CITAT (Jan Lindgren @ 31-12-2009, 15:28)

Hej Herkules!
Jag har förstått att du har svårigheter att begripa vilka problem rovdjur kan ställa till med när de finns i vissa områden. Man behöver inte vara varghatare eller vilja utrota vargen bara för att man inser att den inte är lämplig i hela Sverige. Det finns många djur och växter som det är önskvärt att behålla. Vargen minskar möjligheten att skydda betad mark.
Jag vet att du tror att man kan ha hundar eller rovdjurssäkra stängsel men det är inte särskilt realistiskt när det kommer till verkligheten. Det vore bra om du gjorde något konkret för att skydda miljön. Gör gärna ett besök i verkligheten också. Tex finansiera och sätt upp några rovdjurssäkra stängsel. Om det varit fysiskt möjligt att sätta upp säkra stängsel i de små hagar jag har så beräknar jag materialkostnaden till minst 100 000 kr sedan tillkommer maskin och arbetskostnad med lika mycket.
Jag anser att vargar ska vi ha i våra nationalparker ev kan vi ha en flock på Djurgården i Stockholm, i Pildammsparken i Malmö och i Slottsskogen i Göteborg.
Det vore också trevligt om du engagerade dig i återinförande av andra i Sverige utdöda djur tex vildren ( bägge underarterna) och kärrsköldpadda.
MVH
Jan Lindgren
Hej Jan Lindgren!
Jag har förstått att du har svårigheter att begripa att det finns andra alternativ till att förhindra de problem som vargarna kan vara upphov till utan att man behöver döda dem och utrota dem i områden som de naturligt vistas i. Områden som tillhör dem minst lika mycket som de tillhör oss.
Vad menar du med att det finns många djur och växter som det är önskvärt att behålla, är inte alla djur och växter önskvärda att behålla? Skall vi välja och vraka i naturen över vilka djur och växter vi tycker skall få existera och i vilket antal? Naturen har alltid haft förmågan att sköta sig av sig självt och i de fall den inte gjort det har vi nästan alltid haft ett finger med i spelet. Att ha varg omöjliggör inte att ha betesmarker med boskap, det innebär bara att man som i alla andra branscher får räkna med en del svinn. Jag hoppas verkligen inte att vi börjar applicera jägarnas tänk i andra branscher och börjar utrota allting som utgör ett hot utan i stället anpassar sin verksamhet till att bemöta hotet på ett konstruktivt sätt.
210 vargar i Sverige, siffran är ju löjligt liten. Du kan inte komma och påstå att det är något stort problem som det är nu precis.
Om det inte finns andra alternativ än stängsel eller djur som skyddar boskapen, så varför måste man nödvändigtvis ha boskap på det viset? Kan man inte ha boskapen där det lämpar sig bättre utan att man måste börja döda av djur som har rätten till de områdena precis som den som har boskap där. Om vargen tar boskap så är det inte vargens fel, det är ägarens fel som inte skyddat sin boskap bättre.
Det har ju nämnts en del om EU-bidrag och liknande som verkar vara ganska generöst, så varför är det orealistiskt? Om det är orealistiskt, varför skulle det vara bättre att skjuta av vargar än att se till nya lösningar på problemen? Någonting som inte borde vara verklighet är att vi människor tar oss rätten till en djävla massa bara för att vi kan.
Du anser alltså inte att vargarna har lika stor rätt till naturen som vi har utan skall förpassas till djurparker? Det är ett riktigt sjukt sätt att se på det hela. Vi kan inte bestämma hur naturen skall se ut, bäst vore väl om vi lade oss i så litet som möjligt för vi är långt ifrån tillräckligt intelligenta för att förstå konsekvenserna av vårat handlingar när vi går in och förändrar ekosystemen. Det låter jag dig och de andra jägarna vara ett tydligt exempel på.
Att återinföra utdöda djurarter(känner inte till någonting om dem) känns inte precis lika välprioriterat som att förhindra att ännu en art dör ut på grund av våran idioti.
Redigerat av Nauti: 31-12-2009, 16:31