Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 6 7 8 9 10 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ska tonåringar få dricka cider m.m. hemma?
          herkules
          Inlägg 11-12-2009, 11:33
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Nauti @ 11-12-2009, 10:38) *
          Jag har inte påstått att du inte har koll. Jag har också direkta erfarenheter av hur alkoholen påverkar personer och hur illa det kan gå och jag tycker därför att det är underligt och sjukt att ett bruk av alkohol är helt okej och t.o.m. uppmuntras. Man gör reklam för sprit och i vissa fall blir man i princip utfryst om man inte vill bruka alkohol. Men när det kommer till cannabis, då får alla moralpanik och skriker knark, beroendeframkallande, livsfarligt, inkörsport och om man skall tro dem så hamnar man i rännstenen inom en vecka.

Jag tycker att cannabis skall vara lagligt och jag ser väldigt gärna alternativ till alkohol som social drog! Jag med många andra har väldigt dåliga erfarenheter av alkohol och jag har därför väldigt svårt att förstå hur man kan skilja på dessa två och påstå att alkohol är en mycket bättre och mindre farlig drog än cannabis, där allt de kan om drogen är sådant de lärt sig från antidrogpropagandan, som sällan eller i princip aldrig tar upp alkohol på samma sätt. Som jag ser det så uppmuntrar man till att använda en farligare och mer destruktiv drog än att använda en mindre farlig drog, det tycker jag är underligt.

Vad kriminaliseringen baseras på kan man ju kolla på i t.ex. USA och liknande, där den om jag inte minns fel narkotikaklassades först med en bunt rasistiska argument som enda grund. Tidigare hade det varit ett tvång på att alla bönder var tvungna att odla hampa.

Du får gärna förtydliga vad du menar när du säger att man mycket väl kan bli fast efter så litet som en pipa. Det här gäller förmodligen väldigt få om ens några droger. Om man har en missbrukarpersonlighet, dåliga gener och är uppväxt i en dålig miljö är det givetvis mycket lättare att fastna för olika droger. Men som jag ser det är det ju inte i själva drogens förmåga att skapa ett beroende utan på personen i fråga.

Det går att bli beroende av det mesta på det viset så det är inte särskilt intressant tycker jag. Visst kan man bli psykiskt beroende av cannabis som med så mycket annat och visst kan man få ett sug efter att röka igen om man gillade upplevelsen, men kan man utifrån det påstå att man är beroende? Jag ser inte hur man kan bli beroende efter att ha rökt en pipa cannabis.

Hur menar du att ett bruk av cigaretter inte påverkar en persons liv? Har du varit i närheten av folk som försöker sluta röka eller har glömt sina cigaretter? De är inte alltid trevliga att vara i närheten av och de mår inte precis bra själva. Det du gör är att påstå att nikotin inte är en dålig drog eftersom man alltid har tillgång till det. Skulle inte detsamma kunna sägas för många andra droger?

Vill du hitta negativa effekter av nikotin och sätta dig in i så har du en väldig massa läsning framför dig. Att det finns ett starkt samband mellan att sluta med nikotin och en depression är ju allmänt känt. Varför skulle det vara så omöjligt att man kan bli deprimerad av att röka cigaretter när man mår allmänt sämre av det såväl fysiskt som psykiskt?

De som röker vet att det är skadligt, ingen kan undgå det. Däremot är det som bekant väldigt svårt att bryta ett nikotinmissbruk och medför en hel del komplikationer. Det är bra mycket svårare att sluta röka cigaretter än det är att sluta röka cannabis. Som jag ser det skall alla droger som på något vis är skadliga och beroendeframkallande antingen förbjudas för att vara konsekvent eller så skall alla släppas fria och så får individen själv bestämma huruvida den vill bruka drogen eller inte.

Jag vet flera som brukar alkohol på det vis du nämner och även de som påstår sig göra det, även om det sker på ett sätt som jag skulle kalla för missbruk. Jag vet även flera som brukar cannabis i precis samma syfte. Jag ser inga som helst problem med att bruka droger ansvarsfullt och på ett kontrollerat sätt och det tycker jag skall vara upp till varje individ att göra om den så vill. Om den däremot får problem och bruket börjar övergå till ett missbruk är situationen däremot annorlunda och då får personen antingen göra någonting åt problemet själv eller om den inte klarar av det så skall den få söka hjälp. Jag ser hellre att skatteintänkter från en försäljning av cannabis och andra droger går till just detta missbrukarstöd. Jag ser mycket hellre det än att stora resurser läggs på någonting så orealistiskt som drogbekämpning och ett drogfritt samhälle. Det har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas, människan har under hela sin tid brukat olika droger av alla dess slag för alla möjliga ändamål. De resurser som slösas på att försöka få bort drogerna ur samhället har ju knappast gett resultat, vad som i stället skett är att man kastat en djävla massa pengar is sjön, gynnat kriminell verksamhet ofta i form av organiserad brottslighet och stigmatiserat en relativt stor grupp inom den svenska befolkningen.

Jag håller helt med dig i att man borde satsa på att minska lidandet och ge hjälp till personer med drogrelaterade problem. Därför vill jag att fokus läggs där och inte på att bekämpa droger på det ineffektiva sätt som det sköts på i dag. Jag vill hellre se att drogerna blir fria att använda, att all form av reklam för droger skall totalförbjudas, att man skall göra det lagom svårt att få tag på substanserna och att man ger information i form av objektiva fakta i stället för att försöka använda sig av skrämseltaktiker som i många fall får motsatt effekt och resulterar i att främst ungdomar tappar förtroendet för de som informerar om droger och underskattar farorna med dem.

Jag vill också att det skall strävas efter ett mindre drogbruk om det innebär ett problem. Jag ser inte att ett så utbrett drogbruk som man kan se hos exempelvis koffein, orsakar några större problem och därför tycker jag inte att man behöver sträva efter ett sådant mål.

Det du nämner angående att man kan gilla känslan av en upplevelse så mycket att man vill göra om det ser jag inte som någonting negativt, inte så länge man inte känner att man MÅSTE göra om det. Om vi tar exemplet med koffein som drog, om jag går till ett kafé och dricker en kopp välbryggt kaffe där jag gillar smaken, lukten, kaféupplevelsen och koffeinruset så kanske jag bestämmer mig för att gå till kaféet igen eller börjar dricka kaffe hemma. Om det ger positiva upplevelser och det inte är direkt skadligt, vad är då problemet med att bruka drogen? Det finns många som är helt fast för koffein och vad skulle inte hända i Sverige om man totalförbjöd all import av koffeinhaltiga produkter? Exemplet kanske inte är så välformulerat men jag tror du förstår vad jag menar. Att det är en drog innebär inte automatiskt att det är någonting negativt, vi har alltid brukat olika droger för olika ändamål och det är en del av våran kultur som inte kommer att försvinna. Därför är det meningslöst att bekämpa den på det sätt som sker i dag och jag ser hellre till att man fokuserar på att minska det lidande som kan uppstå på grund av drogmissbruk i alla dess former.

Att många börjar med cannabis och slutar med andra droger har ju som jag redan nämnt inte särskilt mycket med drogens egenskaper i sig att göra utan det tillgängliggörande av andra droger det ger när man kommer i kontakt med cannabis via människor som säljer cannabis och en hel del annat. Om man fastnar i ett missbruk så ser jag det som mycket svårare att få hjälp med dagens samhällsklimat än om vi hade en mer öppen och tolerant attityd. Jag tänker åter igen nämna Holland som ett exempel på detta och det finns en hel del statistik som tyder på fördelarna med den taktiken.

Jag håller helt med dig på det sista du skriver om att sprida saklig och objektiv fakta i stället för att sprida skräckpropaganda. Alla borde ha tillgång till pålitlig information om de droger som finns tillgängliga och jag anser att man alltid borde sätta sig in i fördelar, nackdelar, effekter och bieffekter m.m. som den drog man funderat på att testa ger. Det finns ju faktiskt ingenting som tyder på att cannabis är fysiskt beroendeframkallande trots att det genomförs en hel del studier på just cannabis. Så därför är det väl dumt att påstå det och gå emot såväl forskning som mångas erfarenheter. Att det är helt ofarligt påstår jag inte. Att det påverkar hjärnan är ju uppenbart och är själva anledningen till att drogen brukas.

bra skrivet!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-12-2009, 11:40
          Länk hit: #142

Gäster

Jag är en gammal socialarbetare och har jobbat en del med missbruksproblematik. Har arbetat på behandlingshem och i kommunal missbruksvård. Har en hel del erfarenhet av direkt behandlingsarbete med narkotika och alkoholmissbrukare. Har också startat upp behandling riktat till enbart kvinnor.

Var under fem år chef för kommunens samlade resurser för hjälp till missbrukare.

Har placerat ett stort antal ungdomar på "hem för vård eller boende" ....och har sett åtskilliga ungdomar gå ner sig i missbruk.

Inläggen från Nauti och Koi har jag hört många gånger och dethär är vad många föräldrar möts av när de börjar förstå att något är fel...klassisk argumentation!

Skuldbeläggandet av farsans lördagsgrogg, pålästa ungdomar med rationella och intelligenta argument om varför vi bör legalisera droger och varför cannabis är är att föredra framför farsans "dagen efter"...

Det är inte lätt att vara förälder i den situationen...

Jag har varit i Amsterdam och mött en del av de holländska socialarbetarna och även i Cambridge i England. Drogproblemen bland ungdomarna är oerhört stora, att få perspektiv på saker och ting är nyttigt. Det framstod med all önskvärd tydlighet att Sveriges drogpolitik är framgångsrik trots att man ibland misströstade.

I England och Holland har man gett upp och koncentrerar sig enbart på s.k. skadelindring dvs mildra de sociala och medicinska skadorna av missbruket. I Cambridge besökte jag ett projekt riktat till missbrukande ungdomar. Där delade man ut droger, amfetaminpreparerade cigarretter t.ex. - unga mammor kom med sina barnvagnar, påtagligt påverkade, för att hämta sina doser. Man gjorde den bedömningen att det var bättre att de hämtade sin drog på centret än att det blev bråk, stök, prostitution, langning ...i lägenheten. Några kontroller gjordes inte och alla som har någon erfarenhet av drogmissbruk vet att man gärna fyller på med illegala droger också. Det läcker en hel del från legal drogutdelning...

Massor med tidskrifter fanns som delades ut. De var gjorda som serieteckningar för att attrahera ungdomar och budskapet var att lära sig hur man injicerar rätt och hur man undviker Hiv smitta. Kommer bl.a. ihåg ett argument för hur man skiljer på artärer och vener och "kan så många diabetiker lära sig hur man injicerar insulin kan du också...!

Denhär typen av vård kallas "harm reduce" och är väl vanlig i hela Europa numera. Kan väl också säga att innan HIV/AIDS spridningen så brydde sig myndigheterna inte särskillt mycket om missbrukare men genom den stora spridningsrisken och genom den allt ökade brottsligheten som drabbade tredje person var man tvungen att göra något om än inte särskilt framgångsrikt.

Citera
          Nauti
          Inlägg 11-12-2009, 11:48
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Gunilla T @ 11-12-2009, 11:40) *
          Det är inte lätt att vara förälder i den situationen...

Jag har varit i Amsterdam och mött en del av de holländska socialarbetarna och även i Cambridge i England. Drogproblemen bland ungdomarna är oerhört stora, att få perspektiv på saker och ting är nyttigt. Det framstod med all önskvärd tydlighet att Sveriges drogpolitik är framgångsrik trots att man ibland misströstade.

I England och Holland har man gett upp och koncentrerar sig enbart på s.k. skadelindring dvs mildra de sociala och medicinska skadorna av missbruket. I Cambridge besökte jag ett projekt riktat till missbrukande ungdomar. Där delade man ut droger, amfetaminpreparerade cigarretter t.ex. - unga mammor kom med sina barnvagnar, påtagligt påverkade, för att hämta sina doser. Man gjorde den bedömningen att det var bättre att de hämtade sin drog på centret än att det blev bråk, stök, prostitution, langning ...i lägenheten. Några kontroller gjordes inte och alla som har någon erfarenhet av drogmissbruk vet att man gärna fyller på med illegala droger också. Det läcker en hel del från legal drogutdelning...

Massor med tidskrifter fanns som delades ut. De var gjorda som serieteckningar för att attrahera ungdomar och budskapet var att lära sig hur man injicerar rätt och hur man undviker Hiv smitta. Kommer bl.a. ihåg ett argument för hur man skiljer på artärer och vener och "kan så många diabetiker lära sig hur man injicerar insulin kan du också...!

Denhär typen av vård kallas "harm reduce" och är väl vanlig i hela Europa numera. Kan väl också säga att innan HIV/AIDS spridningen så brydde sig myndigheterna inte särskillt mycket om missbrukare men genom den stora spridningsrisken och genom den allt ökade brottsligheten som drabbade tredje person var man tvungen att göra något om än inte särskilt framgångsrikt.
          Nej, det är aldrig lätt att förespråka någonting utan vettiga och genomtänkta argument eller fakta som kan backa upp det man står för om man nu inte är en väldigt duktig retoriker och argumentatör d.v.s. men det är nog inte de flesta föräldrar.

Din åsikt om Sveriges jämfört med Hollands narkotikapolitk är det många icke-drogbrukande människor som inte håller med om. Det gick ett reportage på tv om just detta för inte så länge sedan vilket var ganska intressant. Det handlade om hur vi skulle gynnas av att lägga fokus mer på skadereducering och den som var emot det hade inte mycket konkret att komma med direkt. Det var mer i stil med "droger är droger och skall därför vara förbjudna".

Den okontrollerade utdelning av droger på det vis du beskriver är givetvis ingenting jag är för och jag har aldrig hört det beskrivas på det sätt du just gjorde. Det är ju klart negativt, men jag tror ändå att skadereducering är effektivare än att försöka eliminera droger i samhället, det kommer aldrig att ske.

Att rikta sig till folk som redan brukar droger som kräver den typen av kunskap med den informationen du nämner ser jag inget som helst fel med. Att rikta sig till människor som inte brukar droger och speciellt barn tycker jag låter väldigt negativt.

Som jag med många andra ser det så är det en effektivare metod än den narkotikapolitik vi har i dag, med den kan man lika gärna spola ner pengarna i toaletten.

Redigerat av Nauti: 11-12-2009, 11:51

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          pejori
          Inlägg 11-12-2009, 11:56
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Nu handlar den här tråden mer om droger än vad den var avsedd för...
          Snälla nauti, istället för att envisas med att kapa andras trådar för eget syfte...Starta en egen drog-tråd!!!!
          TS har bett om att tråden ska återgå till ursprunget...
          Respektera det!!!!

Redigerat av pejori: 11-12-2009, 12:10

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          herkules
          Inlägg 11-12-2009, 12:01
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Nauti @ 11-12-2009, 09:26) *
          Då skulle ju alltså cannabis orsaka irreparabla skador, men studier visar ju på att effekterna är temporära och att kroppen blir helt återställd efter att personen slutat röka. Fast det kanske inte gäller för ett långvarigt och intensivt bruk av drogen, det tror givetvis inte jag heller att det är nyttigt varken fysiskt eller psykiskt.
          Halveringstiden som nämndes tidigare i låg ju kring sju dagar för restprodukterna, det tycker jag inte låter så fasligt mycket, på vilket sätt orsakar cannabis permanenta skador och hur yttrar de sig? Jag har hört mycket litet av det förutom från drogdesinformationssidorna, vilkas påståenden jag inte hittat några säkra källor till. Jag är intresserad om du sitter på någonting intressant smile.gif

jag har erfarenhet som jag inte har läst mig till så jag vet att röker man brass dagligen i 30 års tid så är man inte den skarpaste kniven i lådan sen.
          krökar man dagligen i 30 år så lever man förmodligen inte.
          så visst sätter droger sina spår om man använder dem under lång tid. men något annat trodde du ju inte heller.
          jag har inga andra säkra källor än de av mina gamla polare som fortfarande lever, jag har heller inte brytt mig i att forska i saken, jag vet det jag vet eftersom jag ser det dagligdags.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Koi
          Inlägg 11-12-2009, 12:08
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 9 156

Gunilla, det känns oerhört glädjande att du placerar mig och Nauti i ett fack. Det gör det hela bara ännu mer seriöst.

Jag välkomnar med öppna armar konceptet harm reduction då det är den enda mänskliga vägen att gå.
          Som du borde veta så är det enormt mycket pengar som spenderas på lagliga och olagliga droger, Detta leder till att det gör det väldigt svårt att stoppa handeln av droger oavsett den legala statusen. Oavsett om det kan leda till fängelse eller är lagligt så vill folk berusa sig ibland.

Jag antar att legalisering av droger är det enda humana på sikt. Men det är viktigt att skilja på lätta och tunga droger samtidigt.

Detta eftersom historien verkar tyda på att oavsett straff så brukar folk i en viss utsträckning droger ändå, vad är då mest humant, att ge dessa människor det de vill ha och har valt en själva att använda. Eller att de köper det svart, utan någon kontroll av produkten eller för den delen en möjlighet att beskatta produkten.
          Det är nog dessutom mer kostsamt då polisiära åtgärder och sociala åtgärder är kostsamma.
          Jag tror inte att någon som blir kriminaliserad är särskilt samarbetsvillig med myndigheter i det läget.

Jag håller med om att det kanske inte vore särskilt roligt att släppa heroin och amfetamin fritt. Men sådana tunga och verkligen fysiskt beroendeframkallande droger kan man skriva ut på recept till missbrukare.
          Ransonera ut det till dom.

Men din syn på Storbritanien och Holland beror inte enbart på drogerna det är nog politiken, levnadsförhållandena och mycket annat som bidrar till en större andel utsatta.

Prata med t.ex. Ted Goldberg han är upplyst i detta ämne.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-12-2009, 12:16
          Länk hit: #147

Gäster

Ted Goldberg har jag diskuterat mycket med - han var bl.a. min lärare i sociologi på högskolan.

Citera
          Nauti
          Inlägg 11-12-2009, 12:24
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (herkules @ 11-12-2009, 12:01) *
          jag har erfarenhet som jag inte har läst mig till så jag vet att röker man brass dagligen i 30 års tid så är man inte den skarpaste kniven i lådan sen.
          krökar man dagligen i 30 år så lever man förmodligen inte.
          så visst sätter droger sina spår om man använder dem under lång tid. men något annat trodde du ju inte heller.
          jag har inga andra säkra källor än de av mina gamla polare som fortfarande lever, jag har heller inte brytt mig i att forska i saken, jag vet det jag vet eftersom jag ser det dagligdags.
          Jo, om det handlar om ett 30-årigt dagligt bruk så påverkas nog personen väldigt mycket av det jämfört med hur den skulle varit om den inte hade brukat någon drog alls. Men över sådana tidsperioder gör nog ganska små vardagliga saker oavsett vad det gäller, ganska stor skillnad så det är ju knappast specifikt för droger. Jag tycker bara att legalisering i skadereducerande syfte är en bättre idé än dagens system och jag förespråkar även ett ansvarsfullt användande av droger om man nu skall använda droger över huvud taget smile.gif

CITAT (pejori @ 11-12-2009, 11:56) *
          Nu handlar den här tråden mer om droger än vad den var avsedd för...
          Snälla nauti, istället för att envisas med att kapa andras trådar för eget syfte...Starta en egen drog-tråd!!!!
          TS har bett om att tråden ska återgå till ursprunget...
          Respektera det!!!!
          Som vanligt skall allting skyllas på mig märker jag tongue.gif

Redigerat av Nauti: 11-12-2009, 12:28

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          pejori
          Inlägg 11-12-2009, 12:30
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 14:38) *
          Att röka cigaretter och cannabis har nog inte mycket till samband? Det finns många som röker cannabis men som undviker tobak och alltid har gjort det.

Ja, att säga att barnen inte får dricka medan man själv gör det är nog inte någon bra metod för att få dem att lyssna.

Jag tror nog också på den metoden, men den kan också slå fel som sagt.

Det var inte riktat mot dig. Jag säger bara att det är väldigt många föräldrar som tror att deras barn är små änglar medan det faktiskt inte ser ut så när föräldrarna inte är i närheten tongue.gif

[b]Det var här du började Nauti, första sidan, så det finns igen annan att skylla på!!!!
          Återgå till ursprungsfrågan!!![/b]

CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 21:51) *
          Jag skulle gärna se cannabis legaliseras för medicinskt bruk av många fler anledningar och symptom än bara för cancersjuka. Det finns en hel del bevisade medicinska användningsområden för cannabis.

Kanske borde en ny tråd startas angående det här ämnet i stället?

Synd att du inte följde din egen uppmaning här på sidan två...

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Nauti
          Inlägg 11-12-2009, 12:32
          Länk hit: #150

Medlem

CITAT (pejori @ 11-12-2009, 12:30) *

[b]Det var här du började Nauti, första sidan, så det finns igen annan att skylla på!!!!
          Återgå till ursprungsfrågan!!![/b]
          Synd att du inte följde din egen uppmaning här på sidan två...
          Sedan fortsatte ämnet vidare i den här tråden. Jag trodde inte att det skulle bli någon vidare diskussion men det blev det.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 11-12-2009, 12:34
          Länk hit: #151

Medlem

CITAT (Nauti @ 11-12-2009, 12:32) *
          Sedan fortsatte ämnet vidare i den här tråden. Jag trodde inte att det skulle bli någon vidare diskussion men det blev det.

Kanske för att du retar upp folk med påståenden du klippt ut från drogliberala sidor, och som är helt emot den vetenskapliga faktan.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Nauti
          Inlägg 11-12-2009, 12:35
          Länk hit: #152

Medlem

CITAT (pejori @ 11-12-2009, 12:34) *
          Kanske för att du retar upp folk med påståenden du klippt ut från drogliberala sidor, och som är helt emot den vetenskapliga faktan.
          Tvärtom, jag påstår saker som jag läst utifrån vetenskapliga fakta som går emot drogmoståndarnas grundlösa argument baserade på 5% fakta och 95% fantasi i bästa fall.

Tänker du på någonting specifikt som jag nämner som går emot vetenskapliga fakta?

Redigerat av Nauti: 11-12-2009, 12:36

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 11-12-2009, 12:37
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (pejori @ 11-12-2009, 12:34) *

Men snälla - starta en tråd om droger eftersom trådskaparen vill att ämnet ska återgå till vad det handlade om - jag har inte läst tråden - i o för sig så är väl cider en drog också.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 11-12-2009, 12:37
          Länk hit: #154

Medlem

CITAT (Nauti @ 11-12-2009, 12:35) *
          Tvärtom, jag påstår saker som jag läst utifrån vetenskapliga fakta som går emot drogmoståndarnas grundlösa argument baserade på 5% fakta och 95% fantasi i bästa fall.

Tänker du på någonting specifikt som jag nämner som går emot vetenskapliga fakta?

Återgå till ursprungsfrågan!!!!

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          KRT
          Inlägg 11-12-2009, 13:50
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

För att återgå till ursprungsfrågan, så tror jag det kan vara en bra idé att föräldrarna till barn/tonårngar som umgås faktiskt träffas och sätter sig ner och diskuterar saken. Hur man ställer sig, vad olika personer har för olika åsikter etc. Om inte annat är det ett jättebra sätt att bemöta "alla andra får".
          Dessutom, om man säötter sig ner och diskuterar kan man försöka komma fram till en gemensam policy, och försöka hitta gemensamma förhållningssätt. Det blir också enklare för tonåringen att hålla sig till en viss uppsättning regler/riktlinjer om kompisarna har samma att leva efter.

Kanske inte direkt svar på frågan, men ett råd till TS är alltså att prata med fler av dotterns kompisar och tillsammans försöka enas om ett gemensamt förhållningssätt.

(Vad gäller tidigare diskussionen vill jag bara säga till Koi att du får skratta eller gråt,a precis hur mycket du vill - trevligt att jag kan roa någon. Och Nauti, du vill inte tro att cannabis påverkar kroppen, du tror tom att det görs mycket forskning? Det är fel - eftersom det är en drog göra INTE mycket forskning. Men eftersom det absolut inte går att kommunicera med folk med gelé i öronen kommer jag inte ens att försöka i fortsättningen och önskar Koi och Nauti allt gott.)

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          netaave
          Inlägg 11-12-2009, 16:24
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (KRT @ 11-12-2009, 13:50) *
          För att återgå till ursprungsfrågan, så tror jag det kan vara en bra idé att föräldrarna till barn/tonårngar som umgås faktiskt träffas och sätter sig ner och diskuterar saken. Hur man ställer sig, vad olika personer har för olika åsikter etc. Om inte annat är det ett jättebra sätt att bemöta "alla andra får".
          Dessutom, om man säötter sig ner och diskuterar kan man försöka komma fram till en gemensam policy, och försöka hitta gemensamma förhållningssätt. Det blir också enklare för tonåringen att hålla sig till en viss uppsättning regler/riktlinjer om kompisarna har samma att leva efter.

Kanske inte direkt svar på frågan, men ett råd till TS är alltså att prata med fler av dotterns kompisar och tillsammans försöka enas om ett gemensamt förhållningssätt.

Det gjordes redan i klassen i 7an, vi är också flera föräldrar (läs mammor) i hennes gäng som fortfarande kollar upp med varandra, men det finns också dom som aldrig bryr sig. Nu går dom alla på gymnasiet i olika skolor på olika orter men håller hop här hemma i byn, i år t.ex. så ska många av dom vara här i vårt hus på nyår. Vi är naturligtvis hemma och det troliga är att dom äter med oss och våra gäster, sen fortsätter fira själva på en annan våning. Tradition är också att alla sover över. Men det är som sagt sällan problem då ingen av dom här dricker.

Det som gjorde att jag startade tråden är att en annan mamma och jag började diskutera och hon var av den åsikten att cider 2.25% kan alla barn dricka hur små dom än är, det likställde hon med läsk och 4.5% var väl inte heller så farligt det kunde man väl köpa ut åt dom utan fara.

Boken befinner sig i denna flyttkarusell vi har nu troligen i en låda eller kasse mitt i ett kaos (dottern ska flytta och hennes rum ska göras i ordning till mitt arb.rum, nuv arb.rum ska bli gästrum o.s.v)
          Den är utgiven av Gatulangningsgruppen och FMN i samverkan, Vi har fått 2 ex förmodligen ett med var dotter, 1 var lila och 1 rosa med mjuka pärmar stor som en halv A5, titeln är "Ditt barn och droger" eller nåt liknande. Måste ju vara fler än vi som fått den även på detta forum. När vi fick den med äldsta dottern alltså när hon gick i 6an hade vi den som utgångspunkt för en slags samtalskvällar om droger inför deras flytt till högstadieskolan som då haft problem med några ungdomar som rökte på.
          Vi hade ut en av poliserna på den roteln som föreläsare, Eje Gustavsson och jag vet att han verkligen underströk det där med att vi skulle vara uppmärksamma även på rökning därför att "kan man inte röka, så röker man heller inte hasch" och att det var också han som hade skrivit så i boken. Lika så både står det där och jag vet att han sa att "första pipan orsakar en så skön känsla att den som upplevt den bara vill tillbaka till det, när så småningom inte det ruset räcker, provas nya och tyngre droger"
          Detta har jag också senare hört hon från FMN, MajBritt Nyströms son, som idag är ute och pratar med barn på skolor om sitt f.d. missbruk, föreläsa om på skolan när yngsta gick där, det var också hans erfarenhet och känsla att det varit precis så. Hade han inte rökt hade han inte provat hasch, och hade han inte tagit det där första haschruset hade det inte blivit som det blev.
          Så det spelar ingen roll hur vissa försöker diskutera med mig om just det, jag har min åsikt klar sen länge och har inte för avsikt att ändra på den, tycker jag fått den info som behövs av de som faktiskt måste veta detta bäst, en utövare som blivit "frisk" och en polis på den roteln som såg det här i sin dagliga gärning. smile.gif

Kan vi NU återgå till att diskutera detta som tråden skapades för?

--------------------

Citera
          skånepåg
          Inlägg 11-12-2009, 16:30
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/218837...latet-i-sverige

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          KRT
          Inlägg 11-12-2009, 16:32
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (netaave @ 11-12-2009, 16:24) *
          Det gjordes redan i klassen i 7an, vi är också flera föräldrar (läs mammor) i hennes gäng som fortfarande kollar upp med varandra, men det finns också dom som aldrig bryr sig. Nu går dom alla på gymnasiet i olika skolor på olika orter men håller hop här hemma i byn, i år t.ex. så ska många av dom vara här i vårt hus på nyår. Vi är naturligtvis hemma och det troliga är att dom äter med oss och våra gäster, sen fortsätter fira själva på en annan våning. Tradition är också att alla sover över. Men det är som sagt sällan problem då ingen av dom här dricker.

Det som gjorde att jag startade tråden är att en annan mamma och jag började diskutera och hon var av den åsikten att cider 2.25% kan alla barn dricka hur små dom än är, det likställde hon med läsk och 4.5% var väl inte heller så farligt det kunde man väl köpa ut åt dom utan fara.

Men så himla bra!!! Att ni har diskuterat ihop er om en policy och håller på den! Att man hjälper varandra och har koll även på andras barn. Jag tror faktiskt det upplevs som en stor trygghet även av barnen/tonåringarna.

Ang cider, visserligen är 2,25% inte mycket, men aldrig att jag skulle ge ett barn det. Varför skulle man, om barn ska ha det festligt kan man dricka läsk, och om det ärnså kan liställas med lösk så varför köpa något som är mycket dyrare och innehåller alkohol???? Däremot skulle jag mycket väl konna tänka mig att köpa det till min tonåring om det ska vara lite extra festligt (obs tonåring från 13 och uppåt). 4,5 % är systemetvara och även om jag skulle kunna tänka mig att köpa det för konsumtion hemma, skulle jag aldrig köpa det till mina barn och låta de ta med det till fest. Menvisst, när barnet fyller 18 kan de lagligen köpa det ute, så efter den åldern är det kanske en annan sak än innan.....
          Jag skulle vilja säga att det på ett sätt är värre med cider än t.ex. vin - för söt 4,5% cider smakar ganska mycket som läsk och man kan lätt häva i sig en hel del. Vin är svårare att dricka som saft, och öl vet jag inte (för det dricker jag inte alls smile.gif).... Alltså, ju mindre alkohol man smakar ju lömskare är det egentligen.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          LasseB
          Inlägg 11-12-2009, 16:35
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Då tillhör din granne de 20% som tycker att det är OK och du och jag tillhör de 80% som tycker att det inte är OK
          Statistiken talar för sig själv denna gång
          Läs gärna SvD pappersvarianten idag om detta

Citera
          netaave
          Inlägg 11-12-2009, 16:41
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (KRT @ 11-12-2009, 16:32) *
          Men så himla bra!!! Att ni har diskuterat ihop er om en policy och håller på den! Att man hjälper varandra och har koll även på andras barn. Jag tror faktiskt det upplevs som en stor trygghet även av barnen/tonåringarna.

Ang cider, visserligen är 2,25% inte mycket, men aldrig att jag skulle ge ett barn det. Varför skulle man, om barn ska ha det festligt kan man dricka läsk, och om det ärnså kan liställas med lösk så varför köpa något som är mycket dyrare och innehåller alkohol???? Däremot skulle jag mycket väl konna tänka mig att köpa det till min tonåring om det ska vara lite extra festligt (obs tonåring från 13 och uppåt). 4,5 % är systemetvara och även om jag skulle kunna tänka mig att köpa det för konsumtion hemma, skulle jag aldrig köpa det till mina barn och låta de ta med det till fest. Menvisst, när barnet fyller 18 kan de lagligen köpa det ute, så efter den åldern är det kanske en annan sak än innan.....
          Jag skulle vilja säga att det på ett sätt är värre med cider än t.ex. vin - för söt 4,5% cider smakar ganska mycket som läsk och man kan lätt häva i sig en hel del. Vin är svårare att dricka som saft, och öl vet jag inte (för det dricker jag inte alls smile.gif).... Alltså, ju mindre alkohol man smakar ju lömskare är det egentligen.....

Ja både cider o alkoläsk är lömska. Jag skulle nog försöka undvika även 2.25 till dom var lite äldre än 13 iaf. Och 4.5 går helt bort till dom kan köpa själva.

CITAT (LasseB @ 11-12-2009, 16:35) *
          Då tillhör din granne de 20% som tycker att det är OK och du och jag tillhör de 80% som tycker att det inte är OK
          Statistiken talar för sig själv denna gång
          Läs gärna SvD pappersvarianten idag om detta

Synd att det inte står i nätdelen också för papparsdelen finns nog inte här.

--------------------

Citera

10 sidor V  « < 6 7 8 9 10 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 00:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon