Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 18 19 20 21 22 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          sparvuggla
          Inlägg 28-12-2009, 14:50
          Länk hit: #381

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Jag noterar med glädje att det finns så många riktiga natur- och djurvänner här på odla.

http://www.jaktkritikerna.se/

Citera
          vitavargen
          Inlägg 28-12-2009, 16:49
          Länk hit: #382

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Det primitiva beteendet(jakt) bör vi avskaffa!

Citera
          dahla
          Inlägg 28-12-2009, 20:17
          Länk hit: #383

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (KURT @ 27-12-2009, 11:48) *
          I Polen har man undersökt vargarnas diet, och där utgjorde vildsvin ca 25% av vargarnas diet.

Har du någon källhänvisning till den undersökningen?

Citera
          herkules
          Inlägg 28-12-2009, 20:22
          Länk hit: #384

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 28-12-2009, 20:17) *
          Har du någon källhänvisning till den undersökningen?

jag kan hänvisa till jägare som jag pratat med, de säger att enda djuret som rår på vildsvin är varg, jag tror vildsvinsstek gör sig bättre i en vargmage än på en tallrik.
          flirting.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          dahla
          Inlägg 28-12-2009, 20:36
          Länk hit: #385

Medlem

CITAT (herkules @ 28-12-2009, 20:22) *
          jag kan hänvisa till jägare som jag pratat med

Bra, kan jag få telefonnr till dom då tack?

Citera
          herkules
          Inlägg 28-12-2009, 20:48
          Länk hit: #386

Medlem

CITAT (dahla @ 28-12-2009, 20:36) *
          Bra, kan jag få telefonnr till dom då tack?

nä det kan du inte, jag har inget telefonnummer till dem.
          men jag kan be dem kika in här så kanske du kan prata direkt med källan/källorna wink.gif
          ska prata med min svåger också, han jagar vildsvin, han är också av den åsikten att varg inte ska jagas, han skjuter för köttet säger han.
          varg äter man ju inte.

--------------------

Citera
          gunvor
          Inlägg 29-12-2009, 19:51
          Länk hit: #387

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (dahla @ 08-12-2009, 23:03) *
          Vargen är statens vilt och djuret lämnas helt till SVA (http://www.sva.se) så det skinnet hamnar nog i ett laboratorium.

läste ngn stans att skinent får jägaren behålla men kroppes skickas till SVA

Citera
          gunvor
          Inlägg 29-12-2009, 20:10
          Länk hit: #388

Medlem

CITAT (gnon49 @ 16-12-2009, 22:32) *
          Lamor? Hör inte dom hemma i sydamerika. Vad tillför dom den svenska faunan? Att ta in främmande arter är väl knappast naturvård.

visst är lamorna effektiva vargskrämmare?? Det finns en del uppfödare i sverige tror jag!

Citera
          herkules
          Inlägg 29-12-2009, 20:13
          Länk hit: #389

Medlem

det är det här jag tycker är konstigt, det funkar för de som håller boskap i andra länder men inte i sverige?
          http://www.polishwolf.org.pl/livestock-vs.-predators

CITAT (gunvor @ 29-12-2009, 20:10) *
          visst är lamorna effektiva vargskrämmare?? Det finns en del uppfödare i sverige tror jag!

yep, de är effektiva och kända vargskrämmare.

--------------------

Citera
          gunvor
          Inlägg 29-12-2009, 20:18
          Länk hit: #390

Medlem

läste ngt i allt detta om Polen och roade mig med att ta reda på lite från mina polska vänner

from the officisal site of Society for Protecting Big Predators WOLF: in
          2006 there were over 600 wolves

Hi
          I will know the exact number of wolves tonight, from my friend who is involved in wolves protection (I already know it's higher than in Sweden), will send in a separate mail. They live mainly in eastern parts of the country, i.e. in the south near Ukrainian & Slovakian border (the biggest number) as well as in northern east. They fed mainly on deer and roe, and are very important natural selection factor. As the areas are, I guess, more densely populated than many areas in Sweden,, some problems are reported by farmers (killing sheep and cattle) from the south, but these are probably overestimated. However, no hunting is allowed. There are interesting reports (not only from Poland, but also from US and Canada) that dogs of large, flock-guarding breeds can help a lot in preventing wolf attacks to domestic animals. Here some tatra dogs were placed by a certain wolf-protecting organisation with farmers and attacks were minimalised. In US and Canada breeds like komondors, maremma, sarplaninac, anatolian and pirenean mountain dog ( I guess that the caucasian would be excellent) were found extremely effective in guarding flocks against predators
          More will come

-----------
          Polen har ju minst 4 gånger så många vargar som Sverige( 600 år 2006) - dom finns i vissa områden, precis som i Sverige- dom finns inte överallt. Men i Polen är dom skyddade, all jakt är förbjuden,tror det är dags att plocka fram vargskrämmarhundarna . Men då kommer det väl ramaskrin från dom som hävdar att det inkräktar på allemansrätten om dom inte vågar gå i fårhagarna längre.

Citera
          herkules
          Inlägg 29-12-2009, 20:21
          Länk hit: #391

Medlem

men folk har väl inget i fårhagar att göra?

--------------------

Citera
          gunvor
          Inlägg 29-12-2009, 20:27
          Länk hit: #392

Medlem

CITAT (herkules @ 29-12-2009, 20:21) *
          men folk har väl inget i fårhagar att göra?

jo, en del anser att det ingår i allemansrätten att få passera hagar med betande djur bara man stänger grindarna efter sig!

