Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Världens lyckligaste folk", Om rasismen i Danmark
          4:an
          Inlägg 03-01-2010, 18:06
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 18:04) *
          Introduktionesklassen handlar om några veckor, sen placeras man på lämplig nivå och utbildningstakt... Inga problem att nivågruppera SFI-elever...

Håller med....vet att det är så! Finns mycket ryktesspridning, tyvärr!!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2010, 18:07
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (4:an @ 03-01-2010, 18:06) *
          Håller med....vet att det är så! Finns mycket ryktesspridning, tyvärr!!

så är det - jobbar själv bl.a med SFI...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          narran
          Inlägg 03-01-2010, 19:28
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 86
          Medlem nr: 26 753

Kommer ihåg när jag gick en svetsutbilding på 80 talet jag behövde repetera min matte hamnade i något som kallades för preparandkurs. Där gick även en del invandrare för att få sina kunskaper bedömda. En av de killarna hade jobbat som universistetslärare i matematik på universistetet i bagdad och hamnade i en grupp med elever som reptererade grundskole matten. Om vi söger så här det var den killen som rätt snabbt tog över lektionerna han var mycket bättre i matte än läraren.
          Sen finns det vissa invandrargrupper som går SFI kurs efter SFI kurs som ändå aldrig lär sig språket. Eller de kanske inte vill rätt bekväm tillvaro ämfört med att jobba

Citera
          Piccante
          Inlägg 03-01-2010, 19:40
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (narran @ 03-01-2010, 19:28) *
          Kommer ihåg när jag gick en svetsutbilding på 80 talet jag behövde repetera min matte hamnade i något som kallades för preparandkurs. Där gick även en del invandrare för att få sina kunskaper bedömda. En av de killarna hade jobbat som universistetslärare i matematik på universistetet i bagdad och hamnade i en grupp med elever som reptererade grundskole matten. Om vi söger så här det var den killen som rätt snabbt tog över lektionerna han var mycket bättre i matte än läraren.
          Sen finns det vissa invandrargrupper som går SFI kurs efter SFI kurs som ändå aldrig lär sig språket. Eller de kanske inte vill rätt bekväm tillvaro ämfört med att jobba

Komvux/ SFI är ingen bekväm tillvaro. CSN kollar allt att man når sina studieresultat annars får man inget studiestöd mer och man får inte gå om kurser gång på gång.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2010, 19:48
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (narran @ 03-01-2010, 19:28) *

Svetsutbildningar för mer än 20 år sen speglar knappast dagens verklighet....

--------------------

zon 1

Citera
          narran
          Inlägg 03-01-2010, 20:45
          Länk hit: #46

Medlem

Gjordes ju ett reportage på uppdraggransking för ett par år sedan som visade att det var enormt dåliga resultat. 53% av de flyktingar som togs emot av Borlänge förra året var ex analfabeter undrar hur länge det dröjer för dom att lära sig svenska och skaffa sig en utbilding så att de blir en resurs på den svenska arbetsmarknaden.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 03-01-2010, 20:58
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (narran @ 03-01-2010, 17:43) *
          ... Där blandas ex en professor som flytt från de religiösa stollarnas Iran men en analfabet från Somalia. ...

Den professoren som du tar här både hjälper den andra (som har mindre studievanor) och får hjälp av henne på samma gång. SFI funkar som vanlig skola. I vanliga skolor har vi inte separerat elever från varandra. Och professorns tidigare studier är ett nädvändigt vilkor för att lyckas lära sig ett nytt språk. Men den är ingen garant. Elever hjälper varandra i att lära sig språket och kännedom om samhället också.

"Analfabet" är en mycket gammaldags beskrivning på nån som förnekats rätten till utbildning. Bort med ordet.

Citera
          narran
          Inlägg 03-01-2010, 21:01
          Länk hit: #48

Medlem

Aquvakul vad kul att du jobbar på SFI. Hur många bedömmer du klarar svenskprovet efter den beräknade tiden? Du måste vara en utomordentligt duktig lärare om det nu inte är något problem i dina grupper. Jag känner folk som både jobbar och sådana som har jobbat inom SFI som påstår att det är ett jätteproblem att så få klarar målen inom utsatt tid.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2010, 21:04
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (narran @ 03-01-2010, 20:45) *
          Gjordes ju ett reportage på uppdraggransking för ett par år sedan som visade att det var enormt dåliga resultat. 53% av de flyktingar som togs emot av Borlänge förra året var ex analfabeter undrar hur länge det dröjer för dom att lära sig svenska och skaffa sig en utbilding så att de blir en resurs på den svenska arbetsmarknaden.

Så många analfabeter låter extremt - vi är inte i närheten av det i den kommun som jag jobbar i. En hel del flyktingar från Afganistan är analfabeter, men jobbar oftast mycket hårt för att förkovra sig. Annars är de flesta eleverna inte flyktingar utan kvinnor från Sydostasien som har träffat svenska män eller arbetskraftsinvandring från EU, f.f.a Polen. Hos oss ökar behovet av kvällsundervisning explosionsartat, då så många elever jobbar.

--------------------

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-01-2010, 21:33
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Att komma hit som analfabet och skall försöka lära sig läsa, prata och skriva ett språk man aldrig pratat torde vara något av det jäkligaste man kan ge sig in på.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          dahla
          Inlägg 03-01-2010, 21:43
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2010, 21:33) *
          Att komma hit som analfabet och skall försöka lära sig läsa, prata och skriva ett språk man aldrig pratat torde vara något av det jäkligaste man kan ge sig in på.

Men nog är det välen ganska liten sak jämfört med vad man får... en nystart i ett trevligt land utan krig...

Dessvärre är det endast 5% av invandrarna som är flyktingar... 85% är ju anhöriginvandring... släktingar som det inte går någon större nöd på. Men vi har ju gott om arbeten och botäder i Sverige så vi ska självklart ta emot alla som villkomma hit.

Citera
          Piccante
          Inlägg 03-01-2010, 21:44
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2010, 21:33) *

Fast jag vet dom som klarar det med bravur. Det handlar om vilka förutsättningar man har. Kan man satsa helhjärtat på sina studier och har stöd hemma så går det.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2010, 22:03
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (dahla @ 03-01-2010, 21:43) *
          Men nog är det välen ganska liten sak jämfört med vad man får... en nystart i ett trevligt land utan krig...

Dessvärre är det endast 5% av invandrarna som är flyktingar... 85% är ju anhöriginvandring... släktingar som det inte går någon större nöd på. Men vi har ju gott om arbeten och botäder i Sverige så vi ska självklart ta emot alla som villkomma hit.

Om du ska försöka presentera fakta, så håll dig till fakta istf halvsanningar

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx

Angående anhöriginvandring - Är du motståndare till att äktenskap sker mellan människor från olika länder? Anser du att barn ska skiljas från sina föräldrar?

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-01-2010, 22:12
          Länk hit: #54

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 22:03) *
          Angående anhöriginvandring - Är du motståndare till att äktenskap sker mellan människor från olika länder? Anser du att barn ska skiljas från sina föräldrar?

Jag är i alla fall motståndare till att dom först skickar hit barnet och sedan kommer själva som anhöriginvandrare. Det är fult utnyttjande av både systemet och barnen.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2010, 22:26
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 22:12) *
          Jag är i alla fall motståndare till att dom först skickar hit barnet och sedan kommer själva som anhöriginvandrare. Det är fult utnyttjande av både systemet och barnen.

Nej, det är ingen bra variant...

--------------------

zon 1

Citera
          narran
          Inlägg 03-01-2010, 22:46
          Länk hit: #56

Medlem

Som läget är nu på arbetsmarknaden bör endast de som uppfyller konventionskraven tas emot. Dessutom försörjningskrav innan anhöriga får komma.

Om jag blir förälskad i achmed från långtbortistan får jag givetvis inte hit honom om jag inte kan garantera hans försörjning. Samma sak måste gälla invandrare som vill gifta sig med någon från sitt hemland.

Redigerat av narran: 03-01-2010, 22:51

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2010, 22:52
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (narran @ 03-01-2010, 22:46) *
          Som läget är nu på arbetsmarknaden bör endast de som uppfyller konventionskraven tas emot. Dessutom försörjningskrav innan anhöriga får komma.

Om jag blir förälskad i achmed från långtbortistan får jag givetvis inte hit honom om jag inte kan garantera hans försörjning. Samma sak måste gälla invandrare som vill gifta sig med någon från sitt hemland.

oerhört empatiskt....

--------------------

zon 1

Citera
          dahla
          Inlägg 03-01-2010, 23:07
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 22:03) *
          Om du ska försöka presentera fakta, så håll dig till fakta istf halvsanningar

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx

Sorry,men nu var ju du snabb och plockade fram statistiken åt mig... den stämmer ju ganska bra med vad jag skrev.

Jag är inte motståndare till äktenskap över gränser mellan olika länder men det får inte ske för att man ska nyttja systemet.

Vart kom den här aggen ifrån?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2010, 23:12
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (dahla @ 03-01-2010, 23:07) *
          Sorry,men nu var ju du snabb och plockade fram statistiken åt mig... den stämmer ju ganska bra med vad jag skrev.

Om man citerar statistik så duger inte nästan...

--------------------

zon 1

Citera
          dahla
          Inlägg 03-01-2010, 23:16
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 23:12) *
          Om man citerar statistik så duger inte nästan...

Vart vill du komma?

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon