CITAT (dahla @ 04-01-2010, 00:28)

Nää... nu driver du med mig... eller hur?
Alltså... vargarna är inte sjuka... men du vet vad inavel är hoppas jag... ALLA vargarna i Sverige härstammar från endast 3 vargar... så alla vargarna är bröder och systrar med varandra... deras gener blir dåliga... alla bär på samma gendefekter.
Jag tycker faktiskt att du ska söka lite mer information om det här innan vi fortsätter argumentera i ämnet och det är inte illa menat alls.
andreas carlgren stod så sent som igår i tv och talade om att vissa av dessa vargindivider hade dåliga ryggar, dåliga njurar mm och jag förmodar att det är de individer som skulle dödas?
jag vet precis vad inavel är - det finns exempel på det i byar här i sverige och bland hundaveln, alla behöver inte dödas utan kan föra sina gener vidare om de paras med någon ickesläkting (tänker då bland annat på de fullt friska tikar och unghannar som dödades i lördags, perfekt vikt och i bra kondition).
man tar ju alltid bort de mest sjuka eller så dör de vid födseln.
det ska ju inte (som det ju sas tidigare) importeras vargar men vargar ska få lov att vandrar över gränsen till sverige för att kunna göra genpolen vidare.
nu vet vi ju alla att det de vargar som råkar sticka nosen innanför sveriges gränser dödas tämligen omedelbart eftersom det aldrig kommit något nytt blod(?) i den svenska vargstammen.
så hur görs urskiljningen mellan "frisk" och "sjuk" varg? hur ser man det när man susar fram på en skoter?
sen undrade jag också varför inte själva dödandet kunde skötas av folk med erfarenhet och inte av folk som tycker det är MÄKTIGT att skjuta varg? jag tänker att hur det än är så satt över hälften av sveriges jägarkår hemma denna helg och undrade vad i helsicke det var som försigick.
du efterlyser hela tiden fakta, det finns massor av fakta att läsa sig till OCH så finns det "fakta" som politiker och jägarkår levererar. sen finns ju det faktiska faktum vad som egentligen hände i lördags och i går.
en diskussion ska naturligtvis innehålla fakta men den innehåller också känslor, frågor, tankar och funderingar.
så - jag är ganska trött på ditt evinnerliga faktatjat.
folk är inte dumma i huvudet eller driver med dig för att inläggen ej är fulla med statistik och underskrivna dokument.
jag driver aldrig med någon.
nästan aldrig i alla fall.
Redigerat av herkules: 04-01-2010, 11:11