|
Full version: Surdegsbröd
Blev jätteglad över boken Surdegsbröd av Martin Johansson som jag fick i julklapp av dottern. Har velat prova på det här med surdeg i många år men tyckt det verkat så knepigt. I augusti när Peruanerna var här gjorde vi ett studiebesök på Saltå kvarn som var minst sagt intressant. Köpte några olika mjölsorter och annat smått o gott. De har även kurser som tyvärr brukar vara fulltecknade. Men i o m denna bok så ska det inte vara några problem. Den är så pedagogiskt skriven så t o m jag kommer fixa det här. Massor av läckra recept t o m Kanelbullar fanns det med, och jag vill prova alla. Jag kan verkligen rekommendera denna bok. Surdegsbröd av Martin JohanssonNågon annan som bakar?
ninnisky
27-12-2009, 00:35
CITAT (Klura @ 26-12-2009, 23:31)  Blev jätteglad över boken Surdegsbröd av Martin Johansson som jag fick i julklapp av dottern. Har velat prova på det här med surdeg i många år men tyckt det verkat så knepigt. I augusti när Peruanerna var här gjorde vi ett studiebesök på Saltå kvarn som var minst sagt intressant. Köpte några olika mjölsorter och annat smått o gott. De har även kurser som tyvärr brukar vara fulltecknade. Men i o m denna bok så ska det inte vara några problem. Den är så pedagogiskt skriven så t o m jag kommer fixa det här. Massor av läckra recept t o m Kanelbullar fanns det med, och jag vill prova alla. Jag kan verkligen rekommendera denna bok. Surdegsbröd av Martin JohanssonNågon annan som bakar? Fick också den boken i julklapp - men inte hunnit läsa närmare i den. Lovar att rapportera nar jag bakat något av alla recept. Älskar surdegsbröd!
Enda nackdelen är att man måste vänta några dagar på att surdegen ska bli klar. Jag vill ju baka NU!! Fast såklart, då har jag mer tid att tänka på vad jag ska baka för bröd. Tyckte knäckebrödet såg jättegott ut.
Åsa, mälardalen zon 2
27-12-2009, 13:44
Fast sedan då du har en surdeg i kylskåpet så går det ju snabbare när man ska baka, surdegen blir bara bättre med tiden tycker jag, bara mata någon gång i veckan så håller den sig bra.
De äldre surdegarna jag haft har ofta haft bättre jäsförmåga än en ung nystartad så ska man bara baka med surdeg och ingen jäst är ofta en lite äldre surdeg att föredra tycker jag.
emmas matte
27-12-2009, 14:20
Beställde den boken på juldagen till mej själv,ville ha den
Någon som använder Skrädmjöl? Jag har en påse som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Köpte den för att göra nävgröt men det har inte blivit av. Hittade nyss ett recept på drömmar. Men finns det någon som har testat det till bröd? CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-12-2009, 13:44)  Fast sedan då du har en surdeg i kylskåpet så går det ju snabbare när man ska baka, surdegen blir bara bättre med tiden tycker jag, bara mata någon gång i veckan så håller den sig bra.
De äldre surdegarna jag haft har ofta haft bättre jäsförmåga än en ung nystartad så ska man bara baka med surdeg och ingen jäst är ofta en lite äldre surdeg att föredra tycker jag. Det låter nästan lite som att man pysslar om ett djur.. mata och gulla med den så den mår bra Jag satte min surdeg i morse så jag får ju vänta några dagar nu. Bakningen får ske på helgerna då det tar så lång tid.
Jag har läst ganska mycket på Martin Johanssons blogg. Vår grabb gjorde surdegslimpor därifrån som blev så goda. Han gjorde även så goda bröd av egenhändigt gjord vildjäst....tror att det var från Martins bok också. Just vildjästbrödet är nog det godaste jag nånsin ätit. Rekommenderas varmt. Aprikoserna som blev kvar av vildjästen åt vi som dessert doppade i smält choklad. Mums! Jag fick nya upplagan av VÅR KOKBOK i julklapp. Den gamla från 1978 hållerpå att ramla isär helt och hållet. Där stod det så tydligt och bra just om surdegsbak, så jag satte en surdeg i förgår kväll. I kväll ska den bli färdig. När jag vaknade i morse hade degen jäst lite för mycket.....eller rättare sagt jag hade lagt den i för liten glasburk....men nu bor den i en större glasbytta. Den här gången hade jag ekologiskt rågmjöl. Jag har ju provat några gånger förut och någon gång har det blivit bra och de andra gångerna har det brödet inte jäst ordentligt utan blivit hårt och platt, men då hade jag vanligt rågmjöl bara. Hoppas att det blir bra nu annars ger jag nog upp surdegsbakandet. Lycka till med era bak nu Klura, ninnisky, Emmas matte och alla ni andra  . Visst är det en kul hobby att baka? Jag blev ju av med jobbet före jul så nu blir det väl bakning för hela slanten........ja, ja lite odling, matlagning o sociala aktiviteter kanske behövs emellanåt också. Får väl inte glömma bort att söka jobb också  , just nu känns det som en lång härlig semester bara.
Ja det stod om vildjäst i boken också så det kanske var något av Martins recept sonen använt. Trist att bli av med jobbet (kanske), men skönt att du tar det bra och får dagarna att gå i alla fall. Det skulle inte vara helt fel att vara hemma och baka ett tag... Undrar bara vad chefen skulle säga om jag begärde ledigt
netaave
28-12-2009, 15:20
CITAT (Klura @ 27-12-2009, 21:15)  Någon som använder Skrädmjöl? Jag har en påse som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Köpte den för att göra nävgröt men det har inte blivit av. Hittade nyss ett recept på drömmar. Men finns det någon som har testat det till bröd? Det låter nästan lite som att man pysslar om ett djur.. mata och gulla med den så den mår bra Jag satte min surdeg i morse så jag får ju vänta några dagar nu. Bakningen får ske på helgerna då det tar så lång tid. Skrädmjöl är en äldre betäckning för Rågsikt, skrädkakor t.ex. gör vi till julen numer gör jag den på nåt jag köper som Samsikt från en kvarn i östergötland.
CITAT (netaave @ 28-12-2009, 15:20)  Skrädmjöl är en äldre betäckning för Rågsikt, skrädkakor t.ex. gör vi till julen numer gör jag den på nåt jag köper som Samsikt från en kvarn i östergötland. Men Skrädmjöl är ju rostad havre och inte råg, hur går det ihop?
emmas matte
28-12-2009, 15:56
Jag har en Herman surdeg som står och jäser på bänken, den ska matas i morgon. jag bakar både vitt bröd kakor och rågbröd med hjälp av Herman, vid rågbröd får han hjälp av ca en tredjedels påse torrjäst för det jäser så långsammt annars
netaave
28-12-2009, 18:22
CITAT (Klura @ 28-12-2009, 15:48)  Men Skrädmjöl är ju rostad havre och inte råg, hur går det ihop? Ja inte vet jag men så har jag lärt mig iaf.
Åsa, mälardalen zon 2
28-12-2009, 18:31
Nej skrädmjöl är inte samma som rågsikt, skrädmjöl görs på rostat havre och sägs inte innehålla gluten (men eftersom man ofta maler annat i samma kvarn kan det ändå finnas spår av gluten = man bör ändå inte äta det som gluten allergiker)
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-12-2009, 18:31)  Nej skrädmjöl är inte samma som rågsikt, skrädmjöl görs på rostat havre och sägs inte innehålla gluten (men eftersom man ofta maler annat i samma kvarn kan det ändå finnas spår av gluten = man bör ändå inte äta det som gluten allergiker) Om man köper från Stöpafors bör det vara glutenfritt, då Havre är det enda sädesslag som mals där.
Christa
28-12-2009, 20:08
Jag har en surdeg som står och bubblar i min femliters gryta just nu. Skall grädda imorgon.
Jag satte en igår, så jag ska snart mata den igen.
CITAT (Bettis @ 28-12-2009, 20:15)  Jag satte en igår, så jag ska snart mata den igen. Jag fixade också min igår. Enligt boken ska den stå i 3 dygn och på 4:e dagen ska den matas. Jag ska alltså mata en skvätt på ons morron och på kvällen hälla ut allt utom 50 gram för att tillsätta nytt mjöl och vatten. Så den är väl klar att förberedas på Nyårsafton för att sen bakas med på Nyårsdagen om jag fattat det hela rätt. Sätter mig å väntar så länge....
Christa
28-12-2009, 20:35
CITAT (Klura @ 28-12-2009, 20:33)  Jag fixade också min igår. Enligt boken ska den stå i 3 dygn och på 4:e dagen ska den matas. Jag ska alltså mata en skvätt på ons morron och på kvällen hälla ut allt utom 50 gram för att tillsätta nytt mjöl och vatten. Så den är väl klar att förberedas på Nyårsafton för att sen bakas med på Nyårsdagen om jag fattat det hela rätt. Sätter mig å väntar så länge....  Då menar du väl den surdegen som du skall ha som start?
CITAT (Christa @ 28-12-2009, 20:35)  Då menar du väl den surdegen som du skall ha som start? Precis. Det är den första klutten jag gör.
CITAT (Klura @ 26-12-2009, 23:31)  Den är så pedagogiskt skriven så t o m jag kommer fixa det här. Har gjort två försök nu precis enligt boken men det händer ingenting. Använder Saltå kvarns biodynamiska rågmjöl, är det fel mjöl? Hur går det för er andra med bakandet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|