Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 12 vargar skjöts ihjäl på Skåne djurpark
          vitavargen
          Inlägg 10-01-2010, 19:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Alla vargar hade inte rymt. Men alla blev skjutna. Och frågan är varför?

Citera
          Piccante
          Inlägg 10-01-2010, 19:22
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Enligt personalen så är det kört när alfahonan rymmer för hon leder flocken. rymmer hon så kommer resten rymma också, så det var kört när hon tog ledningen och bröt sig ut.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 10-01-2010, 19:25
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Men kunde man inte sövt ner alfahonan och gjort stängslet säkrare?

Jag skulle vilja ha mer info från vargexperter ang. detta.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          vitavargen
          Inlägg 10-01-2010, 19:26
          Länk hit: #24

Medlem

samma här.

Citera
          Piccante
          Inlägg 10-01-2010, 19:29
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (ängsvädd @ 10-01-2010, 19:25) *
          Men kunde man inte sövt ner alfahonan och gjort stängslet säkrare?

Jag skulle vilja ha mer info från vargexperter ang. detta.

Jag har bara läst deras pressmeddelande och i tidningarna men det är problematiskt med djur i fångenskap. I naturen hade väl resten av vargarna splittrats men så småningom bildat nya flockar, i fångenskap blir det kaos i flocken.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-01-2010, 19:51
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 10-01-2010, 18:49) *
          Okunskapen i vissa inlägg gör att jag starkt börjar tvivla på en del skribenters seriositet i vargfrågan. Varför i herrans namn göra jämförelser med vargslakten jägarna i skogen utförde med denna tragiska händelse i Skånes djurpark? Ja det är tragiskt och det tycker med all säkerhet även personalen på djurparken men ingen här av oss kan påstå att dom gjorde fel för ingen av oss kände dessa vargar och deras beteende. Vad media säger eller vad Jonas Wahlström säger har ingen betydelse. Jag är övertygad om att Skånes djurpark hade undvikit att skjuta vargarna om detta varit möjligt. Djurparkspersonal är inga barbarer och jag tror inte att vem som helst av dem heller får använda vapen.

Att vargar normalt inte är farliga för människor vet vi. Vad gör det för skillnad att Jonas Wahlström säger det.
          Varken han eller vi vet exakt hur förrymda människopräglade vargar skulle bete sig i det fria.
          Tror knappast att dom skulle fungera som helt vilda vargar. Syftet med dessa vargar var säkert inte att släppa ut dom. Dom fanns alltså inte där för att rädda en liten återstående spillra av ett utrotningshotat djurart.

Så sluta hacka o spy galla över Skånes djurpark och dess personal.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          vitavargen
          Inlägg 10-01-2010, 20:34
          Länk hit: #27

Medlem

Att påstå vad Jonas Wahlström(vice ordförande för svenska djurparksföreneingen) säger har ingen betydelse är ett vågat uttalande.

Sen anklaga andra för att vara okunniga är ett dumt uttalande.

Citera
          Hej igen
          Inlägg 10-01-2010, 20:39
          Länk hit: #28

Gäster

CITAT (vitavargen @ 10-01-2010, 20:34) *
          Att påstå vad Jonas Wahlström(vice ordförande för svenska djurparksföreneingen) säger har ingen betydelse är ett vågat uttalande.

Sen anklaga andra för att vara okunniga är ett dumt uttalande.

Det Jonas Wahlström sa när nyhetsmorgon ringde upp honom
          var i princip .... Jag vet inget och kan inte säga något om den aktuella händeklsen
          men djurvårdarna i Skåne är väldigt kompetenta och har säkert gjort det som var rätt.

Citera
          gnon49
          Inlägg 10-01-2010, 21:03
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Vad jag förstått så blev situationen sådan att man var tvungen att skjuta för att inte panik skulle utbryta bland andra djur. Att det var den största orsaken. Ungefär som räven i ett hönshus. Det är försvarbart. Men att vargarna kunde ta sig ut är däremot inte försvarbart. Skall man vara lite filosofisk kan man väl säga att dom valde friheten före livet. Vi kommer nog aldrig att förstå dessa komplicerade och vackra rovdjur. Vi är ju trots allt bara människor med begränsade sinnen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 10-01-2010, 21:04
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Myosotis @ 10-01-2010, 17:51) *
          ...
          Trams!

Du fick svar på det du sagt.

(Den här sortens mundiarré tvättar du bort, om du vill ha svar i denna tråd.)

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-01-2010, 21:09
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (vitavargen @ 10-01-2010, 21:04) *
          Du fick svar på det du sagt.

(Den här sortens mundiarré tvättar du bort, om du vill ha svar i denna tråd.)

Du påstår att panik uppstår bland personalen - Myosotis svarar "trams".

Hon har helt rätt. Du har inget stöd för att personalen skulle drabbats av panik!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 10-01-2010, 21:16
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Hej igen @ 10-01-2010, 20:39) *
          Det Jonas Wahlström sa när nyhetsmorgon ringde upp honom
          var i princip .... Jag vet inget och kan inte säga något om den aktuella händeklsen
          men djurvårdarna i Skåne är väldigt kompetenta och har säkert gjort det som var rätt.

Hörde honom också i morse. Skriver kvällstidningen något annat är det säkert eget ihopsnickrat av journalisten!
          Håller f.ö. helt med dig, Myosotis!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-01-2010, 21:16
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Såg ett inslag om händelsen på Rapport. Personalen gjorde nog det enda rätta i situationen. Jag hängde upp mig lite på att personalen och chefen var förvånade över att vargarna lyckades bita sig ut. Hoppas bara att inte Djurens befrielsefront eller någon annan suspekt sammanslutning hjälpt till. Vargar och andra rovdjur brukar vara rädda om sina tänder och biter inte gärna i metall.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 10-01-2010, 21:18
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 10-01-2010, 21:09) *
          ... Du har inget stöd för att personalen skulle drabbats av panik!

Ingen (förutom de ansvariga) har nåt stöd för det de säger. Detta beror på det hemlighetsmakeri som funnits runt frågan sedan igår mitt på dagen. Igår skulle vi alla sova på saken för att idag invänta info. från djurparken.

Att frågan är känslig och kopplade till den nyligen skedda vargslakten kan man fatta. Men så mycket hemlighetsmakeri har jag inte förväntat mig.

(Om du tycker om ordet "trams" kan jag gärna använda det när du säger nåt och vill säga emot det. Fast jag tror inte att du gillar sånt heller)

Citera
          linalina
          Inlägg 10-01-2010, 21:42
          Länk hit: #35

Validating
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 10 018

Från första stund när jag hörde att vargarna blivit skjutna kände jag en stor sorg i hjärtat. Jag är dock helt övertygad om att personalen på Skånes djurpark känner detsamma. Jag tror säkert att deras förklaring till händelsen är helt korrekt, de skulle inte ha någon vinning av att göra fel eftersom djurparken till stor del är beroende av de ekonomiska bidrag som vi ger.

Skulle det vara så att de handlat felaktigt så får man väl ändå utgå från att de handlat på det sätt som de trott varit sista utvägen när de stod mitt uppe i det hela.

Jag hoppas att de kommer att få nya vargar till parken, men jag hoppas att de får ordning på sina stängsel innan dess. Jag hoppas i allafall att jag får möjlighet att åka dit och låta mina barn få se djur som vargen, eftersom det trots allt ger barnen en chans att själva bilda sig en uppfattning om djuren som det finns så många historier om.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-01-2010, 21:54
          Länk hit: #36

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (linalina @ 10-01-2010, 21:42) *
          Jag hoppas i allafall att jag får möjlighet att åka dit och låta mina barn få se djur som vargen, eftersom det trots allt ger barnen en chans att själva bilda sig en uppfattning om djuren som det finns så många historier om.

Det ger väll inte så mycket uppfattning att se dom i en bur? Då kan man lika gärna se dom på TV. Ta med barnen till någon fårbonde i Värmand i stället, och låt dom få en uppfattning om hur vilda vargar i naturen är

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 10-01-2010, 21:55
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Det verkar ju vansinnigt att ha ett djur som vargen i fångenskap - vad ska hända med alla valparna som föds, flocken växer ju hela tiden och när det sker i naturen så vandrar vissa individer bort från flocken och skapar egna flockar. Det verkar som kvalificerat djurplågeri att ha ett sådant djur i fångenskap, som har behov av att vandra iväg för att bilda en egen flock sad.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          linalina
          Inlägg 10-01-2010, 22:09
          Länk hit: #38

Validating
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 10 018

CITAT (Huggorm @ 10-01-2010, 21:54) *
          Det ger väll inte så mycket uppfattning att se dom i en bur? Då kan man lika gärna se dom på TV. Ta med barnen till någon fårbonde i Värmand i stället, och låt dom få en uppfattning om hur vilda vargar i naturen är

Det är väl ändå inte så att de sitter i en bur! De har ett hägn. Jag är fullt medveten om att inte alla människor har positiva upplevelser av varg och jag har full förståelse för att man blir tvär när ens djur blir drabbade. Den tonen som du använder i ditt svar känns bara onödig.
          Jag tycker fortfarande att mina barn själva ska kunna ta ställning till djur och djurparkerna bidrar faktiskt till att öka förståelse för djuren. TV kan inte ersätta detta även om det också är en viktig kanal.

Citera
          herkules
          Inlägg 10-01-2010, 22:28
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Huggorm @ 10-01-2010, 21:54) *

min släkt har djur i värmland, de har aldrig sett tillstymmelse till varg.
          men annars så skulle ett besök hos exvis en fårbonde med riktiga stängsel och vargskrämmarhundar vara en upplevelse, det är häftigt att se dessa hundar tillsammans med sin fårflock!

CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 21:16) *
          Hoppas bara att inte Djurens befrielsefront eller någon annan suspekt sammanslutning hjälpt till.

ja där kom det! satt bara och väntade på någon slags konspirationsteori/undran ang suspekta djurrättaktivister från dig!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          vitavargen
          Inlägg 10-01-2010, 23:00
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (linalina @ 10-01-2010, 21:42) *
          ...
          Skulle det vara så att de handlat felaktigt så får man väl ändå utgå från att de handlat på det sätt som de trott varit sista utvägen när de stod mitt uppe i det hela.
          ...

Jag kan hålla med dig att personalen inte kan tas som ensamma ansvariga för det som hände.

Brist på information och senkomliga sådana har lett till att det är de meningarna som kommer ut till tidningar som man utgår ifrån(jag har gjort sånt ialla fall).

Ingen har haft tillförlitlig information. Alla som skriver här påstår saker och ting(det roliga är att djurhatarna anklagar oss för brist på kunskaper).

Redigerat av vitavargen: 10-01-2010, 23:02

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 17:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon