| |
|
  |
Ska tonåringar få dricka cider m.m. hemma? |
|
|
|
|
10-12-2009, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (netaave @ 10-12-2009, 17:08)  Jag tror skolornas information är bra mkt bättre nu för tiden också än när vi gick, därför kanske många inte ens börjar med sprit eller cigaretter. Det har jag inte märkt av. Det var inte länge sedan jag fick höra sådant dravel, tyvärr
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 18:55
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Jag betvivlar att det är skolornas propaganda som avhåller ungdomarna från att börja röka, det är nog snarare den allmänna uppfattningen om rökning. Förr var det lite klass på rökning, hjälten i filmerna rökte alltid och så vidare. Idag är det lågutbildade och folk med problem som röker. Och då menar jag absolut inte det som ett angrepp på rökarna här inne, utan som en mer generell bild av hur det ändrat sig
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 18:55
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 10-12-2009, 18:51)  Jag tror inte att de flesta rökarna testar cannabis, men jag är övertygad om att de flesta som använder cannabis också röker, eller har rökt. Vill man testa sådant har man säkerligen också testat annat "förbjudet" tidigare Det är inte den uppfattning jag fått. Många verkar t.o.m. ta avstånd från tobaksbruk och ha gjort det trots att de aktivt brukar cannabis. Cannabis är väl det lättaste av de lätta drogerna att få tag i och det kan väl finnas vissa saker som lockar där som inte finns hos någon av de lagliga drogerna. Som jag sade, man får leta upp objektiv information, väga nackdelar mot fördelar och väga sitt beslut på den grunden. De flesta brukar väga nackdelarna med rökning framför fördelarna som är ganska få.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 19:02
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Snöflinga @ 10-12-2009, 18:27)  Rätta mig om jag har fel men jag har blivit informerad om att hasch kan man ta i te eller snorta För övrigt är det lite konstigt att en 18:onåring kan beställa in alkohol på krogen men icke handla på systemet  och om det är så att någon handlar ut alkohol till h* blir den straffad som langare  Tänker inte du på det där vita pulvret nu? Kokain kom jag precis p åatt det heter. I övrigt håller jag med dig
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 19:09
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 18:51)  Det har jag inte märkt av. Det var inte länge sedan jag fick höra sådant dravel, tyvärr  Är du missbrukare själv? Du verkar så insatt och kan och vet allt bäst! Du resonerar också som en typisk förnekare. CITAT (Huggorm @ 10-12-2009, 18:55)  Jag betvivlar att det är skolornas propaganda som avhåller ungdomarna från att börja röka, det är nog snarare den allmänna uppfattningen om rökning. Förr var det lite klass på rökning, hjälten i filmerna rökte alltid och så vidare. Idag är det lågutbildade och folk med problem som röker. Och då menar jag absolut inte det som ett angrepp på rökarna här inne, utan som en mer generell bild av hur det ändrat sig Jag tror det är både ock.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 19:13
|

Medlem

|
CITAT (netaave @ 10-12-2009, 19:09)  Är du missbrukare själv? Du verkar så insatt och kan och vet allt bäst! Du resonerar också som en typisk förnekare. Det kan du ju få fundera över. Om jag nu läst in mig på ett ämne, innebär det att jag aktivt utövar det jag argumenterar för? Många körde samma logik i pedofiltråden och i andra trådar. För mig är sambandet inte riktigt så tydligt. Sedan måste jag fråga, tror du att man kan bruka cannabis precis som att man kan bruka alkohol? Missbrukar man båda direkt man använder dem eller går det enbart att missbruka cannabis men inte bruka det? Om man tar ett glas vin på helgen, är man då alkoholist? Om man röker en gång på helgen, är man då missbrukare? Kan man inte kalla det för dravel om det är baserat på ingenting alls och stämmer väldigt dåligt överens med verkligheten?
Redigerat av Nauti: 10-12-2009, 19:23
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 19:31
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 19:13)  Det kan du ju få fundera över. Om jag nu läst in mig på ett ämne, innebär det att jag aktivt utövar det jag argumenterar för? Många körde samma logik i pedofiltråden och i andra trådar. För mig är sambandet inte riktigt så tydligt.
Sedan måste jag fråga, tror du att man kan bruka cannabis precis som att man kan bruka alkohol? Missbrukar man båda direkt man använder dem eller går det enbart att missbruka cannabis men inte bruka det?
Om man tar ett glas vin på helgen, är man då alkoholist? Om man röker en gång på helgen, är man då missbrukare?
Kan man inte kalla det för dravel om det är baserat på ingenting alls och stämmer väldigt dåligt överens med verkligheten? Hur står det till egentligen Nauti? Varför ställer du såna korkade frågor? Varför tror du att du vet allting så mycket bättre än andra om du inte själv missbrukat det ena eller det andra?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 19:39
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2009, 19:31)  Hur står det till egentligen Nauti? Varför ställer du såna korkade frågor? Varför tror du att du vet allting så mycket bättre än andra om du inte själv missbrukat det ena eller det andra? Vilka frågor var korkade? Jag tror att jag vet mer eftersom jag läst på mer och baserar inte mina åsikter och kunskaper på FMN:s information.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 19:43
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 10-12-2009, 19:36)  Handlar den här tråden om cider? Mina barn fick det på fredagskvällarna när vi alltid hade fest/mys. Det var inte starkcider, men ändå. Jag har inga samvetskval för det. Barna har vuxit upp och blivit rekorderligt folk  Det fick mina tjejer också och dom har varken blivit rökare, alkoholister eller knarkare. CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 19:39)  Vilka frågor var korkade? Jag tror att jag vet mer eftersom jag läst på mer och baserar inte mina åsikter och kunskaper på FMN:s information. Du kan väl inte veta hur mycket andra läst på och vad eller vilka erfarenheter andra har. Lägg ner din besserwisserattityd så kanske det kan bli lite intressanta diskussioner någon gång.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 19:48
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2009, 19:43)  Det fick mina tjejer också och dom har varken blivit rökare, alkoholister eller knarkare. Du kan väl inte veta hur mycket andra läst på och vad eller vilka erfarenheter andra har. Lägg ner din besserwisserattityd så kanske det kan bli lite intressanta diskussioner någon gång. Tydligen så kan jag det. Jag vet att FMN absolut inte är en pålitlig källa och de spyr ur sig samma dravel som alltid och det är samma myter som vandrar hit och dit när det gäller olika droger och olika länder. Det finns ingen statistik eller dokumentation som tyder på många av de saker de påstår sig veta. Med tanke på de tidigare inläggen kan man ju förutsätta att folk inte är särskilt insatta också. Det är litet skillnad på kokain och cannabis xP
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 20:47
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 19:48)  Tydligen så kan jag det. Jag vet att FMN absolut inte är en pålitlig källa och de spyr ur sig samma dravel som alltid och det är samma myter som vandrar hit och dit när det gäller olika droger och olika länder. Det finns ingen statistik eller dokumentation som tyder på många av de saker de påstår sig veta.
Med tanke på de tidigare inläggen kan man ju förutsätta att folk inte är särskilt insatta också. Det är litet skillnad på kokain och cannabis xP Med ditt sätt att argumentera, har du om inte annat, en framtid inom försäkringskassan. Dom kan ostraffat dömma ut en hel yrkeskår (läkarnas kompetens) och sätter sig över andras åsikter utan någon nyansering eller hänsyn till omständigheter. Allt som inte faller dej på läppen är trams och okunskap...Undrar vem som har den största okunskapen, den som varit med, eller den som bara läst det som passar dom???
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 20:54
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 20:47)  Med ditt sätt att argumentera, har du om inte annat, en framtid inom försäkringskassan. Dom kan ostraffat dömma ut en hel yrkeskår (läkarnas kompetens) och sätter sig över andras åsikter utan någon nyansering eller hänsyn till omständigheter. Allt som inte faller dej på läppen är trams och okunskap...Undrar vem som har den största okunskapen, den som varit med, eller den som bara läst det som passar dom???
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 20:56
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
jag tycker folk som dricker är dumma i skallen. så nä - tonåringar ska inte få dricka alkohol förrän de kan köpa det själva på bolaget eller krogen.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
10-12-2009, 20:59
|
Gäster

|
Fast de kan köpa de på krogen från de fyller arton år. Så när de är arton kan jag kanske tycka att de kan smaka. Men jag skulle inte låta dem ha förfest hemma, aldrig i livet.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 21:05
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Problemet i vår familj var med sonen, som har en 3 ½ år äldre syster. Hur gör man med en 17-åring som har en egen alkoholleverantör i familjen. (Detta är snart 10 år sen, men jag minns situationen väl)
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 21:08
|
Medlem

|
CITAT (Meriona @ 10-12-2009, 20:59)  Fast de kan köpa de på krogen från de fyller arton år. Så när de är arton kan jag kanske tycka att de kan smaka. Men jag skulle inte låta dem ha förfest hemma, aldrig i livet. Dom får köpa på krogen och dom får arbeta på systembolaget vid arton, men inte köpa ut... Knepigt. nu gälde frågan en sjutonåring, och där är det tvärstopp. Dom får inte köpa alkoholcider alls, om dom är under arton(räknas som folköl) och absolut inte starkcider... CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 21:05)  Problemet i vår familj var med sonen, som har en 3 ½ år äldre syster. Hur gör man med en 17-åring som har en egen alkoholleverantör i familjen. (Detta är snart 10 år sen, men jag minns situationen väl) Inte mycket man kan göra, mer än att försöka förklara för båda vad som gäller och vad som händer den som köper ut till minderårig... Sedan får man se till, hur ofta och hur mycket det rör sig om, och hur mycket den underårige dricker. Är det överkonsumtion, får man vara strängare. Det är knivigt när äldre syskon handlar ut...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 21:11
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Sonen har alltid lyckats hantera sitt alkoholintag, men det var ju inte lätt att veta då...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 21:12
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 20:47)  Med ditt sätt att argumentera, har du om inte annat, en framtid inom försäkringskassan. Dom kan ostraffat dömma ut en hel yrkeskår (läkarnas kompetens) och sätter sig över andras åsikter utan någon nyansering eller hänsyn till omständigheter. Allt som inte faller dej på läppen är trams och okunskap...Undrar vem som har den största okunskapen, den som varit med, eller den som bara läst det som passar dom??? Vem här har varit med? Har du sett nivån på diskussionen? Att bara ha läst på och har FMN som källa tyder väl knappast på någon egentlig kunskap i ämnet? Jag har läst en hel del och jag har läst om såväl nackdelar som fördelar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-12-2009, 21:14
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 21:11)  Sonen har alltid lyckats hantera sitt alkoholintag, men det var ju inte lätt att veta då... Kanske förmaningarna och förklaringarna fastnade ändå... Mer kan man inte göra, såvida man inte vill sätta dit sitt andra barn. Man märker om ungarna blir fulla ofta, och då handlar man på annat sätt, men visst är man orolig, innan man sitter med facit i handen...  Tror också att äldre syskon, drar öronen åt sig, om dom ser småsyskonen dricka för mycket och för ofta. Då köper dom kanske inte ut lika mycket/ofta.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|