivit, varför måste man ta hänsyn till ett primitivt mänskligt beteende år 2009 för?
          vi måste inte jaga, mat finns i affären, älgar ska skjutas för de ställer till med så mycket olyckor i trafiken, varför det? låt vargarna käka älg istället. naturen sköter nog sig själv bra mycket bättre än vad vi människor kan göra. visst att det kan behövas några viltvårdare i sverige som åker runt och skjuter skabbrävar och skadade djur men jägare, nääää.

--------------------

Citera
          vitavargen
          Inlägg 26-12-2009, 22:39
          Länk hit: #365

Medlem

CITAT (herkules @ 26-12-2009, 22:29) *
          tänker på det du skrivit, varför måste man ta hänsyn till ett primitivt mänskligt beteende år 2009 för?
          vi måste inte jaga, mat finns i affären, älgar ska skjutas för de ställer till med så mycket olyckor i trafiken, varför det? låt vargarna käka älg istället. naturen sköter nog sig själv bra mycket bättre än vad vi människor kan göra. visst att det kan behövas några viltvårdare i sverige som åker runt och skjuter skabbrävar och skadade djur men jägare, nääää.

Det ligger mycket i det du säger. Att köpa från affären eller jaga är det samma med den skillnaden att den som äter köttet klarar av att döda åxå(vilket med våra djupt humaniserade samhällen verkar vara svårt för många särskild från städerna).

Jag är inte för jakt idag. Men jag hatar inte jägare heller. För de flesta i världen antingen äter kött eller vill äta kött( i de länder där fattigdomen är djupare än i Europa).

Det är en grupp av jägare som vill jaga vargar och många vänt sig emot. Om jag vore vegan kanske jag åxå haft andra tankar och känskor emot all sorts jakt.

Citera
          herkules
          Inlägg 26-12-2009, 22:48
          Länk hit: #366

Medlem

CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 22:39) *
          /.../
          Om jag vore vegan kanske jag åxå haft andra tankar och känskor emot all sorts jakt.

jag är inte vegan, har varit i min ungdom, i 7 år faktiskt. kanske blir det igen, man måste ta ställning!

--------------------

Citera
          Bettis
          Inlägg 26-12-2009, 22:56
          Länk hit: #367

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Jag är har jägarexamen men skulle ALDRIG jaga varg, så alla jägare är inte intresserade av att jaga dom, jag tycker allt att dom ska finnas och jag har gått med i en del grupper som är FÖR vargen. Min gubbe är också jägare och vi har egna marker, dom hade tänkt gå ut i morgon och jaga rådjur men det hade kommit för mycket snö och då tycker han att det är synd om djuren som får pulsa i snön med en stackars hundkrake efter sig så det blir ingen jakt när det är för mycket snö, synd om djuren, dom måste ju ha en ärlig chans att komma undan, så tycker vi.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 26-12-2009, 23:03
          Länk hit: #368

Medlem

CITAT (Bettis @ 26-12-2009, 22:56) *
          Jag är har jägarexamen men skulle ALDRIG jaga varg, så alla jägare är inte intresserade av att jaga dom, jag tycker allt att dom ska finnas och jag har gått med i en del grupper som är FÖR vargen. Min gubbe är också jägare och vi har egna marker, dom hade tänkt gå ut i morgon och jaga rådjur men det hade kommit för mycket snö och då tycker han att det är synd om djuren som får pulsa i snön med en stackars hundkrake efter sig så det blir ingen jakt när det är för mycket snö, synd om djuren, dom måste ju ha en ärlig chans att komma undan, så tycker vi.

jag vet bettis, jag vet att det finns massor av jägare som är som ni!! smiley_small_hug.gif
          pratade med en senast idag när jag var ute med hundarna, jag frågade honom om han hade anmält sig till vargjakten och han svarade att vargen är inget djur som ska jagas....

--------------------

Citera
          Bettis
          Inlägg 26-12-2009, 23:09
          Länk hit: #369

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (herkules @ 26-12-2009, 23:03) *
          jag vet bettis, jag vet att det finns massor av jägare som är som ni!! smiley_small_hug.gif
          pratade med en senast idag när jag var ute med hundarna, jag frågade honom om han hade anmält sig till vargjakten och han svarade att vargen är inget djur som ska jagas....

tack ja vi är nog ganska många och jag tycker att vargen är så VACKER, vi har den ju här i V Götaland också men jag är faktiskt inte orolig ändå. visst försöker jag att ha hundarna under bättre uppsikt och jägarna kan använda kortdrivande hundar. Det senaste jag hörde var att vildsvinen har angripit ganska många hunda så varför inte ge sig på dom (jo då måste man jaga på ett helt annat sätt och det kan/vet inte alla hur man gör för även dom kan vara "farliga" om man inte vet vad man gör) klart vi ska ha varg.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 26-12-2009, 23:56
          Länk hit: #370

Medlem

det enda djur som väl egentligen rår på vildsvin (förutom människan med gevär) är väl vargen?
          de som jagar vildsvin använder väl ganska ofta skyddsvästar på sina hundar eller?

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 27-12-2009, 11:48
          Länk hit: #371

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (herkules @ 26-12-2009, 21:57) *
          den varg som sköts nu sist i jämtland jagades med HELIKOPTER! vad är det med folk?

Det är nog det enda säkra sättet att veta vilken individ man skjuter!

CITAT (herkules @ 27-12-2009, 00:56) *
          det enda djur som väl egentligen rår på vildsvin (förutom människan med gevär) är väl vargen?
          de som jagar vildsvin använder väl ganska ofta skyddsvästar på sina hundar eller?

Det skadas numera väldigt många hundar av vildsvin, och det är nog tveksamt om skyddsväst hjälper mot vildsvin. I Polen har man undersökt vargarnas diet, och där utgjorde vildsvin ca 25% av vargarnas diet.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3332239

Citera
          herkules
          Inlägg 27-12-2009, 11:53
          Länk hit: #372

Medlem

CITAT (KURT @ 27-12-2009, 11:48) *
          Det är nog det enda säkra sättet att veta vilken individ man skjuter!

jo fast jag kan tycka att det är helt fel sätt att jaga varg på (om man nu SKA jaga varg)
          de får väl ränna varg - följa vargen i flera dygn, per fot eller på skidor, lite mer lika villkor då. fast det orkar nog inte så många idag, nu är det skoter, helikopter och gps som gäller, inte schysst..

--------------------

Citera
          gunvor
          Inlägg 27-12-2009, 15:33
          Länk hit: #373

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

jag såg ett TV-progr nyligen med vildsvinsjagande dogo argentino - dom verkade trivas och dom hade skyddsvästar. Det går inte att jaga vildsvin med vilken jakthund som helst! För en del år sedan var det tyvärr en tax i närområdet som blev uppäten av vildsvin!

tror det är rasen
          slovensky kopov som är en mycket bra vildsvinsjägare.

Redigerat av gunvor: 27-12-2009, 15:37

Citera
          herkules
          Inlägg 27-12-2009, 15:44
          Länk hit: #374

Medlem

CITAT (gunvor @ 27-12-2009, 15:33) *
          jag såg ett TV-progr nyligen med vildsvinsjagande dogo argentino - dom verkade trivas och dom hade skyddsvästar. Det går inte att jaga vildsvin med vilken jakthund som helst! För en del år sedan var det tyvärr en tax i närområdet som blev uppäten av vildsvin!

tror det är rasen
          slovensky kopov som är en mycket bra vildsvinsjägare.

dogon är häftiga hundar, nästan lite skräckinjagande.

--------------------

Citera
          gunvor
          Inlägg 27-12-2009, 15:49
          Länk hit: #375

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (herkules @ 08-12-2009, 00:36) *
          Nu ska det dödas varg så gubbsen får ett skinn att spika upp på väggen nuke.gif

Blir det många kan
          dom ju spara till en päls.......

