Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Såråd, När och hur?
          flouee
          Inlägg 29-12-2009, 23:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Jag har sammanställt en lista på allt (?!) som jag ska så nu i vår, men tänkte be om hjälp för att se om jag tänkt rätt vad gäller NÄR och HUR (inne respektive ute) jag ska så.

Jag bor i lägenhet, så det kommer att vara varmt men med lysrörsbelysning. Jag har en minibalkong där jag kan ställa ut växterna när det blir varmare, med fiberväv som skydd, och eventuellt även växthus hos släktingar. Det är dock bra om jag inte sår alldeles för mycket för tidigt, så att det blir för trångt (man kan ju alltid planera för det, iaf wink.gif).

Min plan är iaf:

Sent i januari, innesådd:
          Armeria pseudarmeria "Ballerina Red"
          Aster alpinus
          Astilbe arendsii
          Aubrieta cultorum
          Baptisia australis
          Campanula persicifolia
          Crambe cordifolia
          Dianthus barbatus
          Echinacea purpurea
          Erigeron
          Eupatorium purpureum
          Helenium autumnale
          Helianthella quinquenervis
          Heuchera
          Lathyrus latifolius
          Lavandula angustifolia
          Lewisia cotyledon "Heckneri"
          Lychnis coronaria
          Meconopsis betonicifolia
          Monarda didyma
          Rheum palmatam
          Rudbeckia fulgida

Tidigt i mars, innesådd:
          Agastache foeniculum
          Agastache rupestris
          Anemone sylvestris (hypathia)
          Malva
          Nicotiana ´lime´
          Papaver
          Thalictrum delavayi 'album'

Januari, ute (tar in efter ca 4 veckor om jag har plats smile.gif):
          Aquilegia vulgaris
          Carex pendula
          Clematis
          Geranium phaeum
          Geranium pratense
          Hesperis matronalis
          Ligularia dentah 'desdemona'

Mina frågor:
          Är det några sorter jag bör så senare, t e x pga av att de kommer hinna "växa mig ur huset" annars? (ELler motsatsen - de kommer inte hinna bli så stora om jag sår i mars?)

Är det några sorter som jag sår inne men som bör få en köldperiod först? Jag sår helst inne eftersom jag vill hinna få så stora plantor som möjligt i sommar, men om en köldperiod krävs för att få bra grobarhet är det givetvis att föredra.

Tacksam för all hjälp smile.gif

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera

Inlägg i den här tråden
          flouee   Såråd   29-12-2009, 23:07
          Bassam   Hej Du ska så i såjord och ger dom bra vatten fö...   30-12-2009, 00:28
          Anki V   Nu har jag inte möjlighet att kolla i mina anteckn...   30-12-2009, 08:37
          blomkronan   Jag har NOLL koll på de latinska namnen, kan du sk...   30-12-2009, 09:03
          Åsa, mälardalen zon 2   Japp lavendel och Lewisia brukar behöva kallstrati...   30-12-2009, 09:27
          flouee   Tach för hjälpen! Hur länge är minimum för en...   30-12-2009, 09:54
          Åsa, mälardalen zon 2   6-8v är nog bra om man åtminstone kan ha dem ute (...   30-12-2009, 10:04
          Irene_L   Meconopsis behöver inte kyla för att gro men när d...   30-12-2009, 10:14
          Irene_L   Borstnejlika kan du så mellan feb-april. Den är 2-...   30-12-2009, 16:27
          Ezereht   Inga råd men vad många underbara blommor du kommer...   30-12-2009, 16:59
          flouee   Tack för råden :) Jag åker bort i två veckor nu i...   30-12-2009, 18:38
          Irene_L   Jag brukar ha fiberduk över mina utesådder. Det gå...   30-12-2009, 19:48
          flouee   Vad bra! :) Då ska jag försöka så det mesta so...   30-12-2009, 20:59
          Irene_L   Kom att tänka på en sak....sen när värmen kommer o...   30-12-2009, 21:14
          flouee   Nu har jag sått alla frön som skulle kylas (inkl e...   05-01-2010, 12:57
          joulanta   Tack för länken va bra att ha såråd samlat och lät...   05-01-2010, 13:57
          Åsa, mälardalen zon 2   För det mesta blommar inte perenner första året så...   05-01-2010, 14:01
          flouee   5-6 år?! :o Den ska jag iaf inte ta in till m...   06-01-2010, 22:24

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 05:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon