|
|
  |
Nu har nyårsmällandet satt igång på allvar, fler än jag som blir irriterade.. |
|
|
|
30-12-2009, 19:03
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Detta okynnessmällande är verkligen irriterande både för djur och människor.
Om man kunde inskränka det hela till någon eller några timmar kring tolvslaget, men här smälls det i tid och otid.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Gunilla T
|
30-12-2009, 19:14
|
Gäster

|
Fullständigt sanslöst - jag är för att detta skall förbjudas, möjligen med undantag för de kommuner som vill betala för eländet vid tolvslaget.
Människor, djur, miljö far illa av detta, det vet alla. Har för mig att några kommuner förbjudit smällandet med undantag just vid tolvsnåret?
|
|
|
|
|
30-12-2009, 19:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
Detta gäller i vår kommun, skönt tycker jag!!!!!
Fyrverkerier och smällare i samband med nyårsafton
Under slutet av året är det många som vill fira med smällare och raketer.
Kalix kommun påminner om att användande av pyrotekniska varor inom detaljplanelagt området bara får ske på nyårsafton mellan kl 20-02. Användning vid andra tillfällen inom detaljplanelagt område kräver tillstånd av polismyndigheten.
Detta regleras i våra allmänna lokala ordningsföreskrifter (pdf) där det också framgår, att det är förbjudet att använda pyrotekniska varor i nära anslutning till Kalix Sjukhus.
Tänk på att visa hänsyn. Många hundar, katter, hästar, kaniner och andra sällskapsdjur upplever nyårshelgens fyrverkerier som obehagliga och skrämmande.
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
30-12-2009, 19:37
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Vi bor ju ute på landet så här är det okej inget okynes smällande än.Men i morgon kommer det att vara fyrverkeri runt hela sjön och det tycker jag är okej om det bara är vid tolvslaget,vi har också katt men han fixar det den stunden och då sticker han och gömmer sig under någon stuga,det värsta är när det skjuts i tid och otid det tycker jag är jobbigt.
|
|
|
|
|
30-12-2009, 19:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 785
Medlem nr: 9 395

|
Här är det bara tillåtet några timmar på nyårsafton. Somliga tror det är nyårsafton nu.
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
30-12-2009, 19:40
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Såg på nyheterna innan att snart blir det lag och tillstånd och sånt man måste söka för att smälla ^^ Men det är väl redan olagligt att smälla utan tillstånd?? Jag ska ligga under filten med katten och se film imorgon för både hon och jag hoppar till när det smäller =/
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
30-12-2009, 19:52
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Det tycks mig som det är 13-14-åringar som är ute med smällare här. Vad är det för pack till föräldrar som tillåter sina skitungar att hålla på med det dom gör, och säkert köper fyrverkerier åt dom också. Ibland önskar jag att, som dom visade på TV, dom smäller fingarna av sig. Det är nog samma slags föräldrar som köper sprit åt sina barn. Jag tycker det är ett helvete med smällare. Danmark förbjöd det men det smäller lika mycket för den skull. Man åker till Sverige och köper....hurra vad vi är bra(!) Vad är det för kul med en smällare??? Lika idiotiskt som när "palestinier", "turkar", "greker" eller "jugoslaver" pangar av pistoler och gevär rätt upp i luften på nyårsafton. För bövelen, kulan måste ju komma ner någonstans igen! Det är inte tänkande människor som beter sig så - halvapor?
|
|
|
|
|
30-12-2009, 20:11
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Här började det smällas för säkert en vecka sedan. Det känns inte lika hemskt när man bor i en storstad som det gjorde när man bodde i ett mindre samhälle. Här är det inte lika mycket djur som drabbas, såväl vilda som tama. Själva smällandet gör mig inte särskilt mycket men jag tycker ändå att det är totalt meningslöst :/ När jag var yngre däremot så var det ju roligt att springa runt och smälla smällare hela tiden
Redigerat av Nauti: 30-12-2009, 20:11
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
30-12-2009, 20:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 026
Medlem nr: 7 630

|
Jag störs inte nämnvärt hemma av smällandet och katterna reagerar tack o lov inte alls. Konstigt med tanke på våra gamla usla fönster vi har här i huset. Fyrverkerier är jag barnsligt förtjust i och jag blir helt fascinerad av detta skådespel kring 12-slaget Men det räcker gott en gång om året. En lag med begränsningar för hur man får använda dessa fyrverkerier vore bra för det är många som lider av detta.
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|
|
|
|
|
30-12-2009, 20:47
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Har haft hundar som varit extremt skottberörda så jag är väldigt anti smällare men har grannar som glatt smäller av tusentals kronor varje nyår - det är bara att gilla läget för de tycker att det är så fint med alla ljus och ljud och jag stönar mest och har vant mig att gå till sängs extra tidigt på nyårsafton och ta med mig hunden/hundarna
|
|
|
|
|
30-12-2009, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
Här i vår kommun är det bara tillåtet att skjuta fyrverkerier på nyårsafton mellan kl 16 och 01. Trots det har det smällt flera gånger om dagen sedan julafton och ingen bryr sig. Varför finns det bestämmelser då?
Jag har en fruktansvärt skotträdd hund, men nu är hon så gammal att hon inte hör allt, så kanske får vi vårt lugnaste nyår hittills trots allt :-)
--------------------
|
|
|
|
|
30-12-2009, 21:31
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Den här diskussionen tog vi ju förra nyårsafton, orkar ni verkligen ta det från början igen?
|
|
|
|
|
30-12-2009, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 30-12-2009, 21:31)  Den här diskussionen tog vi ju förra nyårsafton, orkar ni verkligen ta det från början igen? nej, vi lär väl inte lösa det i år heller... men tyvärr - problemet kvarstår och ibland känns det bra att "yla av sig" lite...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
30-12-2009, 21:51
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Så länge varuhus o byggfirmor har hyllorna fulla med fyrverkerier o bombpaket med exotiska namn o beteckningar hjälper nog inte ett förbud särskilt mycket. Om man förbjöd försäljning av rena smällarna och bara fyrverkeripjäser blev tillåtna skulle nog en del vara vunnet. Visst är det vackert med ett fyrverkeri, men det kostar multum och pengarna går bokstavligt talat upp i rök. Och ett antal personer blir skadade för livet varje år. Allt som går till överdrift får ofta konsekvenser. Men visst är det vackert.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
Hej igen
|
30-12-2009, 22:02
|
Gäster

|
Alldeles lugnt här än så länge. Tillåtet att skjuta raketer fr kl 21.00 - 01.00 på nyårsafton. Förbjudet att skjuta raketer närmare än 150 meter från sjukhus och äldreboenden. Reglerna började gälla för ett år sedan och tycks följas nästan till punkt o pricka.
|
|
|
|
|
30-12-2009, 22:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 026
Medlem nr: 7 630

|
CITAT (Huggorm @ 30-12-2009, 21:31)  Den här diskussionen tog vi ju förra nyårsafton, orkar ni verkligen ta det från början igen? Alla kanske inte var med då så det gör väl inget om det upprepas. Verkar iaf som att fler kommuner har börjat med begränsningar så det går ju framåt
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|
|
|
|
|
30-12-2009, 22:33
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
Idag började dem smälla ordentligt i Staffanstorp, men annars under denna vecka har det varit lugnt. Då dem endast har sålt raketer sen i måndags, vår 7 månaders valp reagerar inte längre på dem utan går på som om inget har hänt vilket är tur. Men vi har förberett oss genom att gå på föreläsning om Nyår och hundar som hölls av en hundpsykolog som heter Yrsa från Staffanstorp, väldigt lärorikt så nu är vi väl förberedda på nyåret och köpt en hel del låtande leksaker med mera.
Jag håller med om att det är jobbigt när dem smäller och speciellt när dem skjuter längst vägen och inte rakt upp, enligt bestämmelserna så är det upp till var och en kommun att dra sina gränser. Här i Staffanstorp har dem nolltolerans mot raketer innan nyår och försäljningen får inte starta innan jul och strängare kontroller så att bara dem som är över 18 år köper. Det har gett viss resultat vilket jag är glad, då det blir mindre och mindre för vart år. Just nu är det största problemet grannens barn som kastar ut smällare precis utanför vår portingång, tänk så kommer någon ut genom porten när den smäller av eller vi kommer ut med vår hund.
I söndags var vi på provskjutningen och då såg jag en gammal kompis till mig som hade tagit med sig sin 5 månaders valp, som efter tre smällar och deras berömmande över att det inte alls var farligt (vilket förstärker rädslan hos hunden) fick gå iväg då hunden var så rädd så att den skakade. Både jag och killen undrade hur dem tänkte med att ta med en valp dit?! Vi har lärde oss på föreläsningen att uppmuntran vid "farliga" saker för hunden stärker rädslan och ska ignoreras och inte bry sig om att hunden blir rädd utan man ska gå en bit bort men ändå stannar kvar tills hunden blir lugn. Nu har dem fått en valp som är livrädd för raketer vilket är sorgligt för både hunden och dem.
|
|
|
|
|
30-12-2009, 23:06
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Hej igen @ 30-12-2009, 22:02)  Alldeles lugnt här än så länge. Tillåtet att skjuta raketer fr kl 21.00 - 01.00 på nyårsafton. Förbjudet att skjuta raketer närmare än 150 meter från sjukhus och äldreboenden. Reglerna började gälla för ett år sedan och tycks följas nästan till punkt o pricka.  Verkar himla vettigt om det efterföljs. Själv tycker jag det borde vara tillåtet på speciella platser bara, långt från bostäder men så man ändå kan njuta av det. Görs på försök här sen förra året men alla följer det så klart inte.
--------------------
|
|
|
|
|
31-12-2009, 00:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
Jag har hört några enstaka smällare här de sista dagarna men tack o lov är vår jycke inte rädd för just det ljudet. Förr om åren har han skällt till någon gång just vid tolvslaget när det är som mest ljud men sen bryr han sig inte om det. Här finns inga lagar o regler på när, var, hur smällandet får ske men jag hoppas att det BARA blir tillåtet just vid tolvslaget till ett annat år ........lider med de små liven som är så rädda
Redigerat av zissi: 31-12-2009, 00:02
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
31-12-2009, 00:05
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Jag bor ju på landet numera men inne i stan var det ett himla smällande i tid och o tid tyckte jag!!! Lider med alla hundägare som har rädda hundar!! Min jycke jag hade för många år seddan var allt annat än rädd för smällare!! Han skulle jaga dom för att fånga dom!! Men så var han fostrad av min son att va med och smälla!! Knäpp!!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|