Citera
          embees
          Inlägg 27-12-2009, 16:02
          Länk hit: #376

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Jan Lindgren @ 08-12-2009, 16:18) *
          Hej!
          Jag skulle tro att det är en ganska stor majoritet av oss, som bor i skogen och har lite skogsmark och lite djur, som vill reducera vargpopulationen. Låt oss ha vargarna i storstäderna i stället alternativt i våra stora nationalparker.
          MVH
          Jan Lindgren

Nog finns det vä ändå metoder som man kan ta till för att kunna leva i harmoni med vargar.
          Det finns varg i många andra länder där de vill ha kvar den. Genom att t ex låta lamadjur gå med fåren eller hundar som skyddar. Fåren går väl inte fritt här i Sverige och då bör man väl kunna använda elstängsel.

CITAT (Jan Lindgren @ 25-12-2009, 14:27) *
          Hej!
          De flesta människor i Sverige inser att vargar som dödar husdjur måste bort. Sedan finns det en liten grupp som inte vet så mycket om djur och natur. De inser inte vilka konsekvenser alltför många vargar på fel ställe medför.
          MVH
          Jan Lindgren

Med tanke på hur många som dör i trafiken varje år så inser nog alla att bilar i alla dess former måste bort!

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Bettson
          Inlägg 27-12-2009, 16:12
          Länk hit: #377

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Hur många som anmäler sig som vargjägare.... ska man ta det som ett mått på blodtörst eller så.

Har inte haft tid att jaga i höst av andra orsaker men alla jägare jag känner registrerar sig varje höst som lodjursjägare av säkerhetsskäl så att säga. Tror nog inte jag känner någon som jagat lo.

Men..... om man får många inbjudningar från stora delar av Sverige till jakt och någon skulle skjuta ett lodjur så känns det osäkert att lita på att jaktledaren har anmält sig som lodjursjägare vilket han är skyldig till. Om denne inte har fullgjorts sina lagliga skydligheter så har helt plötsligt alla i jaktlaget begått en olaglighet.

Alltså tar man det säkra före det osäkra för att inte av misstag begår något lagbrott. Därav många anmälningar som lo och vargjägare. Det är liksom en rutin och bara ett fåtal som verkligen jagar dessa djur.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 27-12-2009, 18:00
          Länk hit: #378

Medlem

Som en påminnelse:

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article542073.ece

Citera
          smuleborg
          Inlägg 27-12-2009, 19:34
          Länk hit: #379

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Jan Lindgren @ 25-12-2009, 14:27) *
          Hej!
          De flesta människor i Sverige inser att vargar som dödar husdjur måste bort. Sedan finns det en liten grupp som inte vet så mycket om djur och natur. De inser inte vilka konsekvenser alltför många vargar på fel ställe medför.
          MVH
          Jan Lindgren

Jag förstår inte vad du menar?

Husdjur, ta katt som exempel. Ska vi förbjuda bilar?

Jag är ingen expert på djur och natur, men jag känner att varg kan skapa balans och upprätthålla den.

Men, som jag har skrivit innan: Vi måste lösa problemet med att kunna hålla tamdjur utomhus. Att hålla gris, nöt, får o.s.v. inomhus är oetisk djurhållning. Vi måste lösa det här. Nu.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 27-12-2009, 19:51
          Länk hit: #380

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Jan Lindgren @ 26-12-2009, 11:00) *
          Man kan inte hata en stor grupp av människor eller djur bara för att det finns enstaka otrevliga individer i den. Gör man det så visar man verkligen en stor brist på empati oberoende av artgränser.
          MVH
          Jan Lindgren

Här håller jag med.

Jaktlaget i mina krokar är inte bara jägare, de är viltvårdare (och djurvänner av stora mått, genuina naturmänniskor med allt vad det innebär) också.

Och, som jag ser det går det inte att bortse ifrån: kött från ett "seriöst" jaktlag är hundragånger bättre (på alla sätt) än kött från vanlig butik. Och kanske också bättre än att köpa kött från (äkta) KRAV-bonde (jag skrev kanske; tamboskapen jobbat på; håller landskapet öppet och bidrar till mångfald i faunan).

Det var en gång - vissa saker minns man. Sent 60-tal, en klasskamrat berättar: Pappa skjuter alltid ett skott i luften först, så de får en chans. Det handlade om harjakt, vid boet eller vad det nu heter. Mats pappa ville väl inte ägna sig åt slakt (min tolkning, så klart).

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

90 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2026, 07:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon