| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
09-12-2009, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (pejori @ 09-12-2009, 22:35)  Det var inte färdmedlen jag frågade efter, det var vilken typ av jägare som anmält ett intresse... Jadu... jag har anmält mig men jag kommer inte delta i någon jakt då vi inte får jaga dom vargarna vi har i Stockholm. Det är nog många jakthatare som vill ha tag på personuppgifterna till dom här personerna som anmäler sig...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-12-2009, 22:53
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 22:42)  Jadu... jag har anmält mig men jag kommer inte delta i någon jakt då vi inte får jaga dom vargarna vi har i Stockholm.
Det är nog många jakthatare som vill ha tag på personuppgifterna till dom här personerna som anmäler sig... Tror jag säkert att det är. Nu är jag ingen jakthatare, så du behöver inte vara orolig..  . Jakt är ok, men inte på så svaga stammar som varg och lo.... Jag är mer orolig över, om det är "riktiga" jägare eller "manchettjägarna" som ska springa runt och skjuta varg...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
09-12-2009, 23:27
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 09-12-2009, 22:53)  Jakt är ok, men inte på så svaga stammar som varg och lo.... Vad får dig att tro att den svenska vargstammen som vuxit från noll djur till över 250 djur på 20 år skulle vara svag? Trots trafikolykor, skyddsjakt, tjuvjakt och naturliga dödsorsaker ökar vargen i Sverige fasligt fort... vargen är INTE utrotningshotad varesig i Sverige eller i övriga världen... intel okatten heller... men det är någonting som jakthatarna påstår...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-12-2009, 23:42
|
Medlem

|
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 23:27)  Vad får dig att tro att den svenska vargstammen som vuxit från noll djur till över 250 djur på 20 år skulle vara svag? Trots trafikolykor, skyddsjakt, tjuvjakt och naturliga dödsorsaker ökar vargen i Sverige fasligt fort... vargen är INTE utrotningshotad varesig i Sverige eller i övriga världen... intel okatten heller... men det är någonting som jakthatarna påstår... Det är inget jag tror, det är en personlig åsikt... Vänd sedan på myntet, då jaktivrarna är dom som påstår att lo och varg klarar att jagas och att stammen är stark...
Redigerat av pejori: 09-12-2009, 23:44
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
09-12-2009, 23:52
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 23:27)  Vad får dig att tro att den svenska vargstammen som vuxit från noll djur till över 250 djur på 20 år skulle vara svag? Trots trafikolykor, skyddsjakt, tjuvjakt och naturliga dödsorsaker ökar vargen i Sverige fasligt fort... vargen är INTE utrotningshotad varesig i Sverige eller i övriga världen... intel okatten heller... men det är någonting som jakthatarna påstår... jisses, 250 djur på 20 år, här går det undan! hatar inte jakt men tycker flertalet jägare verkar ha en skruv eller två lösa. VAD är det som är så farligt med att det finns varg i sverige? hittills har jag inte fått något vettigt svar på den frågan av de som tycker det är helt ok att skjuta varg.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 00:04
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 09-12-2009, 23:52)  jisses, 250 djur på 20 år, här går det undan!
hatar inte jakt men tycker flertalet jägare verkar ha en skruv eller två lösa.
VAD är det som är så farligt med att det finns varg i sverige? hittills har jag inte fått något vettigt svar på den frågan av de som tycker det är helt ok att skjuta varg. Det är ingen fara med att det finns varg i Sverige... man kan dock tycka att det finns lite för mycket varg i dom två länen där nästan alla vargarna befinner sig... Du tycker givetvis inte att det är nogot problem för dig drabbar det inte. Rovdjur som inte har någon naturlig fiende i människan skyr heller inte människan... om man jagar en viss del av vargarna årligen kommer de överlevande vargarna och deras avkomma förstå att människan är farlig och dom där förska hålla sig borta från gårdar och tomter samt större städer. Varför tillåter inte samerna varg i deras län tror du?
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 00:07
|
Medlem

|
CITAT (dahla @ 10-12-2009, 00:04)  Det är ingen fara med att det finns varg i Sverige... man kan dock tycka att det finns lite för mycket varg i dom två länen där nästan alla vargarna befinner sig... Du tycker givetvis inte att det är nogot problem för dig drabbar det inte.
Rovdjur som inte har någon naturlig fiende i människan skyr heller inte människan... om man jagar en viss del av vargarna årligen kommer de överlevande vargarna och deras avkomma förstå att människan är farlig och dom där förska hålla sig borta från gårdar och tomter samt större städer.
Varför tillåter inte samerna varg i deras län tror du?
Av girighet... För det är ju knappast samerna vargen fäller som rov...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 00:15
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 10-12-2009, 00:04)  Det är ingen fara med att det finns varg i Sverige... man kan dock tycka att det finns lite för mycket varg i dom två länen där nästan alla vargarna befinner sig... Du tycker givetvis inte att det är nogot problem för dig drabbar det inte.
Rovdjur som inte har någon naturlig fiende i människan skyr heller inte människan... om man jagar en viss del av vargarna årligen kommer de överlevande vargarna och deras avkomma förstå att människan är farlig och dom där förska hålla sig borta från gårdar och tomter samt större städer.
Varför tillåter inte samerna varg i deras län tror du? vem är det som säger att inte varg kan drabba mig? jag går också i skogen med mina hundar, det är ju en av anledningarna varför jägare vill skjuta varg, de tar ju alla jakthundar. sen att jägarna själva skjuter sina hundar av misstag vid jakt pratas det inte så högt om.. jag kan hålla med dig i nästa stycke du skriver OM vi hade en stor och livskraftig vargstam på flera tusen djur, det har vi inte, och kommer det 1 ny individ om året så lär det ta tid. samer plockar så in i h-vete med bidrag på sina "vargtagna" renar så dem tror jag inte ett skvatt på.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 00:44
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 00:15)  jag kan hålla med dig i nästa stycke du skriver OM vi hade en stor och livskraftig vargstam på flera tusen djur, det har vi inte, och kommer det 1 ny individ om året så lär det ta tid. Vad är det som säger att det får plats flera tusen vargar i Sverige då? Det är ju faktiskt forskarna på naturvårdsverket som beslutat om att Sverige klarar av att hålla 210 vargar... Det är ju INTE jägarna som bestämt stoleken på vargstammen...
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 06:22
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (dahla @ 10-12-2009, 00:44)  Vad är det som säger att det får plats flera tusen vargar i Sverige då? Det är ju faktiskt forskarna på naturvårdsverket som beslutat om att Sverige klarar av att hålla 210 vargar...
Det är ju INTE jägarna som bestämt stoleken på vargstammen... Nu låter du som försäkringskassan när de försöker svära sig fria från vad de håller på med. 1600 jägare har inte bestämt, men de har varit jäkla snabba med att anmäla intresse och jag kan sätta en liten häst på att var och en av dem drömmer om att få vara den som fäller vargen så hur många vargar hade gått åt om jägarna hade fått bestämma själva? Tänk att naturvårdsverket verkligen måste hålla efter er på det där viset... vuxna, tänkande människor... som småbarn i en godisbutik.. Egentligen finns det inte plats för någon varg alls i det här landet eftersom vi som har boskap inte vill släppa till några djur - vi förlorar ju pengar för jösse namn - (OBS ironi, har förstått att du inte fattar sådant) - och jägarförbundet har mutat in jakt- och äganderätten på viltbytet. Om vargarna skulle kunna tänka sig att bo i radhus och odla morötter så skulle de kanske kunna få leva.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 08:58
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 10-12-2009, 00:44)  Vad är det som säger att det får plats flera tusen vargar i Sverige då? Det är ju faktiskt forskarna på naturvårdsverket som beslutat om att Sverige klarar av att hålla 210 vargar... Det är ju INTE jägarna som bestämt stoleken på vargstammen... inte har forskare på naturvårdsverket bestämt alldeles själva att nu ska vargen skjutas av, det finns en otrolig lust hos jägarna att skjuta varg och då lobbas det så klart för det. det är ett jäkla gnäll i jägarkåren om att det finns för lite älg att skjuta nu när vi har 210 vargar i sverige. mitt förslag är att skjut inte älg då. jag fick ett mail i morse där det stod att om vi begränsar allemansrätten så kan vargen få leva i fred i skogen, det låter som en alldeles utmärkt idé, inte måste vi människor springa runt i hela skogarna. sverige är ett stort land och eftersom vi inte är så många människor vore det en smal sak att låta vargen ströva fritt. varg skrämmer män (och några kvinnor) och för att dessa ska få hår på bröstet ska vargen skjutas.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 09:11
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Varför tillåter inte samerna varg i deras län tror du? Då måste jag fråga hur stor andel av den svenska befolkningen det faktiskt drabbar? Eller hur stor del av befolkningen i de vargtäta områden du tänker på? Det är inget problem för mig, det har det aldrig varit och jag har bott i ett av landskapen du nämner både mitt ute i skogen där vi hade vargar inpå knuten en gång och i en mindre stad. När jag bodde i skogen där vi hade vargar precis kring huset så fick varken jag eller våra hundar gå ut, det kan väl tyckas vara en hälsosam rädsla och jag ser inget större problem med det. Någon dagar senare hade ingen sett till dem och då var det inga problem längre. Min far har haft vargar kring huset som släppt stora älgköttbitar på gården  Inte heller han upplever dem som något problem. Jag tycker inte att det är ett problem, inte heller de andra som har kommit i kontakt med vargar. Själv har jag aldrig sett en utan endast spår efter dem. Hur många svenskar har ens gjort det och hur liten är andelen som sett eller haft problem med vargar på något vis? Det handlar om en fobi som grundar sig väldigt långt tillbaka när det faktiskt fanns en anledning till att vara rädd för rovdjur. Så primitiva borde vi inte vara i dagens läge. Om din teori stämmer, vilket den delvis gör. Varför gör ni då inte på det viset de sköter vargarna i andra områden här i världen? Som jag sade med kött som man behandlat med ett medel som ger illamående hos vargarna eller varför inte skjuta bort de individer som går in och tar boskap? Varför skall ni skjuta bort helt slumpmässiga individer? Sedan kan jag ju ställa mig samma fråga som de andra har gjort: Eftersom det talas mycket om inavel av vargarna och att det finns nya friska gener som kommit in från Ryssland(?) i form av några individer, hur skall ni då veta att det inte är just de vargarna som skjuts? Finns det inte många av varghatarna som skulle se det som en vinst i sig att skjuta ihjäl dessa individer eftersom de vill se en mycket starkare reducering av vargantalet än vad som är bestämt eller rentutav utrota vargarna? Samerna går med ekonomisk förlust p.g.a. vargarna och deras beteende är både egoistisk och det kan du väl knappast anse vara försvarbart? Vargen är en del av våran natur och om vi dukar upp ett smörgåsbord för dem så kan vi väl knappast klandra dem för att de tar för sig. Jag vill inte att vargar skall behöva dö för att vi missgynnas på något vis av dem precis som jag inte vill att vi skall utrota rådjuren för att de går in i våra trädgårdar som också är ett dukat bord för dem. Hela vargfrågan och varghatet grundar i en nu för tiden helt omotiverad rädsla för ett djur som faktiskt ställer till väldigt liten skada på ett sätt som man helt enkelt får räkna med. CITAT (dahla @ 10-12-2009, 00:44)  Vad är det som säger att det får plats flera tusen vargar i Sverige då? Det är ju faktiskt forskarna på naturvårdsverket som beslutat om att Sverige klarar av att hålla 210 vargar...
Det är ju INTE jägarna som bestämt stoleken på vargstammen... De har inte haft ett enda finger med i spelet heller påstår du? Det finns områden som är flera gånger vargtätare än Sverige utan några nämnvärda problem.
Redigerat av Nauti: 10-12-2009, 09:12
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 09:45
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Herkules! Det är synd att du inte begriper problemet med att ha vargar i husdjurstäta områden. För mig är det ett stort problem. Jag försöker hålla en del mindre ytor öppna både för min och andras trivsel. Fåglar och insekter gynnas av öppna marker. Alla våra djur är mycket hundvana. De går gärna fram och nosar eller hälsar på alla hundar som passerar. Det ser ingen skillnad på en varg eller hund. Alltså ett lätt byte för vargen. Höga inhägnader med el fungerar oftast som skydd mot vargen men hindrar också allmänheten. Större delen av året använder vi åtta hagar samtidigt till våra djur. Vi försöker också att i så stor utsträckning som möjligt ha djuren ute året om så att de kan välja om de vill gå in. En motivering till att låta rovdjuren äta upp husdjuren är att man får ersättning från staten. Det är inte helt sant. En bekant fick ingen ersättning när örnar tagit en del lamm eftersom det var en liten besättning som räknades som hobby. I vårt fall så skulle en liten ersättning inte hjälpa. Jag vet att det är helt ologiskt men vi är mycket fästa vid våra hästar och lamor. Har man varit med vid deras födsel och haft dem i många år så blir det så. Naturligtvis förlorar vi en hel del djur till rovdjur i alla fall. Rävar och duvhökar har tagit alla våra blekingeankor och en massa pärlhöns. Blir rovdjursproblemet alltför stort så gör vi oss av med djuren och planterar igen en del av de öppna markerna. Det kanske inte gör trakten trevligare men vi sover bättre. Sverige ska naturligtvis ha en vargstam. Vi har stora nationalparker låt vargen finnas där. Räcker inte ytan till för en bra stam så öka arealen på nationalparkerna. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
10-12-2009, 10:38
|
Gäster

|
Det är inte minskad fertilitet pga inavel som är det största hotet mot vargpopulationen utan den illegala jakten, skrivar Håkan Sand ansvarig för Skandulv projektet. Illegal jakt är orsak till hälften av dödligheten bland varg, naturlig död, trafikskador samt legal jakt står för den andra hälften. Det är omöjligt att diskutera vargpopulationen utan att inkludera tjuvjakten.. Läs mera här; http://skandulv.nina.no/skandulv%20new/Pub...Skog_9_2007.pdf
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 11:14
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 09:45)  Hej Herkules! Det är synd att du inte begriper problemet med att ha vargar i husdjurstäta områden. För mig är det ett stort problem. Jag försöker hålla en del mindre ytor öppna både för min och andras trivsel. Fåglar och insekter gynnas av öppna marker. Alla våra djur är mycket hundvana. De går gärna fram och nosar eller hälsar på alla hundar som passerar. Det ser ingen skillnad på en varg eller hund. Alltså ett lätt byte för vargen. Höga inhägnader med el fungerar oftast som skydd mot vargen men hindrar också allmänheten. Större delen av året använder vi åtta hagar samtidigt till våra djur. Vi försöker också att i så stor utsträckning som möjligt ha djuren ute året om så att de kan välja om de vill gå in. En motivering till att låta rovdjuren äta upp husdjuren är att man får ersättning från staten. Det är inte helt sant. En bekant fick ingen ersättning när örnar tagit en del lamm eftersom det var en liten besättning som räknades som hobby. I vårt fall så skulle en liten ersättning inte hjälpa. Jag vet att det är helt ologiskt men vi är mycket fästa vid våra hästar och lamor. Har man varit med vid deras födsel och haft dem i många år så blir det så. Naturligtvis förlorar vi en hel del djur till rovdjur i alla fall. Rävar och duvhökar har tagit alla våra blekingeankor och en massa pärlhöns. Blir rovdjursproblemet alltför stort så gör vi oss av med djuren och planterar igen en del av de öppna markerna. Det kanske inte gör trakten trevligare men vi sover bättre. Sverige ska naturligtvis ha en vargstam. Vi har stora nationalparker låt vargen finnas där. Räcker inte ytan till för en bra stam så öka arealen på nationalparkerna. MVH Jan Lindgren synd är något helt annat men visst är det sant att jag inte förstår problemet, det gör inte de människor som bor i länder där det finns varg och ändå håller sig med både boskap och husdjur heller. att räven tar höns, det hör man ju talas om ganska ofta, det finns, förmodar jag fler än 210 rävar i sverige? mina hundar har jagat höns vid ett tillfälle, nu var det inget djur som fick sätta livet till men både jag och hönsägaren fick oss en tankeställare. men självklart är man fäst vid sina husdjur, jag är otroligt fäst vid mina hundar och skulle något hända dem skulle jag så klart bli riktigt ledsen. därför ser jag till att skydda dem så mycket jag kan utan att för den skull skjuta de djur som eventuellt hotar dem. om ni väljer att låta marken växa igen, personligen kan jag tycka att blir det vargmark så är det bra, människor har inte överallt att göra! vi ska ha en LIVSKRAFTIG vargstam innan vi börjar skjuta av dem, det har vi inte idag.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 11:53
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Tre fall av att vargar dödat människor har inträffat i Ryssland och Georgien - hittills i år! Ett fall var en tioårig rysk pojke, notisen har dock tagits bort så det kan inte längre bekräftas om man inte kan ryska och går igenom ryska medier. Ett annat fall var en Georgisk kvinna, det var tredje överfallet i trakten på kort tid. I ett av de andra överfallen fick en kvinna allvarliga bitskador i halsen men överlevde. Källa: http://www2.canada.com/windsorstar/news/st...6c-e784024add70Tredje fallet var i Ryssland, en man blev ihjälbiten medan fyra andra som försökte rädda honom blev allvarligt skadade. Källa (på tyska): http://www2.canada.com/windsorstar/news/st...6c-e784024add70Andra attacker finns samlade på wikipedia, naturligtvis med källhänvisning: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 13:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Huggorm @ 10-12-2009, 11:53)  Tre fall av att vargar dödat människor har inträffat i Ryssland och Georgien - hittills i år! Ett fall var en tioårig rysk pojke, notisen har dock tagits bort så det kan inte längre bekräftas om man inte kan ryska och går igenom ryska medier. Ett annat fall var en Georgisk kvinna, det var tredje överfallet i trakten på kort tid. I ett av de andra överfallen fick en kvinna allvarliga bitskador i halsen men överlevde. Källa: http://www2.canada.com/windsorstar/news/st...6c-e784024add70Tredje fallet var i Ryssland, en man blev ihjälbiten medan fyra andra som försökte rädda honom blev allvarligt skadade. Källa (på tyska): http://www2.canada.com/windsorstar/news/st...6c-e784024add70Andra attacker finns samlade på wikipedia, naturligtvis med källhänvisning: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humansJa, tre fall, det var ju fasligt mycket  Ställ det i förhållande till alla andra saker som vi dagligen utsätter oss för och så ser man hur löjlig den siffran faktiskt är. Även om det faktiskt var mer än jag trodde, men det hade ju i och för sig ingenting med Sverige att göra.
Redigerat av Nauti: 10-12-2009, 13:40
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 13:59
|
Medlem

|
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 13:39)  Ja, tre fall, det var ju fasligt mycket  Ställ det i förhållande till alla andra saker som vi dagligen utsätter oss för och så ser man hur löjlig den siffran faktiskt är. Även om det faktiskt var mer än jag trodde, men det hade ju i och för sig ingenting med Sverige att göra. Det är dessutom inte bevisat att det är varg som gjort det, bara att det finns varg i området..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 14:28
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 13:59)  Det är dessutom inte bevisat att det är varg som gjort det, bara att det finns varg i området..  Det är ställt utom rimliga tvivel. Kvinnan i Georgien dödades ju i tredje attacken, och i de andra attackerna överlevde offren och kunde vittna. När mannen i Ryssland dödades var det fyra andra som försökte rädda honom, dom såg ju att det var varg. Dessutom är det bara dödliga fall som är med i listan, de attacker där folk överlevt är inte med. Jag räknar med att de fallen är betydligt fler än de med dödlig utgång. För övrigt läste jag att vår euroasiska varg är rätt fredlig jämför med den nordamerikanska som är mera aggressiv och oftare anfaller människor. Inget lämpligt ställe att föra över friska gener till vår inavlade svenska vargstam från med andra ord. Nej, tre människor på ett år är naturligtvis inte många i ett världsligt perspektiv. Men det kan ändå vara ett intressant faktum i debatten att folk faktiskt blir dödade. Jag har en eller två vargar i skogarna alldeles runt min stuga, men dom skall troligtvis tas bort nu under jakten. Jag vet inte riktigt vad jag anser i vargfrågan. Det är bra med någon som decimerar rådjursstammen, men samtidigt vore det tråkigt om man någon gång fick för sig att skaffa tex. får eller getter. Grannen har sin hund lös och den brukar ränna omkring och jaga rådjur, jag bara väntar på att den skall få för sig att jaga vargen...
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 14:48
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! De enklaste sättet att lösa vargfrågan är att de som vill ha varg får ha det på sin mark och vi som inte vill får avliva vargarna som finns på vår mark. För övrigt ska alla djur vara fredade i nationalparker och där ska absolut inga tamdjur tillåtas. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|