| |
|
  |
Ska tonåringar få dricka cider m.m. hemma? |
|
|
|
|
10-12-2009, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 22:24)  Det är väl skit samma, om du ändå dör av din sjukdom? Bättre då att hållas smärtfri och bli beroende, än att dö under svår ångerst och smärta...  fast om jag fick välja så skulle jag hellre vara beroende av thc än av morfin.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:29
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 22:24)  Det finns ett väldigt stort intresse från väldigt många att dra en väldigt bestämd gräns mellan sprit och cannabis. Varför försöker vi lura oss själva med mantrat: "Sprit harmlöst - cannabis livsfarligt". Har vi skuldkänslor för helgvinet, som vi försöker döva? Absolut INTE. 12 flaskor vin på fem år, tror jag inte kan räknas ens som helgberoende! Men att göra något så vansinnigt dumt som att ta cannabis, när man vet vad det kan leda till.... Nä, då tar jag nog faktiskt ett glas vin till i år!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:29
|

Medlem

|
CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 22:23)  DETTA är vad jag kallar för fakta, resten är bara rent (ursäkta ordvalet) skitsnack! fast det är ju bara fakta för vissa människor, alla reagerar ju inte alls så som det står i det krt kopierade och la in. alltså jag tänker på detta med ångest, depp osv. sen finns det dom som kliver rakt in i en psykos när de röker sin andra pipa. allt går att vrida och vända på - alla sorter finns. men att kalla det för skitsnack är väl ändå att dra lite för stora växlar på saker och ting kanske.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
10-12-2009, 22:30
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 22:18)  Men Hollands politik visar ju ganska tydligt att en mer liberal och mindre stigmatiserande syn på droger och drogbrukare/drogmissbrukare har positiva effekter. . Skall gå och lägga mig nu men dethär måste jag bara säga ifrån. Holland är ett oerhört liberalt land där det mesta är tillåtet och "social service" består till stor del av frivilliga krafter. De har oerhörda problem med missbrukare, har du tittat in i deras coffeshops där röken ligger tung - inte är det livsglada spirituella ungdomar du ser. Godnatt allihopa! Nauti, jag blir ledsen när jag läser din argumentation, har hört det så många gånger förut.
Redigerat av Gunilla T: 10-12-2009, 22:31
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:30
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 22:24)  Det finns ett väldigt stort intresse från väldigt många att dra en väldigt bestämd gräns mellan sprit och cannabis. Varför försöker vi lura oss själva med mantrat: "Sprit harmlöst - cannabis livsfarligt". Har vi skuldkänslor för helgvinet, som vi försöker döva? Vem har sagt att alkohol är harmlöst? Det som sägs är, att alkohol är en laglig drog,(därmed inte ofarlig) och cannabis är en olaglig drog,
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:31
|
Medlem

|
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 22:29)  fast det är ju bara fakta för vissa människor, alla reagerar ju inte alls så som det står i det krt kopierade och la in. alltså jag tänker på detta med ångest, depp osv. sen finns det dom som kliver rakt in i en psykos när de röker sin andra pipa. allt går att vrida och vända på - alla sorter finns. men att kalla det för skitsnack är väl ändå att dra lite för stora växlar på saker och ting kanske. Syftade mer på en annan medlems inlägg, där det sägs att cannabis är helt ofarligt!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:32
|
Medlem

|
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 22:25)  fast om jag fick välja så skulle jag hellre vara beroende av thc än av morfin. Tror att när du ska dö, är det skit samma, vad du är beroende av...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:33
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 22:30)  Vem har sagt att alkohol är harmlöst? Det som sägs är, att alkohol är en laglig drog,(därmed inte ofarlig) och cannabis är en olaglig drog,  det är ganska många som säger att alkohol är harmlöst just EFTERSOM det är lagligt men det finns nog INGEN drog som ställt till med så mycket jävelskap som alkohol. så vi kan lika gärna stänga systembolaget!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (KRT @ 10-12-2009, 22:18)  Cannabis, slår direkt på en typ av receptorer som kallas cannabinoid-receptorer, vilket är receptorer för både kroppsegna cannabinoider och syntetiska tillförda cannabinoider. Det finns två olika subtyper, varav en ena främst hittas i hjärnan och lever och lungor, medan den andra återfinns i immunsystemet. Aktivering av receptorerna ger bl.a. inhibering av tarmrörelser, hypotension och kärldilatiation mm. Detär alltså ett mycket viktigt signaleringssystem. Intressant nog publicerades en artikel 2006 som visar att; Recent studies have shown that the endocannabinoid system is involved in the common neurobiological mechanism underlying drug addiction.... (Nya studier har visat att endokannabinoidsystemet är involverat i den vanliga neutrobiologiska mekanism som ligger bakom drogberoende). Genom att endokannabinoidsystemet är delaktigt i hjärnans belöningssystem, är det involverat i beroende även av andra droger såsom nikotin, akohol och opiater.
Att säga att cannabis är ofarligt, baserat på påstådd frånvaro av abstinens - anser jag personligen vara en urusel definition. Tycker du verkligen att det är ett bra sätt att bedöma om en drog (för ja, det ÄR en drog) är "farlig" eller ej?
Hittade följande på KI:s hemsida (från en kurs i beroendemedicin, vilken jag litar mer på än lösa åsikter från någon som verkar vara alldeles för liberalt inställd till droger för min smak...) Cannabinoider Cannabis stimulerar centrala cannabisreceptorer som i sin tur visats stimulera endorfinsystemen. Detta förklarar varför cannabinoider har viss analgetisk effekt, vilket i sin tur är länkad till den euforiserande dopaminfrisättningen i nucleus accumbens.
Rus och rusrisker Vid cannabisrökning uppnås en snabb euforiserande effekt, vanligen kombinerad med koordinationssvårigheter, försämrat omdöme, social avskärmning och förvrängning av tidsupplevelsen. Samtidigt uppkommer ofta rödögdhet, aptitökning (sug efter sötsaker), muntorrhet och tachycardi.
Eftersom cannabinoider har mycket långa halveringstider, THC ca 7 dygn, får missbrukaren mycket lätt en ackumulation av drogen. Ett regelbundet användande oftare än 1-2 gånger per vecka leder till en ackumulering så att en konstant kognitiv påverkan föreligger.
Under detta "kroniska rus" upplever missbrukaren inte eufori utan trötthet och anhedoni och uppfattas av omgivningen ofta som avskärmad, apatisk och oengagerad med brister i tidsuppfattning, spatial förmåga och minne samt försämrad inlärningsförmåga.
Vid intag av stora mängder cannabis under kort tid (t ex p g a intensifierad haschrökning eller extremt cannabinoidhaltiga preparationer) kan ett intoxikationspsykotiskt tillstånd uppstå med såväl positiva schizofreniliknande symtom som desorientering. Enstaka individer kan utveckla plötsliga bisarra beteenden med allvarliga oavsiktligt självdestruktiva handlingar, t ex fall från höga höjder.
Abstinens Förekomsten av specifikt abstinenssyndrom för cannabis har varit omtvistad. Man har även ifrågasatt den beroendeframkallande effekten av cannabinoider med hänvisning till bristen på demonstrerat abstinenssyndrom. I DSM-systemet tas cannabis upp under rubriken substansberoende men något abstinenssyndrom finns inte beskrivet.
Det finns dock nyare forskning, både djur- och humanexperimentell, som talar för ett cannabisspecifikt abstinenssyndrom. Efter någon veckas uppehåll av cannabisintag tycks ett antal individer utveckla ångest, irritabilitet, sömnproblem, svettningar, illamående och bukkramper, vilket påminner om delar av opiatabstinenssyndromet.
Någon specifik behandling är inte känd, eftersom det inte finns kliniskt utprövade cannabisagonister. Den viktigaste komponenten i abstinensbehandlingen är att lindra symtomatiskt och stötta patienten att härda ut under den tid den akuta men långdragna abstinensen pågår.
Ett kvarstående s k amotivationssyndrom är en form av personlighetsförändring som är vanlig efter långvarigt cannabismissbruk och tar sig uttryck i håglöshet, oförmåga att ta initiativ samt sexuellt och socialt ointresse.
Tja, vad ska man säga - ofarlig rekreationsdrog? Tror inte det, enligt min mening är de enda som säger så de som själva brukar och inte kan erkänna att de gör det. Lika illa som de som röker och påstår att de kan sluta när de vill eller de som dricker och säger att de inte alls behöver det...... ___________________
Jag må låta som, och jag kanskr äe det, världens tråkmåns som vill hindra alla andra från att "ha lite kul", men när man VET vad som händer i hjärnan när man tar droger, då är det plötsligt inte så spännande mer. När man inser hur fruktansvär känslig balansen i signalsystemen i hjärnan och kroppen är - då tänker man en gång till. Att MEDVETET gå in och störa och riskera att det blir så fel att det inte rättar till sig?!?!?!?!
THC är godlkänt i vissa länder (Kanada och Nederländerna bl.a.) som ett medel mot illamående orsakat av t.ex. cellgifter vid cancer. Dock är de läkemedel som säljs renframställningar av vissa kemiska strukturer, och ger inte samma typ av "rus" som hel cannabis. Tack och tur att det finns de som kan visa på fakta och inte bara flummar.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:35
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 22:32)  Tror att när du ska dö, är det skit samma, vad du är beroende av...  jag är beroende av hundar! fast nu ska jag nog lägga ner, iaf för ikväll, detta blir bara trams, sitter mest och garvar åt den här tråden fast det är så allvarliga saker som avhandlas.
skål på er!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:36
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 22:33)  det är ganska många som säger att alkohol är harmlöst just EFTERSOM det är lagligt men det finns nog INGEN drog som ställt till med så mycket jävelskap som alkohol. så vi kan lika gärna stänga systembolaget!  Jag har då aldrig hört någon påstå att alkohol är harmlöst.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:36
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 10-12-2009, 22:30)  Skall gå och lägga mig nu men dethär måste jag bara säga ifrån. Holland är ett oerhört liberalt land där det mesta är tillåtet och "social service" består till stor del av frivilliga krafter. De har oerhörda problem med missbrukare, har du tittat in i deras coffeshops där röken ligger tung - inte är det livsglada spirituella ungdomar du ser.
Godnatt allihopa!
Nauti, jag blir ledsen när jag läser din argumentation, har hört det så många gånger förut. Jag med...Jag med..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:37
|

Medlem
Antal inlägg: 387
Medlem nr: 21 848

|
Mina två killar får gärna dricka cider här. Kontrollbart....?
Men fick höra nu från mitt ex att yngsta sonen röker. Jag gör det/gjort det länge och har inte hymmlat med det. Jag ska ta ett snack om rökhosta, dåligt med stålar samt att man blir utesluten idag i disskusioner pga man inte är närvarande med en cigg i munnen.
Jag brukar säga FÖR att jag röker: I´m worth it and I can afford it".....
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:37
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2009, 22:36)  Jag har då aldrig hört någon påstå att alkohol är harmlöst. Inte jag heller faktist, bara att den är laglig..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:38
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 22:33)  det är ganska många som säger att alkohol är harmlöst just EFTERSOM det är lagligt men det finns nog INGEN drog som ställt till med så mycket jävelskap som alkohol. så vi kan lika gärna stänga systembolaget!  Jag tror faktiskt inte någon anser på fullt allvar att alkohol är harmlöst. Man behöver väl bara tänka efter 2 sekunder för att minnas våldtäkter, skador, bråk, dödsfall etc som orsakats av alkohol.......
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:38
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 22:33)  det är ganska många som säger att alkohol är harmlöst just EFTERSOM det är lagligt men det finns nog INGEN drog som ställt till med så mycket jävelskap som alkohol. så vi kan lika gärna stänga systembolaget!  ja, de flesta andra länder har inget systembolag, utan där köper man sitt vin på samma ställe som maten, vilket borde vara en självklarhet eftersom vin i första hand ju är en måltidsdryck. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:43
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2009, 22:36)  Jag har då aldrig hört någon påstå att alkohol är harmlöst. Nej, jag hårdrar naturligtvis jämförelsen med cannabiset. Det är den jämförelsen som är själva poängen i mitt resonemang. Jag framför tanken att vi demoniserar cannabiset så att vi bättre kan leva med ett farligt legalt alkoholbruk.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:44
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 10-12-2009, 22:38)  Jag tror faktiskt inte någon anser på fullt allvar att alkohol är harmlöst. Man behöver väl bara tänka efter 2 sekunder för att minnas våldtäkter, skador, bråk, dödsfall etc som orsakats av alkohol.......  jag tror det, iom att det är LAGLIGT så är det också ok att vara på fyllan. och det vet vi ju alla att det är när man är på fyllan det händer grejer. tyvärr.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 22:50
|
Medlem

|
CITAT (KRT @ 10-12-2009, 22:38)  Jag tror faktiskt inte någon anser på fullt allvar att alkohol är harmlöst. Man behöver väl bara tänka efter 2 sekunder för att minnas våldtäkter, skador, bråk, dödsfall etc som orsakats av alkohol.......  För att inte tala om fruktansvärda trafikincidenter!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 23:50
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 19:13)  Det kan du ju få fundera över. Om jag nu läst in mig på ett ämne, innebär det att jag aktivt utövar det jag argumenterar för? Många körde samma logik i pedofiltråden och i andra trådar. För mig är sambandet inte riktigt så tydligt. Läser inte alla trådar
Sedan måste jag fråga, tror du att man kan bruka cannabis precis som att man kan bruka alkohol? Missbrukar man båda direkt man använder dem eller går det enbart att missbruka cannabis men inte bruka det? Jag anser att man inte kan bruka cannabis eftersom det ger ett skadligt sug direkt efter första användandet
Om man tar ett glas vin på helgen, är man då alkoholist? Om man röker en gång på helgen, är man då missbrukare? På A svarar jag nej, på B svarar jag ja
Kan man inte kalla det för dravel om det är baserat på ingenting alls och stämmer väldigt dåligt överens med verkligheten? OM det hade varit så, ja CITAT (Gudrun i Göteborg @ 10-12-2009, 19:36)  Handlar den här tråden om cider? Mina barn fick det på fredagskvällarna när vi alltid hade fest/mys. Det var inte starkcider, men ändå. Jag har inga samvetskval för det. Barna har vuxit upp och blivit rekorderligt folk  Med cider menar jag med alkohol, inte den vanliga alkoholfria. Iaf häromkring är det en vanlig partydryck bland ungdomar 4.5 och 7%
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|