CITAT (Solstorm @ 05-01-2010, 18:52)

Tydligen så är vargarna inavlade. Det är ju allmänt känt att både djur och människor som är inavlade får beteendestörningar.
Det är väl Nordens Ark som låtit vargarna inavlas i så fall. I många år så har pratet i folkmun varit att Nordens Ark släpper ut vargar. Lika ihärdigt har det förnekats. En anställd som pratade brevid munnen förklarade hur det hänger ihop. Nordens Ark planterar inte ut några vargar, Nordens Ark släpper inte ut några vargar. DÄREMOT SÅ LÅTER NORDENS ARK VARGARNA SMITA. Det är inget annat än en lek med ord men likväl är det därifrån en herrans massa vargar kommer.
Nu har jag fått svar från Nordens Ark och precis som jag anade finns det en noggrann kontroll på alla Europas vargar som finns i djurparker. Avelsarbetet bedrivs seriöst för att upprätta en genetiskt frisk stam. Alla borde hålla sig för goda för att sprida skrönor.
Här är svaret;Hej, tack för de värmande orden!
Varg är en sk SDF-art vilket innebär att alla individer i europas djurparker id märks, stamboksförs i en vargstambok och denne sköts av en stamboksförare. Stamboksföraren håller koll på släktskap på alla de vargar som finns i djurparkena och utifrån bästa möjliga val bestämmer han vilka djur som skall bilda par, vilka som skall fortplanta sig och hjälper dessutom till med skötsel råd. Alla avelsrekomendationer görs efter en noggran analys av stamboken. Där tittar man på att hur man skall undvika inavel, hur släktskapet ser ut och att alla blodslinjer skall bli lika mycket representerad (= att inte "en familj" utgör för stor del av de vargar som finns i djurparkerna). Vi har i dag en liten flock (9 djur) hos oss och det är helt riktigt som du säger att vi har inte fler djur. Nordens Ark jobbar med en del utplanteringsprojekt där det enligt myndighetsbeslut skall ingå viss utplantering inom ramen av ett åtgärdsplan för att rädda arten, så är inte fallet med varg. De varken smiter ut eller planterats ut men vi är medvetna om att dessa rykten sprids. Tråkigt då det inte gagnar vargen och dess existens i sverige. Vi jobbar med att sprida korrekt information om vargen och dess beteende vilket gör att jag starkt tvivlar på att någon anställd hos oss skulle ha utalat något av nedanstående!
Tack för att du hörde av dig så att vi har en chans att besvara denna typ av frågor. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor,
Mvh
Ewa