Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Världens lyckligaste folk", Om rasismen i Danmark
          Gunilla T
          Inlägg 23-12-2009, 11:27
          Länk hit: #1

Gäster

Lena Sundström är den svenska journalisten som sa upp sig från sitt arbete och flyttade till Danmark under ett år för att försöka förstå vad som händer i vårt grannland. Boken är välskriven av en skarpsynt journalist som lyckas behandla ett så svårt ämne som rasism utan att peka finger och överlåter till läsaren att dra egna slutsatser.

Jag måste ärligt säga att jag inte varit medveten om utvecklingen i Danmark trots Muhammed teckningar....

Det politiska etablissemanget har steg för steg anammat Danske Folkeparti och Pia Kjaersgaard vars rasistiska "reformer" gradvis blir både sanningar och lag i det danska samhället.

Boken tvingar mig som läsare att konfronteras med mina egna fördomar och uppfattningar...jag har alltid varit övertygad om att burka och slöja är detsamma som kvinnoförtryck och därför enkelt att ta avstånd ifrån...nu är jag inte lika säker längre och det är väl så det förhåller sig med alla våra fördomar, enkla svar på svåra frågor är lättare att bära än tvivel och inre konflikter.

Det går inte att läsa boken utan att dra paralleller med vad som nu händer i Sverige...det var såhär det började en gång i Danmark också.

Jag såg debatten mellan Jimmie Åkesson och Maud Olofsson där vår ministers tillkortakommanden var mer än pinsamma.

I Danmark var det länge skamligt att rösta på Danske Folkeparti men numera har partiet, med hjälp av de andra partierna, blivit rumsrent och misstanken infinner sig att samma sak håller på att hända här.

Citera
          4:an
          Inlägg 23-12-2009, 11:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

Du behöver inte bara misstänka att det är på gång att hända här....det är så! Det finns en smygrasism som är väletablerad i vårt samhälle. Vi i min familj möter den ofta och då oftast i form av att folk nämner min mans namn och säger "ja, men inte han, honom känner vi ju!" Jag brukar då säga...:"Lär då känna de andra också"

Citera
          Piccante
          Inlägg 23-12-2009, 13:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (4:an @ 23-12-2009, 11:31) *
          Du behöver inte bara misstänka att det är på gång att hända här....det är så! Det finns en smygrasism som är väletablerad i vårt samhälle. Vi i min familj möter den ofta och då oftast i form av att folk nämner min mans namn och säger "ja, men inte han, honom känner vi ju!" Jag brukar då säga...:"Lär då känna de andra också"

tummenupp.gif
          Så bra kommentar!

Danmark är ruskigt för man har skapat en så skev bild av verkligheten. Jag såg en dansk ekonom på tv för ett tag sedan so msa att med Danmark låga befolkningstillväxt och "äldreboom" som många västländer upplever då befolkningen blir ldre så är det bara en tidsfråga innan de måste ha en omfattande arbetskraftsdominerad för att klara välfärden och inte förlora i skattekraft. Men Dansk folkeparti har odlat myten om att all invandring bara drar ned ekonomin och att danskarna klarar sig bäst själva. Näringslivet håller inte med dom men får inget genomslag i debatten. I Sverige har SD samma retorik att allt ses i svart och vitt utan att sätta det i relation till andra faktorer.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-12-2009, 13:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det finns en del att säga om Lena Sundströms bok, som hon var vänlig nog att signera åt mig under ett seminarium på bokmässan i september. Lena är rapp och underhållande, men hon skriver som en typisk journalist. Det är korta och tankeväckande avslutade små episoder lämpliga som en krönikor i en avisa. Hon borde grävt djupare och hon borde bättre kunnat svara på om den danska smittan kommer att drabba oss också.
          (Nu låter jag kanske överdrivet negativ, vilket blir lite märkligt då jag faktiskt rekommenderat boken till Gunilla)

Åtminstone tre fakta/slutsatser bär jag med mig:
          1. Majoriteten i Danmark tycker rejält illa om Dansk folkeparti
          2. De etablerade partierna har blivit främlingsfientliga i avsikt att möta hotet från DF
          3. Massmedia har massivt ökat fokuseringen på invandrarfrågan ooch sett till att den blivit central i den politiska debatten

DFs framgångar handlar framförallt om vad man har lyckats med under punkt 2 och 3. Det är alltså inte partiets valframgångar (12 - 15 procent) som är det mest illavarslande utan hur politiker och media dansar efter Pia Kjaersgaards pipa...

Redigerat av Aqvakul: 23-12-2009, 13:47

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 23-12-2009, 14:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Men
          Var det inte så att det som ny demokrati krävde på 1990-talet, som ansåg främligsfientligt, senar återfanns hos "vanliga" partier?

och
          SD krävde för några år sedan obligatiska svenska prov för invandrare...... Vilket riksdagsparti har det på sitt program idag?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-12-2009, 14:27
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Men man skall också komma ihåg att dom har stora problem med kriminella invandrargäng i framför allt Köpenhamn. Det är såpass illa att det pågår ett underjordiskt krig mot Hells Angels. Gangsteruppgör och regelrätta avrättningar passar inte riktigt in i den gemytliga danska vardagen...

Citera
          gnon49
          Inlägg 23-12-2009, 14:32
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Måste man bära slöja eller burka för att bli accepterad inom dom egna leden är det givetvis förtryck. Tyvärr finnas det förtrycket. Är bara att höra vad muslimska företrädare i Sverige säger och uttalar sig om detta.
          Påminner lite om prästeväldet i Sverige på artonhundratalet. Kunde islam ta steget in i tjugonde århundradet vore mycket vunnet. Ett reformerat islam med företrädare som är mindre bokstavstrogna skulle göra underverk i många människors negativa syn på islam.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-12-2009, 14:36
          Länk hit: #8

Moderator

CITAT (gnon49 @ 23-12-2009, 14:32) *
          Måste man bära slöja eller burka för att bli accepterad inom dom egna leden är det givetvis förtryck. Tyvärr finnas det förtrycket. Är bara att höra vad muslimska företrädare i Sverige säger och uttalar sig om detta.
          Påminner lite om prästeväldet i Sverige på artonhundratalet. Kunde islam ta steget in i tjugonde århundradet vore mycket vunnet. Ett reformerat islam med företrädare som är mindre bokstavstrogna skulle göra underverk i många människors negativa syn på islam.

Det finns naturligtvis, men det är inte i dessa länder som det är krig så folk behöver fly. Islam tex. på balkan, turkiska delen av turkiet och i Marocko skiljer sig mycket från den i Kurdistan, Afghanistan och Somalia

Citera
          Piccante
          Inlägg 23-12-2009, 15:19
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Ralf @ 23-12-2009, 14:21) *
          Men
          Var det inte så att det som ny demokrati krävde på 1990-talet, som ansåg främligsfientligt, senar återfanns hos "vanliga" partier?

och
          SD krävde för några år sedan obligatiska svenska prov för invandrare...... Vilket riksdagsparti har det på sitt program idag?

Det är väl inget riksdagsparti som har det på programmet idag då Svenskt folkeparti FP avslog det på sin stämma nyligen.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-12-2009, 15:45
          Länk hit: #10

Medlem

Två råd för att undvika den danska siuationen:

Nyhetsförmedlare: Gör inte invandrarfrågan större än den är, det bara legitimerar SD.

Politiker: Fiska inte röster i främlingsfientliga vatten, det bara legitimerar SD.

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-12-2009, 15:57
          Länk hit: #11

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 23-12-2009, 15:45) *
          Politiker: Fiska inte röster i främlingsfientliga vatten, det bara legitimerar SD.

Det där är en intressant balansgång. Skall man som etablerat parti strama upp flyktingpolitiken och på så vis ta röster från SD men samtidigt legitimera dom, eller skall man fortsätta på en generös linje och förlora väljare till SD? Uppenbarligen är det en ganska stor andel av de röstberättigade som vill ha strängare regler eftersom det blivit en så viktig fråga.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-12-2009, 16:09
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Huggorm @ 23-12-2009, 15:57) *
          Det där är en intressant balansgång. Skall man som etablerat parti strama upp flyktingpolitiken och på så vis ta röster från SD men samtidigt legitimera dom, eller skall man fortsätta på en generös linje och förlora väljare till SD? Uppenbarligen är det en ganska stor andel av de röstberättigade som vill ha strängare regler eftersom det blivit en så viktig fråga.

Jag är inte alls säker på att de är så många.

Vad du kan vara säker på är att om de etablerade partierna flyttar sig så kommer SD att ta ett steg till.

Det kan bli en mindre lustig dans, precis som i Danmark.

--------------------

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-12-2009, 16:11
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 23-12-2009, 13:44) *
          Det finns en del att säga om Lena Sundströms bok, som hon var vänlig nog att signera åt mig under ett seminarium på bokmässan i september. Lena är rapp och underhållande, men hon skriver som en typisk journalist. Det är korta och tankeväckande avslutade små episoder lämpliga som en krönikor i en avisa. Hon borde grävt djupare och hon borde bättre kunnat svara på om den danska smittan kommer att drabba oss också.
          (Nu låter jag kanske överdrivet negativ, vilket blir lite märkligt då jag faktiskt rekommenderat boken till Gunilla)

Åtminstone tre fakta/slutsatser bär jag med mig:
          1. Majoriteten i Danmark tycker rejält illa om Dansk folkeparti
          2. De etablerade partierna har blivit främlingsfientliga i avsikt att möta hotet från DF
          3. Massmedia har massivt ökat fokuseringen på invandrarfrågan ooch sett till att den blivit central i den politiska debatten

DFs framgångar handlar framförallt om vad man har lyckats med under punkt 2 och 3. Det är alltså inte partiets valframgångar (12 - 15 procent) som är det mest illavarslande utan hur politiker och media dansar efter Pia Kjaersgaards pipa...

Aqvakul, jag uppfattar hennes "korta episoder" på ett helt annat sätt än du, hon sätter igång processer och överlämnar till läsaren att fundera vidare. Jag gillar det sättet att skriva där författaren inte är övertydlig...för mig blev boken en riktig tankeställare.

Punkt två; håller helt med dig och det är väl en tragik i sig där gamla värdegrunder plötsligt inte betyder något längre.

Punkt tre; visst har medierna burit fram detta och ännu mer, skapat och medverkat till konfrontationer.

Beträffande Sverige och vad som händer här vet jag inte om budskapet blivit tydligare med en djupare analys...

Tack för tipset Aqvakul...glad att jag läste boken!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-12-2009, 16:30
          Länk hit: #14

Medlem

Möjligen hade jag lite för stora förväntningar efter ett enastående seminarium på bokmässan...

Det är en mycket intelligent och stilig kvinna som citerade vackert i min bok: "för kaerligheden og mötena som aldrig får ta slut"

Jag har också alltid hävdat att det är i de personliga mötena som samverkan och gemenskap uppstår, men utan dem så...

--------------------

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-12-2009, 21:46
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ibland är bakgrunden till rasismen sann. För ett tag sen var det ett herrans liv på Israeliska regeringen pga en artikel om organstölder från döda som deras armé skulle utfört. Man krävde en ursäkt av Reinfeldt mm och kallade det för antisemitism. Nu har armén erkänt att det skett organstölder. Tysnaden från Isreliska regeringen är påtaglig.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Piccante
          Inlägg 23-12-2009, 22:03
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Huggorm @ 23-12-2009, 15:57) *

Sen är ju frågan om den nuvarande politiken är så generös? Många gånger hör man folk säga att "invandrare borde tvingas lära sig svenska". nu tvingas ingen uttryckligen men jag vet inte om gemene man på gatan vet att de flesta faktiskt påbörjar SFI-studier och att man faktiskt på SFI lser om svenska samhället och sociala koder och seder. Jag tror SD får många sympatisörer därför att folk tror att SD kräver sådant som faktiskt redan finns men som inte alla känner till.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Ralf
          Inlägg 23-12-2009, 22:07
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2009, 21:46) *
          Ibland är bakgrunden till rasismen sann. För ett tag sen var det ett herrans liv på Israeliska regeringen pga en artikel om organstölder från döda som deras armé skulle utfört. Man krävde en ursäkt av Reinfeldt mm och kallade det för antisemitism. Nu har armén erkänt att det skett organstölder. Tysnaden från Isreliska regeringen är påtaglig.

Eller om flykting-"pojken" som blev dömd för ett brott, och visad sig vara två år äldre o gift i sitt hemland.

Redigerat av Ralf: 23-12-2009, 22:07

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-12-2009, 22:11
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2009, 21:46) *

Visst kan fakta som rasister använder vara sanna. Ibland är det rena osanningar. Men oftast är det dunkla halvsanningar som skänker en falsk trovärdighet åt deras lära.

--------------------

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-12-2009, 10:43
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 23-12-2009, 22:11) *
          Visst kan fakta som rasister använder vara sanna. Ibland är det rena osanningar. Men oftast är det dunkla halvsanningar som skänker en falsk trovärdighet åt deras lära.

Exakt, när jag lyssnade på debatten med Åkesson insåg jag hur lätt det vara att anamma hans påståenden. Det fanns ett uns av sanning i det han sa, något som vi alla hade läst eller hört talas om, igenkännandet är viktigt i retoriken. Rena lögner genomskådas men överdrifter och generaliseringar är nog lättare att plantera i medvetandet, i synnerhet om det också rör vid vår rädsla för det okända.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-12-2009, 10:58
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 25-12-2009, 10:43) *
          Exakt, när jag lyssnade på debatten med Åkesson insåg jag hur lätt det vara att anamma hans påståenden. Det fanns ett uns av sanning i det han sa, något som vi alla hade läst eller hört talas om, igenkännandet är viktigt i retoriken. Rena lögner genomskådas men överdrifter och generaliseringar är nog lättare att plantera i medvetandet, i synnerhet om det också rör vid vår rädsla för det okända.

yes.gif

--------------------

zon 1

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon