Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 19 20 21 22 23 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          herkules
          Inlägg 30-12-2009, 18:55
          Länk hit: #401

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6363388.ab

frågan är om det hinns med, de kommer skjuta så det ryker ur öronen på dem, de FÅR skjuta 27 st, undrar hur många som kommer skjutas och gömmas?
          tvi fan!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          xlxl67
          Inlägg 30-12-2009, 20:02
          Länk hit: #402

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Mga jägare borde nog fundera på om de inte skulle vara på en skjutbana istället.
          Kanske en kurs i biologi och ekologi också så att de får lära sig att allt inte handlar om dem och deras gränser.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 30-12-2009, 20:41
          Länk hit: #403

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (herkules @ 30-12-2009, 18:55) *
          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6363388.ab

frågan är om det hinns med, de kommer skjuta så det ryker ur öronen på dem, de FÅR skjuta 27 st, undrar hur många som kommer skjutas och gömmas?
          tvi fan!

Ärligt talat så får vi aldrig veta hur många som skjuts i smyg och det är inget nytt fenomen - vargar är hatade djur och så har det alltid varit

Citera
          Bettis
          Inlägg 30-12-2009, 20:44
          Länk hit: #404

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (ingrid fuxwall @ 30-12-2009, 20:41) *
          Ärligt talat så får vi aldrig veta hur många som skjuts i smyg och det är inget nytt fenomen - vargar är hatade djur och så har det alltid varit

Japp "skjut och gräv" har jag hör att dom säger, ryktet går och dom sticker ut på nätterna och sitter vakt där dom har sett vargen, usch ja.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 30-12-2009, 22:12
          Länk hit: #405

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Nej, varg är inga hatade djur. Man kan känna motvilja, skräck, rädsla eller respekt mot ett djur, men aldrig hata det. Gör man det bör man inte handskas med djur överhuvud taget och def. inte vara jägare. Motvilja mot varg är en mänsklig åkomma som knappast vargen kan beskyllas för. Bäsat botemedlet är att vistas mycket i naturen så går nog skräcken över.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          herkules
          Inlägg 30-12-2009, 22:43
          Länk hit: #406

Medlem

CITAT (gnon49 @ 30-12-2009, 22:12) *
          Nej, varg är inga hatade djur. Man kan känna motvilja, skräck, rädsla eller respekt mot ett djur, men aldrig hata det. Gör man det bör man inte handskas med djur överhuvud taget och def. inte vara jägare. Motvilja mot varg är en mänsklig åkomma som knappast vargen kan beskyllas för. Bäsat botemedlet är att vistas mycket i naturen så går nog skräcken över.

hur kan man öht som människa vara rädd för varg?

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 31-12-2009, 08:52
          Länk hit: #407

Medlem

läs kommentarerna från en del jägare så kan vi diskutera intelligensnivån på dem sen.

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408310

--------------------

Citera
          vitavargen
          Inlägg 31-12-2009, 10:40
          Länk hit: #408

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Det står en lista med Jägare som skrivit kommentarernai länken. Alla är gubbar.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-12-2009, 13:17
          Länk hit: #409

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (vitavargen @ 31-12-2009, 10:40) *
          Det står en lista med Jägare som skrivit kommentarernai länken. Alla är gubbar.

Förvånad???

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 31-12-2009, 13:18
          Länk hit: #410

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (herkules @ 31-12-2009, 08:52) *
          läs kommentarerna från en del jägare så kan vi diskutera intelligensnivån på dem sen.
          http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408310

Dert är som likadant varje gång:
          Jägarna kan och vet allt, dom är totalt felfria och alla jaktmotståndare är bara okunniga naturmuppar som inte vet eller kan något. Detta enligt jägarna själva.
          Jag tror inte det finns nån annan grupp människor som så totalt saknar ödmjukhet, och totala bristen att ta till sig kritik.
          Det positiva är att det inte bara är vargen som är hotad, utan även jägarkåren som minskar för varje år. Trots alla kampanjer dom kör med och all hundmat dom delar ut gratis.
          Och det känns bra .

Citera
          Nauti
          Inlägg 31-12-2009, 13:22
          Länk hit: #411

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (sparvuggla @ 31-12-2009, 13:18) *
          Dert är som likadant varje gång:
          Jägarna kan och vet allt, dom är totalt felfria och alla jaktmotståndare är bara okunniga naturmuppar som inte vet eller kan något. Detta enligt jägarna själva.
          Jag tror inte det finns nån annan grupp människor som så totalt saknar ödmjukhet, och totala bristen att ta till sig kritik.
          Det positiva är att det inte bara är vargen som är hotad, utan även jägarkåren som minskar för varje år. Trots alla kampanjer dom kör med och all hundmat dom delar ut gratis.
          Och det känns bra .
          Ja, jag skrev ett inlägg där jag nämnde det men det kommer förmodligen inte med sad.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          herkules
          Inlägg 31-12-2009, 13:30
          Länk hit: #412

Medlem

jag vill inte klumpa ihop jägare som grupp, det finns de som jagar och faktiskt är helt ok! flirting.gif
          läser man det som en del skriver så blir man ju mörkrädd, tänk att sådana knäppgökar har vapen hemma!!! crying.gif
          för att inte tala om de som INTE jagar men ändå tycker vargen ska utrotas, de stod nog inte så långt fram i kön när gud delade ut förstånd.
          huvva och stackars vargar....

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 31-12-2009, 14:04
          Länk hit: #413

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 13:22) *
          Ja, jag skrev ett inlägg där jag nämnde det men det kommer förmodligen inte med sad.gif

Nej, just det. Dom tål inte kritik.
          Där är det censur och hjärntvätt av jägare som gäller.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 31-12-2009, 15:28
          Länk hit: #414

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Herkules!
          Jag har förstått att du har svårigheter att begripa vilka problem rovdjur kan ställa till med när de finns i vissa områden. Man behöver inte vara varghatare eller vilja utrota vargen bara för att man inser att den inte är lämplig i hela Sverige. Det finns många djur och växter som det är önskvärt att behålla. Vargen minskar möjligheten att skydda betad mark.

Jag vet att du tror att man kan ha hundar eller rovdjurssäkra stängsel men det är inte särskilt realistiskt när det kommer till verkligheten. Det vore bra om du gjorde något konkret för att skydda miljön. Gör gärna ett besök i verkligheten också. Tex finansiera och sätt upp några rovdjurssäkra stängsel. Om det varit fysiskt möjligt att sätta upp säkra stängsel i de små hagar jag har så beräknar jag materialkostnaden till minst 100 000 kr sedan tillkommer maskin och arbetskostnad med lika mycket.

Jag anser att vargar ska vi ha i våra nationalparker ev kan vi ha en flock på Djurgården i Stockholm, i Pildammsparken i Malmö och i Slottsskogen i Göteborg.

Det vore också trevligt om du engagerade dig i återinförande av andra i Sverige utdöda djur tex vildren ( bägge underarterna) och kärrsköldpadda.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Nauti
          Inlägg 31-12-2009, 16:29
          Länk hit: #415

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Jan Lindgren @ 31-12-2009, 15:28) *
          Hej Herkules!
          Jag har förstått att du har svårigheter att begripa vilka problem rovdjur kan ställa till med när de finns i vissa områden. Man behöver inte vara varghatare eller vilja utrota vargen bara för att man inser att den inte är lämplig i hela Sverige. Det finns många djur och växter som det är önskvärt att behålla. Vargen minskar möjligheten att skydda betad mark.

Jag vet att du tror att man kan ha hundar eller rovdjurssäkra stängsel men det är inte särskilt realistiskt när det kommer till verkligheten. Det vore bra om du gjorde något konkret för att skydda miljön. Gör gärna ett besök i verkligheten också. Tex finansiera och sätt upp några rovdjurssäkra stängsel. Om det varit fysiskt möjligt att sätta upp säkra stängsel i de små hagar jag har så beräknar jag materialkostnaden till minst 100 000 kr sedan tillkommer maskin och arbetskostnad med lika mycket.

Jag anser att vargar ska vi ha i våra nationalparker ev kan vi ha en flock på Djurgården i Stockholm, i Pildammsparken i Malmö och i Slottsskogen i Göteborg.

Det vore också trevligt om du engagerade dig i återinförande av andra i Sverige utdöda djur tex vildren ( bägge underarterna) och kärrsköldpadda.
          MVH
          Jan Lindgren
          Hej Jan Lindgren!
          Jag har förstått att du har svårigheter att begripa att det finns andra alternativ till att förhindra de problem som vargarna kan vara upphov till utan att man behöver döda dem och utrota dem i områden som de naturligt vistas i. Områden som tillhör dem minst lika mycket som de tillhör oss.

Vad menar du med att det finns många djur och växter som det är önskvärt att behålla, är inte alla djur och växter önskvärda att behålla? Skall vi välja och vraka i naturen över vilka djur och växter vi tycker skall få existera och i vilket antal? Naturen har alltid haft förmågan att sköta sig av sig självt och i de fall den inte gjort det har vi nästan alltid haft ett finger med i spelet. Att ha varg omöjliggör inte att ha betesmarker med boskap, det innebär bara att man som i alla andra branscher får räkna med en del svinn. Jag hoppas verkligen inte att vi börjar applicera jägarnas tänk i andra branscher och börjar utrota allting som utgör ett hot utan i stället anpassar sin verksamhet till att bemöta hotet på ett konstruktivt sätt.

210 vargar i Sverige, siffran är ju löjligt liten. Du kan inte komma och påstå att det är något stort problem som det är nu precis.

Om det inte finns andra alternativ än stängsel eller djur som skyddar boskapen, så varför måste man nödvändigtvis ha boskap på det viset? Kan man inte ha boskapen där det lämpar sig bättre utan att man måste börja döda av djur som har rätten till de områdena precis som den som har boskap där. Om vargen tar boskap så är det inte vargens fel, det är ägarens fel som inte skyddat sin boskap bättre.

Det har ju nämnts en del om EU-bidrag och liknande som verkar vara ganska generöst, så varför är det orealistiskt? Om det är orealistiskt, varför skulle det vara bättre att skjuta av vargar än att se till nya lösningar på problemen? Någonting som inte borde vara verklighet är att vi människor tar oss rätten till en djävla massa bara för att vi kan.

Du anser alltså inte att vargarna har lika stor rätt till naturen som vi har utan skall förpassas till djurparker? Det är ett riktigt sjukt sätt att se på det hela. Vi kan inte bestämma hur naturen skall se ut, bäst vore väl om vi lade oss i så litet som möjligt för vi är långt ifrån tillräckligt intelligenta för att förstå konsekvenserna av vårat handlingar när vi går in och förändrar ekosystemen. Det låter jag dig och de andra jägarna vara ett tydligt exempel på.

Att återinföra utdöda djurarter(känner inte till någonting om dem) känns inte precis lika välprioriterat som att förhindra att ännu en art dör ut på grund av våran idioti.

Redigerat av Nauti: 31-12-2009, 16:31

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          herkules
          Inlägg 01-01-2010, 02:13
          Länk hit: #416

Medlem

läs det som stod på den polska sidan som länkas till i denna tråd, de har minimerat vargangrepp på boskap med tämligen enkla metoder, UTAN att döda varg.

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 01-01-2010, 10:39
          Länk hit: #417

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vem har talat om att ha varg i djurparker? Vem har talat om att utrota varg? Diskussionen gäller var vi ska ha vargen och hur många. Dessutom frågan om det är viktigt att ta hänsyn till levande organismer som gynnas av betad mark.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          xlxl67
          Inlägg 01-01-2010, 11:26
          Länk hit: #418

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

En sak som slår mig. Betesdjur är ju otroligt viktiga för att hålla mark öppen och naturligt betad som marken har gjorts genom 100-tals år så de måste vi ju värna om.

Men var är problemen med vargen? Låses inte betesdjur in på natten? Om man låter betesdjur gå ute oskyddade så får man väl skylla sig själv? På dagtid får man ju tåla lite svinn om det skulle vara ngn som strök med.

Som sagt skydda betsdjuren bättre!

Citera
          herkules
          Inlägg 01-01-2010, 11:30
          Länk hit: #419

Medlem

fick två länkar i mejl i morse

vargskrämmarhundar: http://www.laxtjern.se/
          behålla vargskinnet: http://jinge.se/natur/jagarpacket-och-vargslakten.htm

--------------------

Citera
          gunvor
          Inlägg 01-01-2010, 16:09
          Länk hit: #420

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

såg "grevinnan och betjänten"nyårsafton och det slog mig att vargjägarna kanske drömmer om ett skinn på golvet med huvudet på som tigern i filmen, hoppas dom snubblar o slår sig ordentligt!!

Citera

90 sidor V  « < 19 20 21 22 23 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2026, 08:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon