Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > LCHF Recept, och annat snack om LCHF
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-01-2010, 18:47
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Magkatarr brukar oftast ha med intag av sura saker att göra för att inte tala om olika psykiska orsaker som oro och stress. Fet mat har jag inget minne av skulle kunna påverka, den påverkan kan komma senare i tolvfingertarmen och med gallan. Nu är magen väldigt känslig ibland så det kan vara mycket som spelar in. Jag trodde tidigare att jag hade magkatarr och så även flera läkare men det var först när man gick ner med endoskop som den diagnosen kunde avskrivas, jag hade en perfekt magslemhinna utan tecken på katarr eller sår. Det visade sig sen att mina problem satt i andra änden, irriterad tjocktarm.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anma
          Inlägg 10-01-2010, 19:15
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 18:47) *
          Magkatarr brukar oftast ha med intag av sura saker att göra för att inte tala om olika psykiska orsaker som oro och stress. Fet mat har jag inget minne av skulle kunna påverka, den påverkan kan komma senare i tolvfingertarmen och med gallan. Nu är magen väldigt känslig ibland så det kan vara mycket som spelar in. Jag trodde tidigare att jag hade magkatarr och så även flera läkare men det var först när man gick ner med endoskop som den diagnosen kunde avskrivas, jag hade en perfekt magslemhinna utan tecken på katarr eller sår. Det visade sig sen att mina problem satt i andra änden, irriterad tjocktarm.

Ja, mina problem har suttit i bröstet, alltså precis där magen börjar, vid magmunnen. Har svårt att tänka mig att tjocktarmen påverkar där. smile.gif
          Diagnosen sattes efter att jag fått dricka en coktail med locek och bedövningsmedel, så fort bedövnngen satte in försvann mina besvär. Alltså kom det onda från magmunnen. Att få det så där akut missunnar jag alla. Fy fan vad ont det gjorde.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-01-2010, 19:22
          Länk hit: #63

Medlem

CITAT (Anma @ 10-01-2010, 19:15) *
          Ja, mina problem har suttit i bröstet, alltså precis där magen börjar, vid magmunnen. Har svårt att tänka mig att tjocktarmen påverkar där. smile.gif
          Diagnosen sattes efter att jag fått dricka en coktail med locek och bedövningsmedel, så fort bedövnngen satte in försvann mina besvär. Alltså kom det onda från magmunnen. Att få det så där akut missunnar jag alla. Fy fan vad ont det gjorde.

Ahhh, det finns något specifikt som sitter just där. Kommer inte ihåg namnet, skall grunna på det.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 10-01-2010, 19:27
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 19:22) *
          Ahhh, det finns något specifikt som sitter just där. Kommer inte ihåg namnet, skall grunna på det.

Diafragman?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-01-2010, 20:21
          Länk hit: #65

Medlem

Lite mer, diafragmabråck var det jag tänkte på. Hade en arbetskamrat med sånt som gav honom en hel del problem. Kommer tyvärr inte ihåg vad boten blev till slut.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 10-01-2010, 20:32
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 20:21) *
          Lite mer, diafragmabråck var det jag tänkte på. Hade en arbetskamrat med sånt som gav honom en hel del problem. Kommer tyvärr inte ihåg vad boten blev till slut.

Jag vet inte riktigt om du försöker diagnostisera mig med en annan sjukdom än den som sjukvården bekräftat och i så fall varför?
          I vilket fall har jag haft alla de klassiska symptomen med magkatarr efter den stora krampen. Nu har de symptomen försvunnit nästan helt på en vecka.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 10-01-2010, 21:19
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Vet inte varför men vet andra med magproblem som också blivit av med dom.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-01-2010, 21:24
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (Anma @ 10-01-2010, 20:32) *
          Jag vet inte riktigt om du försöker diagnostisera mig med en annan sjukdom än den som sjukvården bekräftat och i så fall varför?
          I vilket fall har jag haft alla de klassiska symptomen med magkatarr efter den stora krampen. Nu har de symptomen försvunnit nästan helt på en vecka.

Nejdå, jag bara spånar lite. Diafragmabråck är ganska vanligt även om dom flesta inte har något besvär av det. För att undersöka ev förekomst är det nog bara gastroskopi som gäller. Jag var på den ena undersökningen efter den andra innan man lyckades fria mig från alla andra mag/tarmsjukdomar.

--------------------

Citera
          Hej igen
          Inlägg 10-01-2010, 21:28
          Länk hit: #69

Gäster

Jag hade svår magkatarr... smärta och illamående ... tappade 2 kg under julhelgen.
          Omeprazol som doktorn skrev ut, hjälpte inte och jag började fundera om det kunde vara magsår fastän smärtan
          var högt uppe ... just nedanför där revbenen går ihop.

Plötsligt kom jag på att det onda startat fört ett antal veckor sedan ... ganska nära första advent.
          Sagt o gjort ... slutade med Julmust som jag druckit till nästan varje måltid
          och tog en Novalucoltablett i ett par dagar.
          Alla besvär som bortblåsta och fortfarande idag har jag inte känt av den hemska smärtan.

Samtidigt som jag skippade julmusten minskade jag också kaffeintaget till ca 1/2 dl/dag ...
          från tidigare ca 1,5 - 3 dl/dag.

Citera
          Anma
          Inlägg 10-01-2010, 21:41
          Länk hit: #70

Medlem

I mitt fall var julmusten inte boven, drack det endast på julafton, vi har helt slutat att dricka "socker" sen min man fick diabetes.

Citera
          Susanna
          Inlägg 10-01-2010, 22:00
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

CITAT (*Stintan* @ 10-01-2010, 13:51) *
          Var då snäll och lägg fram fakta på vad det är som är så skrattretande. Vadå den fettmängden? Mår du illa av att äta en ost med högre fetthalt än en lightost? Mår du illa av att använda riktig vispgrädde istället för matlagningsgrädde. Mår du illa av att äta riktigt smör eller Bregott istället för lättmargariner. Då kan jag tala om att massor av människor mår urdåligt av den vanliga kosten som man stoppar i sig utan att ens höja på ögonlocket för att kolla vad den innehåller för skit. Folk vräker i sig kolhydrater (som blir socker). Mätt kan man bli av vilken skitmat som helst om det nu är det som är det viktiga och inte hur man mår av det man stoppar i sig.

Fast att man äter lite fett behöver inte betyda att man äter lightprodukter, bregott etc. Jag har svårt att tåla fett, får en enorm halsbränna. Alltså undviker jag till exempel ost, både fett ost och lightost, undviker både vanlig grädde och matlagningsgrädde etc etc. Men när jag väl bestämmer mig för att strunta i halsbrännan så blir det riktig grädde, riktigt smör etc. Undviker även tillsatser i den mening det går, dvs köper aldrig färdiga produkter. Ruda -apropå magkatarr och fett: enligt min läkare så skapar fett mer magsyra eftersom det tar dubbelt så lång tid att bryta ner.

Redigerat av Susanna: 10-01-2010, 22:01

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          freya
          Inlägg 11-01-2010, 09:21
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 642

[quote name='Hej igen' date='09-01-2010, 22:27' post='1151279']
          Undrar så varför inte giftstruma (hypertyreos/thyreotoxikos) opereras numera?
          Maken fick diagnos hösten 1968 ... han gick ner från 63 - 49 kg på ett par veckor.
          0pererades i dec-68 då större delen av körteln togs bort ... precis så mycket att han slapp ta sprutor
          ... han tar sedan dess Levaxin dagligen

Jag fick välja behandling. Radijodbehandling med ca 80 -90 % risk för att hypertyreosen skulle gå över i hypotyreos med dagligt Levaxinintag resten av livet , eller långtidsbehandling med lågdos tyreostatika som sakta saktar ner sköldkörteln och efter 12 - 18 månader har man en 50- 70% chans att få en helt frisk skk och behöver altså inte ta sköldkörtelhormon.

Operation blir det endast när det inte finns någon annan behandling som hjälper. Tror det var lite olika beroende på vilken typ av hypertyreos man har också, dvs om man har TRAK-antikroppar eller inte.

Jag valde långtidsbehandling så klart, finns det en 50% chans att jag slipper ta medicin resten av livet så tar jag den. När jag är färdigbehandlad, till sommaren, får jag gå på koll i et par år och om jag får Graves igen blir det radijodbehandling. Det alternativet finns ju kvar så bättre chansa på en helt frisk skk.

Redigerat av freya: 11-01-2010, 09:24

--------------------
          Freya zon 5-6

Citera
          Mejal
          Inlägg 11-01-2010, 12:09
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem nr: 2 497

CITAT (Miro @ 10-01-2010, 10:31) *
          Min svärmor äter LCHF så jag tittade i en av "doktor dahlquists" böcker, och ärligt talat, hon är ju inte klok...

Men hon har fått ett fint pris!

http://www.vof.se/visa-folkbildare

Citera
          Christa
          Inlägg 11-01-2010, 14:15
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

En sak som jag funderat över är vad som händer om någon som äter LCHF hamnar på sjukhus eller i något annat sammanhang blir tvungen att äta vanlig mat.

Man kan ju bli sjuk och få dropp på sjukhuset. Det skulle antagligen vara livsfarligt för en person som ställt om till LCHF.

Krångligt är det väl också om man är på kurs, tjänsteresa eller kalas.

Hur ser ni som lever på LCHF på dessa saker?

Citera
          Anma
          Inlägg 11-01-2010, 15:06
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Mejal @ 11-01-2010, 12:09) *
          Men hon har fått ett fint pris!

http://www.vof.se/visa-folkbildare

Det priset har hon INTE fått på grund av sina kostråd, det är andra saker hon fått det priset för, eller jo på sätt och vis för kostråden, men inte för att LCHF i sig skulle vara skadligt eller farligt. Hon har påstått att LCHF skyddar mot cancer och svininfluensa utan att ha belägg för detta, vilket ju är rent ut sagt idiotiskt. Detta är prisutdelarna mycket noga med att påpeka, medan de som förmedlar uppgifterna gärna glömmer bort den detaljen. Märkligt.

För mig har Dahlqvist aldrig varit någon idol, har inte brytt mig om hennes uttalanden öht, det är andra som gett mig mina källor och mina tankar om LCHF.

Redigerat av Anma: 11-01-2010, 15:17

Citera
          Anma
          Inlägg 11-01-2010, 15:13
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (Christa @ 11-01-2010, 14:15) *
          En sak som jag funderat över är vad som händer om någon som äter LCHF hamnar på sjukhus eller i något annat sammanhang blir tvungen att äta vanlig mat.

Man kan ju bli sjuk och få dropp på sjukhuset. Det skulle antagligen vara livsfarligt för en person som ställt om till LCHF.

Händer inte så värst mycket om man äter kolhydrater helt plötsligt, åtminstone inte för mig, det enda är att suget återkommer med blixtens hastighet och vågen petar uppåt på en gång.
          Vad som sker inuti kroppen vet jag så klart inte.

Kurs, tjänsteresa och brukar gå att ordna. Jag äter till exempel på restaurang, ber då grillade grönsaker eller sallad till istället för potatis/ris/pasta och ber också om extra sås.
          Ska man på kalas kan man kolla med värden vad som ska bjudas på och ge förslag på enklare modifiering för en själv. Det är inte svårare än att fixa annan mat till en vegetarian, snarare tvärtom. Om det inte går att ordna så kan man ju tacka nej.

Jag har ju tidigare levt på liknande kost i drygt ett år så jag vet ju att det inte är problem för mig i varje fall.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-01-2010, 15:23
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 11-01-2010, 14:15) *

Jag lever fortfarande trots att jag hamnat på sjukhus och fått dropp. Varför skulle det vara livsfarligt? Det är faktiskt ingen konstig mat vi äter utan samma mat som de flesta andra bortsett från att vi drar ner på kolhydratintaget och ökar fettmängden och försöker undvika så mycket tillsatser som möjligt i maten.
          Själv är jag ingen fanatiker så jag kan tillåta mig att fuska nån gång ibland om det skulle vara så så varken kalas eller något annat är problem. Det enda som händer är att det då tar ett par dagar för kroppen att ställa om förbränningen igen. Det är inget hokuspokus och inget hopkok av märkliga ingredienser vi bara avstår vissa saker.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 11-01-2010, 15:58
          Länk hit: #78

Medlem

Hur beter sig en glutenallergiker när den åker in på sjukhius eller när den går på fest eller åker på tjänsteresa????? Dom överlever ju faktiskt både det ena och det andra.......
          Anki

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-01-2010, 23:23
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Anki på Öland @ 11-01-2010, 15:58) *
          Hur beter sig en glutenallergiker när den åker in på sjukhius eller när den går på fest eller åker på tjänsteresa????? Dom överlever ju faktiskt både det ena och det andra.......
          Anki

Precis, eller vilken allergiker som helst. På sjukhus beställer personalen den mat som patienten kan äta från köket. Det är inte så att man stoppar i allergiker sånt de inte tål bara för att de måste äta samma mat som de andra. Matbrickorna kan se helt olika ut från patient till patient. Vi beställer proteinberikad kost åt de patienter som behöver, man kan säkert beställa fettberikad också. Det är ju bara att de plockar bort potatisen/riset och lägger till lite extra kött och sås. Bregott får alla våra patienter.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 26-01-2010, 12:00
          Länk hit: #80

Medlem

Såg någon på Malous efter 10 idag? 3 nya bantare varav 1 lchf och en malig läkare förklarar och berättar. Märkligt då lyssnar man och tar till sig..... När Annika Dalqvist har varit inbjuden någonstans har hon aldrig fått tala till punkt och alltid varit tvungen att debattea med någon som tycker tvärtom som avbrutit och hånat.... det har nästan alltid slutat med att hon blivit frustrerad och i princip bara stönat för hon har inte fått säga sitt........men en karl som säger något, då går det genast bra...... märkligt.....
          Anki

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 04:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon