Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skygg/rädd kisse, vad göra ?
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 09-02-2010, 13:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 26 912

Det finns många bra tips expertråd i tråden, men någonting som kan vara viktigt,
          är att komma på om hon är rädd för någonting speciellt eller bara väldigt osäker på mäniskor.
          Många katter vet inte vad människor vill med dom, för ur deras synvinkel är vi bara en del av "flocken" som ibland är dominant och ibland är undergivna.

Vad gäller kastreringen är det en bra idé om hon "marsar" mycket, är ute länge och revirkissar överallt.
          Om det är problemet kommer hom bli lugn.

I övrigt vill jag bara påpeka att många behandlar katter som en accessoar vilket självklart leder till en skygg katt.

Alla kattraser har olika funktionsbehov,
          Jag ska ta reda på lite mer om ragdoll och återkommer med den infon.

--------------------
          "Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."

Citera
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 09-02-2010, 14:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 26 912

Ragdollen har fått sitt ovanliga namn från sin förmåga att slappna av och bli lealös som en trasdncka när man tar upp den.
          Den har ett ytterst lätjefullt och lugnt temprament ocg är tillgiven, lekfull och sällskaplig.
          Den är också extremt stor och tung katt, som når sin fulla storlek och vikt runt fyra års ålder.
          Auktoriteter är oense om rasens historia.
          En del menar att rasen är resultatet av en korsning mellan perser och birma, andra att en icke-rasren långhårskatt parades med en birma, eller att en vildkatt parades med en perser.

--------------------
          "Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."

Citera
          Brittan
          Inlägg 12-02-2010, 17:35
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem nr: 12 903

Tack igen för alla råd och tips.
          Här kommer lite nyheter, goda sådana !! "Sessan" som jag kallar henne har börjat närma sig mig och kan till och med ibland hoppa upp i soffan när jag tittar på TV för att bli kelad med, men bara en liten stund sen hoppar hon ner igen. Maken är hon dock fortfarande avvaktande till och han kan bara i undantagsfall klappa och klia henne. Vad hon däremot älskar är att ligga på en pall vid sidan om mig när jag sitter vid datorn och där kan hon till och med somna. När hon vaknar så hoppar hon upp på skrivbordet och sätter sig framför skärmen och följer nogsamt med allt som händer på skärmen. Dessutom är hon nyfiken utöver det vanliga. Trots att hon är reserverad så tar nyfikenheten överhand ex. när jag kommer hem från affären, med ett skutt så hoppar hon ner i papperskassen och sitter kvar till jag lyfter ur henne.
          Ragdollbeteendet att bli "lealös" har jag inte märkt något av på henne, kanske är hon för reserverad och "på sin vakt" för detta än. thanks.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-02-2010, 18:00
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

bravo.gif Men det låter ju jättebra! Hon är väl bara reserverad helt enkelt.

CITAT (Mentha-Arvensis @ 09-02-2010, 14:10) *
          Ragdollen har fått sitt ovanliga namn från sin förmåga att slappna av och bli lealös som en trasdncka när man tar upp den.

Jag kände en huskatt som var sån. Familjen hade en jättestor hund som brukade plocka upp honom (med visst besvär eftersom han var så avslappnad att han blev helt platt). Där hängde han sen som en blöt trasa och spann högt. Undrar om den katten hade ragdollgener. giggle.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-02-2010, 18:12
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 18:00) *
          bravo.gif Men det låter ju jättebra! Hon är väl bara reserverad helt enkelt.
          Jag kände en huskatt som var sån. Familjen hade en jättestor hund som brukade plocka upp honom (med visst besvär eftersom han var så avslappnad att han blev helt platt). Där hängde han sen som en blöt trasa och spann högt. Undrar om den katten hade ragdollgener. giggle.gif

Vilken härlig katt och vilken snäll hund! w00t.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 12-02-2010, 23:25
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Raggdoll är framavlad för barn för att de ska kunna lyftas upp utan att göra motstånd !

Citera
          Freyas
          Inlägg 13-02-2010, 09:12
          Länk hit: #27

Gäster

Fina kattberättelser! blomma.gif
          Jag har också tagit hand om en trakasserad och illa behandlat katt en gång som var väldigt väldigt skygg. Dessutom anföll stackarn en om man kom nära. Mitt råd är att låta en skygg katt vara i fred. Man skall överlåta initiativen till katten. Självklart skall man se till mat och vatten och en trygg plats där INGEN någonsin stör katten (inte ens ägaren). Och som någon så fint skriver ... man kan faktiskt ta och sätta sig på det avståndet ifrån katten som den klarar av att hantera utan att gå sin väg... och läsa som tidsfördriv .... Så småningom kan man faktiskt läsa högt ... och med lite tur ... lyssnar katten intresserad flirting.gif

Redigerat av Freyas: 13-02-2010, 09:12

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 06:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon