Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

50 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chili-tråden 2010, Tråden om 2010-års chiliodlingar!
          Chili-tråden 2010
          Vad tycker ni om tråden?
          Bara bra, mycket bra läsning om chiliodling! :) [ 65 ] ** [89.04%]
          Så där, inte riktigt som jag vill ha den. (Skriv gärna varför i tråden!) [ 6 ] ** [8.22%]
          Inte bra alls! (Skriv gärna varför i tråden också!) [ 2 ] ** [2.74%]
          Totalt antal röster: 72
          Gäster kan inte rösta 
          sqrulan
          Inlägg 05-01-2010, 23:50
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Åhhh det var många vackra svarta!
          Men dom verkar ju sälja andra fröer också så om du lägger ut en förfrågan enbart om någon vill vara med så kanske någon nappar på andra fröer. Det kanske inte är alla som läser chilitråden!

--------------------

Citera
          Fuel
          Inlägg 05-01-2010, 23:56
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 16 090

Bra tips! Ska göra det lite senare om jag inte får napp här först! smile.gif

--------------------
          //Fuel aka Oscar
          Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Fuel
          Inlägg 06-01-2010, 00:08
          Länk hit: #43

Medlem

Väldigt häftig chilisort (ej provat själv heller, men hittade den när jag spanade runt lite).
          Den heter Black Scorpion Tongue Kanske är värt att odla den iår bara för utseendet! coolgleam.gif

Vackraste blomman? (chiliblommor räknat alltså), också Black Scorpion Tongue

Redigerat av Fuel: 06-01-2010, 00:10

--------------------
          //Fuel aka Oscar
          Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Fuel
          Inlägg 06-01-2010, 00:20
          Länk hit: #44

Medlem

Oj nu skrev jag mycket ett tag, men strunt samma.

Kolla in dessa bilder som jag hittade på nuke.gif Trinidad Scorpion, Morouga Blend nuke.gif

Den som är chilihead vet att detta är inte att leka med smile.gif De är ganska så starka saker det!
          För alla er andra kan jag lova att det är så stark som det möjligen kan bli!

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          tantGröön
          Inlägg 06-01-2010, 12:41
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 21 731

Hej

Vilken trevlig tråd!

Jag kan varmt rekommendera Peruvian purple!
          I somras skördade jag rikligt från en planta som jag hade övervintrat, se bild.
          Plantan är även väldigt vacker, med mörka nästan lila blad.

Redigerat av tantGröön: 06-01-2010, 12:42

Citera
          Fuel
          Inlägg 06-01-2010, 20:16
          Länk hit: #46

Medlem

Ser ut som att Peruvian Purple är en väldigt trevlig chilisort. Kanske är värt att prova att så den något år. Roligt med dessa chilisorter som får lite mindre frukter. Roligare med olika former än bara alla "vanliga" som är röda och får långa smala saker till frukter inte sant! smile.gif

Det finns ju mängder av roiga sorter som liknar denna som är vilda chilisorter. Dessa har jag dock aldrig provat att odla själv, men ska tydligen efter bilder jag sett inte se ut som chiliplantor alls utan ha helt andra blad osv. Detta gäller såklart inte alla, men ska kolla om jag kan finna någon bild på någon sort så ni ser hur de ser ut istället.

Edit:

Hittade denna bild, inte riktigt den jag sökte, men som ni ser så liknar den inte heller riktigt vanliga chiliplantor. Kanske någon som blir lite sugen på att odla denna?
          Då går den under namnet C. rhomboideum. Inget annat namn står angivet tyvärr men det är en vild chili variant iaf.

Redigerat av Fuel: 06-01-2010, 20:23

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Pata
          Inlägg 06-01-2010, 22:04
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 222
          Medlem nr: 9 751

Underbar tråd, jag älskar chilepeppar! Ni som vill beställa chilepeppar, Reimer seeds har jag hört en del negativt om. Samtidigt vet jag en del här i Sverige som är nöjda. Ni kan alltid kolla med mig, mot att ni skickar ett frankerat kuvert kan jag skicka fröer. Men de flesta fröerna är inte isolerade. Några sorter från förra året:

Kolla gärna in min nya blogg om chilepeppar:

http://chilepeppar.blogspot.com/

/Patrik

--------------------

Citera
          Fuel
          Inlägg 06-01-2010, 23:19
          Länk hit: #48

Medlem

Jag & Sara i zon 7 har precis beställt lite fröer från Fatalii. Hoppas att de kommer fram snart bara.
          De sorter som vi beställde var följande:

Mina:
          7-pod Jonah Strain
          Trinidad Scorpion, Morouga Blend
          Black Scorpion Tongue
          Chocolate Fatalii

Saras beställning:
          CAP 220
          Champion
          Chocolate Fatalii
          Orchid
          Criolla Sella

Så det blir nog roligt när de nya fröerna dyker upp! smile.gif

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          sqrulan
          Inlägg 07-01-2010, 00:25
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

tummenupp.gif Lycka till!

--------------------

Citera
          Fuel
          Inlägg 07-01-2010, 07:52
          Länk hit: #50

Medlem

Tackar så mycket!

Trevligt att du hittade hit Pata, du verkar ju ha odlat en del sorter så du är en bra tillgång i en sådan här tråd när folk behöver hjälp med lite saker! smile.gif

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Pata
          Inlägg 07-01-2010, 08:51
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Fuel @ 06-01-2010, 23:19) *
          Jag & Sara i zon 7 har precis beställt lite fröer från Fatalii. Hoppas att de kommer fram snart bara.
          De sorter som vi beställde var följande:

Mina:
          7-pod Jonah Strain
          Trinidad Scorpion, Morouga Blend
          Black Scorpion Tongue
          Chocolate Fatalii

Saras beställning:
          CAP 220
          Champion
          Chocolate Fatalii
          Orchid
          Criolla Sella

Så det blir nog roligt när de nya fröerna dyker upp! smile.gif

Härliga sorter ni beställt. Alla 7 pod varianter jag provat har alla varit tokheta! Av alla Trinidad Scorpion varianter så ser Morouga Blend grymmast ut - odlar den för andra året. Chocolate Fatalii låter mycket spännande. Det lär visst vara en Vit Fatalii på gång också. Lustigt att alla supheta sorter kommer i alla möjliga färger. Själv odlade jag förra året Chocolate Bhut Jolokia, som var en het men trevlig bekantskap. Nu vill många ha den gula Bhut Jolokian, på en Engelsk sida kostar 10 pund för 10 frön. Cap 220 och Champion minns jag som mycket produktiva sorter.

Cap 220

Champion

Redigerat av Pata: 07-01-2010, 08:53

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 07-01-2010, 09:43
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Pata @ 06-01-2010, 22:04) *

Vilken underbar bild tummenupp.gif

Redigerat av blomkronan: 07-01-2010, 09:44

Citera
          Pata
          Inlägg 07-01-2010, 10:53
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (blomkronan @ 07-01-2010, 09:43) *
          Vilken underbar bild tummenupp.gif

Tack Mari!

//Patrik

--------------------

Citera
          Fuel
          Inlägg 07-01-2010, 13:24
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Pata @ 07-01-2010, 08:51) *
          Härliga sorter ni beställt. Alla 7 pod varianter jag provat har alla varit tokheta! Av alla Trinidad Scorpion varianter så ser Morouga Blend grymmast ut - odlar den för andra året. Chocolate Fatalii låter mycket spännande. Det lär visst vara en Vit Fatalii på gång också. Lustigt att alla supheta sorter kommer i alla möjliga färger. Själv odlade jag förra året Chocolate Bhut Jolokia, som var en het men trevlig bekantskap. Nu vill många ha den gula Bhut Jolokian, på en Engelsk sida kostar 10 pund för 10 frön. Cap 220 och Champion minns jag som mycket produktiva sorter.

Trevligt att du har bra erfarenheter av de sorter som vi valt. Då gjorde man ju ett ganska bra jobb då när man valde bland alla dessa varianter. smile.gif
          Har för mig att jag har haft Morouga Blend tidigare (förra året), men vet inte. 7-Pod Jonah Strain verkar ju minst sagt väldigt intressant.

Sen är det ju som jag har sagt tidigare att jag älskar chokladfärgade chilisar. Helt underbar färg tycker jag smile.gif Gula Bhut Jolokia verkar ju också intressant, men framförallt finns en sort som jag absolut vill ha tag på vilken är Trinidad Douglah. Ingen som har frön över från denna? Har hittat några olika firmor som säljer denna, men det är ju väldigt svårt att veta om det är äkta frön, med en så sällsynt chilisort menar jag. Så tråkigt när man pysslar om en planta en hel säsong och sedan bara får någon skitvariant pga. felaktiga fröer thumbdown.gif

Eller Trinidad Douglah kallas ju även 7-pod Chocolate.

10£ för 10 frö är väldigt dyrt enligt mig, men det är väl så när man börjar komma upp i dessa lite mer sällsynta sorterna.

Kan du skicka länk till firman som säljer gula Bhut Jolokian? rolleyes.gif

//Oscar

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 07-01-2010, 14:03
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Mina frön har kommit idag, beställde den 29/12 och leverans från USA idag, det tycker jag är rätt bra, samma snabba och trevliga bemötande fick jag i fjol.

Här beställde jag http://www.tradewindsfruit.com portot är inte så dyrt och det verkar vara bra kvalitet på fröer.
          Beställde även lite andra grönsaker.

Jag är intresserad av Chili som är lagomt stark, bra att ha i matlagning och gärna med mycket smak.
          Ni som har odlat Chili vilka skulle ni säga passar in??

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          Fuel
          Inlägg 07-01-2010, 14:09
          Länk hit: #56

Medlem

Här kommer äntligen lite bilder på min odling för året. Det är ju fortfarande endast 1 sort som har behagat komma upp ännu. Men fick till dessa bilder iaf.
          Detta är ju som jag skrev tidigare en mycket intressant sort som av Naga Morich som ska vara direkt ifrån Nagaland där den upptäcktes. Även Bhut Jolokian ska ju ursprungligen vara från detta område. Detta gör ju alltid det lite roligare att odla fröer som man vet kan bli något alldeles speciellt naughty.gif

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Fuel
          Inlägg 07-01-2010, 14:19
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Crazy4Flowers @ 07-01-2010, 14:03) *
          Mina frön har kommit idag, beställde den 29/12 och leverans från USA idag, det tycker jag är rätt bra, samma snabba och trevliga bemötande fick jag i fjol.

Här beställde jag http://www.tradewindsfruit.com portot är inte så dyrt och det verkar vara bra kvalitet på fröer.
          Beställde även lite andra grönsaker.

Jag är intresserad av Chili som är lagomt stark, bra att ha i matlagning och gärna med mycket smak.
          Ni som har odlat Chili vilka skulle ni säga passar in??

Den butiken verkar ju trevlig, hade ne hel del olika chilisorter om man letar efter lite mildare, mer "användbara" sorter än de allra starkaste.

Några sorter jag kan rekommendera direkt är väl de som Sara beställde samtidigt med mig, det ska tydligen vara goda och ganska milda chilisar.
          Det var dessa som hos beställde:

CAP 220
          Champion
          Chocolate Fatalii
          Orchid
          Criolla Sella

Fröerna finns på Fatalli Seeds, men en del verkar vara slut av dessa. Iaf Champion tog slut när vi beställde.
          Men det finns så klart en massa mer odlingsvärda sorter. Skicka ett pm om du är intresserad av fler sorter så ska jag leta på ett par bra sortnamn till dig! smile.gif

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Fuel
          Inlägg 07-01-2010, 14:35
          Länk hit: #58

Medlem

Pata: Var det hos Chili Pepper Company du såg gul Bhut Jolokia?
          Såg nämligen att de hade fått in det nu. Väldigt bra butik för övrigt. Snabba leveranser och bra kvalite på fröer. De kostade ju 4£ för 5 fröer.

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 07-01-2010, 16:11
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

CITAT (skogstroll @ 05-01-2010, 10:31) *
          Hur sent kan man så egentligen om man inte har någon vidare belysning?

förra året satte jag mina chilis 22e jan, jag hade många plantor men bara ett litet lysrör. det gick jättebra, inte en enda dog. och ingen blev ranglig heller. de stod i 16-17 grader fram till april-maj då fick de flytta upp till ett söderfönster uppe i huset och sen fick de flytta ut i växthuset när det var klart i juni.

det var 3 habaneroplantor och 3 andra som jag sått från frön från köpechili. Habaneron blev ändå väldigt sen till att sätta frukt. men jag hann ändå få mängder. jag skördade den sista habaneron häromdagen. Jag tog in den när kylan kom men man får ju lusduscha rätt ofta!

iår har jag redan satt frön, de håller precis på att titta upp ur jorden.

nu har jag en habaneroplanta i ett ganska kyligt fönster i källaren, jag hoppas på att den ska överleva vintern där.

Det misstag som jag gjorde förra var att jag hade för mycket chili och för lite paprika. det räcker med en chiliplanta av varje sort. men paprika kan man inte ha för många plantor av.

iår satte jag:
          Tepin (birds eye) ska vara ruskigt stark
          Crab pepper, eller hette den fish pepper...rätt mild ska den vara iaf
          frön från en chili som vi fick med oss efter ett besök på en indisk restaurang här i stan.
          Fruit and spicy. ska vara en stark paprika, vad det nu e??
          Granny Smith (paprika)
          Tomatpaprika alexander

Redigerat av Malin_MeL: 07-01-2010, 16:13

Citera
          urbangarden
          Inlägg 07-01-2010, 20:39
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 26 579

Min odlingslista 2010

29/10/2009

Trinidad Scorpion
          Naga Morich
          Dorset Naga
          Bhut Jolokia
          Gul 7Pod

Sorter som jag kommer att så nu i början av året:

Brun 7Pod
          Brun Bhut Jolokia
          Devils Tongue
          Scotch Bonnet Grenada
          Trinidad Congo

Kommer så fler sorter men vet inte riktigt vad, måste bestämma mig vilka som ska prioriteras tongue.gif

--------------------
          Urban Garden

Citera

50 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2026, 22:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon