Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 43 44 45 46 47 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          KRT
          Inlägg 09-01-2010, 09:03
          Länk hit: #881

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Gunilla T @ 07-01-2010, 18:59) *
          Såhär skriver Nordens Ark om de senaste dagarnas händelser;

http://www.nordensark.se/vaara-djur/vargar/

Intressant - precis det jag skrev och jag är inte ens professor smile.gif Det enda som krävs för att räkna ut det resonemanget är ett grundläggande naturintresse och några grundläggande kurser i Biologi(ekologi.... Alltså torde de jägare som varit ute i skogen och skjutigt vara totalt i avsaknad av naturintreesse och aldrig ha läst minsta lilla kurs i biologi? Nu vet jag att det är omöjligt, eftersom utbildningen inför jägarexamen INNEHÅLLER detta - alltså kan man inte annat än tro att det är på berått mod alt. total avsaknad av empati och logiskt tänkande som fått dessa jägare att handla på det sätt de gjort.

Vill dock lägga till att jag VET att det finns mycket seriösa, duktiga och synnerligen kunniga jägare där ute, jägare som aldrig skulle komma på tanken att skjuta en vuxen varg som man vet har valpar, eller är alfadjur. och jag vet att det finsn de jägare som ALDRIG skulle skjuta på ett djur om det ens fanns en promilles risk att skottet missade. Men naturligtvis är det inte de man hör om, och inte heller de som jag anser är skjutglada ioioter.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          herkules
          Inlägg 09-01-2010, 09:15
          Länk hit: #882

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (KRT @ 09-01-2010, 09:03) *
          Vill dock lägga till att jag VET att det finns mycket seriösa, duktiga och synnerligen kunniga jägare där ute, jägare som aldrig skulle komma på tanken att skjuta en vuxen varg som man vet har valpar, eller är alfadjur. och jag vet att det finsn de jägare som ALDRIG skulle skjuta på ett djur om det ens fanns en promilles risk att skottet missade. Men naturligtvis är det inte de man hör om, och inte heller de som jag anser är skjutglada ioioter.....

det du skriver här ovan är viktigt att inte glömma!
          så klart det finns mycket bra folk inom jägarkåren också.
          men som sagt, skjuta (och om jag fattat det rätt även spårat veckor innan) ett alfapar med valpar, då är man ute och cyklar, det är ungefär lika intelligent som att åka till afrika för att skjuta utrotningshotade djur, eller lokatter för att det är kul.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          vitavargen
          Inlägg 09-01-2010, 09:16
          Länk hit: #883

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (sparvuggla @ 09-01-2010, 08:50) *

Jo, allt som sägs om vargen stämmer.

Men kritiken bör inte stanna där, för det civila samhället våldtogs med Statens beslut. Det är mycket allvarligt. Det vi behöver är att skjuta samhället åt mera humana hållet. Beslutet om vargjakt går tvärtom.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 09-01-2010, 13:41
          Länk hit: #884

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Aftonbladets kloka ledare:

http://www.aftonbladet.se/ledare/article6381920.ab

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 09-01-2010, 14:24
          Länk hit: #885

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Jag tycker att miljöminister Andreas Carlgren är en inkompetent idiot och han borde avgå omedelbart inan han ställer till större skada som inte går rätta till.

For those who see, as we see, our world is life. But for one who is blind, as they are blind, it is death... Han är uppenbarligen blind!

Redigerat av Orkidétjuven: 10-01-2010, 00:19

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 09-01-2010, 14:28
          Länk hit: #886

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Orkidétjuven @ 09-01-2010, 14:24) *
          Jag tycker att miljöminister Andreas Carlgren är en inkopmpetent idiot och han borde avgå omedelbart inan han ställer till större skada som inte går rätta till.

For those who see, as we see, our world is life. But for one who is blind, as they are blind, it is death... Han är uppenbarligen blind!

Jag tror att vi får stå ut med honom knappt 9 månader till. Sen är hans idiotperiod över. a0a.gif
          Men han är den miljöministern som varit MEST SKADLIGT för Sveriges miljö och natur genom tiderna.

Citera
          herkules
          Inlägg 09-01-2010, 18:29
          Länk hit: #887

Medlem

MANIFESTATION MOT VARGJAKTEN!

DATUM: SÖNDAGEN DEN 17 JANUARI
          TID: 14.00
          PLATS: MYNTTORGET - GAMLA STAN, STOCKHOLM. TORGET LIGGER MITT EMELLAN SLOTTET OCH RIKSDAGSHUSET.

DIN NÄRVARO BEHÖVS! VÄLKOMMEN MED SERIÖST MEDVERKANDE OCH BRA PLAKAT!

facebookgrupp: http://www.facebook.com/home.php?#/group.p...7015&ref=mf

OBS OBS OBS NYTT DATUM: SÖNDAG 17 JANUARI KL: 14.00, SAMMA PLATS!!
          inne på facebookgruppen skrivs det en hel del om samåkning om ni som inte bor runt sthlm vill komma.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-01-2010, 21:41
          Länk hit: #888

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Orkidétjuven @ 09-01-2010, 14:24) *
          Jag tycker att miljöminister Andreas Carlgren är en inkopmpetent idiot och han borde avgå omedelbart inan han ställer till större skada som inte går rätta till.

Jag älskar verkligen när folk stavar fel till "inkompetent" rotfl.gif

På tal om vargar skall det tydligen ha skjutits några i Skåne idag, på djurparken. Mer info i morgon confused.gif

CITAT (sparvuggla @ 09-01-2010, 14:28) *
          Men han är den miljöministern som varit MEST SKADLIGT för Sveriges miljö och natur genom tiderna.

För att han verkställer ett tio år gammalt beslut som sossarna tog på sin tid, eller har du andra anledningar? För övrigt så består Sveriges natur av så mycket mer än vargar, så jag tycker bara det är löjligt att basera allting på en sådan sak. Jag är helt övertygad om att skadligare beslut har tagits tidigare. Mest förrödande tror jag kanske granplanteringslagarna varit, men det var nog före miljöministerämbetet infördes. Det var förödande ett antal fågelarter, och påverkade nästan varenda landlevande djurart vi har här i landet.

Citera
          herkules
          Inlägg 09-01-2010, 21:56
          Länk hit: #889

Medlem

CITAT (Huggorm @ 09-01-2010, 21:41) *
          För att han verkställer ett tio år gammalt beslut som sossarna tog på sin tid, eller har du andra anledningar? För övrigt så består Sveriges natur av så mycket mer än vargar, så jag tycker bara det är löjligt att basera allting på en sådan sak. Jag är helt övertygad om att skadligare beslut har tagits tidigare. Mest förrödande tror jag kanske granplanteringslagarna varit, men det var nog före miljöministerämbetet infördes. Det var förödande ett antal fågelarter, och påverkade nästan varenda landlevande djurart vi har här i landet.

carlgren är nog en av de största klantskallarna i den här regeringen (dom är många så han iofs i gott sällskap smile.gif), inget han tagit i har han lyckats med så självklart ska han stå på öronen ut!
          vargslakten var bara ännu en spik i kistan.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-01-2010, 22:42
          Länk hit: #890

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

På tal om vargar skall det tydligen ha skjutits några i Skåne idag, på djurparken. Mer info i morgon confused.gif

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1839216/...urpark-avlivade

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          xlxl67
          Inlägg 09-01-2010, 22:47
          Länk hit: #891

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (herkules @ 09-01-2010, 18:29) *
          MANIFESTATION MOT VARGJAKTEN!

DATUM: SÖNDAGEN DEN 17 JANUARI
          TID: 14.00
          PLATS: MYNTTORGET - GAMLA STAN, STOCKHOLM. TORGET LIGGER MITT EMELLAN SLOTTET OCH RIKSDAGSHUSET.

DIN NÄRVARO BEHÖVS! VÄLKOMMEN MED SERIÖST MEDVERKANDE OCH BRA PLAKAT!

facebookgrupp: http://www.facebook.com/home.php?#/group.p...7015&ref=mf
          OBS OBS OBS NYTT DATUM: SÖNDAG 17 JANUARI KL: 14.00, SAMMA PLATS!!
          inne på facebookgruppen skrivs det en hel del om samåkning om ni som inte bor runt sthlm vill komma.

All heder till engagemanget - lycka till nästa Söndag! kompiskram.gif

Citera
          vitavargen
          Inlägg 09-01-2010, 22:48
          Länk hit: #892

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

...
          ...

Om Staten inte gett grönt ljus till att skjuta vargar, skulle de i djurparken blivit skjutna? -eller bara fångade.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-01-2010, 23:49
          Länk hit: #893

Moderator

Här skall ni få läsa lite fakta, baserad på en sifo-undersökning:

http://www.jagareforbundet.se/Press--Media...mp;nd_id=359491

Så sliper ni sitta och gissa, menar jag

Citera
          Piccante
          Inlägg 10-01-2010, 00:03
          Länk hit: #894

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 09-01-2010, 23:49) *
          Här skall ni få läsa lite fakta, baserad på en sifo-undersökning:

http://www.jagareforbundet.se/Press--Media...mp;nd_id=359491

Så sliper ni sitta och gissa, menar jag

Den undersökningen säger tyvärr inget alls. Jag hittar inte undersökningen på aftonbladets sajt. Man måste ta undersökningar med en nypa salt och se hur frågan är ställd. Vad jag förstod så var en fråga iaf "om man accepterar licensjakt på varg för att skydda tamdjur?" och det tror jag ändå att majoriteten kan instämma i. De flesta accepterar nog att "problemindivider" får skjutas genom skyddsjakt och att begränsad licensjakt kan vara lämplig i vissa områden. Men skulle man ställa frågan "är det rätt att massakrera mer än 10% av beståndet av ett utrotningshotat rovdjur och lämna valpar svältande i skogen?" så hade utfallet förmodligen blivit annorlunda. Som man frågar får man svar...

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-01-2010, 00:04
          Länk hit: #895

Moderator

CITAT (Markus_H @ 10-01-2010, 00:03) *
          Den undersökningen säger tyvärr inget alls. Jag hittar inte undersökningen på aftonbladets sajt. Man måste ta undersökningar med en nypa salt och se hur frågan är ställd. Vad jag förstod så var en fråga iaf "om man accepterar licensjakt på varg för att skydda tamdjur?" och det tror jag ändå att majoriteten kan instämma i. De flesta accepterar nog att "problemindivider" får skjutas genom skyddsjakt och att begränsad licensjakt kan vara lämplig i vissa områden. Men skulle man ställa frågan "är det rätt att massakrera mer än 10% av beståndet av ett utrotningshotat rovdjur och lämna valpar svältande i skogen?" så hade utfallet förmodligen blivit annorlunda. Som man frågar får man svar...

Jag letade upp den till dig smile.gif

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6396114.ab

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 10-01-2010, 00:21
          Länk hit: #896

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Det var inte ett stavfel, det var ett slarvfel med att en bokstav för mycket smög sig in och hamnade på fel ställe.

Citera
          Piccante
          Inlägg 10-01-2010, 00:27
          Länk hit: #897

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag hittade inte hur många som var tillfrågade? Sen är det skillnad på enkla frågor typ ja eller nej och djupintervjuer där man ska svara på längre påståenden om saker. Frågorna i Aftonbladet problematiserar inte frågan och frågar om det är bra med dagens nivå fast den är på gränsen till att vara biologiskt hållbar. Glädjande är att genomsnittet av de som svarar att den nuvarande nivån är bra är 43% (53% som högst) medan de som inte vill ha varg alls aldrig har högre andel än 6%.

Redigerat av Markus_H: 10-01-2010, 00:27

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          herkules
          Inlägg 10-01-2010, 00:27
          Länk hit: #898

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 10-01-2010, 00:21) *
          Det var inte ett stavfel, det var ett slarvfel med att en bokstav för mycket smög sig in och hamnade på fel ställe.

skriv hur du vill, stav eller slarvfel, vad spelar det för roll? huvudsaken är att man fattar vad som skrivs. att klaga på sådant är bara löjligt, finns det inget annat att klaga på så kan man alltid klaga på hur folk skriver.
          typ.
          själv glömmer jag hela ord smile.gif

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-01-2010, 00:31
          Länk hit: #899

Moderator

CITAT (herkules @ 10-01-2010, 00:27) *
          skriv hur du vill, stav eller slarvfel, vad spelar det för roll? huvudsaken är att man fattar vad som skrivs. att klaga på sådant är bara löjligt, finns det inget annat att klaga på så kan man alltid klaga på hur folk skriver.
          typ.
          själv glömmer jag hela ord smile.gif

Jag brukar inte klaga på hur folk skriver, men just när man anklagar andra för inkompetens så blir det kul när man själv inte ens kan få bokstäverna rätt.

CITAT (Markus_H @ 10-01-2010, 00:27) *
          Jag hittade inte hur många som var tillfrågade? Sen är det skillnad på enkla frågor typ ja eller nej och djupintervjuer där man ska svara på längre påståenden om saker. Frågorna i Aftonbladet problematiserar inte frågan och frågar om det är bra med dagens nivå fast den är på gränsen till att vara biologiskt hållbar. Glädjande är att genomsnittet av de som svarar att den nuvarande nivån är bra är 43% (53% som högst) medan de som inte vill ha varg alls aldrig har högre andel än 6%.

Med tanke på att det är SIFO, som nog är att betrakta som seriösa, så kan vi nog räkna med att undersökningen är riktigt gjord.

Citera
          herkules
          Inlägg 10-01-2010, 00:31
          Länk hit: #900

Medlem

CITAT (Huggorm @ 10-01-2010, 00:29) *
          Jag brukar inte klaga på hur folk skriver, men just när man anklagar andra för inkompetens så blir det kul när man själv inte ens kan få bokstäverna rätt.

äh tjafs, man snubblar på tangenterna, hur lätt som helst, skulle kunna hända dig med förmodar jag.

--------------------

Citera

90 sidor V  « < 43 44 45 46 47 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2026, 23:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon