Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > nu kommer kylan på allvar, inget kul för växterna
          flaxss
          Inlägg 06-01-2010, 16:00
          Länk hit: #41

Gäster

CITAT (tepa @ 06-01-2010, 15:22) *
          Hej Flaxss

Menar du att växterna har mindre chans att klara sig om det blir kallare än - 20 ?? Om det är mycket snö på då? Men endel växter är väl känsligare än andra.

Hälsn Tepa

det beror på vilken växt det handlar om, en växt som tål -10c -15c har ju mindre chans att klara sig när det blir -20c. för en fjällbjörk eller tall så är ju -20c ingen större fara.

när jag skrev så så menade jag exempelvis mitt fikon. som säkert kommer börja att frysa ner vid -17c -25c.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 06-01-2010, 16:07
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

He e kåhlt nu. min -27,8° max -24,5°. Inne är det ca +16°.Trots högvarv på jordvärmen och elpatron inkopplad. En brasa brinner i öppna spisen och ger en värmekrans.

Ute? Vi har snötäcke så jag har inga oroliga funderingar på perenner och mindre buskar. Buskrosorna fryser väl tillbaka lite men det är mariginellt. Kanske bra att klippa lite i vår för bättre tillväxt. Sådant som inte tål 11-års cykeln (jag har läst någonstans om att det finns en sådan) har inte i trädgården att göra. Det är fakta. Konstgjord andning ligger inte för mig i större grad än att jag pliktskyldigast bär in och ut några inochutväxter. Respirator och hjärt-lungmaskin i trädgården är inte riktigt relevant enligt mitt sätt att se.
          Någon klock gammal dam har en gång i tiden i sköna Södermanland sagt till min Eva att : Man får vara som man har vurte! Verkligen kloka ord. Det hindrar inte att man i övrigt försöker tillfredställa en växts behov.

Se tiden an och jag upprepar – njut av trädgårdsvilan!

Citera
          tepa
          Inlägg 06-01-2010, 17:08
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

CITAT (flaxss @ 06-01-2010, 17:00) *
          det beror på vilken växt det handlar om, en växt som tål -10c -15c har ju mindre chans att klara sig när det blir -20c. för en fjällbjörk eller tall så är ju -20c ingen större fara.

när jag skrev så så menade jag exempelvis mitt fikon. som säkert kommer börja att frysa ner vid -17c -25c.

Okej, Flaxss. Men jag har ju noll koll på vilka temperaturer mina växter klarar. Fikon har jag inte. Men nog tror jag att jag har lite känsligare växter, någon Lilja
          som bör vintertäckas och Blåblomma och säkert några till. Men vi får väl se i vår vad som kommer upp. Minus nitton ute nu, men jag tycker att det är absoluta
          max. Men det är väl lönlöst att hoppas att kylan tagit livet av några mördarsniglar?

Mvh Tepa

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-01-2010, 17:32
          Länk hit: #44

Gäster

Nu börjat det bli kris med kylan, i går kväll hade vi -26 och idag har det legat runt -20 hela dagen. Blir nog svinn i trädgården i år, min Roscoea lär inte klara detta, inte heller en nyplanterad Cypripedium. Solfjäderstallen undrar jag också över hur det skall gå - usch! Ett kortvarigt temperaturfall är väl inte så farligt men nu är kylan ihållande.

Stackars alla djur i skogen...

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 06-01-2010, 17:34
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Sådär, nu har vi 30 cm snö som kan skydda när det blir kallare. smile.gif

Som jag ångrar att jag inte tog upp mina montbretior duh.gif . Jag har slutat med det för det har ju inte varit speciellt kallt de senaste åren.

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 06-01-2010, 20:30
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Har varit riktigt kallt några dagar. Skogsägaren har lagt ut "höbalar" till rådjuren en tid. Våra fröautomater fylls på hela tiden. Minus 27 i morse. Runt 20 under dagen. Jag vågar inte tänka på unga egenhändigt framdrivna perenner, tjockt snötäcke som tur är.

Vattnet frös i morse.

Men vackert är det.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          joulanta
          Inlägg 07-01-2010, 14:20
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 4 949

Bistert ute - 36 mest hela dan men vi har en halvmeter snö som skyddar alla växter

Citera
          smuleborg
          Inlägg 07-01-2010, 20:45
          Länk hit: #48

Medlem

Mildare idag. 8 grader i morse. Det känns betydligt kallare i stan, det blåser.

Det ordentliga snötäcket tackar vi för (växterna). Och nog vill vi ta tur (på skidor) ett bra tag till, fem-tio minus är lagom. Det är ju så fantastiskt underbart, och roligt. Hoppas för övrigt att kylan (gärna fem-till tio minus, någorlunda vindstilla) håller i sig under vedklyvningen.

--------------------

Citera
          Geranium
          Inlägg 08-01-2010, 11:59
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 19 840

Vi hade som kallast -11 här i nordvästra skåne, vid 8-snåret imorse. Orolig för de små nyplanterade, t.e.x frilandshibiskusen, fjärilsbusken mfl. Har även en zon 1-druva som inte ser så pigg ut. crying.gif

Redigerat av Geranium: 08-01-2010, 12:00

--------------------
          Hälsningar från Skåne

Citera
          mat103
          Inlägg 08-01-2010, 12:48
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 22 600

Jag kan väl helt ärligt säga att en viss oro börjat spria inom mig angående alla mina mer känsliga växter som jag efter lång tid vågat prova plantera ut i våras. Tex min Trachycarpus, lagerblad, fikon och rosmarin. Hoppas kylan snart ger med sig. Hos mig i Falkenberg har det varit riktigt kallt länge nu. Tack och lov har jag en rätt så bra vindskyddad trädgård. Mina känsliga växter har fått ett visst skydd, men är det tillräckligt? Det återstår att se.

Jag hade tänkt friplantera mitt olivträd. Är nu glad att jag inte gjorde det.

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-01-2010, 12:56
          Länk hit: #51

Gäster

CITAT (Geranium @ 08-01-2010, 11:59) *
          Vi hade som kallast -11 här i nordvästra skåne, vid 8-snåret imorse. Orolig för de små nyplanterade, t.e.x frilandshibiskusen, fjärilsbusken mfl. Har även en zon 1-druva som inte ser så pigg ut. crying.gif

frilandshibiskius behöver du inte oroa dig över, den första jag planterade fick en kall och hård vinter som första vinter och den klarade sig utan problem. jag själv har en vitis vinifera på friland (bredvid fikonet) och den är jag också orolig över för den brukar frysa ner varje vinter.

CITAT (mat103 @ 08-01-2010, 12:48) *
          Jag kan väl helt ärligt säga att en viss oro börjat spria inom mig angående alla mina mer känsliga växter som jag efter lång tid vågat prova plantera ut i våras. Tex min Trachycarpus, lagerblad, fikon och rosmarin. Hoppas kylan snart ger med sig. Hos mig i Falkenberg har det varit riktigt kallt länge nu. Tack och lov har jag en rätt så bra vindskyddad trädgård. Mina känsliga växter har fått ett visst skydd, men är det tillräckligt? Det återstår att se.

Jag hade tänkt friplantera mitt olivträd. Är nu glad att jag inte gjorde det.

jag håller tummarna för att dom klarar sig, vad har du gett för skydd?

mitt olivträd är nog redan dött. det var kul så länge det varade. förra vintern frös det ner och kom några skott nerifrån men dom invintrade inte så de skotten var redan döda innan vintern ens kom på allvar.

Citera
          mat103
          Inlägg 08-01-2010, 14:28
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 22 600

Palmernas rötter är täckta med tjocka frigolitskivor och mycket barkmull. Kronorna är ihopbundna men inte täckta. På de två stora palmerna är den övre delen av stammen täckt med markduk och tjocka filtar. Fikonträdet och lagerbladet har rötterna täckta med tjockt lager barkmull respektive stenar. Jag tänkte att det räcker väl nog, eftersom vintern säkert inte skulle bli så kall!!

Jag är nog faktiskt minst orolig för fikonet. Jag hade det i kruka ute hela förra vintern utan täckning. Det klarade sig utan några skador då, trots att vi hade ganska långa perioder med kyla.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-01-2010, 15:56
          Länk hit: #53

Gäster

CITAT (smuleborg @ 06-01-2010, 20:30) *
          Har varit riktigt kallt några dagar. Skogsägaren har lagt ut "höbalar" till rådjuren en tid. Våra fröautomater fylls på hela tiden. Minus 27 i morse. Runt 20 under dagen. Jag vågar inte tänka på unga egenhändigt framdrivna perenner, tjockt snötäcke som tur är.

Vattnet frös i morse.

Men vackert är det.

Hur går det med vattnet smuleborg?

Vi har klarat oss hittills men blev utan ström häromkvällen när det var så kallt - men som tur var kom den tillbaks efter 1,5 timmar....nu blir det en kall natt igen...

Citera
          smuleborg
          Inlägg 08-01-2010, 19:22
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 08-01-2010, 15:56) *
          Hur går det med vattnet smuleborg?

Vi har klarat oss hittills men blev utan ström häromkvällen när det var så kallt - men som tur var kom den tillbaks efter 1,5 timmar....nu blir det en kall natt igen...

I går morse rann vatten ur kranarna, vilken lycka smile.gif .

Kanske bäst att tappa upp lite vatten ohmy.gif

Ni har väl egen brunn? Är inte själva pumpen eldriven (tror vår är det, men nu blir jag osäker)?

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 08-01-2010, 19:26
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Geranium @ 08-01-2010, 11:59) *
          Vi hade som kallast -11 här i nordvästra skåne...

-16,9° lite längre inåt landet. Max. -9,9° och klart. Nu är det -14,9°. I morse var det 9° i sovrummet, lite kyligt tyckte t.o.m. jag. Man kanske inte skulle stänga av elementet helt på natten?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          gnon49
          Inlägg 08-01-2010, 20:26
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Det är bara att inse att civilationens grundvalar vilar på att strömmen flyter genom ledningarna. Synd bara att kraftbolagen aldrig kan inse och förutse att fortfarande kan vintrarna bli rejält kalla , och att vi numera är helt beroende av att elen för att samhället skall fungera. Hur blir nästa vinter?. Bryr sig kraftbolagen? Ja, f-n vet.

Bifogad fil  S5030649.jpg ( 415.7k ) Antal nedladdningar: 26

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-01-2010, 14:23
          Länk hit: #57

Gäster

CITAT (smuleborg @ 08-01-2010, 19:22) *
          I går morse rann vatten ur kranarna, vilken lycka smile.gif .

Kanske bäst att tappa upp lite vatten ohmy.gif

Ni har väl egen brunn? Är inte själva pumpen eldriven (tror vår är det, men nu blir jag osäker)?

Så bra då, tänk att man blir så glad över något som man mestadels tar för givet!

Vi har tappat upp vatten för att iaf ha till våra djur om det fryser eller strömmen försvinner.

Ja, vi har egen brunn, eldriven så utan ström blir det vare sig vatten, ljus eller toalett.

-26 i morse och ser ut att bli en kall natt igen om vi inte får lite moln på himlen.

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-01-2010, 14:51
          Länk hit: #58

Gäster

här blev det i natt ner till -23c om man avrundar uppåt.

Redigerat av flaxss: 09-01-2010, 14:51

Citera
          tepa
          Inlägg 09-01-2010, 21:12
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Minus 12,6 ute just när jag tittade. Hur kan ni ha så kallt där i Skåne, Flaxss?

Hälsn Tepa

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-01-2010, 21:40
          Länk hit: #60

Gäster

CITAT (tepa @ 09-01-2010, 21:12) *
          Hej

Minus 12,6 ute just när jag tittade. Hur kan ni ha så kallt där i Skåne, Flaxss?

Hälsn Tepa

i trädgården i skåne har det inte varit kallare än -15c än (tror jag det var)

här där jag bor i södra Vg zon 3-4 har det varit ca -23c.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-02-2026, 09:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon