|
|
  |
Tror du på "ett liv efter detta"?, ....eller är det en modetrend? |
|
|
|
14-01-2010, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Jomenvisst! Absolut, visst finns det liv efter detta. Och efter det...och efter det...och efter det...
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
14-01-2010, 20:53
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
nej jag tror inte på ett liv efter detta. har verkligen försökt att göra det men icke.. vill egentligen tro på karma också men tyvärr är det ju så att skitstövlarna klarar sig alltid bäst
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
14-01-2010, 21:22
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (AndersKbg @ 14-01-2010, 16:44)  När det kommer till bevisningen så känner jag att den inte spelar någon roll för mig. Det viktiga är att jag vet hur det gick till. Exakt så känner jag och därför behöver jag inte gå in på varför jag tror som jag tror. Mitt "spöke" bevisade sin existens för mig och min extremt icketroende man, det räcker för mig. Sen att min man fortfarande inte riktigt tror på det som hände trots att han vet att ingen annan logisk förklaring finns, ja det är hans huvudbry inte mitt.
|
|
|
|
|
14-01-2010, 21:31
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2010, 15:06)  Det finns många vetenskaper, naturvetenskapen är den jag mest refererar till i ovanstående inlägg. Sen har vi den medicinska vetenskapen som har mycket ogjort än så länge men det kommer. Jag snålar inte på kolhydrater, bröd, potatis, pasta mm sätter jag i mig men lyckades ändå gå ner i vikt genom att minska intaget rätt över. Fett snålar jag på dessutom så LCHF-teorierna kom på skam. Det är det totala födointaget kontra vad man förbränner som är viktigast, plus då karaktär. Äsh, ditt sätt fungerar ju också, så på skam hamnar ingenting. Men grejen är att jag har ätit nästan 3000 kalorier om dagen första veckan med LCHF och gick ner 1,8 kg. Jag gör absolut inte av med så mycket, har till och med rört mig mindre än vanligt för kylan.
|
|
|
|
|
15-01-2010, 07:18
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Verkligen spännande AndersKbg!
Är det inte konstigt att dom/ni som inte tror på sånt här vill ha bevis för att det inte existerar medan vi som tror på det inte behöver några bevis?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
15-01-2010, 07:40
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Berith @ 15-01-2010, 07:18)  Är det inte konstigt att dom/ni som inte tror på sånt här vill ha bevis för att det inte existerar medan vi som tror på det inte behöver några bevis? Jag har läst massor om sådant och tycker verkligen det hade varit JÄTTESPÄNNANDE med bevis för att det existerar, och jag skulle ännu hellre se bevis för att det finns paranormala saker än att det INTE finns...... Men trots att jag har läst en massa, så kan jag inte personligen tro på det. Jag vet att många gör det och att det ger dem tröst, hopp och emellanåt skrämselhicka, och det respekterar jag naturligtvis. Däremot går det naturligtvis i vågor hur "modernt" ett fenomen är. Vet att det var rysligt populärt med seanser och spiritism på 20- och 30-talet förra seklet, kanske är det en ny version av samma sak som är fluga nu?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
15-01-2010, 07:53
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Berith @ 15-01-2010, 07:18)  Verkligen spännande AndersKbg!
Är det inte konstigt att dom/ni som inte tror på sånt här vill ha bevis för att det inte existerar medan vi som tror på det inte behöver några bevis? Tja nu är det väl snarare bevis för att det existerar de vill ha än att det inte existerar eftersom det är vad dom redan tror.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
15-01-2010, 08:06
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2010, 07:53)  Tja nu är det väl snarare bevis för att det existerar de vill ha än att det inte existerar eftersom det är vad dom redan tror. Så uppfattar inte jag nej-inläggen här iaf. Dom försöker ju övertyga andra att det inte existerar genom att komma med hur många nej-bevis som helst. Jag skrev "vill ha bevis", skulle nog skrivit "vill samla bevis" eller "vill lägga fram bevis" istället.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
15-01-2010, 08:25
|
Medlem
Antal inlägg: 359
Medlem nr: 26 195

|
Kolatomerna försvinner aldrig, utan förs runt i ett kretslopp. När växter, djur och människor dör, bryts de ner och förmultnar till jord. Jorden ger näring till nya växter, som äts av djur och du kanske äter djuren. Kolatomer finns också i varje andetag som du och andra djur tar. Då i form av koldioxid. Växterna behöver koldioxid för att växa och på så sätt kommer kolatomer tillbaka till växterna. så på så sätt har vi evigt liv!! kan man säga .......*s vad jag tror om andar, själar, energier.... Jag vacklar fram och åter, men inget övertygar mig om att det ska finnas andar omkring oss. isåfall undrar jag, varför kan inte alla se/uppleva dom? och isåfall vad är syftet att bara få är förunnat att se dom? mycket intressant ämne
|
|
|
|
|
15-01-2010, 08:27
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är en liten paradox att vår fantastiska hjärna som kan åstadkomma så mycket, med en enorm analytisk förmåga, osv, osv samtidigt är så enomt lätt att lura och dupera. Det är därför bedragare och liknande har så stora framgångar. På något sätt är vi lätta att övertyga och det gäller på många områden. Många tror exempelvis på spöken utan att krava ett enda bevis, det räcker med att någon säger sig ha sett ett. Många tror på alla dessa gudar också utan att ett enda bevis presterats. Det finns hur många bevis som helst för att människan har varit på månen, så påstår någon att det var bluff och direkt tror många på det. Människan är en märklig skapelse.
Edit stavfel.
Redigerat av Gossen Ruda: 15-01-2010, 08:42
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
15-01-2010, 08:31
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2010, 08:27)  Det är en liten paradox att vår fantastiska hjärna som kan åtstakomma så mycket, med en enorm analytisk förmåga, osv, osv samtidigt är så enomt lätt att lura och dupera. Det är därför bedragare och liknande har så stora framgångar. På något sätt är vi lätta att övertyga och det gäller på många områden. Många tror exempelvis på spöken utan att krava ett enda bevis, det räcker med att någon säger sig ha sett ett. Många tror på alla dessa gudar också utan att ett enda bevis presterats. Det finns hur många bevis som helst för att människan har varit på månen, så påstår någon att det var bluff och direkt tror många på det. Människan är en märklig skapelse. Menar du med detta att om en person säger sej ha varit med om nånting så tror andra med ens att det finns något att tro på? ----------- Tillägg: Jag tror inte att någon tror för att någon annan varit med om något. Däremot tror jag att dom som inte tror gör just det för att andra inte tror.  Nån som förstod det där...?
Redigerat av Berith: 15-01-2010, 08:42
--------------------
|
|
|
|
|
15-01-2010, 08:46
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 15-01-2010, 08:31)  Menar du med detta att om en person säger sej ha varit med om nånting så tror andra med ens att det finns något att tro på? ----------- Tillägg: Jag tror inte att någon tror för att någon annan varit med om något. Däremot tror jag att dom som inte tror gör just det för att andra inte tror.  Nån som förstod det där...? Ditt första påstående är precis vad jag anser, många människor är väldigt lätta att ta åt sig sånt som inte går att bevisa. Det andra vet jag inte vad jag skall tro om.
--------------------
|
|
|
|
|
15-01-2010, 09:00
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2010, 08:46)  Ditt första påstående är precis vad jag anser, många människor är väldigt lätta att ta åt sig sånt som inte går att bevisa. Det andra vet jag inte vad jag skall tro om.  Ja det var knappt att jag själv hängde med där. Måste tänka efter igen... Om en kompis till mej säger sej ha varit med om något "övernaturligt" så tror jag nog att det finns. (Tror iofs redan på egen hand.) Men om en annan kompis säger sej inte tro på sånt där alls, så blir ju inte jag plötsligt "otroende". Och när vi ändå pratar tro - Om en kompis till mej säger sej ha mött Gud så tror ju inte jag att han finns för det. Trots att det ju inte går att bevisa! Men om en annan kompis säger att Gud inte finns så tror absolut jag det också.
--------------------
|
|
|
|
|
15-01-2010, 09:17
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2010, 08:27)  Det är en liten paradox att vår fantastiska hjärna som kan åstadkomma så mycket, med en enorm analytisk förmåga, osv, osv samtidigt är så enomt lätt att lura och dupera. Det är därför bedragare och liknande har så stora framgångar. På något sätt är vi lätta att övertyga och det gäller på många områden. Många tror exempelvis på spöken utan att krava ett enda bevis, det räcker med att någon säger sig ha sett ett. Många tror på alla dessa gudar också utan att ett enda bevis presterats. Det finns hur många bevis som helst för att människan har varit på månen, så påstår någon att det var bluff och direkt tror många på det. Människan är en märklig skapelse. Det fanns en artikel i Illustrerad vetenskap för ett tag sedan som diskuterade detta med religion, gud och att vissa forskare anser att det är/har varit en evolutionär fördel att tro (på något). Kommer inte exakt ihåg varför det skulle varit en fördel eller hur man undersökt det, men det var en intressant diskussion. För saken är den att när det gäller religion och tro (både på gdar, men också på spöken, andar, rymdvarelser etc) så handlar det om att tro på något som aldrig har bevisats och troligen aldrig kommer bevisas (iaf inte under vår livstid). Mycket intressant ämne att diskutera, men fruktansvärt svårt på många sätt eftersom det inte finns något rätt/fel - allt handlar om personlig uppfattning och tro..... Själv måste jag erkänna att jag nästan aldrig grubblar över tro eller meningen med livet, jag har fullt upp med att leva
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
15-01-2010, 10:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
CITAT (herkules @ 14-01-2010, 20:53)  nej jag tror inte på ett liv efter detta. har verkligen försökt att göra det men icke.. vill egentligen tro på karma också men tyvärr är det ju så att skitstövlarna klarar sig alltid bäst  Traditionellt pratar man väl om karma i samband med reinkarnation. Fenomenet "karma" påminner mig själv snarare om att jag har ansvar över mitt egna liv och mina egna handlingar. Ifall man målmedvetet slutar att projicera sin skit på andra, skylla ifrån sig, gnälla på lönen, jobbet, jorden, grannen osv. och istället börjar fråga sig själv varför man kan skapar denna olust. Det är mycket enklare att förändra sig själv än att försöka skjuta över allt ansvar på omgivningen. Ifall man börjar förstå vad ens handlingar leder till och vilka reaktioner man får från omgivningen så märker man saker. Att visa entusiasm, glädje och medkänsla har en helt annan verkan på andra människor, som i sin tur också påverkar en själv på ett positivt sätt. Jag lovar dig att du kommer få mycket godare samvete och troligen locka till dig många trevliga människor ifall du applicerar "karma"-tänket i ditt liv. I de flestas fall finns det ingenting negativt att begå en god handling. Det är såhär jag tänker på karma. Men enligt den traditionella meningen så kanske jag är helt ute och cyklar
--------------------
|
|
|
|
|
15-01-2010, 10:12
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Berith @ 15-01-2010, 08:06)  Så uppfattar inte jag nej-inläggen här iaf. Dom försöker ju övertyga andra att det inte existerar genom att komma med hur många nej-bevis som helst.
Jag skrev "vill ha bevis", skulle nog skrivit "vill samla bevis" eller "vill lägga fram bevis" istället. Var finns dom nej-bevisen?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
Gunilla T
|
15-01-2010, 10:13
|
Gäster

|
CITAT (officinalis @ 15-01-2010, 10:08)  Traditionellt pratar man väl om karma i samband med reinkarnation. Fenomenet "karma" påminner mig själv snarare om att jag har ansvar över mitt egna liv och mina egna handlingar. Ifall man målmedvetet slutar att projicera sin skit på andra, skylla ifrån sig, gnälla på lönen, jobbet, jorden, grannen osv. och istället börjar fråga sig själv varför man kan skapar denna olust. Det är mycket enklare att förändra sig själv än att försöka skjuta över allt ansvar på omgivningen. Ifall man börjar förstå vad ens handlingar leder till och vilka reaktioner man får från omgivningen så märker man saker. Att visa entusiasm, glädje och medkänsla har en helt annan verkan på andra människor, som i sin tur också påverkar en själv på ett positivt sätt. Jag lovar dig att du kommer få mycket godare samvete och troligen locka till dig många trevliga människor ifall du applicerar "karma"-tänket i ditt liv. I de flestas fall finns det ingenting negativt att begå en god handling. Så klok du är officinalis
|
|
|
|
|
15-01-2010, 10:19
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2010, 10:12)  Var finns dom nej-bevisen? Läs igen så hittar du.
--------------------
|
|
|
|
|
15-01-2010, 10:22
|

Medlem

|
Snygga spökfoton, Anma.  Så blir det när man fotograferar med lång slutartid. Använd blixt på rörliga föremål på natten. Annars så brukar inte spöken fastna på foto, dom har ingen spegelbild eller skugga heller. Vet dock inte om digitalkamerorna klarar av att fånga spöken.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|