Certifierad Trygg e-handel
✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
      ✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Göra egen hudsalva, vad är bra att ha i?
          Klura
          Inlägg 16-01-2010, 17:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

De Nauti skrev att Bivax och Johannesört skulle vara antiflammatoriskt låter intressant.
          Jag har problem några ggr/år med mina leder i fingrarna.
          Någon som har använt krämer med detta som har hjälpt?

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Nauti
          Inlägg 16-01-2010, 17:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Peztis @ 16-01-2010, 16:06) *
          * Glycerin (=glycerol) gör att krämen tränger in i huden och finns på t ex Apoteket. Har för jag såg det på järn-/färgaffären också!
          Vet du någonting om hur man producerar den där vanliga glycerinen som finns att köpa i affärer? Står det på om det har animaliskt eller vegetabiliskt ursprung?

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Nauti
          Inlägg 16-01-2010, 17:30
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Klura @ 16-01-2010, 17:19) *
          De Nauti skrev att Bivax och Johannesört skulle vara antiflammatoriskt låter intressant.
          Jag har problem några ggr/år med mina leder i fingrarna.
          Någon som har använt krämer med detta som har hjälpt?
          Jag har läst om att hägg skall vara bra mot reumatism, sedan har jag läst mer om det men jag har glömt bort vad det var eller var jag läste. Jag har jag hittat en väldigt intressant bok om medicinalväxter: http://micmcmullen.se/ortbok2007.pdf.

Redigerat av Nauti: 16-01-2010, 17:31

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Klura
          Inlägg 16-01-2010, 18:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

CITAT (Nauti @ 16-01-2010, 17:25) *
          Vet du någonting om hur man producerar den där vanliga glycerinen som finns att köpa i affärer? Står det på om det har animaliskt eller vegetabiliskt ursprung?

Min tub som jag köpt på apoteket innehåller Glukossirap.
          Mer att läsa om hur den tillverkas står HÄR

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Peztis
          Inlägg 16-01-2010, 22:16
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (Nauti @ 16-01-2010, 17:25) *

Står inget vettigt på flaskan förutom att det är 15% vatten tillsatt och att det är tillverkat av Apoteket.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Motti
          Inlägg 17-01-2010, 01:09
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vad jag har lärt mig genom åren är att det ska inte finnas några oljeprodukter i hudkräm typ vaccelin!det är en direkt produkt från råolja alltså petrol,många har inte en aning om hur mycket oljeprodukter som finns i vår så kallat skönhetskrämer,vaccelin är en direkt produkt från Råolja den vi kör bil på eller eldar med,vaccelin täpper till porerna i hyn och orsakar pormaskar miler och finnar.Om man ska göra egen hudsalva ska man deffenitivt annvända Olivolja,faktiskr är det så att man kan smörja in huden med ren Olivolja .Ett tips är om ni ska köpa hudkräm ska den absolut inte innehålla vaccelin !den får huden att sluta andas.
          .Tips !ni som har supertorra fötter kladda in fötterna i ren olivolja trä på en plastpåse på fötterna och en yllesocka och sov med det över natten,bästa fortvårdstippset rolleyes.gif

Kram Motti

Redigerat av Motti: 17-01-2010, 01:12

Citera
          Nauti
          Inlägg 17-01-2010, 08:53
          Länk hit: #27

Medlem

Jag brukar köra olivolja efter jag rakat mig smile.gif Det fungerar ganska bra.

--------------------

Citera
          polecat
          Inlägg 17-01-2010, 13:53
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 353
          Medlem nr: 7 111

CITAT
          Men hur blir det när du smörjer in det på händerna, tränger det in eller lägger sig som ett fett lager? Glycerin ska tydligen hjälpa til för att få krämen att tränga in.

Visst blir det lite kladdigt om jag smörjer in händerna med "min" ringblomssalva. Jag brukar göra det på kvällen när jag går och lägger mig. Jag har väldigt torr hud, så ansiktet kan ibland få sig en omgång på kvällskvisten också.
          Men jag tycker ändå att det tränger in i huden ganska fort.

--------------------
          Bor i kalla Norden, zon 6 (ibland 5)
          Erfarenhet är en lott, köpt efter det att dragningen ägt rum

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-01-2010, 14:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Nu har jag idag införskaffat Lecitin på Hälsokostaffären. Hem och provade en ny "batch" av krämen, med samma temperatur men nix, den separerade denna gång med!

Nu lägger jag av med detta recept och försöka själv-generna slår på istället!

Jag har nu värmt rapsolja och hällt det i en burk med torkade kamomillblommor och läkemalvarötter som jag hade hemma. Nu får det stå där och dra lite, kanske provar jag imorgon. Jag tänkte nog ha i de andra ingredienserna förutom vattnet. Däremot så tror jag för att det ska bli en kräm så kommer jag att behöva lite vatten, någon matsked eller två, men det får jag väl prova mig fram.

Den krämen jag gjorde idag separerade ju som sagt, eller snarare är det så att krämen svettas ur vattnet. Men jag har provat krämen på läpparna och där sitter den fint!

På't igen!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-10-2026, 05:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon