När man får eller byter till sig frön från ”vanliga” trädgårdstokar eller när man skickar efter från STA-fröförmedling….Har ni samma krav på grobarhet som om ni köper fröna från en välrenommerad frösäljare?
När jag sår ”hemfrön” så vet jag ju att de inte är ”grotestade” och vill de inte gro så tänker jag att det är otur både för mig som fått fröna och för den som i god tro skänkt/bytt bort dem. Lika tänker jag när det gäller frön från STA.
Jag har en bekant som blir ytterst upprörd om frön inte vill gro och tanken att det ev. skulle kunna vara hennes eget fel eller andra omständigheter som orsakar avsaknaden av groddar finns inte. Hon ältar fram och tillbaka vilket besvär hon haft med dessa sterila frön och kostnaden för jord mm. Följden blir ju att jag är mycket försiktig när det gäller att dela med mig av mina egna frön till henne.
Hur reagerar ni….Blir ni upprörda om det inte gror eller rycker ni på axlarna och tänker att det var ju i alla fall roligt så länge det varade?
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|