Citera
          herkules
          Inlägg 29-12-2009, 20:53
          Länk hit: #393

Medlem

CITAT (gunvor @ 29-12-2009, 20:27) *
          jo, en del anser att det ingår i allemansrätten att få passera hagar med betande djur bara man stänger grindarna efter sig!

jaha men då kan man ju inte skylla någonting på vargen, det kan ju vara vilken hund (med människa) som helst som ger sig på fåren. jag hade inte en aning om att man gick genom fårhagar, eller hagar öht, jag går runt dem jag....

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 29-12-2009, 22:01
          Länk hit: #394

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Antar att Ni som är jägarhatare är sådana som ligger på lur för att slå ihjäl jägare whistling.gif och ni vargälskare, varför älskar Ni dessa djur? och vad får Ni ut av att kastar ur er en massa saker som de som lever med varg in på knutarna inte håller med om. Självfallet har alla rätt till åsikt men ibland blir vissas lite patetisk.

Har inte läst tråden speciellt noga men tror att här har nämts att någon mött ett djur på 25 meters avstånd och först trodde att det var en schäfer men sedan ändrade sig och menade att det måste ha varit varg - Säger bara som så att antingen var det en person som hade noll koll på hund eller så var personen mer eller mindre blind - välj själv.

Och så måste jag än en gång konstatera att det mest är folk som lever i vargfritt område som har mest åsikter om att bevara rovdjuren, fast det var ju ingen nyhet - ha det så bra och ett gott nytt år till Er alla.

Tror inte ett ögonblick att min hund ska bli ett byte för vargen men grannarna med tamdjur som går i hage är rädda för sina djur och här på odla tycker man att de ska bygga höga stängsle, ta in dem på natten samt att de ska skaffa bitska hundar som vaktar djuren.

En del lever i verkligheten och andra i en fantasivärld - välj sälv var du befinner dig

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 29-12-2009, 22:07
          Länk hit: #395

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (gunvor @ 29-12-2009, 20:27) *

Allemansrätt - här på odla har jag förstått att det är att man måste ta hänsyn till vargen.

Vet att jag skrivit om att vi får gå genom fårhagarna - skulle själv aldrig komma på tanken men han som har fåren tycker att vi ska göra det och han har får som är hund och folkvana och som uppskattar besökare. Fast du menade kanske någon annan som skrev om samma sak???

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-12-2009, 22:09
          Länk hit: #396

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (ingrid fuxwall @ 29-12-2009, 22:01) *
          Antar att Ni som är jägarhatare är sådana som ligger på lur för att slå ihjäl jägare whistling.gif och ni vargälskare, varför älskar Ni dessa djur? och vad får Ni ut av att kastar ur er en massa saker som de som lever med varg in på knutarna inte håller med om. Självfallet har alla rätt till åsikt men ibland blir vissas lite patetisk.

Har inte läst tråden speciellt noga men tror att här har nämts att någon mött ett djur på 25 meters avstånd och först trodde att det var en schäfer men sedan ändrade sig och menade att det måste ha varit varg - Säger bara som så att antingen var det en person som hade noll koll på hund eller så var personen mer eller mindre blind - välj själv.

Och så måste jag än en gång konstatera att det mest är folk som lever i vargfritt område som har mest åsikter om att bevara rovdjuren, fast det var ju ingen nyhet - ha det så bra och ett gott nytt år till Er alla.

Tror inte ett ögonblick att min hund ska bli ett byte för vargen men grannarna med tamdjur som går i hage är rädda för sina djur och här på odla tycker man att de ska bygga höga stängsle, ta in dem på natten samt att de ska skaffa bitska hundar som vaktar djuren.

En del lever i verkligheten och andra i en fantasivärld - välj sälv var du befinner dig

Tycker det är tråkigt att båda sidor generaliserar så. Jag bor på landet och här förekommer varg sporadiskt och jag känner många lantbrukare som inte är är vargmotståndare. Jag vet till och med lantbrukare som gått med i facebookgrupper med namninsamlingar mot vargjakt. rädslan för varg är delvis berättigad då de kan anfalla djur men i relation till mycket annat i samhället så är nog varg en betydligt mindre fara för tex jakthundar än trafik, skadeskjutning och olyckor.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          dahla
          Inlägg 29-12-2009, 22:58
          Länk hit: #397

Medlem

CITAT (herkules @ 29-12-2009, 20:53) *
          jaha men då kan man ju inte skylla någonting på vargen, det kan ju vara vilken hund (med människa) som helst som ger sig på fåren. jag hade inte en aning om att man gick genom fårhagar, eller hagar öht, jag går runt dem jag....

Du menar inhägnaderna på skansen nu eller?

Citera
          vitavargen
          Inlägg 29-12-2009, 23:01
          Länk hit: #398

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Du lämnat motstridiga uppgifter i tråden. Och har inte förklarat varför?

Citera
          herkules
          Inlägg 30-12-2009, 00:09
          Länk hit: #399

Medlem

CITAT (dahla @ 29-12-2009, 22:58) *
          Du menar inhägnaderna på skansen nu eller?

nä det gör jag inte - jag går runt fårhagar mest varje dag jag.
          om du har problem med att jag bor i stockholm men ändå har både kunskap och åsikter så är det ditt problem, inte mitt, så låt inte det färga dina inlägg i debatten tack.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-12-2009, 18:42
          Länk hit: #400

Gäster

Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen menar att beslutet om vargjakt strider mot EU direktiven och anmäler ärendet till EU.

http://svt.se/2.33831/1.1818128/vargjakt_s...=rubrik_1818128

Citera

90 sidor V  « < 18 19 20 21 22 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2026, 08:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon