|
|
  |
Vargjakt, Vad tycker ni? |
|
|
|
04-01-2010, 23:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (Grå @ 04-01-2010, 14:35)  Det kan bara vara viktigt om man inte har något liv att leva. De flesta kvinnor ställer upp för att få behålla mannen på hemmaplan och så har de intalat sig själva sedan urminnes tider att det är så det ska vara. hahahhahaha Skrattar mig fördärvad!
|
|
|
|
|
04-01-2010, 23:33
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Kanske dags att börja ytterligare en tråd om vargar för den här tråden handlar om något annat nu.
Vissa kvinnor blir kära i män som är alkoholister, och blir kära i alkoholist efter alkoholist. Vissa kvinnor blir kära i män som misshandlar och blir kära i misshandlare efter misshandlare. Vissa blir kära i män som vänstrar och blir kära i män som är otrogna gång på gång. Då är det lätt att tro att alla män är otrogna om man varit med om det flera gånger. Dessa kvinnor behöver proffessionell hjälp från en psykolog att bryta mönster. Att helt enkelt sluta att bli kära i män som gör dem illa.
Att ha sex är en av de starkaste drifter vi har. För en del gäller det flera gånger om dagen för andra betydligt mer sällan. Man kan känna närhet och värme utan att ha sex, men närheten och värmen i samband med sex är också viktig. Varför ska man förakta människor som har mer eller mindre lust än man själv har?
I andra länder där man har många fler barn än man har här så behöver det inte handla om förtryckta kvinnor. Det finns faktiskt många, både män och kvinnor, som tycker att barn är rikedom, att lyckan är att ha många barn. Det är ju knappast något som vi ska sätta oss till doms för. Ibland handlar det om att det är viktigt att ha många barn som kan ta hand om en på ålderns höst. Det är kanske inte självklart att alla barnen uppnår vuxen ålder.
Hur kom denna tråden om vargjakt att handla om något så totalt annorlunda? Blev det inget bröllop eller?
|
|
|
|
|
04-01-2010, 23:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (herkules @ 04-01-2010, 14:43)  om du anser mig vara seriös eller ej är oviktigt. jag har inga bevis (hur ska jag kunna ha det, skjut, gräv och tig) att visa upp för dig men om du söker dig till alla kommentarer om denna vargslakt som finns på internet så finns det 1,2,3....10, 20... människor som uppger sig se/höra detta hela tiden i sin hembygd. Ja, och det finns dom som tror att jesus gick på vatten... det finns så många mytomaner så det är löjligt... CITAT (gunvor @ 04-01-2010, 15:51)  De vargar som skjutits dessa dagar skall alla skickas till SVA - får vi alla tillgång till obduktionsprotokollen så vi får veta hur sjuka dom var??? Är du veterinär eller läkare så du förstår en obduktinsrapport? CITAT (Grå @ 04-01-2010, 16:57)  Det är rätt synd om människor som inte kan känna närhet, ömhet, glädje och ha ett rikt och härligt liv tillsammans utan att känna ett tvång att spänna på varandra jämt och ständigt. Det är ju synd om dom som är så bittra och sura för att ingen vill älska dom personerna...
|
|
|
|
|
04-01-2010, 23:41
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 23:37)  Ja, och det finns dom som tror att jesus gick på vatten... det finns så många mytomaner så det är löjligt... /.../ jaja visst
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
05-01-2010, 10:03
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Jag hörde på radion att en person polisanmält vargjakten för artbegränsningsbrott. Dalarna sköt en varg för mycket, det är också polisanmält, får se hur det går med dessa anmälningar.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
Gunilla T
|
05-01-2010, 10:49
|
Gäster

|
Vilka stereotyper av det kvinnliga släktet som målas upp här!!!...som alltid när det gäller fördomar finns ett uns av sanning men såhär grova generaliseringar kan väl ingen ändå tro på.
|
|
|
|
|
05-01-2010, 13:52
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Gunilla T @ 05-01-2010, 10:49)  Vilka stereotyper av det kvinnliga släktet som målas upp här!!!...som alltid när det gäller fördomar finns ett uns av sanning men såhär grova generaliseringar kan väl ingen ändå tro på. Ja bilden av kvinnan som ett osjälvständigt, intelligensbefriat våp, ett stackars förtryckt offer som ställer upp och finner sig i vad som helst för att behålla en man tror jag inte många känner igen sig i. Nästan lika förfärlig tycker jag den mansbild som somliga framhåller är, dvs man beskriver mannen som ett känslolöst, brutalt djur vars enda tanke är att få para sig. Min bild av det stora flertalet kvinnor är att de är starka, självständiga med förmåga att forma sina liv efter egna val och precis som det stora flertalet män är tänkande och kännande varelser. När det gäller relationer tror jag inte att de flesta(vare sig kvinnor eller män) stannar kvar i en dålig sådan utan att vi väljer våra relationer för vi vill ha dem och faktiskt mår bra av dem. Nu vet jag naturligtvis att det finns både kvinnliga och manliga idioter men att de flesta av oss gör så gott vi kan och är "vanliga" hyggliga män och kvinnor. Gita
|
|
|
|
|
05-01-2010, 14:04
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Gita, du glömmer att minsann inte all jordens befolkning lever i en sån ankdamm som vi gör här.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-01-2010, 14:27
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 05-01-2010, 14:04)  Gita, du glömmer att minsann inte all jordens befolkning lever i en sån ankdamm som vi gör här. Menar du att vi här är en sorts högre stående varelser, nja.. tror knappast det. För min del tror jag att våra tankar och känslor är ganska lika även om de yttre betingelserna kan vara nog så olika, Gita
|
|
|
|
|
05-01-2010, 16:07
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Gita @ 05-01-2010, 13:52)  Ja bilden av kvinnan som ett osjälvständigt, intelligensbefriat våp, ett stackars förtryckt offer som ställer upp och finner sig i vad som helst för att behålla en man tror jag inte många känner igen sig i. Nästan lika förfärlig tycker jag den mansbild som somliga framhåller är, dvs man beskriver mannen som ett känslolöst, brutalt djur vars enda tanke är att få para sig. Min bild av det stora flertalet kvinnor är att de är starka, självständiga med förmåga att forma sina liv efter egna val och precis som det stora flertalet män är tänkande och kännande varelser. När det gäller relationer tror jag inte att de flesta(vare sig kvinnor eller män) stannar kvar i en dålig sådan utan att vi väljer våra relationer för vi vill ha dem och faktiskt mår bra av dem.
Nu vet jag naturligtvis att det finns både kvinnliga och manliga idioter men att de flesta av oss gör så gott vi kan och är "vanliga" hyggliga män och kvinnor. Gita Jag anar att du tror att det råder fred på jorden också, för att det låter bra när du säger det?
|
|
|
|
|
05-01-2010, 16:37
|
Medlem

|
CITAT (Grå @ 05-01-2010, 16:07)  Jag anar att du tror att det råder fred på jorden också, för att det låter bra när du säger det? Just därför så är jag tacksam för det liv jag har, det liv de flesta av oss i den rika delen av världen har möjlighet att leva. Jag väljer att se och ta till vara det som faktiskt är bra och är tacksam över det, vilket ju inte alls innebär att jag inte kan se eller reagera på det som inte är bra. Just med tanke på hur det ser ut i världen med fattigdom,svält och sjukdom tycker jag din syn på dina medbröder och systrar, din bittra hatiska syn på människan och din hånfullhet mot dem som har en annan livssyn än du är ytterst cynisk. Kanske har du anledning till din negativa inställning, men du måste ändå förstå att dina erfarenheter är bara dina och inte alla andras också. Gita
|
|
|
|
|
05-01-2010, 16:46
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 05-01-2010, 16:37)  Just därför så är jag tacksam för det liv jag har, det liv de flesta av oss i den rika delen av världen har möjlighet att leva. Jag väljer att se och ta till vara det som faktiskt är bra och är tacksam över det, vilket ju inte alls innebär att jag inte kan se eller reagera på det som inte är bra. Just med tanke på hur det ser ut i världen med fattigdom,svält och sjukdom tycker jag din syn på dina medbröder och systrar, din bittra hatiska syn på människan och din hånfullhet mot dem som har en annan livssyn än du är ytterst cynisk. Kanske har du anledning till din negativa inställning, men du måste ändå förstå att dina erfarenheter är bara dina och inte alla andras också. Gita Och varfär är du så säker på att det inte är alla andras erfarenheter jag återger, istället för mina egna? För att jag anser att det finns betydligt roligare saker att fylla sin tillvaro med än att ligga i sängkammaren och spreta med benen åt alla håll? Du är på tok för tänd på att dänga till mig, för ditt eget bästa. Världen blir inte vackrare och människor mindre jävliga bara för att man går omkring med skygglappar som det står Gucci på, Gita. Ibland måste se omgivningen som den faktiskt är,även om det är obehagligt.
|
|
|
|
Freyas
|
05-01-2010, 16:55
|
Gäster

|
CITAT (netaave @ 02-01-2010, 23:38)  Tycker det blir en höna av en fjäder när det gäller vargar, dom ställer till så himla mkt elände för fårbönder m.fl. Varför är det så viktigt att vi har vilda vargar i Sverige? Vad gör dom för nytta? Netaave, får jag be dig att läsa artikeln som Gunnar Gillberg som är ytterst kunnig i ämnet vilt i Sverige, har skrivit i dagens Göteborgs Posten så lär du dig kanske ett och annat och blir kanske av med dina förutfattade och felaktiga föreställningar MVH Freyas
|
|
|
|
|
05-01-2010, 17:07
|
Medlem

|
CITAT (Grå @ 05-01-2010, 16:46)  Och varfär är du så säker på att det inte är alla andras erfarenheter jag återger, istället för mina egna? För att jag anser att det finns betydligt roligare saker att fylla sin tillvaro med än att ligga i sängkammaren och spreta med benen åt alla håll? Du är på tok för tänd på att dänga till mig, för ditt eget bästa. Världen blir inte vackrare och människor mindre jävliga bara för att man går omkring med skygglappar som det står Gucci på, Gita. Ibland måste se omgivningen som den faktiskt är,även om det är obehagligt. Men både världen och människorna blir vackrare och livet blir roligare om man också klarar av att se det vackra och fina också. Du kanske ser det obehagliga (tyvärr bara det)men gör du något åt det mer än att gjuta galla över dem som inte tycker som du. Jag tror inte en sekund att din negativa syn på män, kvinnor som inte är som du, på relationer, sex m.m gäller det stora flertalet. Jag är ganska säker på att de flesta, i alla fall i vår rika del av världen, lever bra liv som de är nöjda och tacksamma över. Jag inbillar mig inte att jag är särskilt ovanlig eller särskilt lyckligt lottad. Sen skriver du apropå sex: "......ligga i sängkammaren och spreta med benen åt alla håll" Är det sex för dig? Då tycker jag uppriktigt väldigt, väldigt synd om dig. Gita Och du, jag har faktiskt skor från Gucci, dom gör mig glad och snäll. Är det fult och fel att tycka om det som är vackert?
|
|
|
|
|
05-01-2010, 17:10
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 05-01-2010, 17:07)  Men både världen och människorna blir vackrare och livet blir roligare om man också klarar av att se det vackra och fina också. Du kanske ser det obehagliga (tyvärr bara det)men gör du något åt det mer än att gjuta galla över dem som inte tycker som du. Jag tror inte en sekund att din negativa syn på män, kvinnor som inte är som du, på relationer, sex m.m gäller det stora flertalet. Jag är ganska säker på att de flesta, i alla fall i vår rika del av världen, lever bra liv som de är nöjda och tacksamma över. Jag inbillar mig inte att jag är särskilt ovanlig eller särskilt lyckligt lottad. Sen skriver du apropå sex: "......ligga i sängkammaren och spreta med benen åt alla håll" Är det sex för dig? Då tycker jag uppriktigt väldigt, väldigt synd om dig. Gita Och du, jag har faktiskt skor från Gucci, dom gör mig glad och snäll. Är det fult och fel att tycka om det som är vackert? Vore du inte så avtändande och motbjudande uppblåst så skulle jag bjuda med dig en rajd i sovrummet så du slipper fundera så mycket. Ciao!
|
|
|
|
|
05-01-2010, 17:23
|
Medlem

|
CITAT (Grå @ 05-01-2010, 17:10)  Vore du inte så avtändande och motbjudande uppblåst så skulle jag bjuda med dig en rajd i sovrummet så du slipper fundera så mycket. Ciao! Nu känner jag igen dig, när argumenten tryter så haglar det oförskämdheter .....inte så särskilt intelligent. Hur som helst, vi är väldigt olika du och jag och jag är verkligen glad att jag är jag för jag har säkerligen ett mycket roligare liv än du eftersom jag inte måste vara bitter, hatisk, elak och avundsjuk hela tiden, eftersom jag har förmågan att se det fina och även förmågan att känna tacksamhet för det jag har. För att återgå till vargfrågan, självklart skall vi ha en lagom stor, frisk och livskraftig vargstam. utrymmet räcker och blir över. Gita
|
|
|
|
|
05-01-2010, 23:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
CITAT (Freyas @ 05-01-2010, 16:55)  Netaave, får jag be dig att läsa artikeln som Gunnar Gillberg som är ytterst kunnig i ämnet vilt i Sverige, har skrivit i dagens Göteborgs Posten så lär du dig kanske ett och annat och blir kanske av med dina förutfattade och felaktiga föreställningar MVH Freyas Och här finns info som känns lite mer vederhäftig än åsikter från någon som jobbar på institutionen för arbetsvetenskap och har "djur och natur" som hobby: http://skandulv.nina.no/skandulv%20new/STA...ndex_svensk.htmhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.abOBS! Att jag anser att sättet man hanterat vargjakten på är minst sagt klantigt.
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
05-01-2010, 23:32
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Kryddan03 @ 05-01-2010, 23:10)  Och här finns info som känns lite mer vederhäftig än åsikter från någon som jobbar på institutionen för arbetsvetenskap och har "djur och natur" som hobby: http://skandulv.nina.no/skandulv%20new/STA...ndex_svensk.htmhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.abOBS! Att jag anser att sättet man hanterat vargjakten på är minst sagt klantigt. Skandulvs rapport om dödlighet hos varg var mkt intressant att läsa. 2006 följde man 76 märkta vargar och 15 av dom tror man blev illegalt dödade! Dödligheten är 30% årligen och då uppskattas illegal jakt stå för hälften dvs 15%  Nu har man dessutom legalt skjutit av minst 10%.
--------------------
|
|
|
|
|
05-01-2010, 23:48
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
CITAT (Markus_H @ 05-01-2010, 23:32)  Skandulvs rapport om dödlighet hos varg var mkt intressant att läsa. 2006 följde man 76 märkta vargar och 15 av dom tror man blev illegalt dödade! Dödligheten är 30% årligen och då uppskattas illegal jakt stå för hälften dvs 15%  Nu har man dessutom legalt skjutit av minst 10%. Som sagt, informationen känns lite mer seriös än naturromantikernas.
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|