Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Underjordiskt växthus, Någon som har?
          officinalis
          Inlägg 16-01-2010, 11:37
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Ser ju fint ut. Kanske ska kombineras med vettig dränering så att det inte blir vattenfyllt och kanske något som kan ackumulera solenergin så att det blir jämnare temperatur även på nätterna.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Ranunculus
          Inlägg 16-01-2010, 12:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 14 323

Jag har gjort något liknande för ett antal år sedan. Skulle bygga ett växthus till, och jag tänkte att om jag gräver ut så huset kommer en halv meter under jord, så skulle jag få en bättre fördelning av värme över dygnet. Sakt och gjort, fyllde botten med 10 cm kross för att ha som värmemagasin till natten. I huset odlade jag tomat och gurka i 30 l. krukor. Det fungerade väldigt dåligt, det blev inte lillräckligt varmt på golvet i huset. Tomat och gurka vill båda ha varma fötter. Så efter några år så fyllde jag igen upp till marknivå och då fungerar det utmärkt. Himla mycket grävande, då jag grävde allt för hand, men en erfarenhet rikare.
          Ulla

Citera
          padde
          Inlägg 16-01-2010, 13:22
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 8 896

CITAT
          Ser ju fint ut. Kanske ska kombineras med vettig dränering så att det inte blir vattenfyllt och kanske något som kan ackumulera solenergin så att det blir jämnare temperatur även på nätterna.

Ja i boken rekommenderas s.k. franska dräneringsrör både på marknivå och i bottnen.
          Vad gäller att ackumulera solenergin (värmen) så rekommenderas typ stora plasttunnor (mörk färg), fyllda med vatten, som är till hälften nedsänkta i botten på växthuset. De samlar värme under dagen och avger den sedan under natten både till luften och marken i växthuset. Gammalt beprövat knep smile.gif

Ranunculus:
          Du skulle nog kört med tunnor istället för kross, jag tror det hade blivit bättre, för även om du har svart kross så är det bara precis den solexponerade ytan som blir varm, och sen avges den värmen relativt snabbt när solen går ner (Jämför med asfalt efter en solig dag - Tar upp värme snabbt, men avger det också snabbt, dvs den termiska massan är låg). Förmodligen därför det inte höll tempen...

Olja eller vatten har man ju i rör för att transportera värme i, så det hade jag nog testat först, i sådana tunnor då. En halvmeters nedsänkning av hela huset kanske inte ger tillräcklig isoleringseffekt? Större delen av väggarna är ju fortfarande exponerade för utomhustemp, och avger värmen genom dem. Hade de varit under marknivå hade värmen haft svårare att "rymma" horisontellt ut ur växthuset.
          Hmmm utöver det kommer jag inte på någon annan lösning på det där med värmeackumulering sådär på rak arm. Här ska grubblas! biggrin.gif

--------------------
          Om gräset är grönare på andra sidan, vattna din egen gräsmatta.

Citera
          Ranunculus
          Inlägg 16-01-2010, 13:37
          Länk hit: #24

Medlem
          Medlem nr: 14 323

Jag tror att nästa variant på växthuset får bli ett alpinhus. (Om jag orkar få det till stånd.)
          Ulla

Citera
          gnon49
          Inlägg 16-01-2010, 19:07
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Undrar om man inte har svaret om man tittar hur man byggde växthus förr i tiden. Förutom att dom är vackrare än dagens växthus så visste man nog vad man gjorde när man byggde. Mer tegel än glas för jämnare värme. Man hade ju inte el att värma med. Har för mig jag såg ett program om engelska växthus där man fick gå ner i växhuset, alltså delvis nergrävt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Bassam
          Inlägg 17-01-2010, 16:06
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Värme blir högre dess när vi går djupare i marken , på den förslag finns positiv att vi kan spara värme men också finns negativ att sol lyser blir lite och grönsakar kvalitet blir lite sämre , man kan inte vinna allt.

H:Bassam

Citera
          aqualis
          Inlägg 19-01-2010, 17:07
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 6 955

Hej Padde

På Sofiero finns ett nedsänkt växthus som kallas melonhuset. Det är mer än tillräckligt varmt där sommartid. Av någon orsak så känns luften väldigt fuktig också, men varför vet jag inte.

Temperaturen blir säkerligen bättre utjämnad mellan dag och natt. Hitta de en kommentar om att sådana hus ” krävde endast två brasor” för att hållas frostfria så det är väl en av egenskaperna som man ville ha.

Bor du där det är gott om snö vintertid så kommer du att lätt hålla frostfritt genom att skotta upp snö mot huset. Växterna i huset får mesta delen av sitt ljus uppifrån så nedsänkningen gör inte så stor skillnad.

Med vänlig hälsning

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-01-2010, 17:59
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

fast ett melonväxthus är väl ett växthus mot en vägg och 3sidor med glas något nedsänkt i marken. detta ''underjordiska växthus'' har ju bara ett tak och är helt nedsänkt i marken.

Redigerat av flaxss: 19-01-2010, 18:00

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-01-2010, 18:06
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (padde @ 16-01-2010, 13:22) *
          Ja i boken rekommenderas s.k. franska dräneringsrör både på marknivå och i bottnen.
          Vad gäller att ackumulera solenergin (värmen) så rekommenderas typ stora plasttunnor (mörk färg), fyllda med vatten, som är till hälften nedsänkta i botten på växthuset. De samlar värme under dagen och avger den sedan under natten både till luften och marken i växthuset. Gammalt beprövat knep smile.gif

Ranunculus:
          Du skulle nog kört med tunnor istället för kross, jag tror det hade blivit bättre, för även om du har svart kross så är det bara precis den solexponerade ytan som blir varm, och sen avges den värmen relativt snabbt när solen går ner (Jämför med asfalt efter en solig dag - Tar upp värme snabbt, men avger det också snabbt, dvs den termiska massan är låg). Förmodligen därför det inte höll tempen...

Olja eller vatten har man ju i rör för att transportera värme i, så det hade jag nog testat först, i sådana tunnor då. En halvmeters nedsänkning av hela huset kanske inte ger tillräcklig isoleringseffekt? Större delen av väggarna är ju fortfarande exponerade för utomhustemp, och avger värmen genom dem. Hade de varit under marknivå hade värmen haft svårare att "rymma" horisontellt ut ur växthuset.
          Hmmm utöver det kommer jag inte på någon annan lösning på det där med värmeackumulering sådär på rak arm. Här ska grubblas! biggrin.gif

ja olja och vatten är nog mycket enklare att transportera än sten i ett rör.

för att vattnet ska bli uppvärmt måste det också bli belyst av solen en tid eller bli tillräckligt varmt i utrymmet. jag tror inte solen når ner i ett sådant växthus under vintern (når ner tillräckligt) för att tunnor ska ge någon större effekt.

Citera
          katah
          Inlägg 21-01-2010, 08:20
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

I vintertid räcker inte sol-ljuset här det är solklart smile.gif
          men om man lyckas hålla växthuset på + sidan utan större ansträgningar är det mycket värd ändå.

Jag ser också vinsten att om man vanligen kan börja odla i växthuset effektivt mellan april-september,
          och med denna variant kan förlänga perioden en månad på våren och en till på hösten med hjälp av lysrör kan man ju nästan köra två sesonger av vissa grönsaker och odla tidiga sommarsorter av alla dess slag.

på vintern kan man väl vinterförvara ömtåliga växter frostfritt som vanligt och jag funderar även om denna växthus skulle fungera som förvaring för rotfrukter och vitkål under den perioden då soljuset inte räcker för odlingar. Man måste alltid ha en frostvakt, men den behöver säkert inte vara på gång så mycket som på ett växthus ovanytan .

Citera
          Annetorp
          Inlägg 25-02-2010, 17:16
          Länk hit: #31

Medlem
          Medlem nr: 19 987

Intressant. Fick lite idéer till min vinterträdgård.

Citera
          chizza
          Inlägg 09-03-2010, 14:16
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 27 571

Otroligt snyggt såg det ut i alla fall. Kanske hade det varit en idé att använda sig av reflekterande material inne i växthuset för att få en bättre ljusspridning.

Citera
          pejahren
          Inlägg 09-03-2010, 16:20
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 2 384

CITAT (padde @ 12-01-2010, 23:51) *
          Detta betyder att du får nästan full belysning även när solen står som lägst på himlen (Winter solstice). Dvs att du sluttar taket i 90 grader mot solens högsta punkt mellan 21- 24 december.

Vilket vill säga att taket snarare blir en vägg. Om du läser beskrivningen ser du att huset är optimaliserat för La Paz i Bolivien, som ligger på 16,5 grader söder. Om vi räknar om till Göteborg, som ligger 57,75 grader norr, måste lutningen ökas med 41 grader, till 80 grader, för att vinkeln mot solen skall bli 90 grader. Kombinerat med att solen lyser få timmar och med avsevärt lägre intensitet här uppe än nära ekvatorn, tror jag nog man måste påräkna både extra värme och tilläggsljus för att vara säker.

Citera
          padde
          Inlägg 05-04-2010, 12:46
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 8 896

Pejahren:
          Det är helt rätt. Kom på det efter att tråden gjorts. Möjligtvis får man ha en lägre lutning och nån sorts speglingseffekt istället. Går nog att lösa även om det blir lite meckigt...
          Tilläggsvärme hade i alla fall jag tänkt ha ändå, men vintern är alltid lågsäsong så man ska nog inte räkna med att kunna odla nåt då ändå. Gäller att samla på sig under årets fruktbara tid istället.

Redigerat av padde: 05-04-2010, 12:50

--------------------
          Om gräset är grönare på andra sidan, vattna din egen gräsmatta.

Citera
          signe
          Inlägg 06-04-2010, 17:23
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 5 251

I senaste gratis "Villa-tidningen" var det en artikel om några som gjort växthus av en gammal jordkällare.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 09:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon