Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > För oss med "såklåda", Vad har vi sått eller ska så nu i Januari 2010
          blomkronan
          Inlägg 17-01-2010, 20:43
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 17-01-2010, 19:02) *
          Vad dom växer Blomkronan tummenupp.gif

Jag sådde lavendel för sex dar sedan o de tittade upp redan i går! Har jag gjort bort mig? crying.gif

Dom kan ju inte bli en meter iallafall giggle.gif Jag har satt min lavandel ute i höstas, så jag inte behöver "ro om dom" Dom får komma när dom kommer i vår...

Men du måste berätta hur det går... sen smile.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 17-01-2010, 20:50
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (flaxss @ 17-01-2010, 20:33) *
          jag odlade en sommar i svarta hinkar, i västläge funkade jätte bra det året blommade och växte bra och här är skörden;

[attachment=46348:PICT0002.JPG]

Precis som flaxss har jag odlat ute, mot en södervägg, i krukor, och fick massor

Citera
          Nauti
          Inlägg 17-01-2010, 21:09
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (flaxss @ 17-01-2010, 20:33) *
          jag odlade en sommar i svarta hinkar, i västläge funkade jätte bra det året blommade och växte bra och här är skörden;

[attachment=46348:PICT0002.JPG]
          Du fuskar tongue.gif Vad man än nämner så har du odlat det med bra resultat smile.gif Jag får knappt mina fröer att gro i år.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-01-2010, 21:38
          Länk hit: #64

Gäster

CITAT (Nauti @ 17-01-2010, 21:09) *
          Du fuskar tongue.gif Vad man än nämner så har du odlat det med bra resultat smile.gif Jag får knappt mina fröer att gro i år.

inget fusk här inte, sådde och planterade ut i hinkar, och placerade växterna i väst läge, mycket näring och vatten. mängder med blommor och en hyfsad fin/stor skörd alla blev dock inte mogna. plantorna blev kraftiga och fina. och blommade tills frosten kom. tummenupp.gif

jag har dock inte sått dom igen då jag inte är sådär jätte förtjust i Aubergine.

Citera
          Nauti
          Inlägg 17-01-2010, 21:41
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (flaxss @ 17-01-2010, 21:38) *
          inget fusk här inte, sådde och planterade ut i hinkar, och placerade växterna i väst läge, mycket näring och vatten. mängder med blommor och en hyfsad fin/stor skörd alla blev dock inte mogna. plantorna blev kraftiga och fina. och blommade tills frosten kom. tummenupp.gif

jag har dock inte sått dom igen då jag inte är sådär jätte förtjust i Aubergine.
          Jag hade planer på att odla egen aubergine och paprika för att göra hemodlat, hemlagad ajvar smile.gif De skall sås ganska tidigt va?

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-01-2010, 21:48
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

De år jag odlat paprika och aubergine har jag sått i mars och jag har fått hyfsad skörd jag har dock odlat sorter som inte har så lång utvecklingstid som passar bättre för våra korta somrar.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Anki V
          Inlägg 17-01-2010, 21:53
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (flaxss @ 17-01-2010, 21:38) *

Åh, det första jag skulle odla om jag bodde i en bättre zon eller hade växthus och råd att värma upp det är Aubergine. Dubbelpanerad och stekt i smör är den oslagbar.

Jag har i alla fall sått Blå salvia och Daggsalvia idag…för att jag inte kunde hålla mig längre.

Jag sådde även en alpaster för snart två veckor sedan som jag resultatlöst testat flera ggr tidigare…..i dag har två frön grott.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Nauti
          Inlägg 18-01-2010, 18:44
          Länk hit: #68

Medlem

Nu fick jag lägga en ny beställning på kronärtskocksfröer. men så klart så var de slut på fröer.nu och jag fick köpa från Runåbergs. Som så klart hade en massa andra fröer jag ville ha :/

--------------------

Citera
          joulanta
          Inlägg 18-01-2010, 22:59
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 4 949

Verkar vara ett bra år med grodbarheten på frö allt verkar gro fortare än det ska. Satte krypveronica som enligt fröpåsens odl.anv skulle vara knepig att få upp den grodde på mindre än en vecka och i kväll upptäckte jag att klematis koreana också har kommit. Den skulle först stå inne sen ut i kylan för att gro men det kom upp 2 långa plantor innan jag hann bära ut den.
          Imorron ska jag ta in en del perenner jag sådde i oktober få se om dom gror lika bra. tummenupp.gif Visst är det kul när man ser liv i krukorna

Citera
          octachoron
          Inlägg 19-01-2010, 00:06
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

CITAT (joulanta @ 18-01-2010, 22:59) *
          i kväll upptäckte jag att klematis koreana också har kommit. Den skulle först stå inne sen ut i kylan för att gro men det kom upp 2 långa plantor innan jag hann bära ut den.

Är det Clematis koreana som du sått?
          Förra året så satte jag Clematis 'Korean Beauty' (vilket inte är en C. koreana) som förmodligen är något av den mest lättgroende klematis som jag sått. Den behövde ingen kylperiod för groning.

Jag är väldigt snabb med att böra ut mina sådder i kylan just för att undvika detta med att saker gror innan man hinner ställa ut sådden. Då vill man ju inte ta död på det små snabbgroende plantorna genom att flytta ut sådden.

Citera
          gnon49
          Inlägg 19-01-2010, 13:07
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Det enda jag gjort är att ha "provsått" luktärtor för att se om fröna gror. Har gett mig attan på att inte köpa ett enda frö i år. Plockade frön från snart sagt varenda planta förra året och hoppas fröna klarar sig. luktärtor måste jag ha, så jag hoppas fröna är okey, annars får jag köpa. Om två veckor är det tobaks och dahliefrön som sätts. Sen blir det allteftersom.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 21-01-2010, 19:34
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Nu har jag fått en hel del frön som jag köpt på Tradera. Men jag försöker tänka på annat än att få ner dom i jorden eftersom det är för tidigt än. Lavendeln, som jag sådde eftersom jag ville att våren skall komma fort och som började sticka upp för en vecka sen, växer så det knakar i lådan. Nu såg jag att hängbegonian också visar sig.

Bord röjt och plasttäckt. Växtlampa inskaffad och monterad rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 21-01-2010, 20:06
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 18 459

För egen del blir det chili som ska petas ner nu i januari februariskiftet. Jag nöjer mig med bara fyra sorter i år.

--------------------
          Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.

Nu planeras hur trädgården ska anläggas

Citera
          skogstroll
          Inlägg 23-01-2010, 12:19
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag har sått chili och kronärtskocka alldeles nyss smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Monarda
          Inlägg 23-01-2010, 15:16
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Klådan blev outhärdlig och idag kom dom första fröerna i jorden. Härligt, det är nästan något religiöst över den första sådden!
          Bifogad fil  P1230891.jpg ( 519.76k ) Antal nedladdningar: 17

Citera
          blomkronan
          Inlägg 23-01-2010, 18:23
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Idag har jag förberett för att så pelargonerna smile.gif Dom ska ligga i blött ett par dagar innan dom ska ner i jorden, det ska bli sååå kul och se vad det kommer att bli, eftersom jag har tagit fröna från mina egna pelargoner i höstas smile.gif

Citera
          flouee
          Inlägg 23-01-2010, 18:46
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Tror ni det är lagom att så temynta och solhatt snart för att de ska hinna bli stora till sommaren? Antar att de inte hinner blomma?

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          Nauti
          Inlägg 23-01-2010, 20:00
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (flouee @ 23-01-2010, 18:46) *
          Tror ni det är lagom att så temynta och solhatt snart för att de ska hinna bli stora till sommaren? Antar att de inte hinner blomma?
          Jag har inte tänkt att så min temynta förrän i mars. Jag trodde att de var snabba av sig.

--------------------

Citera
          katah
          Inlägg 23-01-2010, 21:51
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag startatade den 20. januari med 15 sorter chili och paprika, inte så många av varje och alstromeria
          21. januari var det dax för stevian ( sådde rubbet på påsen och köper senare mer om dessa tjurar )

Sedan startade jag med tidig-mat -kampanjen med mangold, pumpa, vitkål, salladslök, tomat och grönsaksrybs.
          jag fick rådet att avstå från pumpaodlingen inomhus för att den kommer behöva extremt med sol och kommer inte klara sig . Jag tänkte att sorten var en tidig variant så att det skulle blivit april-pumpor.
          men jag får visst glömma tanken thumbdown.gif

Alla andra fröpåsar är sorterade nu i sådd-ordning och jag tror att jag har lärt mig nu under ett par år att bromsa lite, vissa ska sås februari, men det mesta först under mars.
          Annars drunknar man ju i växter redan i april , nu blir det först i mitten av maj sweatingbullets.gif

Citera
          tantGröön
          Inlägg 23-01-2010, 22:40
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 21 731

Sår ni tomaterna redan? Blir det bra? Ojoj då vill jag oxå gå loss på tomatfröerna.

Eller ska man vänta lite?

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-03-2026, 16:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon