Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blomsterlandet VS andra kedjor, vad tycker ni ?
          flaxss
          Inlägg 11-12-2009, 13:27
          Länk hit: #1

Gäster

hejsan

angående en tråd där det skrivits om blomsterlandet tänkte jag att jag gör en ny, då jag gärna vill ha fler synpunkter.

ni kan läsa tråden här

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=93880

ja ni ser vad tråden handlar om.

jag tycker blomsterlandet är mycket bättre än plantagen både vad gäller skötsel och namn.
          kedjan bogrönt tycker jag också är bra och ibland bättre än blomsterlandet och plantagen.

märkningen av växter görs oftast redan hos odlaren/grossisten (både butikens egen märkning/odlarens). alltså butikerna sätter inte egna namn på växterna. men på perenner, träd, buskar, krukväxter får man med etikett med namn eller är det på klistrat på krukan eller får man med etiketter med beställningen som personalen själva sätter i krukorna. sedan är det upp till varje butik att prissätta och sätta ditt namnskyltar, odlingsråd och att märka om om så behövs.

kedjorna har också egna skyltar som kommer med egna växterna och där tycker jag det stämmer sämst på plantagens växter. jag har inte jobbat i denna ''avdelning'' så jag kan inte säga hur det går till exempelvis var eller hur märkning utförs på egna varor.

detta kan ju då skilja från butik till butik hur noga dom är med skyltar. dom butiker jag jobbat i både bogrönt (2butiker) och blomsterlandet (1butik i år) har dom varit väldigt noga med att sätta ut skyltar och priser och ev annonser/kampanjer. men både kvalitén och skötseln och kunskapsnivån skiljer ju från butik till butik.

jag handlar mycket och tycker det är roligt att handla växter och därför besöker jag olika butiker och många gånger. och detta är vad jag tycker

plantagen - väldigt fint och pråligt, mycket inhyrd personal så jag tycker kunskapsnivån varierar. dock har jag varit i butiker där kunskapen är högre och sådant varierar såklart. jag tycker det är fel namn rätt så ofta exempelvis plantagen i Tagne (göteborg) hittar man ofta stavfel både i text och i namn och fel namn (då menar jag i skyltar som dom själva gjort). på förtrycka skyltar/etiketter är det såklart oftat rätt namn och inga stavfel. det känns som ett varuhus för växter men det är nog deras stil så mycket är väldigt stelt och det ska in mycket och säljas ut mycket och tänker kanske mindre på skötseln. en av de plantagen jag besöker mest har dom jätte fina och bra växter av hög kvalite och dom har mycket ovanliga växter. skyltningen och textning under året är sisådär inte jätte bra.

men ofta så hittar man döda växter och på sensommaren-hösten förfaller ute avdelningen TOTALT dom bara lämnar det och då ser det inte alls kul ut.

inne avledningen är alltid snyggt och rent och fina och välväxta växter. så där har jag inte mycket att skriva om, och skyltning och sånt är snyggt och ser bra ut inga fel. har nästan aldrig hittat döda växter inne. hittat någon lite svårare växt där någon så tråkig ut. dock en sak har dom växter på utfärslning så bryr dom sig inte om det verkar det som så de borden med rea växter ser förgävligt ut och där kunde man hålla det snyggare.

Blomsterlandet - liknar plantegen i del i hur butikerna ska vara men dom är ändå mer individuellt än plantagen tycker jag. kunskapsnivån tycker jag generellt sett är högre. märkningen/skyltningen tycker jag är bra har inte hittat namnfel där jag jobbat men sådant kan ju skilja. skötseln har varierat mellan butikerna, en del butiker har det varit mycket dött och ohyra och det är inte trevligt i andra butiker har samtliga växter varit friska och fina, förutom rea växterna som har sett lite halvdåliga ut men det är väl rätt normalt. uteavdelningen på dom butiker jag varit på har varit ganska tråkig och ett litet sortiment och ganska vanliga växter. och dom rea ut det väldigt snabbt och mycket och får snabbt in nytt för säsongen.

inneavdelningen har varit roligare ett brett sortiment och ibland en del ovanlig och roligt men ändå mycket vanligt. skötseln/ohyra har varierat från butik till butik. jag tycker inte att hela kedjan är dålig eller skiter i ev fel.

Bogrönt - är mer individuellt än övriga kedjor tycker jag, på bogrönt får jag mer en känsla av en riktig plantskola. och här varierar det väldigt mycket i skötsel och växter kvalité inom dom olika butikerna. därav tycker jag det är svårt att skriva om dessa. en del plantskolor har kvar sin egna loggor och ändå med i kedjan, medans andra strikt följer bogrönt färger och loggor. en del har ett väldigt ovanligt och exklusivt sortiment medan andra har ett mer vanligt och tråkigt sortiment. generellt sett tycker jag kvalitén är bra och kunskapsnivån är hög och bra skötta butiker.

det är lite om vad jag tycker om kedjorna/butikerna vad tycker ni om märkningen, skötseln, kvalitén m.m. ?? tycker ni att det varierar eller kan man i förväg döma ut hela kedjan ?

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-11-2025, 18:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon