Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 41 42 43 44 45 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          sqrulan
          Inlägg 07-01-2010, 00:18
          Länk hit: #841

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-01-2010, 19:51) *
          Hittade just denna nyskrivna dikt ute på Expressen - så fin!

Efter vargjakten
          Nyskriven dikt av Göran Greider.

Natten efter den blodiga vargjakten
          går jag ut på bygatan.
          Jag går ut med hunden
          i den tiogradiga kölden
          och först bländas jag nästan av månen.
          De sköt tio vargar i länet.
          Mobiliseringen kändes i luften.
          Där det är som längst mellan husen
          öppnar sig stjärnhimlen
          över den frusna vita åkern.
          Jag återser Orions bälte och Plejaderna:
          Jägaren och de jagade över byn.
          Hunden vädrar avlägsna vilda fränder.
          Jaktstugan syns inte i mörkret.
          Jag har försökt förstå
          de jagade, under samma himmel:
          flocken – övermakten därute – tvåtusen
          jägare på benen – övermakten de
          tycker sig känna.
          Jag har drömt om dem,
          ylande bortom den här skogen.
          En varg har inga andra rättigheter än dem
          vi ger den.
          Jag delar ut rättigheter nu.
          Det kostar mig ingenting.
          Jag tror inte det kostar någon någonting,
          fastän jag vet dem som tycker
          sig vara tvungna att betala:
          en tigande punkt i samtalet vid köksbordet.
          Min hund har aldrig sett en stjärnbild.
          Det är inte för att vargen var här före oss,
          utan för att den är här samtidigt
          som vi och gör
          mitt lilla medvetande en smula större:
          jag klappar min hund
          under Jägaren
          och proklamerar tyst vargens
          rätt att vara här:
          stjärnrök ur munnen.

GÖRAN GREIDER

Så himla fint!!!!! wub.gif Tack för den Christina!

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 07-01-2010, 08:09
          Länk hit: #842

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

forskare påvisar det vi vanligt funtade människor hävdat hela tiden:
          http://www.sr.se/cgi-bin/international/art...Artikel=3348972
          det är trist att ha rätt i sådana här sammanhang...

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-01-2010, 08:35
          Länk hit: #843

Gäster

Dethär blir bara värre och värre - vilken skandal!.....att skjuta ett friskt föräldrapar med ungar.....är det vad som kallas välorganiserad jakt?

Vem tar hand om valparna nu eller skall de lämnas kvar att svälta ihjäl!

Citera
          herkules
          Inlägg 07-01-2010, 08:49
          Länk hit: #844

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 07-01-2010, 08:35) *
          Dethär blir bara värre och värre - vilken skandal!.....att skjuta ett friskt föräldrapar med ungar.....är det vad som kallas välorganiserad jakt?
          Vem tar hand om valparna nu eller skall de lämnas kvar att svälta ihjäl!

om det stämmer så ska det var 4-6 valpar, ungefär 8 månader gamla. de klarar sig inte själva utan hade behövt åtminstone 2 månader till med föräldradjuren innan någon av valparna kanske hade vandrat i väg på egen hand.
          ingen vill ta ansvar, det undersökts (tror jag) om jägaren/jägarna som sköt föräldraparet kan ställas till svars, endast sjuka djur skulle ju skjutas och detta par verkar vara iaf rent fysiskt friska. det ligger jaktjournalen ute på nätet tydligen, ingen rolig läsning sägs det.
          men vad spelar det för roll egentligen, gjort är gjort och kan inte göras ogjort, hur tar man hand om 8 månader gamla valpar som är helvilda? de kan väl lika gärna dö de med? då är dessutom kvoten för vad som fick mördas överstigen med råge och alltid gör det väl någon lycklig.. sad.gif

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-01-2010, 09:00
          Länk hit: #845

Gäster

Dethär som hänt är fruktansvärt och inget går att göra ogjort - lidandet för djuren kan ingen kompensera men någon ansvarig för detta borde ställa sig upp och säga - vi gjorde en katastrofal missbedömning.

Med två dagars mellan rum har miljöministern uttalat sig i TV. ...."dethär gör vi för vargarnas skull" "vi skall ha en genetiskt frisk stam" .....

I går kväll på Aktuellt ställer han frågan - "kan någon tala om hur vi skall göra utan att skjuta friska djur"....?????

Så dax då....

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-01-2010, 10:54
          Länk hit: #846

Gäster

CITAT (Solstorm @ 05-01-2010, 18:52) *
          Tydligen så är vargarna inavlade. Det är ju allmänt känt att både djur och människor som är inavlade får beteendestörningar.

Det är väl Nordens Ark som låtit vargarna inavlas i så fall. I många år så har pratet i folkmun varit att Nordens Ark släpper ut vargar. Lika ihärdigt har det förnekats. En anställd som pratade brevid munnen förklarade hur det hänger ihop. Nordens Ark planterar inte ut några vargar, Nordens Ark släpper inte ut några vargar. DÄREMOT SÅ LÅTER NORDENS ARK VARGARNA SMITA. Det är inget annat än en lek med ord men likväl är det därifrån en herrans massa vargar kommer.

Nu har jag fått svar från Nordens Ark och precis som jag anade finns det en noggrann kontroll på alla Europas vargar som finns i djurparker. Avelsarbetet bedrivs seriöst för att upprätta en genetiskt frisk stam. Alla borde hålla sig för goda för att sprida skrönor.

Här är svaret;

Hej, tack för de värmande orden!

Varg är en sk SDF-art vilket innebär att alla individer i europas djurparker id märks, stamboksförs i en vargstambok och denne sköts av en stamboksförare. Stamboksföraren håller koll på släktskap på alla de vargar som finns i djurparkena och utifrån bästa möjliga val bestämmer han vilka djur som skall bilda par, vilka som skall fortplanta sig och hjälper dessutom till med skötsel råd. Alla avelsrekomendationer görs efter en noggran analys av stamboken. Där tittar man på att hur man skall undvika inavel, hur släktskapet ser ut och att alla blodslinjer skall bli lika mycket representerad (= att inte "en familj" utgör för stor del av de vargar som finns i djurparkerna). Vi har i dag en liten flock (9 djur) hos oss och det är helt riktigt som du säger att vi har inte fler djur. Nordens Ark jobbar med en del utplanteringsprojekt där det enligt myndighetsbeslut skall ingå viss utplantering inom ramen av ett åtgärdsplan för att rädda arten, så är inte fallet med varg. De varken smiter ut eller planterats ut men vi är medvetna om att dessa rykten sprids. Tråkigt då det inte gagnar vargen och dess existens i sverige. Vi jobbar med att sprida korrekt information om vargen och dess beteende vilket gör att jag starkt tvivlar på att någon anställd hos oss skulle ha utalat något av nedanstående!

Tack för att du hörde av dig så att vi har en chans att besvara denna typ av frågor. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor,
          Mvh
          Ewa

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 07-01-2010, 11:34
          Länk hit: #847

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (herkules @ 06-01-2010, 22:18) *
          maila carlgren nu och fråga vad han tänker ang valparna!

Ja, gör det - allihop!
          Må han drunkna i mail!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          herkules
          Inlägg 07-01-2010, 11:36
          Länk hit: #848

Medlem

det var inget brott att överskjuta varg i dalarna - polisen lägger ned undersökningen/anmälan.

Redigerat av herkules: 07-01-2010, 11:36

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 07-01-2010, 14:20
          Länk hit: #849

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Andreas Carlgren snackar skit rent ut sagt. Det han säger visar all hans okunnighet.

http://www.sr.se/cgi-bin/international/art...Artikel=3348972

Citera
          herkules
          Inlägg 07-01-2010, 15:54
          Länk hit: #850

Medlem

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.28315...erar-vargjakten

7 alfadjur skjutna, vad säger man - tack för kaffet?

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 07-01-2010, 16:06
          Länk hit: #851

Medlem

lite vackra bilder

http://www.youtube.com/watch?v=20SWz2Gf_BY

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 07-01-2010, 16:31
          Länk hit: #852

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Hela historien är så fruktansvärt dåligt skött att det är pinsamt rent ut sagt. Jag skiter högaktningsfullt om det är vår sk miljöminister eller naturvårdsverket, någonstans har någon imbecill suttit och haft alldeles för mycket att säga till om. Och att sveriges jägare är så usla på ekologi är ett bottenbetyg åt allt vad jägarexamen heter.

Jag begriper inte vilka idioter, rent ut sagt, som fattat besluten här, men även en normalt begåvad svensk vet att vargar är flockdjur och lever i komplicerade relationer, till skillnad från t.ex. älg eller rådjur eller för den delen lodjur eller björn. Alla naturintresserade mäniskor vet att vargar är strikt rangprdnade i alfa, beta och omega djur, att det är alfaparet som leder flocken. Att man då ens kan ÖVERVÄGA att göra sig av med dessa djur och därmed splittra flocken är så totalt idiotiskt att jag inte ens har ORD för det. Hur långt tänker man egentligen, iaf inte längre än ögonfransarna eftersom en splittrad flock resulterar i disharmoni, vilket riskerar att splittra flocken och eftersom ungdjuren knappast är några ypperliga jägare kommer de naturligtvis få ta den enkla vägen ut och vad är enklare än några får. Å andra sidan, det var kanske det som var tanken bakom det hela? Då blir det massor med skyddsjakt *jägarna gnuggar händerna och hoppas så innerligt att snön smälter på mössan*.......

Jägare som jagar vildsvin är mycket medvetna om att man INTE kan jaga flockdjur med komplicerade relationer på samma sätt som djur som lever i mindre komplicerade flockar- man aktar sig jäkligt noga för att skjuta ledarsuggorna eftersom det får stora problem - SAMMA SAK gäller naturligtvis vargar.

Nu ska jag ta ett djupt andetag och försöka låta bli att tänka på detta, men som jag ser det är det YTTERLIGARE ett bevis för att man ska utse folk ministrar som KAN något om det de sysslar med, Är det för mycket begärt att de som fattar beslut om landets framtid ska VETA vad de sysslar med????? Vem skulle vilja bli opererad av någon som bara läst barnböcker i ämet?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 07-01-2010, 16:37
          Länk hit: #853

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Bra beskrivning av den hänsynslösa slakten på ett par bloggar:

http://ogonblickinorr.blogspot.com/2010/01...ran-storre.html

http://blogg.passagen.se/muranos/entry/ge_fan_i_vargen

Citera
          herkules
          Inlägg 07-01-2010, 16:54
          Länk hit: #854

Medlem

CITAT (KRT @ 07-01-2010, 16:31) *
          Alla naturintresserade mäniskor vet att vargar är strikt rangprdnade i alfa, beta och omega djur, att det är alfaparet som leder flocken. Att man då ens kan ÖVERVÄGA att göra sig av med dessa djur och därmed splittra flocken är så totalt idiotiskt att jag inte ens har ORD för det. Hur långt tänker man egentligen, iaf inte längre än ögonfransarna eftersom en splittrad flock resulterar i disharmoni, vilket riskerar att splittra flocken och eftersom ungdjuren knappast är några ypperliga jägare kommer de naturligtvis få ta den enkla vägen ut och vad är enklare än några får. Å andra sidan, det var kanske det som var tanken bakom det hela? Då blir det massor med skyddsjakt *jägarna gnuggar händerna och hoppas så innerligt att snön smälter på mössan*.......

jag har läst runt på en del jaktforum och det du skriver ovan är precis det som avsetts, skjut alfa så löser sig resten.
          det värsta är att jag tror det är sant, jag tror de tänker så.
          inte alla men tillräckligt många.
          för mig är detta bland det värsta som hänt vad det gäller svenskt naturliv.

--------------------

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 07-01-2010, 17:06
          Länk hit: #855

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Så nu vet vi!!!!! Ett friskt par med sex eller åtta valpar har skjutits. Detta är verkligen skandal. Nu lär det bli problem då valparna är för unga att klara sig själva - kanske måste de gå på tamboskap för att överleva. Så mycket ansvar tar jägarna!!!!!!!
          Vi har massor, massor av vildsvin som förorsakar trafikolyckor och gör enormt stor ekonomisk skada på åkrar och skog. Där skulle vi behöva skjuta av en del djur - men det kanske inte är lika kul! - Låt vargen leva och bilda en livskraftig stam utan inblandning av sk jägare. Hur kan vi för övrigt ha åsikter om att det skjuts sälungar, valar och djur i andra länder om vi själva inte ens är beredda på att ha en liten vargstam, om ens femhundra djur. Anders Carlgrens uttlanden är skandalösa, han borde skämmas. Sjuka och inavlade djur dör nog ändå - men här har detsom vanligt visat sig att människans inblandning är en katastrof.
          Jag har inget emot jägare som verkligen ägnar sig åt viltvård, men tyvärr finns det nog för många som bara skjuter för det höga nöjets skull.

Åsa

Citera
          herkules
          Inlägg 07-01-2010, 17:06
          Länk hit: #856

Medlem

än så länge är 5 FULLT FRISKA vargar obducerade, var det så det var med hjärtfel/njurfel/dåliga ryggar?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-varg-a...akten-1.1023201

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-01-2010, 17:07
          Länk hit: #857

Gäster

CITAT (herkules @ 07-01-2010, 16:54) *
          för mig är detta bland det värsta som hänt vad det gäller svenskt naturliv.

Så känner jag också och tänker hela tiden på de stackars valpar som lämnats åt sitt öde i kylan och alla flockar som misst sina ledardjur - vilket kaos det måste bli..

Jag har nog varit otroligt naiv när det gäller Sverige och naturvård...trott att man ändå velat göra det rätta även om det ibland skett misstag men nu har vi blivit förda bakom ljuset på ett utstuderat medvetet sätt.

Jag har alltid trott att man inte jagar djur som har ungar.....sen när har det blivit tillåtet????

Kan någon svara på det

Citera
          vitavargen
          Inlägg 07-01-2010, 18:37
          Länk hit: #858

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (herkules @ 07-01-2010, 11:36) *
          det var inget brott att överskjuta varg i dalarna - polisen lägger ned undersökningen/anmälan.

Det var de själva som skrev den anmälan.

Kunde de inte se att det läggs ner? Eller ville de bara skriva en anmälan för att senare lägga ner den?

Nu menar de att: 9=10

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-01-2010, 18:59
          Länk hit: #859

Gäster

Såhär skriver Nordens Ark om de senaste dagarnas händelser;

http://www.nordensark.se/vaara-djur/vargar/

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-01-2010, 19:11
          Länk hit: #860

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gunilla T @ 07-01-2010, 18:59) *
          Såhär skriver Nordens Ark om de senaste dagarnas händelser;

http://www.nordensark.se/vaara-djur/vargar/

det var ord och inga "visor"...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

90 sidor V  « < 41 42 43 44 45 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2026, 22:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon