|
Alexander-VG-zon3
11-12-2009, 13:27
hejsan angående en tråd där det skrivits om blomsterlandet tänkte jag att jag gör en ny, då jag gärna vill ha fler synpunkter. ni kan läsa tråden här http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=93880ja ni ser vad tråden handlar om. jag tycker blomsterlandet är mycket bättre än plantagen både vad gäller skötsel och namn. kedjan bogrönt tycker jag också är bra och ibland bättre än blomsterlandet och plantagen. märkningen av växter görs oftast redan hos odlaren/grossisten (både butikens egen märkning/odlarens). alltså butikerna sätter inte egna namn på växterna. men på perenner, träd, buskar, krukväxter får man med etikett med namn eller är det på klistrat på krukan eller får man med etiketter med beställningen som personalen själva sätter i krukorna. sedan är det upp till varje butik att prissätta och sätta ditt namnskyltar, odlingsråd och att märka om om så behövs. kedjorna har också egna skyltar som kommer med egna växterna och där tycker jag det stämmer sämst på plantagens växter. jag har inte jobbat i denna ''avdelning'' så jag kan inte säga hur det går till exempelvis var eller hur märkning utförs på egna varor. detta kan ju då skilja från butik till butik hur noga dom är med skyltar. dom butiker jag jobbat i både bogrönt (2butiker) och blomsterlandet (1butik i år) har dom varit väldigt noga med att sätta ut skyltar och priser och ev annonser/kampanjer. men både kvalitén och skötseln och kunskapsnivån skiljer ju från butik till butik. jag handlar mycket och tycker det är roligt att handla växter och därför besöker jag olika butiker och många gånger. och detta är vad jag tycker plantagen - väldigt fint och pråligt, mycket inhyrd personal så jag tycker kunskapsnivån varierar. dock har jag varit i butiker där kunskapen är högre och sådant varierar såklart. jag tycker det är fel namn rätt så ofta exempelvis plantagen i Tagne (göteborg) hittar man ofta stavfel både i text och i namn och fel namn (då menar jag i skyltar som dom själva gjort). på förtrycka skyltar/etiketter är det såklart oftat rätt namn och inga stavfel. det känns som ett varuhus för växter men det är nog deras stil så mycket är väldigt stelt och det ska in mycket och säljas ut mycket och tänker kanske mindre på skötseln. en av de plantagen jag besöker mest har dom jätte fina och bra växter av hög kvalite och dom har mycket ovanliga växter. skyltningen och textning under året är sisådär inte jätte bra. men ofta så hittar man döda växter och på sensommaren-hösten förfaller ute avdelningen TOTALT dom bara lämnar det och då ser det inte alls kul ut. inne avledningen är alltid snyggt och rent och fina och välväxta växter. så där har jag inte mycket att skriva om, och skyltning och sånt är snyggt och ser bra ut inga fel. har nästan aldrig hittat döda växter inne. hittat någon lite svårare växt där någon så tråkig ut. dock en sak har dom växter på utfärslning så bryr dom sig inte om det verkar det som så de borden med rea växter ser förgävligt ut och där kunde man hålla det snyggare. Blomsterlandet - liknar plantegen i del i hur butikerna ska vara men dom är ändå mer individuellt än plantagen tycker jag. kunskapsnivån tycker jag generellt sett är högre. märkningen/skyltningen tycker jag är bra har inte hittat namnfel där jag jobbat men sådant kan ju skilja. skötseln har varierat mellan butikerna, en del butiker har det varit mycket dött och ohyra och det är inte trevligt i andra butiker har samtliga växter varit friska och fina, förutom rea växterna som har sett lite halvdåliga ut men det är väl rätt normalt. uteavdelningen på dom butiker jag varit på har varit ganska tråkig och ett litet sortiment och ganska vanliga växter. och dom rea ut det väldigt snabbt och mycket och får snabbt in nytt för säsongen. inneavdelningen har varit roligare ett brett sortiment och ibland en del ovanlig och roligt men ändå mycket vanligt. skötseln/ohyra har varierat från butik till butik. jag tycker inte att hela kedjan är dålig eller skiter i ev fel. Bogrönt - är mer individuellt än övriga kedjor tycker jag, på bogrönt får jag mer en känsla av en riktig plantskola. och här varierar det väldigt mycket i skötsel och växter kvalité inom dom olika butikerna. därav tycker jag det är svårt att skriva om dessa. en del plantskolor har kvar sin egna loggor och ändå med i kedjan, medans andra strikt följer bogrönt färger och loggor. en del har ett väldigt ovanligt och exklusivt sortiment medan andra har ett mer vanligt och tråkigt sortiment. generellt sett tycker jag kvalitén är bra och kunskapsnivån är hög och bra skötta butiker. det är lite om vad jag tycker om kedjorna/butikerna vad tycker ni om märkningen, skötseln, kvalitén m.m. ?? tycker ni att det varierar eller kan man i förväg döma ut hela kedjan ?
Jag har alltid gillat Blomsterlandet bättre än Plantagen tills för ett tag sedan då Blomsterlandet där jag bor sköter sina växter dåligt och dessutom var personalen ganska dryga och otrevliga. På plantagen ser växterna bättre ut, utbudet är större och personalen var trevliga. Så just nu föredrar jag Plantagen framför Blomsterlandet, åker jag någon annanstans skulle jag nog däremot handla på Blomsterlandet.
Amaryllis
11-12-2009, 14:10
Jag tycker tvärtom - tycker att Plantagen har det mycket fräschare och vackrare än Blomsterlandet, där är det lite si och så.
Tomas N
11-12-2009, 14:31
Av de stora kedjorna som jag har i min närhet tycker jag Blomsterlandet är bättre, men det beror kanske på att "min" Plantagenbutik är så erbarmligt dåligt skött. Ofta har man inte vattnat växterna man har till försäljning - hörde att 20 % vissnar ner och måste kastas. De flesta i personalen fattar inte vad man frågar om - de skulle lika gärna kunna sälja skruvar och muttrar. Dessutom tycker jag att de höjt priserna ordentligt på senare tid. Som tur är har det nyligen öppnat en liten privat handelsträdgård som jag hellre åker till än de stora kedjorna. De har välskötta, knalliga plantor till lägre pris.
CITAT (Amaryllis @ 11-12-2009, 14:10)  Jag tycker tvärtom - tycker att Plantagen har det mycket fräschare och vackrare än Blomsterlandet, där är det lite si och så. Tycker plantagen är kunnigare och bättre på omvårdnaden av sina växter än blomsterlandet, även om jag helst inte handlar på någon av dom.. Måste jag välja, blir det plantagen... Blomsterlandet är en lågprisbutik och man ska vara medveten om, att man får vad man betalar för...
Åsa, mälardalen zon 2
11-12-2009, 15:24
Jag tror inte man kan säga att någon kedja är bättre än en annan. Ofta är det ju butikschefen det beror på, det är ju dom som väljer ut vilka som ska anställas och det är även butikschefen som ska hålla uppe standarden + peppa personalen så de gör ett bra jobb, så är det dåligt vattnat, smutsigt etc. kan det tyda på dåligt ledarskap i den butiken.
Bortsett från några mindre plantskolor (som väl mest har uteväxter) har vi bara Plantagen i närheten, i Malmö däremot finns även Blomsterlandet, och dessutom Hornbach och Bauhaus.... Har handlat en del på Plantagen, gjorde riktiga fynd där på rean i höstas, och när jag ville ha tips på braskamintåliga växter var personalen mycket hjälpsam. Om de sedan hade helt rätt är kanske en annan sak - men å andra sidan är det ju skitsvårt att rekommendera växter till det innomhusklimatet som jag beskrev, så bara att det var två stycken och de försökte tycker jag är bra. Har en pytteliten blomhandel i byn, men jag har bara köpt en azalea där en gång och det var inte deras fel att jag satte den inne i rummet och det blev för varmt  Däremot är deras prisnivå ungefär dubbelt så hög som Plantagen, och de har ett mycket mycket begränsat utbud (inte ens några ovanliga eller roliga växter, bara samam som överallt annars men dyrare....) så där lär jag inte bli stamkund
Alexander-VG-zon3
11-12-2009, 15:44
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-12-2009, 15:24)  Jag tror inte man kan säga att någon kedja är bättre än en annan. Ofta är det ju butikschefen det beror på, det är ju dom som väljer ut vilka som ska anställas och det är även butikschefen som ska hålla uppe standarden + peppa personalen så de gör ett bra jobb, så är det dåligt vattnat, smutsigt etc. kan det tyda på dåligt ledarskap i den butiken. ja det är det jag menar, att mycket varierar från butik till butik. därav kan man heller ej döma ut en kedja helt och hållet i förväg och säga att alla är dåliga. dock så kan man kanske se vilken vilken kedja som har mest dåligt skötta butiker. för mig har det blivit plantagen mest av att dom låter det förfalla rätt mycket när det inte är säsong (på de butiker jag varit på). och kanske istället väljer bogrönt eller blomsterlandet. men som redan skrivit det finns både bra och dåliga butiker i alla kedjor. CITAT (KRT @ 11-12-2009, 15:25)  Har en pytteliten blomhandel i byn, men jag har bara köpt en azalea där en gång och det var inte deras fel att jag satte den inne i rummet och det blev för varmt  Däremot är deras prisnivå ungefär dubbelt så hög som Plantagen, och de har ett mycket mycket begränsat utbud (inte ens några ovanliga eller roliga växter, bara samam som överallt annars men dyrare....) så där lär jag inte bli stamkund  Interflora tycker jag har väldigt höga priser på växter och även andra mindre blomsterbutiker. de ända gångerna jag handlar mycket på plantagen är under rea, då blir det en hel del bra fynd men sedan har dom ju 50-70% och ibland 80% så det blir ju att man plockar med sig mycket.
CITAT (KRT @ 11-12-2009, 15:25)  Bortsett från några mindre plantskolor (som väl mest har uteväxter) har vi bara Plantagen i närheten, i Malmö däremot finns även Blomsterlandet, och dessutom Hornbach och Bauhaus.... Har handlat en del på Plantagen, gjorde riktiga fynd där på rean i höstas, och när jag ville ha tips på braskamintåliga växter var personalen mycket hjälpsam. Om de sedan hade helt rätt är kanske en annan sak - men å andra sidan är det ju skitsvårt att rekommendera växter till det innomhusklimatet som jag beskrev, så bara att det var två stycken och de försökte tycker jag är bra. Har en pytteliten blomhandel i byn, men jag har bara köpt en azalea där en gång och det var inte deras fel att jag satte den inne i rummet och det blev för varmt  Däremot är deras prisnivå ungefär dubbelt så hög som Plantagen, och de har ett mycket mycket begränsat utbud (inte ens några ovanliga eller roliga växter, bara samam som överallt annars men dyrare....) så där lär jag inte bli stamkund  Sedan får man se lite till sitt eget kunnande också. Vet man vad man köper, och vet hur man ska vårda den, är det väl ok. att handla i sådanna butiker... Jag har hittat en del felmärkt som gått betydligt billigare än "orginalnamnade" växter. Även misskötta, kan man få billigt, och vet man hur man gör, är det inga problem... Köper mycket på mindre handelsträdgårdar och på COOP, som har en utmärkt växtavdelning. Blommsterlandet här, har mycket misskött och mycket ohyra på sina krukväxter... CITAT (flaxss @ 11-12-2009, 15:44)  /.../ de ända gångerna jag handlar mycket på plantagen är under rea, då blir det en hel del bra fynd men sedan har dom ju 50-70% och ibland 80% så det blir ju att man plockar med sig mycket. Så gör jag med. Jag passar på när tillfälle erbjuds...
octachoron
11-12-2009, 15:51
Den lokala Blomsterlandsbutiken är väldigt välskött. Alla växter tas om hand och vattnas samt de som börjar bli gamla osv säljs på rea medan de fortfarande är odlingsvärda. Jag har aldrig köpt något som jag är missnöjd med. Personalen är glad och villig att ta reda på de saker som de inte känner till när man frågar om växterna. Om ingen i butiken vet (sker ibland på helger) så får man gärna ringa nästa vecka och få svaret. Sortimentet är mindre än på Plantagen, speciellt detta år så har vissa utomhusväxters antal gått ner. Blomsterlandet har ibland speciella utställningar/föreläsningar vilket saknas på Plantagen.
På Plantagens stora butik hinner de inte med vattningen eller så är den inte prioriterad på högsäsong så ofta är plantorna inomhus ganska torra. Även fast vissa plantor är överblommade och knappast kan kallas perenner i det nordsvenska klimatet så säljs de sällan på rea förrän de är i stort sett döda. Få som man träffar på bland personalen kan något om växterna och när man till slut får svar på någon fråga så känner man sig oftast ovänligt bemött för att man stört personalen i deras arbete. En hel del växter på utomhusavdelningen, bl a rosor och klematis, är väldigt "optimistiskt" zonmärkta. Ingen annan blomsterhandel skulle sälja vissa av sorterna i Norrland. Känns som om sortimentet är bestämt i Danmark? Däremot har Plantagen väldigt fina och billiga fuchsiasticklingar på våren (rekommenderas). Det är dåligt med fullständiga sortnamn på många växter, speciellt de lite dyrare som stamrosor och stamfuchsior. Ibland vet man inte om det är en perenn, bienn eller ettåring som man köper pga bristen på information på ettiketter. Också lite jobbigt när man är ute på utomhusavdelningen och hittar något intressant och prismärkningen saknas (tex gul ring på etiketten som inte finns med på prisanslagen som har många andra färgringar).. Då är det jobbigt att gå genom hela den stora butiken för att hitta personal och fråga om pris.
Både Plantagen och Blomsterlandet har haft kraftiga prisökningar i år, vissa lokala mindre blomsterhandlare har nu samma pris. Om jag kommer ihåg rätt så var Plantagen ganska mycket billigare förra året.
Blomsterlander "känns" bättre än Plantagen för min del men rent faktiskt är det nog ingen skillnad hoppas jag Mina Blomsterlandet i Nacka och Norrköping är OK oftast hittar jag vad jag söker men jag är attan så misstänksam mot billig import tror inta ett träd och buskar odlade i mellansuropa inte kommer att må helt bra hos oss. Pratar man med trädfolk så säger väl dom att man inte kan ta plantskoleträd i Skåne för att sätta i Dalarna
Piccante
11-12-2009, 17:07
Plantagen är en ren lågpriskedja lite som blomsterhandelns svar på Lidl. Det finns många duktiga anställda på Plantagen men de har även extrapersonal från bemanningsföretag som ofta är studenter och vet inget om växter eller skötsel. Det märks tyvärr på kvällar när bara extraanställd personal håller igång affären den sista timme före stängning.
Blomsterlandet är i regel välskötta tycker jag med bra personal och som någon skrev utställningar och aktiviteter.
CITAT (Markus_H @ 11-12-2009, 17:07)  Plantagen är en ren lågpriskedja lite som blomsterhandelns svar på Lidl. Det finns många duktiga anställda på Plantagen men de har även extrapersonal från bemanningsföretag som ofta är studenter och vet inget om växter eller skötsel. Det märks tyvärr på kvällar när bara extraanställd personal håller igång affären den sista timme före stängning.
Blomsterlandet är i regel välskötta tycker jag med bra personal och som någon skrev utställningar och aktiviteter. Det är väl där det brister. Tycker nog att man ska ha åtminstånde baskunskaper i det arbete man är anstäld att göra. Sedan är det väl inte kvälls/extrapersonalen som ansvarar för märkning och inköp. Det är väl butiksansvarig och fast personal som ska sköta den biten.
Åsa, mälardalen zon 2
11-12-2009, 17:54
När det gäller märkning och inköp är det nog högre upp man får gå, plantagen och liknande har centrala inköpare som köper in varorna (och som tidigare påpekats, växterna märks inte av butiken utan i leden före) det är inte varje butik som shoppar växter de får snarare listor från den centrala inköpsavdelningen med föreslag på mängd av varje sort som passar för butiken. Och sedan får butikens ansvarige beställa utifrån listorna som inköpsavdelningen ansvarar för.
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 17:40)  Tycker nog att man ska ha åtminstånde baskunskaper i det arbete man är anstäld att göra. håller med dig. där jag bor är blomsterlandet snäppet bättre än plantagen, men inte är det mycket. personal jag mött har haft bristfällig kunskap i båda butiker. gällande skötsel i butiken tycker jag att blomsterlandet är bättre, eftersom plantagen till och från är dåliga på att blocka bort vissna/döende växter.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-12-2009, 15:24)  Jag tror inte man kan säga att någon kedja är bättre än en annan. Ofta är det ju butikschefen det beror på, det är ju dom som väljer ut vilka som ska anställas och det är även butikschefen som ska hålla uppe standarden + peppa personalen så de gör ett bra jobb, så är det dåligt vattnat, smutsigt etc. kan det tyda på dåligt ledarskap i den butiken. Håller helt med om att det kan vara ledarskapet som brister. Jag har själv jobbat på en plantagenbutik där personalen var utarbetad och otrevlig mot både kunder och ny personal. I mina ögon berodde detta på att chefen inte tog sitt ansvar som chef och skötte sina sysslor. Chefen var väldigt trevlig men dennes fel var att i stället för att göra chefsuppgifterna gick denne ut och jobbade mer på golvet än tog tag i att få en fungerande butik med mer personal. Som ny blev man slängd att klara sig så gott det gick utan ngn som var ansvarig för att lära upp en och ge en en ordentlig introduktion. All personal skulle där kunna göra alla sysslor, vilket orsakade mer stress än det bidrog till butiken. Det kunde innebära att man ena stunden skulle jobba med inneväxterna för att därefter stå i kassan och slutligen sköta torrvaror och uteväxter. Ganska korkat upplägg kan jag tycka då inget blev ordentligt fullgjort. Man skulle alla hjälpas åt att besvara telefonsamtal, vilket tog en evighet av tiden man hade att jobba. Det skulle kopplas än hit och än dit, springas och kollas om ngn vara fanns inne osv. Näe en omorganisering var verkligen behövligt på det stället!! För mig som var ny både inom att jobba på butik och som trädgårdsmästare blev detta alldeles för mycket negativ stress så jag bestämde mig snabbt för att gå tillbaka till mitt gamla jobb. Jag har oxå personligen bestämt mig för att aldrig mer handla på denna plantagenbutiken då jag anser att de inte värnar om sina anställda.
smuleborg
14-12-2009, 20:52
Vi driver upp det mesta själva. Det lilla vi handlar handlar vi på Zetas (trädgård) och Weibulls Sveavägen (krukväxter). Pellissticklingar från en näthandlare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|