Full version: Såråd
flouee
Jag har sammanställt en lista på allt (?!) som jag ska så nu i vår, men tänkte be om hjälp för att se om jag tänkt rätt vad gäller NÄR och HUR (inne respektive ute) jag ska så.

Jag bor i lägenhet, så det kommer att vara varmt men med lysrörsbelysning. Jag har en minibalkong där jag kan ställa ut växterna när det blir varmare, med fiberväv som skydd, och eventuellt även växthus hos släktingar. Det är dock bra om jag inte sår alldeles för mycket för tidigt, så att det blir för trångt (man kan ju alltid planera för det, iaf wink.gif).

Min plan är iaf:

Sent i januari, innesådd:
Armeria pseudarmeria "Ballerina Red"
Aster alpinus
Astilbe arendsii
Aubrieta cultorum
Baptisia australis
Campanula persicifolia
Crambe cordifolia
Dianthus barbatus
Echinacea purpurea
Erigeron
Eupatorium purpureum
Helenium autumnale
Helianthella quinquenervis
Heuchera
Lathyrus latifolius
Lavandula angustifolia
Lewisia cotyledon "Heckneri"
Lychnis coronaria
Meconopsis betonicifolia
Monarda didyma
Rheum palmatam
Rudbeckia fulgida

Tidigt i mars, innesådd:
Agastache foeniculum
Agastache rupestris
Anemone sylvestris (hypathia)
Malva
Nicotiana ´lime´
Papaver
Thalictrum delavayi 'album'

Januari, ute (tar in efter ca 4 veckor om jag har plats smile.gif):
Aquilegia vulgaris
Carex pendula
Clematis
Geranium phaeum
Geranium pratense
Hesperis matronalis
Ligularia dentah 'desdemona'

Mina frågor:
Är det några sorter jag bör så senare, t e x pga av att de kommer hinna "växa mig ur huset" annars? (ELler motsatsen - de kommer inte hinna bli så stora om jag sår i mars?)

Är det några sorter som jag sår inne men som bör få en köldperiod först? Jag sår helst inne eftersom jag vill hinna få så stora plantor som möjligt i sommar, men om en köldperiod krävs för att få bra grobarhet är det givetvis att föredra.

Tacksam för all hjälp smile.gif
Bassam
Hej

Du ska så i såjord och ger dom bra vatten för att inte lämna jord torka , du ska så i små krukor och omplantera dom när får dom riktiga blad .

H:Bassam
Anki V
Nu har jag inte möjlighet att kolla i mina anteckningar hemma men så mycket kan jag säga direkt att både Lewisian och Lavendeln gror bättre om de får en period med kyla först.

/Anki
blomkronan
Jag har NOLL koll på de latinska namnen, kan du skriva dom svenska oxå? så är det lättare för flera att hjälpa dig smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp lavendel och Lewisia brukar behöva kallstratifiering så även Crambe. Helenium kan ibland gro i rumstemperatur men kan ofta även den behöva kallstratifiering.

Eftersom du har de vetenskapliga namnen så kan du även lätt hitta de flesta av dem här i denna databas över såråd för perenner

http://tomclothier.hort.net/page02.html

Där kan du även se om de är ljusgroende och liknande.
flouee
Tach för hjälpen! Hur länge är minimum för en effektiv köldperiod?

Här kommer de svenska namnen!
Så i slutet av januari, inne:
Fransktrift
Alpaster
Astilbe
Aubrieta
Färgväppling
Stor blåklocka
Stäppkål
Borstnejlika
Röd solhatt
Rudbeckia
Binka
Rosenflockel
Solbrud
Niksolros
Alunrot
Rosenvial
Lavendel
Trädgårdslewisia
Purpurklätt
Blå vallmo, bergvallmo
Temynta
Flikrabarber
Praktrudbeckia

Så i mars, inne:
Anisisop 'Apache Sunset'
Tovsippa
Malva
Blomstertobak
Vallmo
Violruta

Så i januari, ute:
Akleja
Hängstarr
Klematis 'dorothy walton'
Brunnäva
Ängsnäva
Trädgårdssnattviol
Klippstånds
Åsa, mälardalen zon 2
6-8v är nog bra om man åtminstone kan ha dem ute (sålådan ska stå inne någon/några dar så föerna sväller innan man ställer ut sådden), man brukar dock inte behöva ta in lådan den kan få stå ute hela tiden fröerna gror sedan då det blir varmt ute (låt dock ej sådderna stå i gassande sol utan gärna i nåhot hörn som är lite skuggigare). Ofta brukar det vara ganska fullt inne i mars-maj så kan man ha sådder ute kan det vara en fördel.

Kom på att Meconopsis brukar behöva kallstratifiering och den brukar vara svår att lyckas med.
Irene_L
Meconopsis behöver inte kyla för att gro men när den grott behöver rötterna kyla för att utvecklas. Jag hade mina blå bergsvallmosådder under lysrör på dagarna och i kylskåp på nätterna.
Irene_L
Borstnejlika kan du så mellan feb-april. Den är 2-årig så det kommer bara bli en bladrosett första året och sen blomma andra året.
Purpurklätt är också 2-årig och får första året en bladrosett. Sås i mars-april.

Röd solhatt sås feb-mars.

På min blomster-tips kanske du hittar lite råd som passar dig:
http://blomster-tips.blogspot.com/
På höger sida på bloggen ser du namnen på de olika blommorna. Klicka på blomnamnet du undrar över och du kommer till den blomman!
Ezereht
Inga råd men vad många underbara blommor du kommer ha till sommaren wub.gif
flouee
Tack för råden smile.gif

Jag åker bort i två veckor nu i januari och det vore ju bra om jag satt sådderna på köldbehandling innan dess. Hur täcker jag fröerna så att de inte torkar ut eller blir uppätna av stadsduvorna? Kan jag ta en vanlig handduk som skydd för att göra det enkelt för mig?
Irene_L
Jag brukar ha fiberduk över mina utesådder. Det går säkert bra med handdukar över dina sådder.
Du behöver inte vara orolig för att dom torkar ut nu...det är sen när värmen och vårsolen kommer.
flouee
Vad bra! smile.gif Då ska jag försöka så det mesta som behöver kyla nu i dagarna!

Utöver de sorter ni nämnt... blir det bra att så resten inne sent i januari? Det blir inte för tidigt? Jag har läst lite här på forumet, och det tycks vara ett vanligt problem att man sätter igång för tidigt? wink.gif Olika skolor? Jag har som sagt extrabelysning, men också ganska varmt?
Irene_L
Kom att tänka på en sak....sen när värmen kommer och det är dags för fröerna att gro så ska du inte ha handdukarna kvar över sådderna. Då blir det nog för mörkt för dom!
flouee
Nu har jag sått alla frön som skulle kylas (inkl en del osäkra, som förmodligen gror bättre med lite kyla först). smile.gif

Jag inser dock redan nu att det kommer att bli platsbrist inomhus framöver, varför jag inte kommer att ta in alla sådder i feb/mars. Vilka utav de sorter jag ovan nämnt kommer inte att blomma i år, tror ni? Trots tidig sådd?
joulanta
Tack för länken va bra att ha såråd samlat och lättfattat
Åsa, mälardalen zon 2
För det mesta blommar inte perenner första året så räkna med att ingen blommar, och skulle någon planta ge någon liten blomma är det bonus. En del perenner kan ta lång tid ibland innan de blommar, mina färgväpplingar tog 5-6år på sig för att börja blomma exempelvis.
flouee
5-6 år?! ohmy.gif Den ska jag iaf inte ta in till mitt begränsade utrymme inomhus...

Kommer inte ens temynta, solhatt, lavendel eller alunrot att blomma, tror ni? Solrosen?

Vilket tålamod man måste ha... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon