Jag har läst ganska mycket på Martin Johanssons blogg. Vår grabb gjorde surdegslimpor därifrån som blev så goda. Han gjorde även så goda bröd av egenhändigt gjord vildjäst....tror att det var från Martins bok också. Just vildjästbrödet är nog det godaste jag nånsin ätit. Rekommenderas varmt. Aprikoserna som blev kvar av vildjästen åt vi som dessert doppade i smält choklad. Mums!
Jag fick nya upplagan av VÅR KOKBOK i julklapp. Den gamla från 1978 hållerpå att ramla isär helt och hållet.
Där stod det så tydligt och bra just om surdegsbak, så jag satte en surdeg i förgår kväll. I kväll ska den bli färdig. När jag vaknade i morse hade degen jäst lite för mycket.....eller rättare sagt jag hade lagt den i för liten glasburk....men nu bor den i en större glasbytta.
Den här gången hade jag ekologiskt rågmjöl. Jag har ju provat några gånger förut och någon gång har det blivit bra och de andra gångerna har det brödet inte jäst ordentligt utan blivit hårt och platt, men då hade jag vanligt rågmjöl bara. Hoppas att det blir bra nu annars ger jag nog upp surdegsbakandet.
Lycka till med era bak nu Klura, ninnisky, Emmas matte och alla ni andra

. Visst är det en kul hobby att baka? Jag blev ju av med jobbet före jul så nu blir det väl bakning för hela slanten........ja, ja lite odling, matlagning o sociala aktiviteter kanske behövs emellanåt också. Får väl inte glömma bort att söka jobb också

, just nu känns det som en lång härlig semester bara.