Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 34 35 36 37 38 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          dahla
          Inlägg 03-01-2010, 21:32
          Länk hit: #701

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 21:14) *
          Så du har inte skjutit en varg?

Nej, vi har ingen tilldelning på varg i Stockholm ännu.

Jag har däremot skjutit tre rävar med skabb... det talas mer och mer om rävar med skabb nu igen. För er som inte vet så är antalet rävar i Sverige nu lika stort som innan rävskabbsepidemin under 70 och 80-talet och risken finns nu att vi står inför en ny epidemi som hotar att slå ut både lo och varg utöver rävarna. Rävskabben får djuren att klia sig så till den milda grad att dom glömmer söka föda... dom dör således av svältoch förfrysning... hemskt ifall hundratusentals rävar åter igen kommer att slås ut av ett kvalster... jag hoppas att dom större rovdjuren som färdas längre sträckor INTE skyndar en epidemi...

Citera
          herkules
          Inlägg 03-01-2010, 22:27
          Länk hit: #702

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 03-01-2010, 21:02) *
          Men du äter djur och mår bra av det även om det är någon annan som dödade djuret?
          Du kanske har en skinsoffa, skinhandskar, skinstövlar... dom växer inte heller på träd smile.gif
          Jag har hört att det finns dom som slänger skinnet från grillad kyckling... tokigt!
          Det jag inte kan äta upp går till komposten... alternativt som föda till grävlingarna på marken.
          Hur gör du med överblivet kött du inte lyckas äta upp?

hundarna får den mat jag inte äter upp.
          den här tråden handlar inte om mig eller dig, den handlar om vargjakten, hur den kunde tillåtas och hur den gick till.
          12000 jägare visade vad de gick för, nu vet vi det och har att ta ställning för/emot.
          det är mycket politik i det här, utefter vad vi tycker väljer vi politiker.
          politiker skyller ifrån sig idag, säger att de blivit lurade av jägarkåren.
          detta är en skam för sverige, biologiskt mångfald, johejdu...

Redigerat av herkules: 03-01-2010, 22:33

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          vitavargen
          Inlägg 03-01-2010, 22:31
          Länk hit: #703

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (dahla @ 03-01-2010, 21:32) *
          Nej, vi har ingen tilldelning på varg i Stockholm ännu.
          ....

Bra, Skjut inga vargar!

Citera
          herkules
          Inlägg 03-01-2010, 22:42
          Länk hit: #704

Medlem

CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 22:31) *
          Bra, Skjut inga vargar!

de stackare som lyckats leta sig hit blir överkörda.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 03-01-2010, 23:35
          Länk hit: #705

Medlem

CITAT (vitavargen @ 03-01-2010, 22:31) *
          Bra, Skjut inga vargar!

Vi har olika synsätt på det hela... du gör det du anser vara rätt och riktigt och jag sköter mig på mitt sätt...

Jag jagar det jag får jaga på ett sätt som enligt Svensk lag anses vara etiskt riktigt och jag sjäv anser det vara försvarbart i mitt tycke.

CITAT (herkules @ 03-01-2010, 22:42) *
          de stackare som lyckats leta sig hit blir överkörda.

Det är bara en bråkdel som blivit påköra av det totala antalet som bevistar markerna här tillfälligt...

Förra året hade vi en varg som gick över ekeröarna... alla passerar inte stora vägar... endast dom väl anpassade kommer överleva...

Citera
          herkules
          Inlägg 04-01-2010, 00:09
          Länk hit: #706

Medlem

CITAT (dahla @ 03-01-2010, 23:35) *
          Vi har olika synsätt på det hela... du gör det du anser vara rätt och riktigt och jag sköter mig på mitt sätt...

Jag jagar det jag får jaga på ett sätt som enligt Svensk lag anses vara etiskt riktigt och jag sjäv anser det vara försvarbart i mitt tycke.
          Det är bara en bråkdel som blivit påköra av det totala antalet som bevistar markerna här tillfälligt...

Förra året hade vi en varg som gick över ekeröarna... alla passerar inte stora vägar... endast dom väl anpassade kommer överleva...

ok, vi säger att du har övertygat mig (fast det har du inte men ändå) 27 vargar ska dödas för de är genetiskt sjuka.
          varför plockar man då inte, från jägarkåren, fram de 25 mest erfarna vargjägarna, de som varit med och inventerat vargstammen, de som kan genetik och vet precis vad vargen lider av, de som har jagat varg tidigare(nu pratar jag inte skoter/helikopterjakt), låter dessa människor följa vargen under den 1 1/2 månad som jakten SKULLE tagit och så dödar de 27 st genetiskt sjuka vargar. jag tänker att det skulle väl varit bättre än att släppa lös 12000 fullständiga idioter i skogen?
          om det stämmer så är alla 27 vargar dödade, 7 st skadeskjutna och ej hittade på 2 dagar. vad är det för massaker?
          hur vet de att de dödade de sjuka vargarna?
          det finns faktiskt inga ursäkter för detta.

Redigerat av herkules: 04-01-2010, 00:11

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-01-2010, 00:25
          Länk hit: #707

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (dahla @ 03-01-2010, 23:35) *

Gillar dom att simma för det måste ju ha blivit en rejäl simtur om den inte gick över broarna och sen tillbaka samma väg?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          dahla
          Inlägg 04-01-2010, 00:28
          Länk hit: #708

Medlem

CITAT (herkules @ 04-01-2010, 00:09) *

Nää... nu driver du med mig... eller hur?

Alltså... vargarna är inte sjuka... men du vet vad inavel är hoppas jag... ALLA vargarna i Sverige härstammar från endast 3 vargar... så alla vargarna är bröder och systrar med varandra... deras gener blir dåliga... alla bär på samma gendefekter.

Jag tycker faktiskt att du ska söka lite mer information om det här innan vi fortsätter argumentera i ämnet och det är inte illa menat alls.

Citera
          dahla
          Inlägg 04-01-2010, 00:36
          Länk hit: #709

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-01-2010, 00:25) *
          Gillar dom att simma för det måste ju ha blivit en rejäl simtur om den inte gick över broarna och sen tillbaka samma väg?

Kolla hur mälaren och ekeröarna är placerat så ska du se att det bara är några hundra meter totalt som vi pratar om...

Enligt vargspåraren från naturvårdsverket som var det absolut inte första gången han hade konstaterat varg på ekeröarna. Jag var där och visade vart spåren var och fick en god pratstund med honom...

Nu vågar vi inte berätta om eventuella spår längre då hela skogarna dräller av folk som tror dom ska kunna se varg i flera veckor efter att någon har sett spår smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-01-2010, 00:39
          Länk hit: #710

Medlem

Det sas senast ikväll på TV att vargarna var sjuka p.g.a. inavel. Det var fel på ryggar och njurar o gud vet vad.

Antingen är väl djuren sjuka eller så är dom friska. Jag håller med Herkules. Hur vet man att det var dom sjuka djuren man sköt.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-01-2010, 00:48
          Länk hit: #711

Medlem

CITAT (dahla @ 04-01-2010, 00:36) *
          Kolla hur mälaren och ekeröarna är placerat så ska du se att det bara är några hundra meter totalt som vi pratar om...

Enligt vargspåraren från naturvårdsverket som var det absolut inte första gången han hade konstaterat varg på ekeröarna. Jag var där och visade vart spåren var och fick en god pratstund med honom...

Nu vågar vi inte berätta om eventuella spår längre då hela skogarna dräller av folk som tror dom ska kunna se varg i flera veckor efter att någon har sett spår smile.gif

Måste vara rätt långa metrar. Nej jag vet att det varit både varg och björn på öarna. Björnen såg jag själv från verandan. Det finns en skog som heter Vargskog där också så vem vet det har kanske funnits ett vargrevir där förr.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 04-01-2010, 00:56
          Länk hit: #712

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-01-2010, 00:48) *
          Måste vara rätt långa metrar. Nej jag vet att det varit både varg och björn på öarna. Björnen såg jag själv från verandan. Det finns en skog som heter Vargskog där också så vem vet det har kanske funnits ett vargrevir där förr.

Njae... så långt behöver det inte bli på vintern... isen ligger på många ställen... det är nog bara via bockholmsund och ut över björkfjärden det går båtar... skulle tro att det rör sig om max 100 meters simtur då...

Ja, det därmed björnen var ju kul... folk trodde ju att det var en sankt bernadshund smile.gif Tur att ingen försökte fånga in "hunden" biggrin.gif

Har du sett lokatterna också?

Citera
          herkules
          Inlägg 04-01-2010, 07:31
          Länk hit: #713

Medlem

CITAT (dahla @ 04-01-2010, 00:28) *
          Nää... nu driver du med mig... eller hur?
          Alltså... vargarna är inte sjuka... men du vet vad inavel är hoppas jag... ALLA vargarna i Sverige härstammar från endast 3 vargar... så alla vargarna är bröder och systrar med varandra... deras gener blir dåliga... alla bär på samma gendefekter.
          Jag tycker faktiskt att du ska söka lite mer information om det här innan vi fortsätter argumentera i ämnet och det är inte illa menat alls.

andreas carlgren stod så sent som igår i tv och talade om att vissa av dessa vargindivider hade dåliga ryggar, dåliga njurar mm och jag förmodar att det är de individer som skulle dödas?
          jag vet precis vad inavel är - det finns exempel på det i byar här i sverige och bland hundaveln, alla behöver inte dödas utan kan föra sina gener vidare om de paras med någon ickesläkting (tänker då bland annat på de fullt friska tikar och unghannar som dödades i lördags, perfekt vikt och i bra kondition).
          man tar ju alltid bort de mest sjuka eller så dör de vid födseln.
          det ska ju inte (som det ju sas tidigare) importeras vargar men vargar ska få lov att vandrar över gränsen till sverige för att kunna göra genpolen vidare.

nu vet vi ju alla att det de vargar som råkar sticka nosen innanför sveriges gränser dödas tämligen omedelbart eftersom det aldrig kommit något nytt blod(?) i den svenska vargstammen.

så hur görs urskiljningen mellan "frisk" och "sjuk" varg? hur ser man det när man susar fram på en skoter?

sen undrade jag också varför inte själva dödandet kunde skötas av folk med erfarenhet och inte av folk som tycker det är MÄKTIGT att skjuta varg? jag tänker att hur det än är så satt över hälften av sveriges jägarkår hemma denna helg och undrade vad i helsicke det var som försigick.

du efterlyser hela tiden fakta, det finns massor av fakta att läsa sig till OCH så finns det "fakta" som politiker och jägarkår levererar. sen finns ju det faktiska faktum vad som egentligen hände i lördags och i går.

en diskussion ska naturligtvis innehålla fakta men den innehåller också känslor, frågor, tankar och funderingar.

så - jag är ganska trött på ditt evinnerliga faktatjat.
          folk är inte dumma i huvudet eller driver med dig för att inläggen ej är fulla med statistik och underskrivna dokument.

jag driver aldrig med någon.
          nästan aldrig i alla fall.

Redigerat av herkules: 04-01-2010, 11:11

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 04-01-2010, 08:28
          Länk hit: #714

Medlem

det ska bli intressant att få läsa alla obduktionsrapporter, trasiga ryggar, hjärtfel, njurfel mm.

--------------------

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 04-01-2010, 09:19
          Länk hit: #715

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

varför plockar man då inte, från jägarkåren, fram de 25 mest erfarna vargjägarna, de som varit med och inventerat vargstammen, de som kan genetik och vet precis vad vargen lider av, de som har jagat varg tidigare(nu pratar jag inte skoter/helikopterjakt), låter dessa människor följa vargen under den 1 1/2 månad som jakten SKULLE tagit och så dödar de 27 st genetiskt sjuka vargar. jag tänker att det skulle väl varit bättre än att släppa lös 12000 fullständiga idioter i skogen?
          om det stämmer så är alla 27 vargar dödade, 7 st skadeskjutna och ej hittade på 2 dagar. vad är det för massaker?

Precis så tänkte jag skriva, men du satte orden perfekt!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-01-2010, 12:23
          Länk hit: #716

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

ok, vi säger att du har övertygat mig (fast det har du inte men ändå) 27 vargar ska dödas för de är genetiskt sjuka.
          det finns faktiskt inga ursäkter för detta.

tummenupp.gif
          Jag läste igår att i Dalarna hade man fällt 2 alfahannar.Det är bara alfahannarna i flocken som parar sig så jag funderade på om det är bra eller dåligt att man sköt alfahannar? Om de var genetiskt defekta så är det ju bra för då kan en annan hane komma till flocken och bli nästa alfahanne, förhoppningsvis är den då friskare. men om de var friska? tänk o mde var ett nytt tillskott till genpoolen som hade lyckats vandra in. då skulle det ju vara bäst att spara dom så att deras gener kunde föras vidare. Jakten borde ha varit bättre planerad med fokus på att skjuta av problemvargar och sjuka individer inte gå ut i skogen och skjuta till kvoten är full.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-01-2010, 12:25
          Länk hit: #717

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Markus_H @ 04-01-2010, 12:23) *
          Jakten borde ha varit bättre planerad med fokus på att skjuta av problemvargar och sjuka individer inte gå ut i skogen och skjuta till kvoten är full.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-01-2010, 13:06
          Länk hit: #718

Medlem

CITAT (herkules @ 04-01-2010, 08:28) *
          det ska bli intressant att få läsa alla obduktionsrapporter, trasiga ryggar, hjärtfel, njurfel mm.

tummenupp.gif Frågan är väl om vi någonsin kommer att få ta del av något sådant. Helt obegripligt att denna urskiljningslösa slakt tilläts. Varför gav man överhuvudtaget så många skjutglada idioter tillstånd att jaga varg istället för att bara tillåta ett litet antal erfarna seriösa kunniga viltvårdare/jägare detta? Dom andra hade väl lika gärna kunnat stå och observera jakten på sidan om utan tillstånd att få skjuta om dom nu tvunget ville uppleva det slakten. Det var ju ändå bara max 27 stycken som skulle få skjuta.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 04-01-2010, 13:43
          Länk hit: #719

Medlem

CITAT (Markus_H @ 04-01-2010, 12:23) *
          tummenupp.gif
          Jag läste igår att i Dalarna hade man fällt 2 alfahannar.Det är bara alfahannarna i flocken som parar sig så jag funderade på om det är bra eller dåligt att man sköt alfahannar? Om de var genetiskt defekta så är det ju bra för då kan en annan hane komma till flocken och bli nästa alfahanne, förhoppningsvis är den då friskare. men om de var friska? tänk o mde var ett nytt tillskott till genpoolen som hade lyckats vandra in. då skulle det ju vara bäst att spara dom så att deras gener kunde föras vidare. Jakten borde ha varit bättre planerad med fokus på att skjuta av problemvargar och sjuka individer inte gå ut i skogen och skjuta till kvoten är full.

Det har ju vandrat in varg från ryssland ganska nyligen... dessa har bildat revir och fått ungar. I dom områden med nya vargar fick man inte jaga så det problemet är ju löst...

Citera
          Andersonskans Ka...
          Inlägg 04-01-2010, 13:49
          Länk hit: #720

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 27 051

CITAT (dahla @ 08-12-2009, 23:03) *
          Vargen är statens vilt och djuret lämnas helt till SVA (http://www.sva.se) så det skinnet hamnar nog i ett laboratorium.

Litet undranande bara.
          http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.282581-...a-vargar-fallda
          "Citat"
          Skinnen får skyttarna behålla men kropparna ska skickas till Statens Veterinärmedicinska Anstalt för analys.

Hur kunnig och seriös är du som inte vet detta?

Citera

90 sidor V  « < 34 35 36 37 38 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2026, 18:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon