|
Mobiltelefon som plötsligt tömmer batteriet blixtsnabbt, - vad kan ha hänt, och vad göra? |
|
|
|
09-01-2010, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
Jag känner några som valt det billigaste abonnemanget. De betalar inget för mobilen. De betalar bara 99 kr i månaden som de ringer för. Taxa för abonnemang är mycket lägre än för kontantkort. Därför kan du få en ny mobil med dess årliga kostander för 1200 kr.
Om du har 800 kr mobilräkning per år blir skillnaden 400 kronor för den nya mobilen och du har möjligheten att ringa fler gånger(taxa för kontantkort är högre än abonnemang).
Släng den gamla mobilen och köp en ny(med en låg abonnemangskostnad). Titta hos alla leverantörer och leta den billigaste.
|
|
|
|
|
09-01-2010, 21:33
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (vitavargen @ 09-01-2010, 21:24)  Jag känner några som valt det billigaste abonnemanget. De betalar inget för mobilen. De betalar bara 99 kr i månaden som de ringer för. Taxa för abonnemang är mycket lägre än för kontantkort. Därför kan du få en ny mobil med dess årliga kostander för 1200 kr.
Om du har 800 kr mobilräkning per år blir skillnaden 400 kronor för den nya mobilen och du har möjligheten att ringa fler gånger(taxa för kontantkort är högre än abonnemang).
Släng den gamla mobilen och köp en ny(med en låg abonnemangskostnad). Titta hos alla leverantörer och leta den billigaste. Eller gör som jag, släng den gamla och köp en ny kontant, jag la ner lite mer pengar och valde den modell jag verkligen ville ha med bästa tänkbara kamera. Inget abonnemng utan kontantkort, jag ringer för cirka 1000 kr per år. Kan säga att kameran i min mobil ger lika bra bilder som den betydligt dyrare digitalkamera min man köpte. Gita
|
|
|
|
|
10-01-2010, 09:26
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
CITAT (vitavargen @ 09-01-2010, 18:57)  Föreslår att du tänker på ett billigare abonnemang(för 99 per mån finns hos alla leverantörer, och de 99 kronorna pratar du för). Är du rädd för tekniken? är det därför du håller dig borta från nyare(billiga) modeller? I så fall kan du be en tonåring runt omkring dig att gå genom funktionerna ett par gånger med dig. Det finns dessutom bruksanvisningar som följer med varje mobil. För om du köper batteri och betalar runt 800 kr per år blir det dyrt för dig. Tänk annorlunda  Hoppsan, ett lite ilsket pekfinger åkte upp i luften. Nå, hur man än vänder och vrider på sig så är ju 99 kr/mån mer än det jag nu betalar så jag har inget behov ens av ett billigt abonnemang. Och jag tror nog inte att jag är rädd för tekniken, jag är dock lite rädd för utvecklingen att man alltid ska vara "uppkopplad" och tillgänglig för stort som smått (en utveckling som jag ju ser är härredan - men som jag alltså vill hålla stången lite till). I min bekantskapskrets är det f ö knappast brist på teknik- och prylintresserade i övre medelåldern, inte behöver man väl vara tonåring för sådant? Rent allmänt är jag för att återanvända och att inte köpa nytt, det har med min syn på konsumtion och sådant att göra förstås. Jag är på intet sätt rabiat eller renlärig när det gäller det heller, men har jag ingen akut anledning att bidra till sopberg och sådant avstår jag gärna.
|
|
|
|
|
10-01-2010, 09:33
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (EKLO @ 10-01-2010, 09:26)  Hoppsan, ett lite ilsket pekfinger åkte upp i luften. Nå, hur man än vänder och vrider på sig så är ju 99 kr/mån mer än det jag nu betalar så jag har inget behov ens av ett billigt abonnemang.
Och jag tror nog inte att jag är rädd för tekniken, jag är dock lite rädd för utvecklingen att man alltid ska vara "uppkopplad" och tillgänglig för stort som smått (en utveckling som jag ju ser är härredan - men som jag alltså vill hålla stången lite till). I min bekantskapskrets är det f ö knappast brist på teknik- och prylintresserade i övre medelåldern, inte behöver man väl vara tonåring för sådant?
Rent allmänt är jag för att återanvända och att inte köpa nytt, det har med min syn på konsumtion och sådant att göra förstås. Jag är på intet sätt rabiat eller renlärig när det gäller det heller, men har jag ingen akut anledning att bidra till sopberg och sådant avstår jag gärna. Hoppas att du inte tolkar det som ett pekfinger, för det var bara ett vänligt förslag. För övrigt avgör du själv vad som är bäst för dig.
|
|
|
|
|
10-01-2010, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (EKLO @ 10-01-2010, 09:26)  Hoppsan, ett lite ilsket pekfinger åkte upp i luften. Nå, hur man än vänder och vrider på sig så är ju 99 kr/mån mer än det jag nu betalar så jag har inget behov ens av ett billigt abonnemang.
Och jag tror nog inte att jag är rädd för tekniken, jag är dock lite rädd för utvecklingen att man alltid ska vara "uppkopplad" och tillgänglig för stort som smått (en utveckling som jag ju ser är härredan - men som jag alltså vill hålla stången lite till). I min bekantskapskrets är det f ö knappast brist på teknik- och prylintresserade i övre medelåldern, inte behöver man väl vara tonåring för sådant?
Rent allmänt är jag för att återanvända och att inte köpa nytt, det har med min syn på konsumtion och sådant att göra förstås. Jag är på intet sätt rabiat eller renlärig när det gäller det heller, men har jag ingen akut anledning att bidra till sopberg och sådant avstår jag gärna. Jag var i precis samma situation som du för något år sen. Jag tycker fortfarande att du ska prova en ny telefon. Troligen kommer du, likson jag, finna den mycket smaratare och bekvämare. Är telefonen av samma märke som du har nu, så har den ett grundupplägg vad avser menyer som du känner igen. Jag ringer väldigt lite, då jag använder mobilen mest som en säkerhet om det skulle hända mig något eller om jag ska hitta någon på stan. Därför har jag valt kontantkort.
Redigerat av Aqvakul: 10-01-2010, 09:36
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
10-01-2010, 09:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
Men jag fattar inte, EKLO söker ett nytt batteri och blir rådd till att köpa en ny telefon Ett nytt batteri till en Siemens kostar max 188:- hos Batterystore om man ser på deras hemsida. Kolla om din telefon(telefonbeteckningen) finns med bland dom som finns uppskrivna, dom kan ju i.o.f kanske få tag i rätt batteri om det inte finns hemma.
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
10-01-2010, 09:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
CITAT (titti49zon6 @ 10-01-2010, 09:44)  Men jag fattar inte, EKLO söker ett nytt batteri och blir rådd till att köpa en ny telefon Ett nytt batteri till en Siemens kostar max 188:- hos Batterystore om man ser på deras hemsida. Kolla om din telefon(telefonbeteckningen) finns med bland dom som finns uppskrivna, dom kan ju i.o.f kanske få tag i rätt batteri om det inte finns hemma. Just så tänker jag göra. Jag kan ändå inte låta bli att fascineras av engagemanget i denna pyttelilla fråga - dvs det väcker många tankar om både det ena och andra - teknikrädsla, till exempel. Eller kanske bekvämlighet. Eller något annat. Är det provokativt att laga istället för att köpa nytt, det vore ju konstigt så mkt som det pratas om överkonsumtion i dessa mer miljömedvetna dagar. Det är något i engagemanget jag inte riktigt begriper faktiskt.
|
|
|
|
|
10-01-2010, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (EKLO @ 10-01-2010, 09:55)  Just så tänker jag göra. Jag kan ändå inte låta bli att fascineras av engagemanget i denna pyttelilla fråga - dvs det väcker många tankar om både det ena och andra - teknikrädsla, till exempel. Eller kanske bekvämlighet. Eller något annat. Är det provokativt att laga istället för att köpa nytt, det vore ju konstigt så mkt som det pratas om överkonsumtion i dessa mer miljömedvetna dagar. Det är något i engagemanget jag inte riktigt begriper faktiskt. OK, om batteriet kostar under 200 kronor så förstår jag mer än väl ditt val. I mitt fall så handlade det om ca 700 kronor.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
10-01-2010, 10:14
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (EKLO @ 10-01-2010, 09:55)  Just så tänker jag göra. Jag kan ändå inte låta bli att fascineras av engagemanget i denna pyttelilla fråga - dvs det väcker många tankar om både det ena och andra - teknikrädsla, till exempel. Eller kanske bekvämlighet. Eller något annat. Är det provokativt att laga istället för att köpa nytt, det vore ju konstigt så mkt som det pratas om överkonsumtion i dessa mer miljömedvetna dagar. Det är något i engagemanget jag inte riktigt begriper faktiskt. Alldeles rätt tänkt EKLO. Jag förstår inte heller varför så många försöker att övertala dig till att köpa nytt. Men det är som så oft, bara köpa, köpa, köpa.........
|
|
|
|
|
10-01-2010, 11:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 026
Medlem nr: 7 630

|
CITAT (Aqvakul @ 10-01-2010, 10:01)  OK, om batteriet kostar under 200 kronor så förstår jag mer än väl ditt val. I mitt fall så handlade det om ca 700 kronor. Vad är det för telefon som har så dyrt batteri? Har för mig att det dyraste jag köpt kostade runt 150:-. Har dock inte kollat vad det skulle kosta till den jag har nu som är helt ny. Kanske är svindyrt.
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|
|
|
|
|
10-01-2010, 11:22
|
Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 9 588

|
mitt SIM-kort var slitet och fick byta detta sedan fungerade telefonen utan problem, de sa att när simkortet är slitet så söker telefonen oavbrutet, då tar batteriert slut på ca 2 tim. simkortet var ca.10 år,kanske mer.
|
|
|
|
|
10-01-2010, 11:31
|

Medlem

|
CITAT (emmas matte @ 10-01-2010, 11:22)  mitt SIM-kort var slitet och fick byta detta sedan fungerade telefonen utan problem, de sa att när simkortet är slitet så söker telefonen oavbrutet, då tar batteriert slut på ca 2 tim. simkortet var ca.10 år,kanske mer. Ja då är det verkligen dags att byta kort. Stämmer att det drar mycket mer batteri. Täckningen har säkert blivit bättre också efter bytet. Jag hade också ett gammalt kort och samtalen bröts och det strula, men efter bytet funkade allt klockrent.
--------------------
|
|
|
|
|
10-01-2010, 11:48
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Klura @ 10-01-2010, 11:22)  Vad är det för telefon som har så dyrt batteri? Har för mig att det dyraste jag köpt kostade runt 150:-. Har dock inte kollat vad det skulle kosta till den jag har nu som är helt ny. Kanske är svindyrt. Handlar kanske om orginaltillbehör eller piratdel? Iofs tycker jag också 700 låter dyrt, men när jag skulle köpa nytt batteri till en gamal telefon för några år sedan kostande orginalbatteriet (nokia) nästan 500. Och jag vill ha orginaldel eftersom det just då var en del snack om piratbaterier som fattade eld och på andra sätt var opålitlitliga. Självfallet bestämmer man helt själv om man vill ha sin gamla telefon eller köpa en ny, och på samma sätt är det helt och hållet upp till var och en vilken ideologi man lever efter. Själv lever jag efter ideologin att min mobil MÅSTE fungera alltid och ALLTID ha täckning. Inte så mycket för att mitt jobb ska kunna ringa på söndagkvällen, utan av andra skäl. Att jag sedan inte alltid väljer att SVARA är en annan sak. Däremot måste min telefon vara tillfförlitlig, och eftersom jag kommunicerar en del via MMS (bilder) måste telefonen ha kamera. Andra har inte de behoven och köper då telefon efter det.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
10-01-2010, 20:06
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (emmas matte @ 10-01-2010, 11:22)  mitt SIM-kort var slitet och fick byta detta sedan fungerade telefonen utan problem, de sa att när simkortet är slitet så söker telefonen oavbrutet, då tar batteriert slut på ca 2 tim. simkortet var ca.10 år,kanske mer. Kan man byta SIM-kort och ändå få behålla sitt telefonnummer???? För det är väl samma sak som kontantkortet........ Har just köpt min första mobiltelefon, har haft 2 tidigare som jag fått ärva av en av mina döttrar.... Båda ganska gamla och välanvända, hon bytte inte heller för ofta. Den sista gick knappt att höra vad den man pratade med sa, så det blev en glad överraskning första gången jag pratade i min nya ANki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
10-01-2010, 20:19
|

Medlem

|
Japp, du behåller ditt gamla nummer, får ett nytt kort bara. Men man ska tänka på att så fort man aktiverar det kortet så blir det gamla obrukbart. Det gäller med andra ord att man FÖRST kopierat över allt man sparat på det gamla kortet.
--------------------
|
|
|
|
|
10-01-2010, 20:53
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
OK, tack! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
11-01-2010, 05:02
|

Medlem

|
Kom på en grej till vad det gäller nytt kort, i alla fall vad det gäller Telia. Kollegan råkade ut för det. Han hade beställt ett nytt kort men skiftade inte direkt. Det blev liggandes någonstans på "ett bra ställe" och bortglömt. Efter en tid slutade hans telefon att fungera och jag ringde och felanmälde hans telefon. Det visade sig att om man inte har aktiverat det nya inom 6 mån så görs det automatiskt När jag sa att de måste fixa tillbaka det gamla kortet fick jag höra att det inte gick. Men jag blev "lite sur" och vi diskuterade  dagens teknik ett stund och efter 15 min hade det återaktiverats.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|