| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
03-01-2010, 18:54
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 18:01)  j men jag måste ärligt säga att det du skriver är rätt puckat, vargen bor i skogen.. Bodde.....nu är tydligen alla döda.......
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 18:54
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 18:50)  Andreas Carlgren sade nyss på TV att det var naturlig invandring av varg som gällde och inte att det skulle flyttas hit några österifrån. Så mycket bevänt var det med att lösa inavelsproblemen. den där vindflöjeln, han vet och kan ingenting han ...
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 18:50)  Andreas Carlgren sade nyss på TV att det var naturlig invandring av varg som gällde och inte att det skulle flyttas hit några österifrån. Så mycket bevänt var det med att lösa inavelsproblemen. Jag kan bara hålla med Andreas, att flytta varg med bil är för mig helt idiotiskt men det är vad många vargkramare förespråkar. Tack och lov så finns det många hos Naturvårdsverket som faktiskt har en gedigen kunskap om djur och natur. Många av dom har ett gott sammarbete med oss jägare när det gäller förvaltningen av djuren. Jag ser dock gärna att man följer vargarna på deras vanding söderut och skyddar dom från renägarna i renbeteslandet... vandringen skadick ske frivilligt och per tass...
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:02
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:00)  Jag kan bara hålla med Andreas, att flytta varg med bil är för mig helt idiotiskt men det är vad många vargkramare förespråkar. Tack och lov så finns det många hos Naturvårdsverket som faktiskt har en gedigen kunskap om djur och natur. Många av dom har ett gott sammarbete med oss jägare när det gäller förvaltningen av djuren.
Jag ser dock gärna att man följer vargarna på deras vanding söderut och skyddar dom från renägarna i renbeteslandet... vandringen skadick ske frivilligt och per tass... Jag är inte helt enig där...Tycker ska importera vargar från exempelvis Ryssland och sätta ut...på så vis kan vi ha en genetiskt frisk stam på rundt 200 djur....
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:03
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 03-01-2010, 18:53)  men vad du tjatar, är du rädd för varg? Absolut inte! Om du inte har fattat det så VILL jag att vi ska ha varg i HELA Sverige... dock inte enbart i fyra län... Men för att få en snabbare spridning till hela Sverige så måste vargen få jagas på de orter där den ställer till problem för ortsbefolkningen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:00)  Jag kan bara hålla med Andreas, att flytta varg med bil är för mig helt idiotiskt men det är vad många vargkramare förespråkar. Tack och lov så finns det många hos Naturvårdsverket som faktiskt har en gedigen kunskap om djur och natur. Många av dom har ett gott sammarbete med oss jägare när det gäller förvaltningen av djuren.
Jag ser dock gärna att man följer vargarna på deras vanding söderut och skyddar dom från renägarna i renbeteslandet... vandringen skadick ske frivilligt och per tass... Jo tack det har vi ju sett tydligt senaste dygnet vilket gott samarbete Naturvårdsverket har med jägarna.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 18:54)  Bodde.....nu är tydligen alla döda....... Det här är ett exempel på civilisationens undergång. Att Reinfeldt vill ha Obama vid makten men i praktiken gör själv som Bush, har sådana följder och konsekvenser för vår civilisation att det tar många många år att städa rent efter de besluten som släpper fram sådana jägare som jag citerat här. För dessa är "döden" det enda budskap som de kan och det gäller alla levande. Som tur är så har MUF trätt fram ikväll i Rapport och kritiserat beslutet, även om det är bara för att förhindra avhopp från det egna partiet.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:05
|

Medlem

|
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 19:02)  Jag är inte helt enig där... Det är inte många här som är eniga med mig  Men det står jag ut med!
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:10
|

Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 19:03)  Det här är ett exempel på civilisationens undergång. ????? För att man sköt bort ett antall vargar??...vilken del av världen lever du i????..I år är det en ÖKNING av varg på rundt 60 individer...minst.......26 valpkullar om vi räknar lågt kan vi multiplicera det med 3 altså 78 nya -27 skjutna...det blir 51 nya kvar som plussar på beståndet...i vart ligger det kattasrofala?????? CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:05)  Det är inte många här som är eniga med mig  Men det står jag ut med! Ingen fara...ingen som är enig med mig heller
Redigerat av Jonny: 03-01-2010, 19:09
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:14
|

Medlem

|
#649.
Jag tycker att du ska börja med att be Gunilla-T om ursäkt för ditt tidigare inlägg som du skrev till henne med den jägarkulturen som bara ni kan.
Svar på dina inlägg är vilkorat till att du visar en civiliserade ton i tråden.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:17
|

Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 19:14)  #649.
Jag tycker att du ska börja med att be Gunilla-T om ursäkt för ditt tidigare inlägg som du skrev till henne med den jägarkulturen som bara ni kan.
Svar på dina inlägg är vilkorat till att du visar en civiliserade ton i tråden. jag kan hitta hur många sakfel som helst i dina argumenter...du svarar inte på min fråga ändå när fakta kommer fram om hur det står till med den svenska Vargstammen. CITAT (Gunilla T @ 03-01-2010, 15:06)  Nu är det ju du som resonerar dumt...det är jägarna själva som dödar och skadar sina hundar men gärna skyller på vargen. Menar du att man ska ta det här seriöst????
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:21
|

Medlem

|
#561.
Vet inte vad seriös betyder. Men jag vet att du ska be Gunilla-T om ursäkt för att jag ska kunna ta dig på allvar.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:22
|

Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 19:21)  #561.
Vet inte vad seriös betyder. Men jag vet att du ska be Gunilla-T om ursäkt för att jag ska kunna ta dig på allvar. Ursäkta Gunilla för att du inte är frisk...så.....nu har du kommit ifrån att svara på min enkla fråga.....
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:23
|

Medlem

|
Den svenska rovdjursförvaltningen styrs av ”Sammanhållen Rovdjurspolitik” (prop. 2000/01:57, bet. 2000/2001: MJU9, rskr 2000/2001:174), som antogs av Sveriges Riksdag i mars år 2001. Det övergripande målet är att björn, järv, kungsörn, lodjur och varg ska finnas i livskraftiga stammar i landet.
Det står jag bakom och försvarar.
I beslutet fastställs nationella miniminivåer för björn, lodjur och kungsörn, etappmål för järv och varg samt lämpliga utbredningar för arterna. Målen för rovdjursstammarna anges i antal föryngringar (antal honor med ungar) och hur många individer detta motsvarar.
Det här med "lämpliga utbredningar" kan jag dock inte försvara... jag anser att om det ska vara nationella miniminivåer så ska djuren finnas i HELA nationen. (med undantag av städer och samhällen)
Miniminivåer har fastställts för de arter som finns i så stort antal att deras långsiktiga överlevnad är säkrad. Etappmål har fastställts för arter som inte finns i så stort antal att deras långsiktiga överlevnad är säkrad. En miniminivå är det minsta antalet individer som ska finnas av en art i Sverige och ska inte ses som ett angivet slutmål. Etappmål är ett delmål för artens tillväxt mot en nivå där artens fortsatta existens i Sverige kan anses långsiktigt säkrad. När etappmålet uppnåtts bör en förnyad bedömning göras om mål för arten.
Nu har vi alltså uppnått 200 vargar och 20 föryngringar som ett etappmål...nu har vi jakt påvargen för att hålla etappmålet tills utredningen är färdig... vargen ökar ändå med 25 - 30% just nu.
Björn:
Miniminivå*: 100 föryngringar per år (motsvarar cirka 1 000 björnar). Målet för björnstammens utbredning är att den fyller ut områdena mellan nuvarande reproduktionsområden och att spridningen tillåts fortsätta söderut.
Antal i Sverige: 2 350–2 900 individer (2006) enligt Svenska rovdjursföreningen.
Vi hade samma ramaskri från bombvänstern och deras veganer och jaktmotståndare när det gällde jakten på björn då fanns färre än 1000 björnar i Sverige... trots jakt så ökar björnarna i antal... nu för tiden hör man inte så mycket om björn som rör sig där människor bor... jakten har fått björnarna att sky människor.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Jonny @ 03-01-2010, 19:17)  Menar du att man ska ta det här seriöst???? Skulle inte förvåna mig det minsta. Sedan skulle man väl kunna påstå att det är jägarnas fel ändå, som inte håller koll på sina hundar om det nu sker en incident med en varg? Dessutom är väl jakthundar tränade till att provocera?
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:34
|

Medlem

|
vet att det är svårt att begrippa som jägare, när andra säger skjut inte.
Då hämtas alla världens matematik och politik till hjälp för att rättfärdiga sitt behov av skjutande, för det är det som ger kicken.
Redigerat av vitavargen: 03-01-2010, 19:35
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:35
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:23)  i hade samma ramaskri från bombvänstern och deras veganer och jaktmotståndare när det gällde jakten på björn då fanns färre än 1000 björnar i Sverige... trots jakt så ökar björnarna i antal... nu för tiden hör man inte så mycket om björn som rör sig där människor bor... jakten har fått björnarna att sky människor. Du får inte inn det i skallen På Gröna Khmer...tro mig...inte ett endaste sakligt svar bara en massa lösa påståenden hela tiden som grundar sig ovetenskap....kan väl till deras försvar säga att det finns lika goda kålsupare på bägge sidor...altså oförstående jägare som har en nolltolerans som är tillika lika förkastlig.....fakta borde diskuteras...inte emotionella ytringar som igjen provar att förankras i..."Så är det för min morbror jagar och han vet...."......Mina svar gjenom tråden speglar hur debatten har varit..osakliga innlägg besvaras lika osakligt...att då igjen begära att jag ska be om ursäkt för att andra kan kasta ur sig vilka påståenden som helst ser jag inte som meningsfullt........... CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 19:34)  vet att det är svårt att begrippa som jägare, när andra säger skjut inte.
Då hämtas alla världen matematik och politik till hjälp för att rättfärdiga sitt behov av skjutande, för det är det som ger kicken. Tycker du det är en undergång att vargstammen har ökat från ifjol till i år?
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:39
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 19:23)  Den svenska rovdjursförvaltningen styrs av ”Sammanhållen Rovdjurspolitik” (prop. 2000/01:57, bet. 2000/2001: MJU9, rskr 2000/2001:174), som antogs av Sveriges Riksdag i mars år 2001. Det övergripande målet är att björn, järv, kungsörn, lodjur och varg ska finnas i livskraftiga stammar i landet.
Det står jag bakom och försvarar.
I beslutet fastställs nationella miniminivåer för björn, lodjur och kungsörn, etappmål för järv och varg samt lämpliga utbredningar för arterna. Målen för rovdjursstammarna anges i antal föryngringar (antal honor med ungar) och hur många individer detta motsvarar.
Det här med "lämpliga utbredningar" kan jag dock inte försvara... jag anser att om det ska vara nationella miniminivåer så ska djuren finnas i HELA nationen. (med undantag av städer och samhällen)
Miniminivåer har fastställts för de arter som finns i så stort antal att deras långsiktiga överlevnad är säkrad. Etappmål har fastställts för arter som inte finns i så stort antal att deras långsiktiga överlevnad är säkrad. En miniminivå är det minsta antalet individer som ska finnas av en art i Sverige och ska inte ses som ett angivet slutmål. Etappmål är ett delmål för artens tillväxt mot en nivå där artens fortsatta existens i Sverige kan anses långsiktigt säkrad. När etappmålet uppnåtts bör en förnyad bedömning göras om mål för arten.
Nu har vi alltså uppnått 200 vargar och 20 föryngringar som ett etappmål...nu har vi jakt påvargen för att hålla etappmålet tills utredningen är färdig... vargen ökar ändå med 25 - 30% just nu.
Björn:
Miniminivå*: 100 föryngringar per år (motsvarar cirka 1 000 björnar). Målet för björnstammens utbredning är att den fyller ut områdena mellan nuvarande reproduktionsområden och att spridningen tillåts fortsätta söderut.
Antal i Sverige: 2 350–2 900 individer (2006) enligt Svenska rovdjursföreningen.
Vi hade samma ramaskri från bombvänstern och deras veganer och jaktmotståndare när det gällde jakten på björn då fanns färre än 1000 björnar i Sverige... trots jakt så ökar björnarna i antal... nu för tiden hör man inte så mycket om björn som rör sig där människor bor... jakten har fått björnarna att sky människor. Nu anser jag inte att det bara är bombvänster etc som protesterar mot vargslakten. Det finns både lantbrukare och jägare som inte håller med talibanjägarna i denna fråga. Men det är inte lätt alltid för boende på landsbygden att hävda andra åsikter då det sociala trycket är stort och högljudda jägare kan vara tongivande medlemmar i bygdegårdsföreningen, vägföreningen, skytteklubben, församlingsrådet, LRF-kretsen etc.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:43
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 19:32)  Skulle inte förvåna mig det minsta. Sedan skulle man väl kunna påstå att det är jägarnas fel ändå, som inte håller koll på sina hundar om det nu sker en incident med en varg? Dessutom är väl jakthundar tränade till att provocera? Tränad på att provocera?...dom flesta jakthunder har kvar dom generna som vargen en gång gav dom...att jaga....är det att provocera?...att man får räkna med att hundar ryker med är absolut säkert.Släpper man en löshund i marker där det finns varg så löper man en risk...många vill inte ta den risken och avstår från att släppa...lika lite som jag är villig att släppa en hund vid en trafikerad väg....Rätten att skydda sin hund finns så jag får vara enig med dig....det är smällar man får ta..... CITAT (Markus_H @ 03-01-2010, 19:39)  Nu anser jag inte att det bara är bombvänster etc som protesterar mot vargslakten. Det finns både lantbrukare och jägare som inte håller med talibanjägarna i denna fråga. Men det är inte lätt alltid för boende på landsbygden att hävda andra åsikter då det sociala trycket är stort och högljudda jägare kan vara tongivande medlemmar i bygdegårdsföreningen, vägföreningen, skytteklubben, församlingsrådet, LRF-kretsen etc. Det är jag helt enig i ....men frågan kvarstår...varför en så himmla upprördhet för Vargen?...är den extra mycket värd??....med projektet Skandulv så borde dom allra flesta tycka att den har ett bra skydd och ett bra bevarandestatus.....
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 19:45
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Detta är helt klart ett ämne som rör upp känslor - vilken engergi Ni bestitter, vilka odlingar Ni måste ha med all den energin.
Själv var jag engagerad så länge vargen som tog en massa tamboskap i närheten var vid liv men i och med att han blev prickad - han som hade en mer eller mindre krossad käke och som enbart livnärde sig och sin familj på tamboskap.
Hörde något - att de som är mest vargälskare är sådana som bor i betongen och som aldrig lämnar den - stämmer det? För nog är det så att det finns människor som bor i storstaden och som aldrig lämnar den och att det är just de som mest försvarar mångfalden och att vi alla andra ska tycka samma sak.
Sak samma - man har anmällt till Eu men vad spelar det för roll när vargarna redan är döda?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|