Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 12 vargar skjöts ihjäl på Skåne djurpark
          *Stintan*
          Inlägg 10-01-2010, 23:04
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (vitavargen @ 10-01-2010, 23:00) *
          Jag kan hålla med dig att personalen inte kan tas som ensamma ansvariga för det som hände.

Brist på information och senkomliga sådana har lett till att det är de meningarna som kommer ut till tidningar som man utgår ifrån(jag har gjort sånt ialla fall).

Ingen har haft tillförlitlig information. Alla som skriver här påstår saker och ting(det roliga är att djurhatarna anklagar oss för brist på kunskaper).

Jag har inte sett en enda inlägg från någon djurhatare i tråden.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 10-01-2010, 23:47
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Aqvakul @ 10-01-2010, 21:09) *
          Du påstår att panik uppstår bland personalen - Myosotis svarar "trams".
          Hon har helt rätt. Du har inget stöd för att personalen skulle drabbats av panik!

det stod så i tidningarna tidigare idag - det utbröt panik bland personalen. inget konstigt med det, skulle det gå åt helvete för mig på jobbet skulle jag nog också få panik, 3 patienter går bärsärk samtidigt, då blir det jobbigt ett tag wink.gif

så det är nog ingen som har rätt, vi var inte där utan har endast tidningarna att förlita oss på, vi har faktiskt inte en aning om vad som hände.
          jag tycker också att det är skumt att de måste samla ihop sig för att gå ut med information.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Anders Kristoffe...
          Inlägg 11-01-2010, 01:40
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 27 058

Baserat på den information jag själv inhämtat via tv samt tidning så anser jag att det, tyvärr, funnits mycket goda anledningar till att personalen agerade som de gjorde.

1. Vargarna gick "bärsärk" och hann ta livet av flertalet djur inne i parken. Med andra ord var hela parkens fortlevnad hotad, åtgärd var tvungen att vidtas annars skulle man bli tvungen att lägga om affärsidén "zoo" till "exotiska korvar och köttstycken säljes till högstbjudande".

2. Vargarna höll avstånd till personalen, förmodligen då de inte är korkade och förstod att det de pysslade med inte uppskattades. I kombination med den starka vind som rådde och det stora avståndet så kunde inte bedövningsgevär användas. Avstånd på över 50 meter tillsammans med kraftig blåst och mål som rör på sig är mycket svåra skott att ta med ett gevär som skjuter pilar. För att inte tala om att man inte kan skjuta hursomhelst på ett zoo fullt av människor när man inte har den blekaste aning om vart vinden för projektilerna man skjuter, det tar tid att utrymma ett zoo och innan det är tömt så kan man inte ta några risker.

3. De två vargarna som rymde först hade förmodligen stötts ut ur flocken eller på eget initiativ lämnat. Rent biologisk/psykiskt så innebär det att de inte har något att hämta i flocken längre. Så fungerar vargar då det är en livsnödvändig funktion för att bilda nya flockar, vilket är en livsnödvändig funktion för artens överlevnad. Med andra ord kan de inte infångas och slängas tillbaka hursomhelst (vilket personalen iofs gjorde ändå vid första rymningen, om jag har förstått det hela rätt).

4. När alfa-honan sticker, då följer alla andra efter och eftersom man inte lyckades fånga in henne så innebär det att hela flocken följer efter henne. När man sedan tvingas skjuta denne för att skydda de andra djuren i parken (som är lika viktiga i alla avseenden) så har man kort och gott sabbat hela flocken. Vad som kommer därefter är en maktkamp som oftast leder till att flocken splittras åt olika håll. Summan av kardemumman blir att man inte längre kan ha djuren i samma hägn.

5. Att släppa ut vargarna i det fria vore fullständigt livsfarligt, dels för att samtliga vargangrepp på människor i sveriges dokumenterade historia skett från frisläppt tamvarg, men också dels för att vargarna inte är anpassade för ett liv i det fria och därmed skulle riskera svält och onödigt lidande, eller mer troligt, vandra in i tätbebyggt område och tvingas avlivas.

Jag är inte på något sätt fientligt inställd till varg, som är ett vackert och ståtligt djur, men personalens ingripande var både rådigt och rätt. Speciellt med tanke på den press och stress de måste ha känt när det hände, tillsammans med den rädsla och skräck över att se sina andra djur dö och frukta fler dödsfall.

En lång serie av olycksaliga händelser ledde snabbt fram till att ett tråkigt beslut var tvunget att fattas, tyvärr blir det så ibland.

Citera
          gunvor
          Inlägg 11-01-2010, 06:41
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

http://www.skanesdjurpark.se/info/varg.shtml

info på hemsidan

Citera
          vitavargen
          Inlägg 11-01-2010, 07:33
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Ett citat(av Jonas Wahlström) ur en artikel i Aftonbladet i denna länk:
          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6404543.ab
          Där säger Wahlström:

Min gissning är att man tog ett snabbt beslut innan de tog sig ut och skapade panik i Skåne. Vargskräcken är djupt rotad i Sverige. Det är väldigt synd att det här hände.

Det snabba beslutet som Wahlström säger är samma sak som kallades för att personalen var panikslagna.

Redigerat av vitavargen: 11-01-2010, 07:34

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-01-2010, 07:36
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (vitavargen @ 11-01-2010, 07:33) *
          Ett citat(av Jonas Wahlström) ur en artikel i Aftonbladet i denna länk:
          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6404543.ab
          Där säger Wahlström:

Min gissning är att man tog ett snabbt beslut innan de tog sig ut och skapade panik i Skåne. Vargskräcken är djupt rotad i Sverige. Det är väldigt synd att det här hände.
          Det snabba beslutet som Wahlström säger är samma sak som kallades för att personalen var panikslagna.

Du har nog missförstått inlägget.

Man säger ju bara att personalen tog ett snabbt beslut för att förhindra att det skulle uppstå panik bland befolkningen i Skåne....

Här sägs inget om att personalen drabbades av panik...

edit skrivfel

Redigerat av Aqvakul: 11-01-2010, 08:59

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-01-2010, 08:02
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (herkules @ 10-01-2010, 22:28) *
          ja där kom det! satt bara och väntade på någon slags konspirationsteori/undran ang suspekta djurrättaktivister från dig!

Roligt att kunna uppfylla dina önskningar, förstår att att själv har haft dom tankarna. laugh.gif

Edit: Vad Jonas Wahlström uttalar sig om i sin skyddade verkstad långt från händelsernas centrum är inte mycket att orda om.

Redigerat av Gossen Ruda: 11-01-2010, 08:04

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          herkules
          Inlägg 11-01-2010, 08:52
          Länk hit: #48

Medlem

efter vad som står på skånes djurparks hemsida så gick det alltså rätt och riktigt till, det kan ju fortfarande bara de som var med veta något om.
          panik blev det, inget snack om den saken.
          enligt hemsidan så blir det också panik och oro i flocken när alfadjuren försvinner, det var väl det som räknades ut då alfaparet med valpar dödades i gävleborg sad.gif

--------------------

Citera
          Freyas
          Inlägg 11-01-2010, 09:10
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (ängsvädd @ 10-01-2010, 14:28) *
          Skåne djurpark hade 12 vilda vargar - några rymde - alla skjöts ihjäl sad.gif Bedövningspilar var inte aktuellt.

Skånes djurpark vill ha nya vargar att visa upp - har de inte förverkat sin rätt att ha vargar när de utrotat hela sin flock???!!!!!

http://www.nyheter24.se/nyheter/inrikes/26...jal-tolv-vargar

Skånees djurpark har SANNERLIGEN FÖRVERKAT sin rätt att hålla varg! Disgusting! Hur sjutton kan man bara göra så? Helt otroligt! SKAM! Det finns inga ord för att uttrycka GRYMHETEN och LÅT-GÅ-mentaliteten. Slit och släng bara! En sådan "djurhållning" måste det lagstiftas mot, tycker jag.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-01-2010, 09:21
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Freyas @ 11-01-2010, 09:10) *
          Skånees djurpark har SANNERLIGEN FÖRVERKAT sin rätt att hålla varg! Disgusting! Hur sjutton kan man bara göra så? Helt otroligt! SKAM! Det finns inga ord för att uttrycka GRYMHETEN och LÅT-GÅ-mentaliteten. Slit och släng bara! En sådan "djurhållning" måste det lagstiftas mot, tycker jag.

Läs på och ta reda på fakta innan du dömer!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 11-01-2010, 09:23
          Länk hit: #51

Medlem

om det som står i tidningarna idag stämmer så informerades tydligen inte alla besökare, vilket ju än en gång tyder på att det faktiskt var panik bland personalen.
          en mamma med två barn ser en lös varg på 50 meters håll och blir rädd. jag undrar vad hon blev rädd för, vargen eller den upphetsade stämningen?
          de har haft oro i flocken sedan 2006 då den åt upp en vargunge, så inte ska skånes djurpark handskas med varg inte, det ska vara lugnt i lägret.

Redigerat av herkules: 11-01-2010, 09:23

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 11-01-2010, 10:10
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

thumbdown.gif Vargar skall vara fria och inte sitta inburade nånstans överhuvudtaget, allt är människans fel!
          Att dom var instängda var människans fel, att dom kunde smita var människans fel, att dom nu är döda är människans fel!
          Vilda djur skall leva fritt i den natur dom är vana med, dom skall kunna ströva omkring här på jorden precis som det var tänkt från början.
          Alla djurparker borde stängas och dom som vill se dom vilda djuren kan ju besöka dom ute i naturen under normala förhållanden där dom hör hemma och där man får se hur det är i verkligheten.

Sedan så vill jag bara berätta att jag står på djurrättsaktivisternas sida i mångt och mycket och jag har försökt att hinna med att se alla program av Whale wars på discovery, dom imponerar på mej! Om ingen bryr sig och gör något så kommer ju allt djurplågeri och onödigt dödande att fortgå.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-01-2010, 10:15
          Länk hit: #53

Medlem

Djurrättsalliansen har uttalat sig. Mest är det tyvärr väldigt förenklad slagordsargumentation.

"Skånes djurpark anmälda för vargmassaker
          2010-01-10 14:06

På Skånes djurpark har i helgen 12 vargar dödats av personalen på djurparken efter att några eller alla individer rymt. Informationen är väldigt sparsam då man från Skånes djurparks sida försökt mörka hela situationen. Djurrättsalliansen kommer nu att polisanmäla händelsen. Redan 2006 försvann en vargunge spårlöst från Skånes djurpark och många vargexperter misstänkte att ungen ätits upp av sin egen flock efter att de mobbat ihjäl den. Personalen på djurparken säger själva att det inte funnits någon harmoni bland vargarna och att de mobbat varandra. Det är alltså sedan länge känt att vargarna inte fungerat bra i flocken och trots det har man inte åtgärdat problemen som existerat.

Att personalen på Skånes djurpark inte sett någon annan lösning på problemet än att döda vargarna visar på deras brist på kunskap om djur och deras enorma inkompetens. Att djurparken inte ens har ett staket som håller för vargar är inte bara pinsamt utan yttert oansvarigt av Skånes djurpark.

- Vilda djur hör inte hemma i fångenskap. Här har vi ett fall där djur är inlåsta med individer de själva inte valt att vara inlåsta med på en begränsad yta. Det leder till beteenderubbningar och olika störningar. I det här fallet visste man att det redan förekom mobbing, att det saknades en bra struktur i varggruppen och att en unge ätits upp. Vi kräver att djurparken tar ansvar för sin inkompetens och lägger ned, säger Daniel Nyberg, talesperson för Djurrättsalliansen.

För mer information, kontakta:
          Daniel Nyberg (Daniel@djurrattsalliansen.se)
          076 230 12 00 "

--------------------

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-01-2010, 10:21
          Länk hit: #54

Gäster

CITAT (sqrulan @ 11-01-2010, 10:10) *
          thumbdown.gif Vargar skall vara fria och inte sitta inburade nånstans överhuvudtaget, allt är människans fel!
          Att dom var instängda var människans fel, att dom kunde smita var människans fel, att dom nu är döda är människans fel!
          Vilda djur skall leva fritt i den natur dom är vana med, dom skall kunna ströva omkring här på jorden precis som det var tänkt från början.
          Alla djurparker borde stängas och dom som vill se dom vilda djuren kan ju besöka dom ute i naturen under normala förhållanden där dom hör hemma och där man får se hur det är i verkligheten.

Sedan så vill jag bara berätta att jag står på djurrättsaktivisternas sida i mångt och mycket och jag har försökt att hinna med att se alla program av Whale wars på discovery, dom imponerar på mej! Om ingen bryr sig och gör något så kommer ju allt djurplågeri och onödigt dödande att fortgå.

Bra skrivet sqrulan tummenupp.gif håller med dig om det mesta med ett undantag och det är bevarandeprojekt som drivs av olika djurparker - många gör stora insatser för utrotningshotade djur och det är det enda existensberättigande som jag kan se att hålla djur i fångenskap.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-01-2010, 10:59
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Aqvakul @ 11-01-2010, 10:15) *
          Djurrättsalliansen har uttalat sig. Mest är det tyvärr väldigt förenklad slagordsargumentation.

no.gif Hur ska man kunna ha respekt för en sådan organisation? Vi är många som tycker att det inträffade är sorgligt och att vargjakten är dum osv., men med den sortens känslostyrda, ovetenskapliga uttalanden skadar man bara vargen. Varghatarna kan ju tro att alla vi som gillar vargar är lika dumma.
          Naturligtvis accepterar jag åsikten att djur inte ska hållas i fångenskap, jag kan delvis hålla med. Men om man nu har varg i inhägnad så kan jag säga att flocken i Skånes djurpark hade det relativt bra, det är inte tal om burar utan ett stort område med träd och allt. Någon skrev att det var djurplågeri att tvinga vargarna att bo ihop. Men naturligtvis har man efterhand gett bort de unga vargarna till andra djurparker för att ha en fungerande flock. Ändå blev det oro i flocken, sånt händer och det är nog bara vargarna själva som visste varför.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-01-2010, 11:07
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Freyas @ 11-01-2010, 09:10) *

Tänk dig att du har en hund som av outgrundlig anledning helt plötsligt blir farlig och ohanterbar så att du måste avliva den. Du älskar din hund och är väldigt ledsen över det inträffade. Hur kul skulle det då vara på en skala att polisanmälas och anklagas för djurplågeri osv? Min katt blev galen och bet mig förra våren, jag fick avliva henne. Tror du att jag tyckte det var kul? Precis så tror jag att personalen på Skånes djurpark känner sig just nu. crying.gif Man jobbar inte med vargar för att man hatar dem och vill skjuta dem.

CITAT (Anders Kristoffersson @ 11-01-2010, 01:40) *
          Baserat på den information jag själv inhämtat via tv samt tidning så anser jag att det, tyvärr, funnits mycket goda anledningar till att personalen agerade som de gjorde.

1. Vargarna gick "bärsärk" och hann ta livet av flertalet djur inne i parken. Med andra ord var hela parkens fortlevnad hotad, åtgärd var tvungen att vidtas annars skulle man bli tvungen att lägga om affärsidén "zoo" till "exotiska korvar och köttstycken säljes till högstbjudande".

2. Vargarna höll avstånd till personalen, förmodligen då de inte är korkade och förstod att det de pysslade med inte uppskattades. I kombination med den starka vind som rådde och det stora avståndet så kunde inte bedövningsgevär användas. Avstånd på över 50 meter tillsammans med kraftig blåst och mål som rör på sig är mycket svåra skott att ta med ett gevär som skjuter pilar. För att inte tala om att man inte kan skjuta hursomhelst på ett zoo fullt av människor när man inte har den blekaste aning om vart vinden för projektilerna man skjuter, det tar tid att utrymma ett zoo och innan det är tömt så kan man inte ta några risker.

3. De två vargarna som rymde först hade förmodligen stötts ut ur flocken eller på eget initiativ lämnat. Rent biologisk/psykiskt så innebär det att de inte har något att hämta i flocken längre. Så fungerar vargar då det är en livsnödvändig funktion för att bilda nya flockar, vilket är en livsnödvändig funktion för artens överlevnad. Med andra ord kan de inte infångas och slängas tillbaka hursomhelst (vilket personalen iofs gjorde ändå vid första rymningen, om jag har förstått det hela rätt).

4. När alfa-honan sticker, då följer alla andra efter och eftersom man inte lyckades fånga in henne så innebär det att hela flocken följer efter henne. När man sedan tvingas skjuta denne för att skydda de andra djuren i parken (som är lika viktiga i alla avseenden) så har man kort och gott sabbat hela flocken. Vad som kommer därefter är en maktkamp som oftast leder till att flocken splittras åt olika håll. Summan av kardemumman blir att man inte längre kan ha djuren i samma hägn.

5. Att släppa ut vargarna i det fria vore fullständigt livsfarligt, dels för att samtliga vargangrepp på människor i sveriges dokumenterade historia skett från frisläppt tamvarg, men också dels för att vargarna inte är anpassade för ett liv i det fria och därmed skulle riskera svält och onödigt lidande, eller mer troligt, vandra in i tätbebyggt område och tvingas avlivas.

Jag är inte på något sätt fientligt inställd till varg, som är ett vackert och ståtligt djur, men personalens ingripande var både rådigt och rätt. Speciellt med tanke på den press och stress de måste ha känt när det hände, tillsammans med den rädsla och skräck över att se sina andra djur dö och frukta fler dödsfall.

En lång serie av olycksaliga händelser ledde snabbt fram till att ett tråkigt beslut var tvunget att fattas, tyvärr blir det så ibland.

Mycket bra skrivet!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-01-2010, 11:10
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Myosotis @ 11-01-2010, 11:07) *
          Tänk dig att du har en hund som av outgrundlig anledning helt plötsligt blir farlig och ohanterbar så att du måste avliva den. Du älskar din hund och är väldigt ledsen över det inträffade. Hur kul skulle det då vara på en skala att polisanmälas och anklagas för djurplågeri osv? Min katt blev galen och bet mig förra våren, jag fick avliva henne. Tror du att jag tyckte det var kul? Precis så tror jag att personalen på Skånes djurpark känner sig just nu. crying.gif Man jobbar inte med vargar för att man hatar dem och vill skjuta dem.

Jättebra skrivet, Myosotis! Ingen betvivlar ditt engagemang för djuren. kompiskram.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-01-2010, 11:14
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 21:16) *
          ...Jag hängde upp mig lite på att personalen och chefen var förvånade över att vargarna lyckades bita sig ut. Hoppas bara att inte Djurens befrielsefront eller någon annan suspekt sammanslutning hjälpt till. Vargar och andra rovdjur brukar vara rädda om sina tänder och biter inte gärna i metall.

Där sa du något! Det skulle jag mycket väl kunna tänka mig! Det var ett nytt, godkänt vargstaket, vajern var 1cm tjock och det har aldrig hänt förr. Det är en märklig slump att det skedde just nu, mitt i debatten om vargjakten. Finns det idioter som släpper ut minkar kan det väl finnas idioter som släpper ut vargar. Mycket vettigare att släppa ut vargar då de inte gör någon skada i naturen som minken gör. (OBS jag är emot pälsfarmar.)

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-01-2010, 11:18
          Länk hit: #59

Gäster

Om det varit sabotage så lär det inte vara svårt att upptäcka, klipper man med avbitartång så syns det.

Citera
          herkules
          Inlägg 11-01-2010, 11:27
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Myosotis @ 11-01-2010, 11:07) *
          Man jobbar inte med vargar för att man hatar dem och vill skjuta dem.

bevisligen så klarar de ju inte av att jobba med vargar om det har varit oro i flocken sedan 3-4 år tillbaka?
          precis som du skrev (som jag tog bort) så gör man något åt situationen när det inte funkar längre, det gjorde de inte på skånes djurpark utan de lät disharmonin i flocken fortgå.
          alltså har de diskvalificerat sig själva som rovdjurspark och får helt och hållet ta på sig ansvaret för att ha varit tvungna att skjuta en hel vargflock.

--------------------

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 18:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon