| |
|
  |
nu kommer kylan på allvar, inget kul för växterna |
|
|
|
flaxss
|
31-12-2009, 12:52
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 31-12-2009, 11:49)  Hur gammalt är ditt träd? Det är bara andra vintern för mitt, jag hade inte täckt över ordentligt förra vintern och det klarade sig ändå fast jag hann bli riktigt nervös för det slog ut så sent. Här var det bara -11,7° i natt, inte alls lika kallt som för ett tag sen. jag har för mig att jag sådde den våren 2006 blir det att den är 3år gammal då?. första vintern frös den ner. vintern därefter blev det milt ca -10c som lägst. därefter -15c (förra vintern som var blir det ju då) och så då denna vinter vilket hitintills i trädgården blivet lägst -13c. så lägst den upplevt har nog varit runt -15c -16c tror jag. min har inte fått nåt skydd alls någon vinter. och jag hoppas verkligen att den inte fryser ner/ihjäl i vinter det skulle bli tråkigt. jag pratade med dom där hemma och det hade varit lägst -10c i Broby.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-12-2009, 13:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
CITAT (hattstugan @ 30-12-2009, 17:16)  Ang Äppelträdens namn kan jag bara några av dom och det är Åkerö och Signe Tillich tror att det finns Säfstaholm oxå är inte säker!! Jo Transparemt Blanche oxå och en hel del andra som ingen har kunnat namnge!! Mina föräldrar kom till gården för 55 år sedan och nu är den i annans ägo! Det finns förresten ett träd där som kallas Trogsta Äpple!! Enligt sockenrykten fanns en trädgårdsmästare på 1920-talet som gick runt och ympade in en (troligen egen sort) hos folk ibygden!! Då fanns det ju rätt stora fruktträdgårdar lite var stans!! Åtminstone här ikring Enköping!! Jag visste inte att det fanns äppelträd som var så härdiga!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-12-2009, 14:13
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (sqrulan @ 31-12-2009, 13:58)  Jag visste inte att det fanns äppelträd som var så härdiga!  E-planta har flera sorter som klarar zon 6, äppleträd är ganska härdiga faktiskt
|
|
|
|
|
|
|
|
31-12-2009, 14:37
|

Medlem
Antal inlägg: 162
Medlem nr: 9 307

|
CITAT (hattstugan @ 30-12-2009, 17:16)  Ang Äppelträdens namn kan jag bara några av dom och det är Åkerö och Signe Tillich tror att det finns Säfstaholm oxå är inte säker!! Jo Transparemt Blanche oxå och en hel del andra som ingen har kunnat namnge!! Mina föräldrar kom till gården för 55 år sedan och nu är den i annans ägo! Det finns förresten ett träd där som kallas Trogsta Äpple!! Enligt sockenrykten fanns en trädgårdsmästare på 1920-talet som gick runt och ympade in en (troligen egen sort) hos folk ibygden!! Då fanns det ju rätt stora fruktträdgårdar lite var stans!! Åtminstone här ikring Enköping!! Trogsta äppelsort är framtagen under slutet av 1800 talet av Karl-Erik Johansson som spred sorten via sin egen plantskola. Det får vara rejält med kyla om träden skall dö. Har nyligen läst gamla mötesprotokoll från vår trädgårdsförening i Lerum (Stora Lundbyträdgårdsförening). Föreningen startades 1918. Under krigsvintrarna kunde ortens trädbeskärare notera att många fruktträd frös bort pga hård kyla. Vi hade ju minus 30-40 under åtskilliga månader under kriget. Zonindelningen är fö en produkt från 1910-talet och stämmer väl inte överens med dagens klimat. Förvisso håller man på att revidera den...men en exakt zonindelning lär vi väl aldrig få.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-12-2009, 15:06
|

Medlem
Antal inlägg: 350
Medlem nr: 17 736

|
Jag blir lite full i skratt när jag läser om era kylproblem Här i Umeå har vi haft den blötaste hösten på länge, sedan direkt efter det -20-25 grader utan snö efter det varmt ca +5--5 sedan snö 60 cm och nu direkt på det -25 ,fast i kväll endast -10 och snö. Överlever mina ömtåliga grejer denna höst klarar dom allt..... Jag vill inte föringa era problem men jag tror ni oroar er för många plantor i onödan. Ett försök till tröst i kylan
|
|
|
|
|
|
|
|
31-12-2009, 15:19
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Tyvärr är det ofta frost på barmark i Skåne, ner till -20° - 25° de flesta år, det kallaste jag kan minnas här är -33°. Dessutom har man kanske växter som man inte skulle komma på tanken att skaffa om man bodde i Umeå. Jag har bott i Umeå och även i Jokkmokk och har upplevt -39°, men det är inte på långa vägar så kallt som -25° i Skåne, jag lovar! Luftfuktigheten och blåsten gör att det blir råkallt. (Det bryr sig kanske inte växterna om, det var bara en parentes.) CITAT (pebblelake @ 31-12-2009, 15:06)  ...ni oroar er för många plantor i onödan... Njaa snarare tvärtom, allt dör som man trodde skulle klara sig. Det tog ett tag innan jag förstod att det är zon 3 här, ett riktigt köldhål.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-12-2009, 16:38
|

Medlem
Antal inlägg: 162
Medlem nr: 9 307

|
CITAT (pebblelake @ 31-12-2009, 15:06)  Jag blir lite full i skratt när jag läser om era kylproblem Här i Umeå har vi haft den blötaste hösten på länge, sedan direkt efter det -20-25 grader utan snö efter det varmt ca +5--5 sedan snö 60 cm och nu direkt på det -25 ,fast i kväll endast -10 och snö. Överlever mina ömtåliga grejer denna höst klarar dom allt..... Jag vill inte föringa era problem men jag tror ni oroar er för många plantor i onödan. Ett försök till tröst i kylan  Det värsta är inte kylan som vi har. Den klarar våra fruktträd och flertalet av våra växter galant. De som är värre är vårsolen och kyla på natten om några månader. Där är nog problemen värre än just vinterkyla. Fast -20 i Norrland mot våra -20 utmed kusten är inte samma. Min gamla mattelärare från Gällivare sa att den kan vara +3 grader här i väst men kylan är värre än den i Gällivare när det är -15. Fukten är hemsk.
Redigerat av gladepetter: 01-01-2010, 12:54
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 00:48
|
Medlem
Antal inlägg: 459
Medlem nr: 26 668

|
jodå, nog är det kallt alltid. Jag har ett citronträd i uterummet som kanske överlever med hjälp av en byggtork. Mitt nyplanterade Mulle ser hjälplöst ut, trots täckning. Barrälskare som jag är, köpte jag en sockertoppsgran härförleden. Den står i kruka och ska enligt försäljaren inte ha något vatten. Stämmer det? Tänkte försöka få den att överleva till våren. tacksam för tips.
Frostiga hälsningar,
Niggle
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 02:19
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Jag plockade in växterna i dag. Det är för kallt ute och då blir det lagom inomhus. Det var 16,3°C inomhus när det var kallare än såhär ute så jag antar att det är kallare nu. Vid fönstret är det nog lagom temperatur för att ha växterna inomhus, borde vara under tio grader åtminstone:)
Min franska dragon vaknade till liv samma dag jag tog in den dock. Den står nu vid terrariet och har redan fått ett skott på över en cm, det gick på en dag nästan.
Redigerat av Nauti: 03-01-2010, 02:20
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 09:09
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag planterade ett dussin Agapanthus i våras. Ett litet experiment, som 15 minus barfrost nog satt p för...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-01-2010, 12:21
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 09:09)  Jag planterade ett dussin Agapanthus i våras. Ett litet experiment, som 15 minus barfrost nog satt p för... var inte för ängslig mina har klarat värre. vi håller tummarna att dom har klarat sig.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 12:23
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (flaxss @ 03-01-2010, 12:21)  var inte för ängslig mina har klarat värre. vi håller tummarna att dom har klarat sig.  för uppmuntran!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-01-2010, 12:24
|
Gäster

|
CITAT (niggle @ 03-01-2010, 00:48)  jodå, nog är det kallt alltid. Jag har ett citronträd i uterummet som kanske överlever med hjälp av en byggtork. Mitt nyplanterade Mulle ser hjälplöst ut, trots täckning. Barrälskare som jag är, köpte jag en sockertoppsgran härförleden. Den står i kruka och ska enligt försäljaren inte ha något vatten. Stämmer det? Tänkte försöka få den att överleva till våren. tacksam för tips.
Frostiga hälsningar,
Niggle nu när det är frost/kyla ''hela'' tiden så behövs inget vatten, däremot när solen börjar bli intensivare och krukan är tjälad och det än är frost på nätterna så kan du ge den vatten (inte vattna hela tiden så den ruttnar utan ge den en omgång) men också att du skyddar den mot vår solen. på vår/vintern-våren torkar annars städsegröna växter lätt av solen och torka speciellt om dom står i kruka i läge där solen kommer åt .
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 12:49
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Börjar också oroa mig, har ett antal bambu, ett valnöt ett mycket litet gingko och en rosmarin som står ute, i jord tck och lov, MEN källan till oro är is.... Först kom 40 cm snö innan jul, detta töade i mellandagarna och mättade marken som blev sjöblöt och SEDAN kom kylan (-8,4 just nu, mitt på dagen). Förmodligen är de översta decimetrarna i marken en enda isbit... Och även om en växt klarar -30 när den är begravd under ett tjockt fint snötäcke, så är det ju ingen garanti för att den överlever att bli infrusen i en isbit  Nåja, jag får väl se vad som överlever och inte, men jag hade VERKLIGEN önskat att de där dagarna med plusgrader som fick snön att försvinna inte hade passerat Skåne, kunde de inte varmluften passerat lite söderut istället????? EDit - en fundering? Gör det någon nytta att täcka NU, när det redan är kallt och fruset, eller skulle man gjort det innan? Kom att tänka på att vi ska slänga ut julgranen idag så jag kunde ju täcka några av de ömtåligare växterna med granris - om det gör någon nytta så klart
Redigerat av KRT: 03-01-2010, 12:52
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-01-2010, 16:34
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 02:19)  Jag plockade in växterna i dag. Det är för kallt ute och då blir det lagom inomhus. Det var 16,3°C inomhus när det var kallare än såhär ute så jag antar att det är kallare nu. Vid fönstret är det nog lagom temperatur för att ha växterna inomhus, borde vara under tio grader åtminstone:)
Min franska dragon vaknade till liv samma dag jag tog in den dock. Den står nu vid terrariet och har redan fått ett skott på över en cm, det gick på en dag nästan. i natt var det frost på krukorna och växternas blad på insidan mot fönster rutan, och då har jag ändå stängt igen fönstret (inte låst bara stängt) innan i höstats hade jag en glipa öppet. men även då jag stängt till fönstret så kryper det in. CITAT (KRT @ 03-01-2010, 12:49)  EDit - en fundering? Gör det någon nytta att täcka NU, när det redan är kallt och fruset, eller skulle man gjort det innan? Kom att tänka på att vi ska slänga ut julgranen idag så jag kunde ju täcka några av de ömtåligare växterna med granris - om det gör någon nytta så klart  man brukar ju täcka när det frusit till lite, så att växterna verkligen kommer in i vila och att det håller sig lite fruset så att det inte blir fuktigt och för innestängt under skyddet plus är det för varmt så kan kanske också skadedjur övervintra lättare i täckningen. växterna ska ju helst hållas i djupvala men ändå täckas emot vädret/klimatet så att dom överlever vintern lättare.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2010, 18:14
|

Medlem
Antal inlägg: 4 644
Medlem nr: 5 125

|
Penstemon vet jag inte, någon sådan har jag inte haft men i alla fall aklejor och riddarsporrar har klarat alla slags vintrar här i zon 4. Ibland med mycket snö och ibland med litet och kallt och varmt om vartannat. Så det ska nog gå bra i din zon.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2010, 12:18
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hej Här på Åland har vi kallt nu, nästan minus nitton, när jag steg upp i morse. Det är väl super för trädgården denna vinter, kallt och snö. Så växterna vår vila ordentligt med ett tjockt snötäcke på. Inget hoppande mellan plus tre och minus tre. Slask och kallt. Jo, där lite före jul var det plusgrader en par dagar, men det blev kallt igen. Annars har det hållit sig på minus sen början av december. Det är ju första vintern på flera år det inte varit ett enda hoppande mellan slask och kallt. Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
06-01-2010, 13:56
|
Gäster

|
vintern verka ha kommit hos dig med tepa, i går och i dag så har det snöat mycket här så här har det blivit ett tjockt snölager för växterna. men nätterna har blivet mildare. lägst här har varit -19c.
i trädgården har det som tur väl bara varit som lägst runt -15c, blir det inte kallare än så så har växterna en god chans att klara sig.
Redigerat av flaxss: 06-01-2010, 13:57
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2010, 15:22
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
CITAT (flaxss @ 06-01-2010, 14:56)  vintern verka ha kommit hos dig med tepa, i går och i dag så har det snöat mycket här så här har det blivit ett tjockt snölager för växterna. men nätterna har blivet mildare. lägst här har varit -19c.
i trädgården har det som tur väl bara varit som lägst runt -15c, blir det inte kallare än så så har växterna en god chans att klara sig. Hej Flaxss Menar du att växterna har mindre chans att klara sig om det blir kallare än - 20 ?? Om det är mycket snö på då? Men endel växter är väl känsligare än andra. Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|