CITAT (dahla @ 04-01-2010, 00:49)

Jo, men jag föredrar att ha vetenskaplig information. Testar ni PUR-värden på era anläggningar exempelvis?
840 tycker jag låter som på tok för låg färgtemperatur... jag skulle nog satsa på 865 eller 965 trifosforrör eller ett philips aquarelle.
Nog måste det finns folk här som forskar lite i botanik som har goda kunskaper ang artificiellt ljus?
Det blåa spectrat i ljuset på morgonen öppnar ju en plantas klyvöppningar som gör att den kan släppa in tillräckligt med koldioxid till fotosyntesen.
Kuggfråga: Kan någon lista ut vad det röda spectrat gör med en växt?

Med vanliga timers och lite olika lysrör vid olika tider på dygnet kan man efterlikna soluppgång, dagsljus och solnedgång... med olika färgspectra... önskvärt vore om vi även kunde ge växterna mer koldioxid under dagarna och lite vädring med syre nattetid

PAR- och PUR-värde anges väldigt sällan. Det jag går på när jag väljer belysning är kelvin kombinerat med watt och/eller lumen.
4000K är väl inte för lågt men det är inte optimalt, i det röda spektrat som man också kan odla i som gynnar blomning ligger på 2700K. Jag driver först upp mina med lågenergi på 6400K tills de blir lagom stora, då stoppar jag in min HPS på 2700K med 5% blått ljus i.
Jag vet att jag läst om hur olika ljus påverkar växten men jag minns inte var och jag ids inte kolla upp det för tillfället. Grönt ljus här på forumet verkar kunna en del om ljus och kanske kan ge svar på den frågan, men han har svårt att inte berätta om hur fantastiskt bra och revolutionerande LED-belysning är och att alla borde välja det i stället

Varför väljer du inte helt enkelt ett fullspektrumlysrör i stället för massor av olika lysrör?

CMH är ju det som skall efterlikna solen bäst som många cannabisodlare menar på är det klart bästa alternativet.
Koldioxidhalten kan du nog ganska lätt höja i ett slutet utrymme på det viset genom att använda mäsk. Varför vill du vädra med syre under natten?
CITAT (Peztis @ 04-01-2010, 10:11)

Officinalis:
Här är några enkla metoder:
*du kan klä insidan av en kartong med aluminiumfolie (spraylim är enklast att använda)
* har du tillgång till plåt behöver den klippas och bockas
* har du någon plastskiva kan den bockas med hjälp av värmepistol och sedan kläs med aluminiumfole
* en träram kan byggas, spraya kraftigare plast med lim och sätt dit aluminiumfolie som sedan sätts fast i träramen.
Själv har jag gjort reflektorer av träram med kartonglock klätt med alu.folie, böjt plastskivor och klätt med alu.folie samt klistrat upp alu.folie på tjockare plast som jag sedan häftat fast i lagerhyllan (med överhäng på sidorna).
Det är säkert inte det bästa men absolut bättre än inget och spilljuset är definitivt mindre.
Jag skulle hellre använt matt vit färg än aluminiumfolie det är effektivare, lättare och säkrare än att krångla med att ha aluminiumfolie där inne. Vid ett reflektorbygge så har jag hört att folk skall använda någon kromfärg som skall reflektera ljuset ännu effektivare. Mylar vore ju det bästa eftersom det kan reflektera upp till 98,5% av ljuset och är inte svårt att få tag i om man bor i de större städerna eller beställer via internet.